Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Halva parkeringen på Assen har ju tak av solpaneler, det tycker jag är lite skojsigt.
Är det inte dit britterna åker på solsemester?...i ett land där det spöregnar sådär fyrahundra dagar per år...
Tittar man här på installerad effekt så ser tyskarna ut att ha ca 0,78 kW/inv och Sverige ca 1,2 kW/inv. Vindkraftslandet Danmark landar på ca 1,17 kW/inv.
Wind power by country - Wikipedia
en.wikipedia.org
Och här ser man producerad energi per capita. Plockar med Kina för skens skull. Såg i länken ovan att de har hela 330 GW installerad effekt i vindkraft.
Per capita electricity generation from wind
Measured in kilowatt-hours per person.ourworldindata.org
Skitvärde vet jag väl inte om det är, men det används väldigt felaktigt i de flesta debatter.Installerad effekt är ett jävla skitvärde, eftersom dom levererar en bråkdel av det...
Installerad effekt på fjälltoppar och ute till havs skiljer sig mycket från installerad mitt på en slätt eller ute i en skog...
Installerad effekt kärnkraft ger ju en bra fingervisning om man tar det gånger 0,95 eller så....
"Den visar att det under 2020 producerades 27,5 TWh el från vindkraftverk i Sverige
Den totala installerade effekten uppgick till 10 GW år 2020"
2020 anses vara ett rekordår för vindkraften....
Så, att dom ska stänga av Sveavägen för bilar är alltså i slutändan att dom nästa år ska påbörja en utredning om det skulle gå att stänga av en stump då och då, utan att det påverkar någon, och bara för dom som inte behöver åka därStockholms rödgröna majoritet vill göra Sveavägen, en av innerstadens livsnerver, bilfri på helger.
– Vi vill fylla Sveavägen med folkliv, snarare än motorvrål, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP
https://www.dn.se/av/andreas-nordstrom/
I ett pressmeddelande skriver Miljöpartiet att ambitionen är att nu förhindra buskörning på Sveavägen, något som varit ett återkommande problem genom åren.
– Förhoppningsvis kan det här bli ett sätt att slå två flugor i en smäll. Sveavägen blir en paradgata för trevliga helgaktiviteter, samtidigt som de boende slipper skräniga bilar, säger Lars Strömgren.
Under våren 2023 ska Stockholms stad utreda hur införandet av bilfria helger på Sveavägen ska gå till. Då ska man titta närmare på vilken sträcka som ska omfattas, vilka helger som är lämpliga, hur avstängningen ska upprätthållas och hur nödvändig framkomlighet ska garanteras.
– Utgångspunkten är att hitta en lösning som fungerar för de som till exempel reser med färdtjänst och som säkerställer framkomligheten för leveranser och boende som saknar alternativa färdvägar, säger Lars Strömgren.
Tänkt vad bra, det måste ju innebära att alla bilar som någonsin kör på den vägen försvinner och inte längre bidrar till någon trängsel.Nu ska MP stänga av Sveavägen i Stockholm, och göra den till en bilfri evenemangsgata, där glädje, frihet och jämlikhet får sprudla fritt mellan människorna: https://www.dn.se/sverige/sveavagen-i-stockholm-blir-bilfri-pa-helger/
Så, att dom ska stänga av Sveavägen för bilar är alltså i slutändan att dom nästa år ska påbörja en utredning om det skulle gå att stänga av en stump då och då, utan att det påverkar någon, och bara för dom som inte behöver åka där
Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.Tänkt vad bra, det måste ju innebära att alla bilar som någonsin kör på den vägen försvinner och inte längre bidrar till någon trängsel.
För det kan väl inte vara så att dessa bilar då kör någon annan väg och trängs ännu mer på de få vägar som är kvar?
Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.
Vi fick med dubbade sulor till vår bil, och dom åkte på i vintras, och vi blev tvungna att åka en del till Södersjukhuset med våra tvillingar, men det är ju dubbdäcksförbud på Hornsgatan, så egentligen skulle vi ha åkt diverse omvägar för att ta oss dit, men vi insåg att det inte var görbart, och hade både dragit mer soppa och nött betydligt mycket mer på vägarna, dvs betydligt mer utsläpp.
Och största utmaningen verkar ligga hos våra kära politiker och debattörer, i uppgiften att förstå skillnaden mellan begreppen:
-Energi
-Effekt
Som bonusläxa skulle dom även behöva en kortare kurs i frekvensstabilitet och roterande massa, men det känns som avlägset och alltför mastigt att kasta ut just nu.
Nu ska MP stänga av Sveavägen i Stockholm, och göra den till en bilfri evenemangsgata, där glädje, frihet och jämlikhet får sprudla fritt mellan människorna
Det kan kvitta tycker jag. Det händer inget på Donken längre.
Parkera bland foodora och uber eats-mopparna? Nej tack.
Lonny kom tillbaka!
Grönan - Allmänna Gränd och Brostugan. Andra döda klassiker. Bulten och Rosen är väl det enda numera.
Jag HAR diskuterat det här med en miljöpartist många gånger. Hon är 100% övertygad att gör man det svårare att ta sig fram så blir det färre gator, så stängda gator ger inga köer, bara färre bilar. Precis som att om man bygger en tredje fil på motorvägen så förblir det precis lika trångt, bara fler bilar, och om vi bygger några kärnkraftverk så blir det exakt lika mycket brist på el, bara fler som slösar.Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.
Fråga de som körde bil i Stockholm innan och efter att Essingeleden invigdes.Jag tycker ju att MP ska testa vad som händer när dom stänger av stora genomfartsleder, och se det fantastiska flödet det blir när samma trafikmängd ska ta sig fram på småvägarna runt omkring.
Essingeleden öppnade 1966 och för att ha körkort så borde man ha varit född 1948 eller några år innan för att ha erfarenhet av trafiken i något år.Fråga de som körde bil i Stockholm innan och efter att Essingeleden invigdes.
Jag HAR diskuterat det här med en miljöpartist många gånger.
Nä, det stämmer. Min källa till kännedom i fallet är farsgubben. Han jobbade bilburet i stan från sent 50-tal/tidigt 60-tal till en bit efter millennieskiftet.Essingeleden öppnade 1966 och för att ha körkort så borde man ha varit född 1948 eller några år innan för att ha erfarenhet av trafiken i något år.
Det är inte många kvar att fråga numera.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |