Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tittar man här på installerad effekt så ser tyskarna ut att ha ca 0,78 kW/inv och Sverige ca 1,2 kW/inv. Vindkraftslandet Danmark landar på ca 1,17 kW/inv.

Och här ser man producerad energi per capita. Plockar med Kina för skens skull. Såg i länken ovan att de har hela 330 GW installerad effekt i vindkraft.

Installerad effekt är ett jävla skitvärde, eftersom dom levererar en bråkdel av det...

Installerad effekt på fjälltoppar och ute till havs skiljer sig mycket från installerad mitt på en slätt eller ute i en skog...

Installerad effekt kärnkraft ger ju en bra fingervisning om man tar det gånger 0,95 eller så....

"Den visar att det under 2020 producerades 27,5 TWh el från vindkraftverk i Sverige
Den totala installerade effekten uppgick till 10 GW år 2020"

2020 anses vara ett rekordår för vindkraften....

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Installerad effekt är ett jävla skitvärde, eftersom dom levererar en bråkdel av det...

Installerad effekt på fjälltoppar och ute till havs skiljer sig mycket från installerad mitt på en slätt eller ute i en skog...

Installerad effekt kärnkraft ger ju en bra fingervisning om man tar det gånger 0,95 eller så....

"Den visar att det under 2020 producerades 27,5 TWh el från vindkraftverk i Sverige
Den totala installerade effekten uppgick till 10 GW år 2020"

2020 anses vara ett rekordår för vindkraften....
Skitvärde vet jag väl inte om det är, men det används väldigt felaktigt i de flesta debatter.
Om man har ett ställverk som ansluter till exempel 1000MW vindkraft (installerad effekt), då kan det under några blåsiga dagar (som till exempel igår) tryckas ut just 1000MW mot transmissionsnätet.
Sedan en dag senare som idag, så kan den effekten vara 100MW.
Det är en utmaning för elnätet, och balansen i det!
Och största utmaningen verkar ligga hos våra kära politiker och debattörer, i uppgiften att förstå skillnaden mellan begreppen:
-Energi
-Effekt
Som bonusläxa skulle dom även behöva en kortare kurs i frekvensstabilitet och roterande massa, men det känns som avlägset och alltför mastigt att kasta ut just nu.

Prod_2022_11_11.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu ska MP stänga av Sveavägen i Stockholm, och göra den till en bilfri evenemangsgata, där glädje, frihet och jämlikhet får sprudla fritt mellan människorna: https://www.dn.se/sverige/sveavagen-i-stockholm-blir-bilfri-pa-helger/

Stockholms rödgröna majoritet vill göra Sveavägen, en av innerstadens livsnerver, bilfri på helger.
– Vi vill fylla Sveavägen med folkliv, snarare än motorvrål, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP
https://www.dn.se/av/andreas-nordstrom/

I ett pressmeddelande skriver Miljöpartiet att ambitionen är att nu förhindra buskörning på Sveavägen, något som varit ett återkommande problem genom åren.

– Förhoppningsvis kan det här bli ett sätt att slå två flugor i en smäll. Sveavägen blir en paradgata för trevliga helgaktiviteter, samtidigt som de boende slipper skräniga bilar, säger Lars Strömgren.

Under våren 2023 ska Stockholms stad utreda hur införandet av bilfria helger på Sveavägen ska gå till. Då ska man titta närmare på vilken sträcka som ska omfattas, vilka helger som är lämpliga, hur avstängningen ska upprätthållas och hur nödvändig framkomlighet ska garanteras.

– Utgångspunkten är att hitta en lösning som fungerar för de som till exempel reser med färdtjänst och som säkerställer framkomligheten för leveranser och boende som saknar alternativa färdvägar, säger Lars Strömgren.
Så, att dom ska stänga av Sveavägen för bilar är alltså i slutändan att dom nästa år ska påbörja en utredning om det skulle gå att stänga av en stump då och då, utan att det påverkar någon, och bara för dom som inte behöver åka där :rofl

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det kan kvitta tycker jag. Det händer inget på Donken längre.
Parkera bland foodora och uber eats-mopparna? Nej tack.

