En kompis i Jämtland har solceller sedan 10-12 år. Aldrig sopat, snön rasar av av sig själv.
Solcellspaneler fungerar och levererar också betydligt längre norrut än Jämtland. Visst, det är tyvärr kolsvart i december och januari, men det är också väldigt många soltimmar mellan maj och augusti. Slå ut produktionen över året så nog fan producerar de...
Varför utgår alla som inte själv har solcellspaneler från att man 1) måste montera dem på ett platt tak och 2) att man måste sopa eller skotta bort snön från HELA solcellspanelen...? Mig veterligen så brukar dom flesta som missat byggnormernas rekommenderade takvinklar och därför möjligtvis måste sopa hinna sopa typ en kvadratdecimeter...Sedan får de kasta sig undan för att inte bli krossade av ett ton snö som kommer farande...
För helt plötsligt ska det vara lika för alla, i alla fall för elpriserna. Annars låter det ju "skylla dig själv jävla Norrbottning att du bor där du bor" jag ska inte vara med att betala för att ni ska ha telefon eller besiktning det ska marknaden sköta.
Varför inte ta ett annat bra exempel på lokalproducerade varor som transporteras långt och genom diverse flaskhalsar...?
Jag vill ju gärna ha sill och färskpotatis till midsommar, men varken reglementet för norrbottenskustens fiskare eller det norrbottniska klimatet tillåter detta. Så jag låter skicka dessa varor från Skåne. Jag vill naturligtvis ha färska grejer, så jag skickar färsk sill och nyupptagen potatis så omedelbart det bara går. Därför blir det taxi från Österlen till Sturup, sedan flyg från Sturup till Luleå, sedan taxi direkt hem till mig. Torsdag innan midsommar. Tyvärr går inga direktflyg från Sturup till Luleå, så mina varor får lastas om vid en så kallad flaskhals - Arlanda. Torsdag innan midsommar har många andra norrbottningar exakt samma ide, så det är gasen i botten på trucken som febrilt kör paket mellan olika flygplan. Men allt går bra och mitt paket hinner fram i tid.
Mina varor kommer fram, allt smakar bra och ingen runt bordet slipper fry...förlåt, slipper vara hungrig. Slutnotan för maten värd några enstaka tior blir tyvärr en bit över tio tusen, men det gör ju ingenting. Den nya regeringen har ju bestämt att hela Sverige och framförallt de lokalproducerande skåningarna ska vara med och betala min nota.