Ny lagstiftning behövs för att få bort bensinmopeder från Stockholms cykelbanor. Det anser förra trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), som nu sitter i riksdagens trafikutskott.– Det är ofta matbudsmopeder. Som trafikborgarråd fick jag mycket synpunkter på det här, folk klagar, de tycker att det är obehagligt att cykla i avgaserna. Det är ett hälsoproblem, säger han.
Nu har Helldén, som sitter i riksdagens trafikutskott, lämnat in en motion i ärendet.
”Mopedernas antal har under senare år kraftigt ökat i våra städer. En starkt bidragande orsak till detta är de nya matbud som blivit ett stående inslag i stadsmiljön. Före matbudens intåg var mopeder sällsynta. Den exponentiella utveckling vi sett av mopeder i städerna har skapat problem som dagens lagstiftning inte tagit höjd för”, skriver han.
När en motion kommit in lämnas den till det riksdagsutskott som ansvarar för området som motionen tar upp. Utskottet går igenom motionen och föreslår vad riksdagen ska besluta.
Mopederna är ofta bensindrivna tvåtaktsmopeder som släpper ut avgaser av en art som Daniel Helldén påpekar är hälsofarliga och skapar obehag. Enligt honom hamnar cyklister ofta i ett moln av illaluktande avgaser.
– Kommuner har rätt att förbjuda klass II-mopeder på cykelbanor men det ställer till andra problem. De får bara köras i 25 km/h, om de hamnar i biltrafiken skapar det både trafiksäkerhetsproblem och en rörig trafiksituation, säger Daniel Helldén.
”Tidvis har trottoarer vid Odenplan och Vasagatan varit fullbelamrade av matbudsmopeder, de blir som en hel mur”, säger Helldén. Foto: Alexander Mahmoud
Han vill att kommunerna ska få rätt att införa motsvarande miljözon 3 för mopeder. Därmed, menar Daniel Helldén, skulle en kommun som har problem på sina cykelbanor eller andra delar av trafikmiljön med en större precision än dagens regelverk kunna plocka bort de fordon som ställer till det för andra trafikanter.
– Med en miljözon blir det tydligt för polisen att bensindrivna mopeder inte får köra där, säger han.
Tror du att polisen skulle prioritera det?
– De poliser som håller koll på cykelbanor är oftast lokala, jag tror att det skulle få effekt.
Daniel Helldén pekar också på ett annat problem med det stora antalet matbudsmopeder. De samlas, menar han, vid kollektivtrafikknutpunkter och parkeras på trottoarerna på ett sätt som blockerar långa sträckor av trottoaryta och låser upp cykelställ.
– Tidvis har trottoarer vid Odenplan och Vasagatan varit fullbelamrade av matbudsmopeder, de blir som en hel mur, säger han.
Därför bör det, skriver Helldén i sin motion, göras ett tillägg i trafikförordningen som reglerar systematisk kommersiell användning av offentlig mark för uppställningen av mopeder klass II.