Lonny kom tillbaka!

Grönan - Allmänna Gränd och Brostugan. Andra döda klassiker. Bulten och Rosen är väl det enda numera.

Cruisingen kommer att välja en annan sträckning.
Strandvägen fick farthinder, avstängd parkering och en ljudkamera som fotade fordon som lät över en viss nivå.
Borta nu men den stod vid övergångsstället före rödljuset nedanför amerikanska ambassaden.

Många gator blir gågator på sommaren. Det går fortfarande fint att ta sig kors och tvärs i stan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur gick det för elpriserna nu då?
Tidningarna talar ju om elrea pga sommartemperaturer i södra Sverige och hur vi producerar jättemycket vindkraft vissa dagar.
Syns det på avtalen?
Nja...

Elpris_221115.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu ska MP stänga av Sveavägen i Stockholm, och göra den till en bilfri evenemangsgata, där glädje, frihet och jämlikhet får sprudla fritt mellan människorna: https://www.dn.se/sverige/sveavagen-i-stockholm-blir-bilfri-pa-helger/

Så, att dom ska stänga av Sveavägen för bilar är alltså i slutändan att dom nästa år ska påbörja en utredning om det skulle gå att stänga av en stump då och då, utan att det påverkar någon, och bara för dom som inte behöver åka där :rofl
Tänkt vad bra, det måste ju innebära att alla bilar som någonsin kör på den vägen försvinner och inte längre bidrar till någon trängsel.

För det kan väl inte vara så att dessa bilar då kör någon annan väg och trängs ännu mer på de få vägar som är kvar? :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Så länge som vi har elpriser som oförutsägbart hoppar fram och tillbaka, med oerhörda variationer, så vill ingen egentligen ge ett fast pris.
Så vi får förmodligen lära oss att leva med dessa avtalspriser en lång tid framöver.
Det är långsiktighetens läxa som även elhandeln har fått lära sig senaste tiden.
Bergen kommer att vara höga, och dalarna också djupa, där vi hade minuspriser i helgen.
Och det har ju gått relativt fort.
För ca 15 år sedan så hade vi idrottsföreningar som sprang runt och läste av elmätarna en gång per år, och skaffade sig en liten inkomst på så sätt.
Nya regelverket säger att mätaren ska klara av att fjärravläsas varje kvart, och vi kan väl hoppas att nätbolaget sponsrar idrottsföreingarna med lite av den uteblina inkomsten :)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Min årsförbrukning var 1798 kWh vilket ger 900 spänn tillbaka.
Ka-tjing!

Jo det är ett jäkla löftesbrott att jag inte fått mina stålar ännu.
Nyval nu! In med Dumberg.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänkt vad bra, det måste ju innebära att alla bilar som någonsin kör på den vägen försvinner och inte längre bidrar till någon trängsel.

För det kan väl inte vara så att dessa bilar då kör någon annan väg och trängs ännu mer på de få vägar som är kvar? :va
Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.

Vi fick med dubbade sulor till vår bil, och dom åkte på i vintras, och vi blev tvungna att åka en del till Södersjukhuset med våra tvillingar, men det är ju dubbdäcksförbud på Hornsgatan, så egentligen skulle vi ha åkt diverse omvägar för att ta oss dit, men vi insåg att det inte var görbart, och hade både dragit mer soppa och nött betydligt mycket mer på vägarna, dvs betydligt mer utsläpp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.

Vi fick med dubbade sulor till vår bil, och dom åkte på i vintras, och vi blev tvungna att åka en del till Södersjukhuset med våra tvillingar, men det är ju dubbdäcksförbud på Hornsgatan, så egentligen skulle vi ha åkt diverse omvägar för att ta oss dit, men vi insåg att det inte var görbart, och hade både dragit mer soppa och nött betydligt mycket mer på vägarna, dvs betydligt mer utsläpp.

