Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bergnäsarn sparar mest…igen…

Jo tjena, elbilen kostar en förmögenhet, men det struntar man i.
På tar om onyanserad diskussion...:hihi

Läs dessa båda citat
"För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden"
"
– Det är lätt att dra felaktiga slutsatser, säger han.

Tror du att allt prat om höga elpriser kan avskräcka folk från att skaffa elbil?

– Det kan det göra, särskilt om det blir en onyanserad diskussion."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är absolut så att vi med elbil enligt exemplet i artikeln har en drivmedelskostnad på 2:60 kr/mil istället för 13 eller 12 kr. Sedan tillkommer förstås andra kostnader och totalen kokar ner till hur många mil per år man kör.

För min egen del så är totalkostnaden med elbil lägre än vad bara bränslekostnaden var tidigare. Då kostade dieseln ca 15-16kr/litern.

Enklaste sättet att minska kostnaderna är som alltid att köra mindre och/eller sänka hastigheten. Även min sedan länge betalda bensinbil kostar mer per mil än vad elbilen gör på sista raden, eftersom skatt, service och bensin drar upp milkostnaden rejält. Eventuella reparationer tillkommer (men det är Toyota så det brukar inte gå så mycket).

Så det är ekonomi det handlar om. Även om räntorna gått upp sista året så har bensin/diesel och service gått upp ännu mer. Räntan kommer att gå ned, så icke bensin/diesel.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja elbil kan man räkna hem. Själv har jag svårt att svårt att lägga upp 500k utan att oroa mig för räntans utveckling och ev värdeminskning
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Många nya mackar kommer det poppa upp här i landet. Speciellt norröver.

"Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott"

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Exempel på att elbilen blir billigare hur man än räknar, om man ska köpa en ny eller nyare begagnad bil...

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Exempel på att elbilen blir billigare hur man än räknar, om man ska köpa en ny eller nyare begagnad bil...

"El, hemmaladdning: 500 kronor per månad"
Ja, de har ju inte laddat den i elområde 4 i alla fall... :rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I elområde 4 med rörligt pris?
Nope, fastpris i elområde 4, 96 öre per kWh inkl skatter och avgifter. (46 öre på avtalet, i 2,5 år till)

Jag kan ju bara räkna på min verklighet, inte någon annans. Det är jag som ska köpa en bil som passar just mina behov.
Nu blev det en laddhybrid som går ca 7 mil på el och eftersom jag då klarar 90% av min körning på det så passade det som handen i handsken. Skulle jag sälja den i dag så får jag dessutom igen pengarna vilket ju är kul för andrahandsvärdet men det hjälper ju inte om jag måste hosta upp för en annan bil.

Jämfört med min förra bil, en Golf bensinare från 2016, så sparar jag 1500 spänn per månad, inräknat allt, och att då kunna köra en ny bil jämfört med en 5 år gammal bil så var det en "no brainer"...

Ja, elen blir dyrare, men det blir bensin och diesel också, och dessutom ännu dyrare. Ja skatten kommer såsmåningom att bli dyrare för el/hybrid, men det blir det för fossila bilar också, till och med ännu dyrare...

Vi kan käfta hur mycket vi vill om el kontra diesel men fossila bränslebilar kommer att försvinna så småningom, det är bara en tidsfråga. Sen om det är el eller vätgas eller fluxkondensator som driver fordonen får vi väl se. Det är ju inte ens säkert att vi kommer att ha privata fordon i framtiden, det kanske blir för dyrt för normala människor?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men jag TROR att du bor i elområde 1, Niklas... Hade det varit elområde 4 rörligt hade det kostat säkert en tusenlapp till i månaden. Fortfarande billigare än en beg Golf men ändå.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nope, fastpris i elområde 4, 96 öre per kWh inkl skatter och avgifter. (46 öre på avtalet, i 2,5 år till)

Jag kan ju bara räkna på min verklighet, inte någon annans. Det är jag som ska köpa en bil som passar just mina behov.
Nu blev det en laddhybrid som går ca 7 mil på el och eftersom jag då klarar 90% av min körning på det så passade det som handen i handsken. Skulle jag sälja den i dag så får jag dessutom igen pengarna vilket ju är kul för andrahandsvärdet men det hjälper ju inte om jag måste hosta upp för en annan bil.

Jämfört med min förra bil, en Golf bensinare från 2016, så sparar jag 1500 spänn per månad, inräknat allt, och att då kunna köra en ny bil jämfört med en 5 år gammal bil så var det en "no brainer"...

Ja, elen blir dyrare, men det blir bensin och diesel också, och dessutom ännu dyrare. Ja skatten kommer såsmåningom att bli dyrare för el/hybrid, men det blir det för fossila bilar också, till och med ännu dyrare...

Vi kan käfta hur mycket vi vill om el kontra diesel men fossila bränslebilar kommer att försvinna så småningom, det är bara en tidsfråga. Sen om det är el eller vätgas eller fluxkondensator som driver fordonen får vi väl se. Det är ju inte ens säkert att vi kommer att ha privata fordon i framtiden, det kanske blir för dyrt för normala människor?
Jag tror också elen kommer ta över och vara billigare, men att argumentera för den med oriktiga uppgifter gör den ingen nytta.

Har du lyckas teckna ett 3-årigt elavtal med 96 öre kWh i elområde 4 för ett halvår sen ställer jag mig väldigt tveksam till. Det absolut billigaste som fanns i elområde 4 för 6 månader sen var dryga 170-180 öre/kWh. Jag kollade faktiskt då. Så du får gärna berätta hur du gjorde i så fall.

Absolut billigaste fasta avtalet du kan få just nu i elområde 4.
1 års avtal:
elpri_2.jpg

Billigaste 3-års avtal
elpri_1.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur är elpriserna nattetid i område 4?
Jag har timpris i område 3 och har sällan anledning att ladda dagtid.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Går att raljera över uttalanden som ”För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden” dagen lång. Det är ett självklart ett rent löjeväckande uttalande. Men samtidigt, visst tenderar diskussionen ofta att hamna något snett även när det kommer till denna faktiska kostnad för laddning. I synnerhet just nu vad jag märkt.

Chansar, förhoppningsvis inte allt för vilt, på att de allra flesta med elfordon har spotavtal (om inte annat borde de se till att skaffa det). De värsta månaderna här i område 3 har snittpriset för totalförbrukningen legat kring 290 öre/kWh för egen del, men oftast snarare kring 120-140 öre/kWh under det senaste året totalt sett. Just bilen laddas i princip uteslutande nattetid till en kostnad av uppskattningsvis hälften av de priserna. (Känslan är iofs att det närapå alltid kostar betydligt mindre än så, men det kan säkert vara en fråga om ytterst selektivt minne).

Rent konkret innebär detta en drivmedelskostnad som uppgår till en femma per mil under årets tuffaste månad. I normalfallet snarare någon krona.

Det är onödigt att skönmåla elfordon och försöka bortförklara dess brister, men samtidigt så är just nyanser i debatten önskvärda och något som jag ofta tycker saknas inom ämnet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kom ihåg att elnätstariffen kan ha en kWh-beroende del också.
Har du enkeltariff E4 hos vattenfall så tar de 30,5 öre/kWh i överföringsavgift tex.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vet inte om min kulram måste kalibreras men jag får inte ihop det för min del.
Jag kör 400 mil per år. Bilen drar 0,8. Soppan kostar runt 20 kr litern.
Soppakostnaden blir runt 6400.

400 mil elbil a 4 kr milen blir 1600 per år.

Besparingen 4800 per år.

Man kan lägga till fordonsskatten, motorolja men jag kan inte förutse höjningar av bensinpris, etanolinblandning, skatter mm.
Bilen är betald, saknar värde så ingen värdeminskning.

Elbil kostar exempelvis 500 000. Batteribyte pratas det inte om längre.

Om jag räknar med att kunna köra i 30 år till, är det en bra affär?
Min bensinbil har då gått 29 000 mil.

SVT får inte svara.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Många nya mackar kommer det poppa upp här i landet. Speciellt norröver.

"Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott"


Det beror ju på vad man räknar som "större väg", E4 är ju en byväg norrut, det är ju 80km/h på långa delar av den, det är inte säkert att ens den räknas som "större väg", men låt säga att den räknas, det blir väl bra med laddpunkter mitt emellan Umeå och Skellefteå (14 mil) och kanske mellan Skellefteå och Piteå (8 mil).

Jag har inte kollat laddkartan med det skulle förvåna mig om det inte finns redan.
Så det kommer nog inte att poppa upp speciellt många nya laddstationer.

Sen kanske det tillkommer någon väg från kust till inland, typ 363 eller 353 i västerbotten och någon i norrbotten, men redan nu finns det ju laddare på några ställen efter dom vägarna.

Resten av vägarna behöver ju inte räknas som "större väg" om man inte vill...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror också elen kommer ta över och vara billigare, men att argumentera för den med oriktiga uppgifter gör den ingen nytta.

Har du lyckas teckna ett 3-årigt elavtal med 96 öre kWh i elområde 4 för ett halvår sen ställer jag mig väldigt tveksam till. Det absolut billigaste som fanns i elområde 4 för 6 månader sen var dryga 170-180 öre/kWh. Jag kollade faktiskt då. Så du får gärna berätta hur du gjorde i så fall.
Det var nog ren tur. Vi hade ett avtal på 43 öre och Luleå Energi tjatade om att vi skulle skriva om det. Vi kollade på omvärlden och insåg att det nog kommer att hända saker så vi skrev på ett nytt avtal, på 46 öre. Jag minns inte riktigt när det var men typ mars nånting.
Det var bara några dagar senare som det small och priserna steg som en raket. Hade jag väntat 2-3 veckor till så hade det sett helt annorlunda ut... :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var nog ren tur. Vi hade ett avtal på 43 öre och Luleå Energi tjatade om att vi skulle skriva om det. Vi kollade på omvärlden och insåg att det nog kommer att hända saker så vi skrev på ett nytt avtal, på 46 öre. Jag minns inte riktigt när det var men typ mars nånting.
Det var bara några dagar senare som det small och priserna steg som en raket. Hade jag väntat 2-3 veckor till så hade det sett helt annorlunda ut... :)
Men som BrooklynS påpekade och som jag såg efter mitt inlägg, så bor du väl i elområde 1 (norr) och inte elområde 4 (söder)?
Det är ju viss skillnad och jag kan garantera att du inte har tecknat ett elavtal på 96 öre kWh i mars 2022 i elområde 4. För har du gjort det så har du magiskt lyckats övertala någon att halvera kostnaden för 1 kWh och då får du gärna berätta hur du gjorde.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att Niklas skrev fel. Men man vet ju aldrig, söder om fjärden kanske är elområde 4...?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top