Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Å Maggan och Bolund som varnade för att sänkta drivmedelspriser bara var valfläsk, att det inte kommer att gå.
De tjatade om att det krävs en lagändring och ett EU-beslut vilket tar minst ett år. Bara en liten skattesänkning går att genomföra.
Alla visste det.
Alla medier tog upp det gång på gång.
Nu säger alla ”Va va de vi sa?!”

Det hade varit bättre för alla med en liten skattehöjning och E15, med inbyggd prisökning, från årsskiftet.
Fast om Polen kan ha bränslepriserna i artikeln ovan stämmer är det ju uppenbarligen möjligt att ha lägre pris i EU? Eller Finland för den delen. Dåliga ursäkter är nog en ärligare förklaring.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast om Polen kan ha bränslepriserna i artikeln ovan stämmer är det ju uppenbarligen möjligt att ha lägre pris i EU? Eller Finland för den delen. Dåliga ursäkter är nog en ärligare förklaring.

Precis.

Det finns ju länder på den listan som har varit medlem i EU både kortare och längre tid än Sverige. Av någon anledning har de allra flesta lägre bränslepriser än Sverige...

EU har ju uppenbarligen en hel del att säga till om när det gäller enskilda länders och särskilt Sveriges bränslebeskattning, men jag gissar att en del av detta också kommer ur den "Bror Duktig-mentalitet" som tidigare svenska regimer alltid velat visa upp. Varför har vi annars haft en högre reduktionsplikt än den som kallas "EU-minimum"...???

Enligt tidigare regimers synsätt skulle Sverige vara någon sorts föregångare som gärna betalar för sig och gärna för några andra också. De har alltid trott att Sverige får "gott anseende", att Sverige ses som föregångare och att alla andra länder ser upp till Sverige och tackar Sverige. Den som sedan rest runt i lite öststater och särskilt i latinoländerna vet att de fnittrar hela vägen till banken...Dumma blåögda svenskar...

Den nuvarande regimen verkar ju vara fullständigt tagna på sängen av att EU dikterar vår beskattning och även av det faktum att det kommer att ta lång tid att ändra detta. I vilket fall som - det är ju en sak som måste ändras och arbetet för detta måste inledas på stört. Jag är ärligt förvånad att inget parti tog upp detta som en enskild valfråga - att arbeta emot senfärdigheten inom EU...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, jag tror nog inte att öststaterna/latinoländerna har det bättre ekonomiskt än Sverige vare sig på samhälls- eller individnivå.

Vad gäller (bränsle)beskattning så finns det lagstiftning både i Sverige och i EU som gör att man inte kan hantera det precis hur som helst, något som faktiskt påtalades i valrörelsen men lag Kristersson var väl inte riktigt tydliga med det eftersom de då kanske inte hade fått lika många röster...

Sedan tillkommer Parisavtalet mfl FN-överenskommelser som vi faktiskt har skrivit på och det är inte särskilt seriöst att bortse från att vi om vi tar bort en "utsläppsminskning" i ena änden måste vi lägga till en minst lika stor motsvarande i andra ändan.

Ett rejält tramp i klaveret får man säga och det är ju smartast av alla politiker att hålla sig till de realistiska lösningarna när man lägger sin politik.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nja, jag tror nog inte att öststaterna/latinoländerna har det bättre ekonomiskt än Sverige vare sig på samhälls- eller individnivå.

De hade knappast samma startpunkt som oss när vi väl gick med i EU, men nog går deras kurva sedan dess aningen brantare uppåt än Sveriges.

Provkör valfri motorväg på den spanska vischan och jämför vägens kvalitet med valfri väg mellan ditt hem och ditt jobb. Stanna sedan på valfri bar för att diskutera motorvägen. Lokalbefolkningen är mycket väl medveten om var pengarna till vägen kommer ifrån...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan tillkommer Parisavtalet mfl FN-överenskommelser som vi faktiskt har skrivit på och det är inte särskilt seriöst att bortse från att vi om vi tar bort en "utsläppsminskning" i ena änden måste vi lägga till en minst lika stor motsvarande i andra ändan.

Just detta svaskog sätter sig på tvären imot dom kommer att få hugga mycket mindre.

Detta är en del av Sveriges väg från fosil beroende ökat utag ur skog till metanol/etanol flis pellets o dyligt. Rödgröna bestämde sig för att kol bundet i träd inte är lika skadligt för miljön som kol ur fossilt bränsle.

Att sedan Hvo100 innehåller en hel del palm olja som dödar en kontinent sakta men säkert och transporteras över halva världen för att förbränna i motorer här.

Green waching.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sedan tillkommer Parisavtalet mfl FN-överenskommelser som vi faktiskt har skrivit på och det är inte särskilt seriöst att bortse från att vi om vi tar bort en "utsläppsminskning" i ena änden måste vi lägga till en minst lika stor motsvarande i andra ändan.

Just detta svaskog sätter sig på tvären imot dom kommer att få hugga mycket mindre.

Detta är en del av Sveriges väg från fosil beroende ökat utag ur skog till metanol/etanol flis pellets o dyligt. Rödgröna bestämde sig för att kol bundet i träd inte är lika skadligt för miljön som kol ur fossilt bränsle.

Att sedan Hvo100 innehåller en hel del palm olja som dödar en kontinent sakta men säkert och transporteras över halva världen för att förbränna i motorer här.

Green waching.
Det var väl även så att riksdagen för några år sedan fattade en ny lag (tror det var det s.k. klimatpolitiska ramverket) som i princip innebär att framtida regeringar är tvingade att följa de uppsatta klimatmålen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan tillkommer Parisavtalet mfl FN-överenskommelser som vi faktiskt har skrivit på och det är inte särskilt seriöst att bortse från att vi om vi tar bort en "utsläppsminskning" i ena änden måste vi lägga till en minst lika stor motsvarande i andra ändan.

Just detta svaskog sätter sig på tvären imot dom kommer att få hugga mycket mindre.

Detta är en del av Sveriges väg från fosil beroende ökat utag ur skog till metanol/etanol flis pellets o dyligt. Rödgröna bestämde sig för att kol bundet i träd inte är lika skadligt för miljön som kol ur fossilt bränsle.

Att sedan Hvo100 innehåller en hel del palm olja som dödar en kontinent sakta men säkert och transporteras över halva världen för att förbränna i motorer här.

Green waching.
Ja och om man skall vara petig så är det EU-överenskommelser inom ramen för FN-systemet (Parisavtalet)... Sveaskog har ensidigt dragit ned sin produktion från 5,2 Mkbm till 3,8 Mkbm årligen om jag minns rätt.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra/löser alla problem osv utan mer sagt att det är så det fungerar. Och det går inte att bortse ifrån även om man är populistpolitiker.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja och om man skall vara petig så är det EU-överenskommelser inom ramen för FN-systemet (Parisavtalet)... Sveaskog har ensidigt dragit ned sin produktion från 5,2 Mkbm till 3,8 Mkbm årligen om jag minns rätt.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra/löser alla problem osv utan mer sagt att det är så det fungerar. Och det går inte att bortse ifrån även om man är populistpolitiker.
Det är möjligt att sveaskog har minskat sin rovdrift och det i sig är ju bra.

Men många större skogsägare är rädda att få hugga mindre om reduktionsplikten sjunker
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag hakar fortfarande upp mig på detta med att Sverige ska ligga i framkant vad gäller reduktionsplikten. Vem har egentligen bestämt detta...? Knappast den enskilde människan som bor i glesbygden...?

Sverige anses redan ha en industri som ligger i framkant vad gäller omställning och vi har mängder med "gröna" industrisatsningar på gång, särskilt i den norra delen av landet. Detta gör rimligtvis ett klimatavtryck som är många faktorer större än våra privata transporter. Men lik förbannat ska vår befolkning och särskilt den lille människan i glesbygden straffas med ett leverne som är dyrare än det hade kunnat vara. Och nu verkar vi dessutom vara fast i avtal som gör att detta inte kan ändras på minst ett år...!

Vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi hade som har satt sina kråkor på sådana avtal...? Om andra EU-länder inte tänker bidra genom att ha högre reduktionsplikt än EU's miniminivå, hur i glödheta h-vete kan Sverige då ha hamnat i en situation där vi minsann har en betydligt högre reduktionsplikt, men inte får bestämma över detta själva och dessutom är fast i avtal som gäller i ytterligare mer än ett år...??? Detta är ju ren parodi.

Och vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi har nu som inte verkar ha förstått något av detta, utan nu får pudla på vallöfte efter vallöfte...??? Även detta är ju ren parodi.

Jag vet inte vilket som är värst, men det är tamejfan inte konstigt att politikerförakt uppstår.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad är det för genomusla j-la idioter till politiker
100 % enig, men det är "vi" som röstar på dom och dom verkar inte dummare än dom fattar vad dom ska säga för att bli valda.
Tråkigt nog finns det inget alternativ med kloka politiker som förstår (tillstår?) konsekvenserna av sina val.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hakar fortfarande upp mig på detta med att Sverige ska ligga i framkant vad gäller reduktionsplikten. Vem har egentligen bestämt detta...? Knappast den enskilde människan som bor i glesbygden...?

Sverige anses redan ha en industri som ligger i framkant vad gäller omställning och vi har mängder med "gröna" industrisatsningar på gång, särskilt i den norra delen av landet. Detta gör rimligtvis ett klimatavtryck som är många faktorer större än våra privata transporter. Men lik förbannat ska vår befolkning och särskilt den lille människan i glesbygden straffas med ett leverne som är dyrare än det hade kunnat vara. Och nu verkar vi dessutom vara fast i avtal som gör att detta inte kan ändras på minst ett år...!

Vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi hade som har satt sina kråkor på sådana avtal...? Om andra EU-länder inte tänker bidra genom att ha högre reduktionsplikt än EU's miniminivå, hur i glödheta h-vete kan Sverige då ha hamnat i en situation där vi minsann har en betydligt högre reduktionsplikt, men inte får bestämma över detta själva och dessutom är fast i avtal som gäller i ytterligare mer än ett år...??? Detta är ju ren parodi.

Och vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi har nu som inte verkar ha förstått något av detta, utan nu får pudla på vallöfte efter vallöfte...??? Även detta är ju ren parodi.

Jag vet inte vilket som är värst, men det är tamejfan inte konstigt att politikerförakt uppstår.
Tja, det är väl mp som drivit den frågan och de är ju störst bland icke bilägare som bor i storstad... vilket är ganska många, särskilt i den närmaste miljön runt Riksdagen...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag hakar fortfarande upp mig på detta med att Sverige ska ligga i framkant vad gäller reduktionsplikten. Vem har egentligen bestämt detta...? Knappast den enskilde människan som bor i glesbygden...?

Sverige anses redan ha en industri som ligger i framkant vad gäller omställning och vi har mängder med "gröna" industrisatsningar på gång, särskilt i den norra delen av landet. Detta gör rimligtvis ett klimatavtryck som är många faktorer större än våra privata transporter. Men lik förbannat ska vår befolkning och särskilt den lille människan i glesbygden straffas med ett leverne som är dyrare än det hade kunnat vara. Och nu verkar vi dessutom vara fast i avtal som gör att detta inte kan ändras på minst ett år...!

Vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi hade som har satt sina kråkor på sådana avtal...? Om andra EU-länder inte tänker bidra genom att ha högre reduktionsplikt än EU's miniminivå, hur i glödheta h-vete kan Sverige då ha hamnat i en situation där vi minsann har en betydligt högre reduktionsplikt, men inte får bestämma över detta själva och dessutom är fast i avtal som gäller i ytterligare mer än ett år...??? Detta är ju ren parodi.

Och vad är det för genomusla j-la idioter till politiker vi har nu som inte verkar ha förstått något av detta, utan nu får pudla på vallöfte efter vallöfte...??? Även detta är ju ren parodi.

Jag vet inte vilket som är värst, men det är tamejfan inte konstigt att politikerförakt uppstår.
Alla utom SD var för den reduktionsplikten vi har. Det är inte bara MP som ställer till det för oss. Jag tror det kommer sluta med att vi, bror duktig, fyller landet med vindkraftverk och blir största elexportören i EU. Vi får vara bäst i klassen och Tyskarna slipper vindkraftverk på sin mark. Elintensiv industri som kräver mängder med vindkraftverk och skapar få jobb placeras i Sverige. Vi blir väldsledande på att förstöra för oss själva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla utom SD var för den reduktionsplikten vi har. Det är inte bara MP som ställer till det för oss. Jag tror det kommer sluta med att vi, bror duktig, fyller landet med vindkraftverk och blir största elexportören i EU. Vi får vara bäst i klassen och Tyskarna slipper vindkraftverk på sin mark. Elintensiv industri som kräver mängder med vindkraftverk och skapar få jobb placeras i Sverige. Vi blir väldsledande på att förstöra för oss själva.
Tyskarna slipper vadå...? När var du i Tyskland sist?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Få se nu...vad är dom där stora fläktarna som syns från depån i Sachsenring...?

Sachsenring.png
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Tyskarna slipper vadå...? När var du i Tyskland sist?
Tyskarna får färre vindkraftverk per capita syftade jag på. Vi har redan fler per capita (2020). När grön stål produktionen kommer igång blir det väldigt många till.

Sverige 4363 vindkraftverk, 10 miljoner invånare, 0,0004363 vindkraftverk/invånare
Tyskland 30000 vindkraftverk, 82 miljoner invånare 0,0003658 vindkraftverk/invånare
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyskarna får färre vindkraftverk per capita syftade jag på. Vi har redan fler per capita (2020). När grön stål produktionen kommer igång blir det väldigt många till.

Sverige 4363 vindkraftverk, 10 miljoner invånare, 0,0004363 vindkraftverk/invånare
Tyskland 30000 vindkraftverk, 82 miljoner invånare 0,0003658 vindkraftverk/invånare
Och om man räknar bort en vindkraftspark, Markbygdens vindkraftpark (som få svenskar har sett) så har vi alltså färre per capita än Tyskland...

Jag försäkrar att frånvaron av vindkraft inte är det första man tänker på när man kör genom Tyskland.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ot: Österrike har 1307 vindkraftverk.
Kommer man från Bratislava och åker mot Wien så tror jag att man ser dom allihop. Jävlar vilken skog. Fast Wien är fint.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tittar man här på installerad effekt så ser tyskarna ut att ha ca 0,78 kW/inv och Sverige ca 1,2 kW/inv. Vindkraftslandet Danmark landar på ca 1,17 kW/inv.

Och här ser man producerad energi per capita. Plockar med Kina för skens skull. Såg i länken ovan att de har hela 330 GW installerad effekt i vindkraft.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man har ju färdats till en och annan rejsingbana i sitt liv och jag tror åsynen av vindkraftverk runt om i Europa är mer regel än undantag. Den Björn beskriver har jag sett och det finns fler mellan Wien och Brno. När man kör från Barcelona mot Aragon åker man rakt igenom en hyfsat stor park. Samma sak när man åker från Malaga till Jerez. Värst är ändå Assen. Holländarna har ju till och med skapat ett eget uttryck - horrajschon polluschion (skall uttalas så där som Verstappen uttalar bokstaven s...).
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top