Det ser man ju på TV i programmet "Vägens hjältar" när dom stänger av ett körfält av tre...

Då ska det ju krockas och tutas och stås stilla, och leder dom om trafiken så blir det ännu större kaos på vägen dom leder om till....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och största utmaningen verkar ligga hos våra kära politiker och debattörer, i uppgiften att förstå skillnaden mellan begreppen:
-Energi
-Effekt
Som bonusläxa skulle dom även behöva en kortare kurs i frekvensstabilitet och roterande massa, men det känns som avlägset och alltför mastigt att kasta ut just nu.

Jag håller med till 100%. Det är ju stundtals pinsamt att se våra politiker debattera energikrisen när de inte ens kan hålla isär grundläggande fysikaliska storheter. Det skulle onekligen inge lite mer förtroende om våra riksdagsmän i alla fall klarar av fysik på högstadienivå...

Jag har en gång hållit ett anförande om betydelsen av just detta och om parallellerna mellan mekanik och elektronik, för ett gäng besökande studenter. Man kanske måste ringa riksdagen och erbjuda dem samma anförande...?

Nu ska MP stänga av Sveavägen i Stockholm, och göra den till en bilfri evenemangsgata, där glädje, frihet och jämlikhet får sprudla fritt mellan människorna

MP'are skulle dessutom behöva en liten grundkurs i flödesdynamik och framförallt det enkla förhållandet mellan flöde, tryck och hastighet.

Det kan kvitta tycker jag. Det händer inget på Donken längre.
Parkera bland foodora och uber eats-mopparna? Nej tack.

Lonny kom tillbaka!

Grönan - Allmänna Gränd och Brostugan. Andra döda klassiker. Bulten och Rosen är väl det enda numera.

Tack för uppskattade uppdateringar om en stad som uppenbarligen har förändrats sedan man själv åkte hoj däri och däromkring. Ungefär på den tiden när min arbetsgivare inte hade en "äjjtsch arr department" som förbjöd folk att låna firmahojarna...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag HAR diskuterat det här med en miljöpartist många gånger. Hon är 100% övertygad att gör man det svårare att ta sig fram så blir det färre gator, så stängda gator ger inga köer, bara färre bilar. Precis som att om man bygger en tredje fil på motorvägen så förblir det precis lika trångt, bara fler bilar, och om vi bygger några kärnkraftverk så blir det exakt lika mycket brist på el, bara fler som slösar.

Tid, rum och logik fungerar lite annorlunda i deras värld. Och om verkligheten motsäger vad de trodde skulle ske, så var det verkligheten som det var fel på och som måste göras om mer. Du kan inte vinna på deras planhalva, de har bara rätt. Även när dom har fel, för i sådana fall är fel rätt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fråga de som körde bil i Stockholm innan och efter att Essingeleden invigdes.

För egen del minns jag bara skillnaden före och efter att vägrenarna där blev en extra fil. Samt före och efter södra länken.

Elbilar tar ingen plats heller, verkar en del miljöpartister tro.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag HAR diskuterat det här med en miljöpartist många gånger.

Ingen ide att ens försöka...

Det finns väl förvisso några av dem som lever i glesbygd och som egentligen bara vill miljön väl, men den stora majoriteten MP'are är ju numera storstadsbaserade och dessutom fast i någon slags religiös övertygelse. Dels om sin egen förträfflighet, dels om att MP naturligtvis alltid handlar rätt, dels om att deras symbolhandlingar faktiskt bidrar till bättre miljö och klimat.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Essingeleden öppnade 1966 och för att ha körkort så borde man ha varit född 1948 eller några år innan för att ha erfarenhet av trafiken i något år.
Det är inte många kvar att fråga numera.
Nä, det stämmer. Min källa till kännedom i fallet är farsgubben. Han jobbade bilburet i stan från sent 50-tal/tidigt 60-tal till en bit efter millennieskiftet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati