Ta reda på det själv då istället för att gnälla på andra?
Känner du att det är "nedvärdering" av "tyckande" att påpeka det självklara så får det stå för dig.
Man har liksom alltid två val: 1. Anta att andra inte blåljuger 2. Anta att andra blåljuger och istället ta reda på något själv.
Nu sitter du ju mest och bara antar en massa som inte stämmer, du måste ju ha fått det där med skottningen någonstans ifrån eller? Har du samma problem med att du måste skotta ditt tak? Känner du många som måste skotta sina sadeltak vintertid? Har man plåttak så måste man ha snörasskydd redan vid ganska moderata lutningar. Det är väl ett rimligt antagande att snön rasar även från lutande glaspaneler...
Jag har ställt några frågor och nämnt vad jag hittat samt nämnt vad jag hittat. Du kan ju själv läsa dina inlägg igen och sedan läsa ditt svar.
Påstår jag att någon ljuger? Är det inte du som nu lägger på mig åsikter jag aldrig vädrat?
Att man kan bygga så att det inte behövs skottning är du liksom tvåa i tråden att nämna,
efter mig smartskaft!
Information om vad panelerna håller för har du däremot inte bidragit med. Eller vilken sorts panel man bör välja på våra breddgrader? Eller hur man konstruerar för att det ska hålla för våra snömängder? Men jag vet ju iofs att du är den sorten som går till banken. lånar pengar som du slänger i ansiktet på någon entreprenör. Det är ganska långt ifrån hur jag går till väga.
Jag skottar aldrig mitt tak eftersom det lutar tillräckligt mycket för att det inte ska behövas, jag har valt ett hus som har den egenskapen att jag inte måste ta hand om det varje dag. En gång i tiden stod det tomt och översnöat 11 månader om året.
Ja, det är ett rimligt antagande att snön glider av men du borde ha bott i Norrbotten tillräckligt länge för och veta att det fastnar snö även med väldigt stor lutning. Solpaneler som håller i Skåne kanske inte håller för den snömängd man kan få i Norrbotten trots lutning? Eller så kanske panelen håller ifall den får bra stöd under?
Det är inte lätt att jaga den informationen, man tvingas läsa sida upp och sida ner där det bara pratas om ifall solpanelen ger ström med x cm snö på sig.