Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Solenergi ger mest per Ha i varje fall. Börjar man prata hektar så blir det otroliga siffror, dessutom utan rörliga delar och stadig produktion.
Ja, i dag verkar grannarnas solceller ha gett enorma mängder el, under ett kompakt lager blötsnö.

Men det är klart, 0 är ju också ganska stadigt, jag får ge dig rätt där.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, i dag verkar grannarnas solceller ha gett enorma mängder el, under ett kompakt lager blötsnö.

Men det är klart, 0 är ju också ganska stadigt, jag får ge dig rätt där.
Man kan montera solceller så att snön rasar av... vilket man gör i de norra delarna av landet. :) Årsproduktionen blir bra. Räkna på yta*effekt så ser du att det är betydligt lönsammare än skog/åkerbruk/golfbana...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan montera solceller så att snön rasar av... vilket man gör i de norra delarna av landet. :) Årsproduktionen blir bra. Räkna på yta*effekt så ser du att det är betydligt lönsammare än skog/åkerbruk/golfbana...

Fast dom levererar ju mest när elen behövs som minst, det är en naturlag.

När solen skiner behöver jag inte ha lyset tänt

När det är soligt ute behöver jag inte värma huset, när det är vinter och jag har en timme gråljus mitt på dagen levererar dom inte ett jävla skit

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är rena dumheterna från Mårten Bergman.

Nej, om det är dumheter från någon så är det enbart från Ebba Busch. Hur kan man annars ha en punkt i sitt valmanifest som överhuvudtaget inte är görbar, om man bara hade brytt sig om att kolla med den berörda myndigheten...?

Men det kanske känns bättre och mer rättvist om även norrlänningarna får betala lika högt pris för att värma sina bostäder i januari när det kan vara -35 grader.

Det är ganska uppenbart att det är exakt där som skon klämmer för många som förespråkar ett enda elområde...Buu huu huu...Någon annan betalar mindre än mig...De ska minsann betala lika mycket som mig...

Helt plötsligt har "rättvisa" blivit viktigt även för folk som röstar väldigt långt till höger...

Man kan montera solceller så att snön rasar av... vilket man gör i de norra delarna av landet. :)

Efter att precis ha tittat på nyheterna och det femton minuter långa inslaget om VÄRSTINGOVÄDRET där folk slirar omkring på sommardäck...i två centimeter nysnö...så tror jag tyvärr inte att kompetensen räcker till att vintersäkra en solcellsanläggning...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nej, om det är dumheter från någon så är det enbart från Ebba Busch. Hur kan man annars ha en punkt i sitt valmanifest som överhuvudtaget inte är görbar, om man bara hade brytt sig om att kolla med den berörda myndigheten...?

Men det är ju görbart. Finland tex har ett elprisområde och vi har haft det förut. Sen gnällde danskarna och det togs politiska beslut. Det är bara byråkrati, det är ingen naturlag att vi ska ha fyra elprisområden, det är helt konstruerat via en penna och ett papper.

Om det sen skulle vara bättre/sämre med ett elprisområde är en annan sak.

Till sist, som tillägg till tidigare inlägg:

Sen kan man titta på andra parametrar som tex CO2-utsläpp per producerad energienhet, eller den yta som måste till för motsvarande behov/produktion när solcellerna inte producerar och lika för kärnkraften när den står still såklart. Helt teknikneutralt, bara utifrån de egenskaper produktionsslaget har. Värdeneutralt och objektivt.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har haft ett elprisområde men det byggde på faktiska förhållanden som inte existerar längre.

Om man tycker att det inte är ett problem så får man förstås tycka det, men verkligheten lär inte ändra sig.

Ta och få igång lite mer produktion i EO3 och EO4 och framförallt snåla lite på konsumtionen så blir prisproblemet betydligt mindre till dess att produktionen hinner ramps upp.

Och glöm inte lastbalanseringen!

(Som tex Tesla bidrar till genom att sänka priserna på andra tider än kl 16-20 vid sina laddatationer. Smart.)

