Av tre huvudsakliga anledningar: Ekonomi, hälsa och accerelation av teknologiska framsteg.
Ekonomi: TCO för t.ex elbilar är mycket lägre än för petroleum-drivna. Även om man tar bort koldioxid-skatten och liknande politiska styrmedel. Det kostar lite i början att amortera av ett SMS-lån, men är det enda vettiga i det långa loppet.
Hälsa: Det är inte bara co2 som kommer ut ur andra sidan av röret. Ökad hälsa hos befolkningen ger minskad belastning på sjukvården, högre produktivitet osv. Dvs vi löser riktiga problem här och nu.
Teknologiska framsteg: Sverige har en av världens bästa förutsättningar för teknologiskt forskning. Här är det min åsikt att vi bör ligga i framkant av den tekniska utvecklingen istället för att aktivt välja att lägga oss i bakvattnet.
Du har väldigt rätt i att de insatser som Sverige gör inte kan mäta sig mot exempelvis Kinas ökning av utsläpp. Men om vi kommer på en skitsmart teknisk lösning som kan appliceras globalt kanske det är värt det? Inte vet jag, men det är så jag tänker.
Bra, mycket av det där är bra men inte behöver vi tvingas åt det hållet och det var ju utifrån perspektivet att vi mlm har noll påverkan på klimatet via CO2-utsläpp.
Dessa tre områden är viktiga, men varför gå omvägen via någon form av kamp på koldioxiden för att utveckla dessa. Fokusera på dessa områden direkt då isf.
Eller är den någon som påstår att vi hanterar/främjar/stimulerar vår ekonomi, hälsa och tekniska framsteg bäst genom att fokusera på att minska CO2-utsläppen, låter långsökt.
Ekonomi. Bra vill man ha den lägsta totalkostnaden så köper man den produkten/tjänsten. Det bestämmer jag själv och ingen annan. För klimatet spelar det ingen roll om svennebanan via politiska styrmedel känner sig nödgad att köpa en elbil imorgon eller om marknadens aktörer får agera fritt och att det då sker om tre år.
Min ekonomi blir inte bättre av att tvingas betala bränsleskatt eller fordonsskatt.
Hälsa: Bra. Kanske ska vi fokusera på andra utsläpp än koldioxid, saker som är giftiga, cancerogena osv - det tycker jag iaf. Mer pengar läkemedels eller medicinteknisk forskning kanske - som har riktig betydelse och inte på något som vi ändå inte kan påverka.
Teknologiska framsteg. Bra, det har människan gjort helt naturligt sedan urminnes tider. Evolutionen har lett oss hit, vi testar, uppfinner, tänker och utvecklar hela tiden nya saker. Låt oss fortsätta med det och inte tvinga oss in i etanol eller biogasfällan.
Skitsmarta tekniska lösningar är bra, det behövs inget tvång för att utveckla nya tekniker.