Körmönstret är ju irrelevant sålänge det inte finns en elbil motsvarande de billigaste bensinarna att räkna på, om du som innan jämför en bensin/el Golf funkar det ju men vill jag bara ha en billig bil, ny som beggad, går det ju inte att jämföra en riktigt billig bensinare med en elbil för då blir ju skillnaden rent astronomisk.
Därför stämmer det att rent transportmässigt är el i dagsläget en dålig affär för de allra flesta.
Men det kanske finns billiga elbilar med?
Har som sagt inte kollat upp detta ..
Soppan var väl nere i 12-13:- för inte så länge sedan och det kan ju vara en framtid det med, det eller att elen drar iväg och landar in på en 3-4:-kw eller km-skatt för samhällsekonomin inte klarar drivmedelsskattebortfallet..
Absolut finns det scenarion där det inte passar, inget snack om saken. De billigaste nya ligger på runt 300.000:- strecket, efter utbetald bonus.
Tittar för övrigt aldrig på bensinpriser längre, kör normalt inte förbi någon mack. Men just idag gjorde jag det och tyckte jag mig se 16:- litern?
Men om vi tar ett steg tillbaka och kör ett exempel på id3 länkad ovan, 330k för billigaste varianten jämfört med den billigaste golfen på 230k. Vi kom fram till en skillnad i drivmedel på 10:- per mil. Extremt förenkelt, förutsätter vi att det ser likadant ut framöver. Vi tittar bara på inköp och drivmedel:
Vid 0mil körda: Elbil 100k dyrare.
Vid 10.000 mil: Båda har kostat lika mycket i inköp och drivmedel.
Vid 20.000 mil: Den vanligaste golfen har kostat 100.000 kr mer.
För varje 10.000 mil till så kostar den vanliga golfen 100.000 kr mer.
Här har jag inte räknat med de större underhållskostnaderna som den vanliga golfen har kontra den ökade kapitalkostnaden i form av ränta. Utgifter som båda har i form av däck, kupéfilter, wunderbaum, etc blir ju lika mycket. Sen tillkommer spekulation på hur länge de håller ihop. Långsiktigt hävdar jag dock att elbilen vinner.
Varför jag tror stenhårt på att skillnaden kommer att hålla sig eller öka åt elbilens favör är:
Klimatavtalen som har skrivits på. Det kommer inte att backas på.
Elen produceras billigare för varje år som går. (Staten och elbolagen käkar dock större kaka varje år, bara för att de kan).
Batterierna blir billigare för varje år som går, vi börjar närma oss samma inköpspris, elbilar kommer inom hyfsat snar framtid bli billigare att producera.
Oljan kommer troligen att bli dyrare för varje år som går. Det blir svårare att både hitta, pumpa och få finansiering på utbyggnad.
70% av bilar som säljs i Sverige är företagsbilar, som kommer ut på begagnat marknaden efter ca 3 år. Dessa är inte lika lika känsliga för högre inköpspris.
Samhällsekonomiskt tjänar både landet, staten och folket i Sverige på övergången.
Teknikmässigt måste vi ligga i framkant, för att inte bli den moderna tidens U-Land.
Slutligen så blir det totalt sett ökade skatteintäkter och minskade skatteutgifter i slutändan, givet att pengarna som tidigare gick till pumpen istället köps varor och tjänster för. Det finns ingenting som staten tjänar mer på än en individ i arbete..
Just nu ligger vi ur min synvinkel på brytpunkten. Det börjar bli fifty-fifty eller bättre på totalen (obs, långtifrån på alla punkter).
Och till slut, som jag sa till en släkting i helgen: Anledningen att det inte finns en hel hög med bra, billiga och begagnade elbilar med bra räckvidd på marknaden just idag är att det inte gått tillräckligt lång tid. För att någon idag ska kunna köpa en billig, 5-10 år gammal sådan bil så måste någon, för 5-10 år sen, ha köpt en dyr ny dito.