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vi har haft ett elprisområde men det byggde på faktiska förhållanden som inte existerar längre.

Om man tycker att det inte är ett problem så får man förstås tycka det, men verkligheten lär inte ändra sig.

Ta och få igång lite mer produktion i EO3 och EO4 och framförallt snåla lite på konsumtionen så blir prisproblemet betydligt mindre till dess att produktionen hinner ramps upp.

Och glöm inte lastbalanseringen!

(Som tex Tesla bidrar till genom att sänka priserna på andra tider än kl 16-20 vid sina laddatationer. Smart.)
Hur såg elproduktion/elkonsumtion ut för 16 år sedan?

Flaskhalsarna har ju uppstått för att produktionen i södra Sverige lagts ned samtidigt som förbrukningen ökat (och väntas öka MYCKET mer) i norra Sverige.

Jag tror att Mårten Bergman har ganska goda kunskaper i denna fråga - till skillnad från Ebba Busch som fått backa på i stort sett alla sina påståenden inför valet då hon inte haft fog för sina uttalanden. Liksom Uffe vad det verkar. Verkligheten ÄR hård många gånger.
Så ditt argument är att du tror?

Flaskhalsar har ingen automatisk koppling till varför man måste ha olika elområden.
Det går utmärkt med hela landet som ett enda område.
Det går att bestämma över en natt om så bara vill.
Lastbalansering och elförluster betalas redan genom högre nätavgifter.
Skulle södra landet betala mer än norra delen pga av energiförluster så kan folk i södra landet säkert nöja sig med att betala sisådär 15% mer än norra.
Viss skillnad mot 10ggr mer…
Jag tror ärligt talat att ditt argument egentligen bottnar i rädsla att behöva betala samma pris som i elområde 4.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Som vanligt är det en ripoff från någon annan.
Tyskland har en liknande elprisutjämning sedan länge

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du menar en helt annan vinkel än taket? Blåsa varm/kalluft på solcellerna så att snön inte fastnar?

Själv har jag byggt ett tak över solcellerna så att det inte kommer någon snö på dom :fattartil

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så ditt argument är att du tror?

Flaskhalsar har ingen automatisk koppling till varför man måste ha olika elområden.
Det går utmärkt med hela landet som ett enda område.
Det går att bestämma över en natt om så bara vill.
Lastbalansering och elförluster betalas redan genom högre nätavgifter.
Skulle södra landet betala mer än norra delen pga av energiförluster så kan folk i södra landet säkert nöja sig med att betala sisådär 15% mer än norra.
Viss skillnad mot 10ggr mer…
Jag tror ärligt talat att ditt argument egentligen bottnar i rädsla att behöva betala samma pris som i elområde 4.

Så du TROR det? ;)

Du har fel, grunden för min åsikt framgår i tidigare inlägg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar en helt annan vinkel än taket? Blåsa varm/kalluft på solcellerna så att snön inte fastnar?

Själv har jag byggt ett tak över solcellerna så att det inte kommer någon snö på dom :fattartil

En kompis i Jämtland har solceller sedan 10-12 år. Aldrig sopat, snön rasar av av sig själv.

Det kan ju vara klokt att undersöka om det verkligen är ett problem innan man tror att det är det. Som med elbil på vintern ungefär. :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vill man ha rättvisa priser för medborgarna i landet så kan man införa ett enda elprisområde, och de förlusterna som finns i systemet kommer precis som idag att betalas i nätavgifterna.

Håller faktiskt med och det är ingen dum tanke, men kan vi då ta med, lokaltrafik, telefoni, Internet, vägar, besiktningen, tandvården på samma gång?

För helt plötsligt ska det vara lika för alla, i alla fall för elpriserna. Annars låter det ju "skylla dig själv jävla Norrbottning att du bor där du bor" jag ska inte vara med att betala för att ni ska ha telefon eller besiktning det ska marknaden sköta.

Vad blir skillnaden att kompensera med nätavgiften? Strömmen kostar 40 öre/kw och överföringsavgiften 7 kr kW? Eller var det tänkt så att alla solidariskt ska vara med att betala lika där med?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Håller faktiskt med och det är ingen dum tanke, men kan vi då ta med, lokaltrafik, telefoni, Internet, vägar, besiktningen, tandvården på samma gång?
Har vi lokaltrafikprisområden, telefoniprisområden, internetprisområden, vägprisområden, bilbesiktningsprisområden och tandvårdsprisområden? Vilken marknadsplats är det där priserna sätts timme för timme på dessa produkter och tjänster?
Jag saknar prisområden på krossade tomater också.

Nätägarna betalar för, eller kompenserar om man så vill, för förlusterna. Ingen byråkratisk pålaga på det sättet.
Du vill löpa 3 kWh från grannbyn. Grannbyn skickar ut 3 kWh på nätet men nätförluster gör att bara 2 kWh når fram till idg. Man kan säga att när du köper 3 kWh så köper nätbolaget 1 kWh extra och så pytsar grannbyn ut 4 kWh och 3 når fram till dig.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En kompis i Jämtland har solceller sedan 10-12 år. Aldrig sopat, snön rasar av av sig själv.

Det kan ju vara klokt att undersöka om det verkligen är ett problem innan man tror att det är det. Som med elbil på vintern ungefär. :)
Jag tittar mig omkring på dom hus som har solceller, och vissa har snö på sig, vissa har det inte, vissa har flacka tak, vissa har det inte. Jävligt få är sugna på att dra igenom ett bygglov och byta takstolar och hela taket bara för att få bättre vinkel för solcellerna.

Jo, jag vet, och man fastnar bara i trafiken/oväder med nyladdat batteri om man har elbil, aldrig när man har dålig laddning, det är ju en visdom du har gett oss alla.

Jag vet att det inte finns någon elbil som passar mig och min familj idag, det är därför jag puttrar runt med en dieseldriven familjebuss.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tittar mig omkring på dom hus som har solceller, och vissa har snö på sig, vissa har det inte, vissa har flacka tak, vissa har det inte. Jävligt få är sugna på att dra igenom ett bygglov och byta takstolar och hela taket bara för att få bättre vinkel för solcellerna.

Ska man ha solceller så bör man nog se till att man monterar dom med rätt mycket vinkel 40-45 grader, om man inte bor i vid ekvatorn, där det funkar bra att lägga dom på platt-tak.

Ska man ha solceller i Norra Sverige och vill ha produktion även på vintern är det bättre att hänga dom på väggen med en spacer i nederkant än att lägga dom på taket i dom flesta fall.

Då skjutsar snön av och dom producerar mera el med den lågt stående vintersolen, mot att man tappar lite toppeffekt på sommaren.
Men man ska vara medveten om att vid dom solvinklarna passerar solljuset geneom mycket mera atmosfär och är således betydligt mindre kraftfullt.
Lite grann tjänar man igen på att panelerna hålls kalla, men några 1000W per kvadratmeter solinstrålning blir det inte

Jag har en granne en bit bort som har byggt en ställning på marken för sina solceller, han har dock för lite vinkel på dom, men sopar han av ett hörn nertill så tinar dom tillräckligt för att snön ska skjutsa av även vid ganska många minusgrader

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Solcellspaneler fungerar och levererar också betydligt längre norrut än Jämtland. Visst, det är tyvärr kolsvart i december och januari, men det är också väldigt många soltimmar mellan maj och augusti. Slå ut produktionen över året så nog fan producerar de...

Varför utgår alla som inte själv har solcellspaneler från att man 1) måste montera dem på ett platt tak och 2) att man måste sopa eller skotta bort snön från HELA solcellspanelen...? Mig veterligen så brukar dom flesta som missat byggnormernas rekommenderade takvinklar och därför möjligtvis måste sopa hinna sopa typ en kvadratdecimeter...Sedan får de kasta sig undan för att inte bli krossade av ett ton snö som kommer farande...

För helt plötsligt ska det vara lika för alla, i alla fall för elpriserna. Annars låter det ju "skylla dig själv jävla Norrbottning att du bor där du bor" jag ska inte vara med att betala för att ni ska ha telefon eller besiktning det ska marknaden sköta.

Varför inte ta ett annat bra exempel på lokalproducerade varor som transporteras långt och genom diverse flaskhalsar...?

Jag vill ju gärna ha sill och färskpotatis till midsommar, men varken reglementet för norrbottenskustens fiskare eller det norrbottniska klimatet tillåter detta. Så jag låter skicka dessa varor från Skåne. Jag vill naturligtvis ha färska grejer, så jag skickar färsk sill och nyupptagen potatis så omedelbart det bara går. Därför blir det taxi från Österlen till Sturup, sedan flyg från Sturup till Luleå, sedan taxi direkt hem till mig. Torsdag innan midsommar. Tyvärr går inga direktflyg från Sturup till Luleå, så mina varor får lastas om vid en så kallad flaskhals - Arlanda. Torsdag innan midsommar har många andra norrbottningar exakt samma ide, så det är gasen i botten på trucken som febrilt kör paket mellan olika flygplan. Men allt går bra och mitt paket hinner fram i tid.

Mina varor kommer fram, allt smakar bra och ingen runt bordet slipper fry...förlåt, slipper vara hungrig. Slutnotan för maten värd några enstaka tior blir tyvärr en bit över tio tusen, men det gör ju ingenting. Den nya regeringen har ju bestämt att hela Sverige och framförallt de lokalproducerande skåningarna ska vara med och betala min nota.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket snö tål en solcellspanel? Måste en norrbottning upp på taket och skotta av snön ibland?
Jag menar även om man har tex 45 graders lutning så kan det ju bygga på ganska många decimeter snö innan vår herre tar bort den.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur mycket snö tål en solcellspanel? Måste en norrbottning upp på taket och skotta av snön ibland?
Jag menar även om man har tex 45 graders lutning så kan det ju bygga på ganska många decimeter snö innan vår herre tar bort den.

Det går säkert att läsa någonstans, annars fungerar väggmontage längs till exempel en garagevägg alldeles utmärkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Svaret är att det beror på....

Stora flerahundrawattspaneler har ju större yta mellan fästpunkterna, men kanske tjockare basplatta istället.
Nya paneler är halare än dom som har suttit uppe länge.

2021 hade vi snömängder och en typ av snö som inte rutchade av tak som aldrig har skottats dom senaste 50 åren.
Grannen vaknade mitt i natten av att det small i en takstol, så dom gick ut och skottade på natten, jag skottade på morgonen.
En annan granne hade en globformad maskinhall som hade stått i 40 år utan att skottas, den kollapsade under snötyngden.

Men rent generellt så brukar det alltid släppa lite i ett hörn, och sedan värmer solen upp panelen så att snön glider av, men jag skulle nog hjälpa naturen på traven om det blev mer än 2dm

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det enda jag hittar är en massa information om hur solcellerna producerar med lite snö på sig samt att att jag bor i snölastzon med 300 kg/kvm.
Och så hittar jag leverantörer som inte specificerar mer än att dom räknar ut och bygger åt mig så att det håller för min snömängd. Men en stor pojke vill ju kunna själv.

Jag har två våningar och högt tak och det finns träd som delvis kan skugga lite det leder till att jag av säkerhetsskäl helst inte vill upp på taket vintertid. Möjligen skulle man kunna tillverka en plattform där man kan stå och skotta men det gör ju saken mer komplicerad. Plus att jag vill ha nåt som inte kräver regelbunden arbetsinsats. Jag vill ju kunna åka bort på semester några månader under vintern. Eller om jag flyttar vill jag kunna lämna huset för att ha som sommarstuga att kanske bara besöka under sommaren.

Träden gör att det är en fördel att få upp panelerna högt upp, särskilt vår och höst.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA