Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Essingeleden öppnade 1966 och för att ha körkort så borde man ha varit född 1948 eller några år innan för att ha erfarenhet av trafiken i något år.
Det är inte många kvar att fråga numera.
Fast man behöver inte vara så gammal för att minnas är de gick från tre till fyra filer? Det blev fö skillnad i flera veckor, sen tog fler bilen än innan.
Många har missat att filen som är avfarten till Stora Essingen också går att köra rakt fram. Ofta tom på bilar. Dom från tranebergsbron kommer i innerfilen och byter sen till ytterfilen så fort det går. Där går det verkligen skitlångsammast. Det händer hela tiden. Bra.

Eller när navigator blev årets julklapp och plötsligt skulle 90% ha den igång när de skulle till och från jobbet. Men de kom dit de skulle. Mysbelysning och så visade de andra prylbögarna att de var med i matchen. Undrar om de kollade vem som hade störst skärm.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag tror att även dessa dinosaurier står inför ganska så hyfsade skärpningar på miljöområdet. Går de inte på el redan nu över Öresund?
Jo, och de har gjort en välgärning för Helsingborgarna som skulle ta många 10 tals år om de bara skulle börja köra elbil och cykla. Så här har man lokaliserat en stor anledning till dålig luft/förorening CO2 bov och åtgärdat detta! Miljöpolitik i min smak. Varför börjar vi inte med de stora bovarna som gör skillnad?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför börjar vi inte med de stora bovarna som gör skillnad?

För att det inte handlar om vad som är bäst för miljön utan är politik och framförallt ekonomi.

Nu ska jag ut och försöka få tag i några hundra kilo lokalproducerat kött som just nu är ute och springer i skogen, jag tror i alla fall att det är bättre för miljön än att köpa importerade bönor och groddar som åkt kors och tvärs över värden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Under en valrörelse kan man gapa, skrika och lova en massa saker utan att vara det minsta påläst. Sedan blir det lite jobbigare när man blir korrigerad av någon som faktiskt har lite insikt…

Som Uffe, Ebba och Jimpa nog har upptäckt vid det här laget - verkligheten is a bitch…

264d347c0fa1d4536cb3d486d5a32981.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skåne och solcellsparker... ?

"En av Skånes sista vildmarker är på väg att ödeläggas"

Det är beteshagar och åkermark, inget annat. Lökgrodor mals ned och körs över av traktorer ifall de bor på åkern. Kossor och hästar kan bo i andra hagar och fåglar flyger över solcellspaneler.
Va f*n liksom... :glömdet

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Det är beteshagar och åkermark, inget annat. Lökgrodor mals ned och körs över av traktorer ifall de bor på åkern. Kossor och hästar kan bo i andra hagar och fåglar flyger över solcellspaneler.
Naturivrare: Fossilfritt! ?
Också naturivrare: Men inte här! :dummer

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Naturivrare: Fossilfritt! ?
Också naturivrare: Men inte här! :dummer

Inför kärnkraftsomröstningen hade min lärare både "kärnkraft nej tack" och "Stoppa vattenkraftsutbyggnaden, rädda våra älvar" klistermärken på sin bil....

På den tiden var det dom två alternativ som fanns, solceller kunde man driva miniräknare med och vindkraftverk var 40 meter höga och levererade 5KW......

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Under en valrörelse kan man gapa, skrika och lova en massa saker utan att vara det minsta påläst. Sedan blir det lite jobbigare när man blir korrigerad av någon som faktiskt har lite insikt…

Som Uffe, Ebba och Jimpa nog har upptäckt vid det här laget - verkligheten is a bitch…

264d347c0fa1d4536cb3d486d5a32981.jpg
Det är rena dumheterna från Mårten Bergman.
Det finns absolut inget som hindrar att införa ett enda elprisområde, inte ens de s.k. flaskhalsarna.
Vill man ha rättvisa priser för medborgarna i landet så kan man införa ett enda elprisområde, och de förlusterna som finns i systemet kommer precis som idag att betalas i nätavgifterna.
Men vill man inte ändra något så hittar man på alla svepskäl som man kan.

Ärligt talat, är Mårten Bergman en nyanställd 20 åring som inte har en aning om hur det fungerade innan landet delades upp i elprisområden för 16 år sedan?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns absolut inget som hindrar att införa ett enda elprisområde, inte ens de s.k. flaskhalsarna.
Vill man ha rättvisa priser för medborgarna i landet så kan man införa ett enda elprisområde, och de förlusterna som finns i systemet kommer precis som idag att betalas i nätavgifterna.

Ärligt talat, är Mårten Bergman en nyanställd 20 åring som inte har en aning om hur det fungerade innan landet delades upp i elprisområden för 16 år sedan?
Hur såg elproduktion/elkonsumtion ut för 16 år sedan?

Flaskhalsarna har ju uppstått för att produktionen i södra Sverige lagts ned samtidigt som förbrukningen ökat (och väntas öka MYCKET mer) i norra Sverige.

Jag tror att Mårten Bergman har ganska goda kunskaper i denna fråga - till skillnad från Ebba Busch som fått backa på i stort sett alla sina påståenden inför valet då hon inte haft fog för sina uttalanden. Liksom Uffe vad det verkar. Verkligheten ÄR hård många gånger.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Solcellspark är ju att föredra i jämförelse med nästan allt annat, särskilt i Skåne.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Självklart är det lätt görbart att ge hela Sverige samma priser som i söder men hjälper det någon?

Kommer det helt plötsligt bli ökad tillgång på el i södra Sverige bara för att priset stiger för Norrbotten? Svar nej, det kommer fortfarande vara effektbrist och därmed kommer priset bli lika högt som tidigare i de södra elområdena för att den vägen prisa ut förbrukare så att effekten räcker.

Men det kanske känns bättre och mer rättvist om även norrlänningarna får betala lika högt pris för att värma sina bostäder i januari när det kan vara -35 grader.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Ja alltså bryr man sig om den sortens miljö så är det ju bra om man sneglar lite på hur många kvadrat av skogen som måste skövlas per installerad kilowatt(eller yta som krävs för att ge x kWh i årsproduktion) om man jämför olika produktionstekniker, solceller och kärnkraft tex.

Jag tycker att naturen är vacker som den är så jag vill gärna ha något yteffektivt.
Södra sverige behöver effekt, planerbar sådan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja alltså bryr man sig om den sortens miljö så är det ju bra om man sneglar lite på hur många kvadrat av skogen som måste skövlas per installerad kilowatt(eller yta som krävs för att ge x kWh i årsproduktion) om man jämför olika produktionstekniker, solceller och kärnkraft tex.

Jag tycker att naturen är vacker som den är så jag vill gärna ha något yteffektiv.
Södra sverige behöver effekt, planerbar sådan.
Absolut, och hur lång tid tar det?
Precis, så vad göra till dess?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Solenergi ger mest per Ha i varje fall. Börjar man prata hektar så blir det otroliga siffror, dessutom utan rörliga delar och stadig produktion.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati