FettSnok
96% enligt läkaren
Om rysk olja kostar 20$ och borde säljas för 30$ enligt anmodan från en del länder i närområdet, kommer endera priserna gå ner, rejält, eller staten tjäna grova pengar.
Regel? Ordet "bör" används...I flera kommuner finns det redan regler om eldning som gäller inom detaljplanerade områden, här är den vanligaste begränsningen:
Så kallad trivseleldning tillåts, trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.
Det innebär att du inte bör elda oftare än två gånger per vecka och fyra timmar per tillfälle.
Okända begränsningen – så ofta får du elda i din braskamin - Nyheter (Ekot)
I spåren av de höga elpriserna väntas fler använda braskaminer, kakelugnar och öppna spisar som komplement till uppvärmning av bostaden.För att minska ...sverigesradio.se
När jag monterade in kaminen för 4 år sedan frågade jag kommunens sotaren hur ofta jag fick elda, och han sa att det bara var för myseldning, men å andra sidan fick jag myselda hur mycket jag villeI flera kommuner finns det redan regler om eldning som gäller inom detaljplanerade områden, här är den vanligaste begränsningen:
Så kallad trivseleldning tillåts, trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.
Det innebär att du inte bör elda oftare än två gånger per vecka och fyra timmar per tillfälle.
Okända begränsningen – så ofta får du elda i din braskamin - Nyheter (Ekot)
I spåren av de höga elpriserna väntas fler använda braskaminer, kakelugnar och öppna spisar som komplement till uppvärmning av bostaden.För att minska ...sverigesradio.se
Jag är nog relativt unik i storstockholm med en far som jobbat som eldare på ånglok, och han var uppväxt med vedeldning hemma, och vi eldade med ved hemma när jag växte upp. Han skämdes nästan när det inte var helt osynlig rök och bara värmedallringar ovanför skorstenen.Och ett sådant reglemente är knappast något som behövs för folk som vet vad dom håller på med, precis som Hoztic skriver…Att MP’are och diverse populister gapar om förbud behöver som vanligt inte innebära att miljön blir bättre.
En glesbygdskommun jag känner väl till gjorde en utredning för några år sedan gällande miljöeffekterna från insamling av kompostavfall (brun tunna). Det visade sig föga förvånande vara en oförsvarbar nettoaffär för såväl ekonomi och miljö även om det säkert är vettigt i Hufvudstaden. Därför får kommunmedborgarna även fortsättningsvis vackert hantera sitt eventuella matavfall efter eget omdöme.Jo, det är inte för skojs skull en del gårdar häromkring har flera tiotals meter långa vedtravar hela sommaren…eller fler än en vedbod…
Under förra vintern var det ju flera TV-inslag från ”vedhandlare” någonstans i Hufvudstadsområdet. Naturligtvis på grund av att de hade brist på själva råvaran. Men jag blev nog lite förbluffad då till och med en förmodat professionel vedhandlare sålde helt nykluven ved direkt till kundena, som naturligtvis åkte hem och eldade den veden direkt…I så fall är det ju inte konstigt om hela Uppland och Sörmland är insvepta i en grå dimma…
Däremot lär det nog hamna ett mjölkpaket eller flera i en del kaminer häromkring också. Vad blir lägst miljöbelastning…? Att riva igång dieseln i minus trettifem och åka en mil till återvinningen…? Eller att göra som värmeverket i Hufvudstaden fast i lite mindre skala…?
Apropå vallöften minns jag att vi skulle få EU's lägsta arbetslöshet enligt Löven vilket under Maggans ledning blev det positiva i att allt fler söker sig ut på arbetsmarknaden.....Är det fjärde eller femte ärendet där Busch ”skall återkomma” utan att ha gjort det?
Utan att påstå att förra regeringen bestod av stjärnor så kan man nog påstå att den nya regeringen inte startat särskilt bra. Och vallöftena ”did not age well” som engelsmännen säger…
Kan vara läge att börja styra upp saker och ting, öppna för breda samarbeten och slänga populismen över bord. Nu har de ju tre år att få något uträttat innan det blir dags för nya blå dunster att förespegla väljarna.
Dags för effektavgift på vindkraft ?Svenska Kraftnät fläbbar upp våra regeringspolitiker…för andra gången på en helg…
Svenska kraftnät rättar L-toppen om vindkraft
Utbyggnad av storskalig vindkraft till havs är ”mycket lukrativt” och klarar sig utan subventioner i andra länder i Europa. Det är regeringsunderlagets budskap i debatten, efter Tidöavtalets stopp för stöd. Men det stämmer inte, visar SVT:s granskning. Tvärtom finns det stödsystem i de flesta...www.svt.se
Så är det väl redan idag, eller?Dags för effektavgift på vindkraft ?
Effektavgift funkade ju bra på kärnkraften (blev olönsam och lades ner).
Det logiska som jag ser det är lokalt producerad kraft. Så Svenska Kraftnät inte blir inblandat.
Vill Malmöborna ha ett kärnkraftverk i hamnen eller Vindmöllor över hela stan ? Bara att välja.
Det var många logiska kullerbyttor då Ebba Bush igår på "30 minuter" försvarade och förklarade för alla att det man fått var bättre än det som utlovats gällande el och bränsle...Väljarnas första utlåtande om den ljugande brunskjortan:
SCB: Rödgröna leder – S ökar kraftigt
www.svt.seSocialdemokraterna ökar i SCB:s mätning
Socialdemokraterna ökar och Sverigedemokraterna backar i SCB:s första partisympatimätning sedan valet. Övriga partier som ingår i Tidöavtalet ligger i princip still i opinionen.www.svt.se
Det är nog tur att Alatalo inte läser i OT
Det var många logiska kullerbyttor då Ebba Bush igår på "30 minuter" försvarade och förklarade för alla att det man fått var bättre än det som utlovats gällande el och bränsle...
Jag tror EBT också ville lämna intervjun någonstans där....
Jag började faktiskt att titta på den intervjun men bytte snabbt till något annat, ungefär när programledaren konfronterade henne med vad hon faktiskt sa under valrörelsen och hennes respons mest var en flackande blick och ett rödare ansikte...Trovärdighet nolla, ungefär. Men vad kan man vänta sig av någon som påstår sig vara kristen och sedan lurar hus av gamla gubbar utan minsta skam...
För mig råder ingen tvekan om att den nya regeringen ryker efter endast en mandatperiod. En väldigt stor tunga på valets våg var ju att SD, KD och M alla lovat rediga sänkningar av drivmedelspriser och detta var också den överlägset största orsaken till att SD gick fram något enormt i glesbygden. Nej, man har inga afrikaner som springer omkring och skjuter på varandra i Vilhelmina, så jag tror att hypotesen om kriminalpolitiken faller ganska platt...
Glesbygden ensamt avgör inga val, men när den nya regeringen nu verkar helt oförmögen att uppfylla sina vallöften, plus att ingen norr om Dalälven ska få hjälp med elräkningen, plus att man jobbar för dyrare elpriser norr om Dalälven, plus att man redan verkar bedriva en politik fientlig mot industrisatsningar norr om Dalälven - då förutspår jag att vågen slår över åt andra hållet i nästa val...
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|