Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det räcker väl med att en elbil en gång börjar brinna för att det ska bli en brand? Och det säljs runt 200 000 bilar per år i Egypten, 3000 elbilar är 1,5% av det, det låter väl ganska rimligt? Om det nu var enbart elbilar på båten vill säga.
Det räcker med att vad som helst börjar brinna en gång för att det ska bli en brand!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Blir spännande den dagen en elbil börjar brinna i rusningstrafiken i typ Södra länken i Stockholm.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Branden i New Jersey för några veckor sen har jag inte sett i media här, men det beror väl på "The ship, which had 28 crew members aboard, was carrying cars, vans and rolling equipment as well as 157 shipping containers. There were no electric cars or hazardous cargo aboard, the company said."
Inget "hazardous" var det som brann...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För att Brooklyn ska bli nöjd så kan vi ju komplettera med scenariot att det är en bränslebil som började brinna, om de inte hunnit släcka den innan även en elbil börjat så är det återigen kört att försöka släcka den inne på bildäcket.

Båtar som ska transportera elbilar behöver nog vara konstruerade så att bilarna lätt kan dumpas överbord vid brand.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Än så länge ”clickbait”, tills det framkommer att det verkligen VAR en brand i en ”elbil” som orsakade katastrofen. Hittills har det påståendet ju varit falskt 100% av gångerna. Kanske detta blir första gången det stämmer?

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med "första gången det stämmer"...?

Att MotoE hojar har exploderat vid laddning vid ett flertal tillfällen och att hela MotoE depån brunnit upp är väldigt väl dokumenterat. Samma sak vid ett flertal incidenter i formelbilarnas motsvarighet, där ett flertal av varandra oberoende bilar börjat brinna hemma i garaget flera dagar efter krascher. Samma sak med branden i rallycross-VM för någon vecka sedan. Samma sak med branden hos den holländske bilhandlaren för några år sedan (jag passerade en kilometer ifrån och undvek att titta, jag har haft både svetsblänk och snöblindhet förr).

Eller menar du att dessa bara var click baits...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det har ropats ”vargen kommer” om elbilsbrand i tio år, det var det som åsyftades.

MotoGP kanske inte har samma typ av batterier? Är det batterierna i dessa hojar som börjar brinna eller något annat? Kortslutning med laddare?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var bara dålig lastbalansering....

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tror dom är körda ändå. Klart byter dom inriktning å byter ut språkröret så vem vet

Daniel Hell-den står i startgroparna.

Med honom som tråkrör i Riksdagen har vi snart dubbdäcksförbud, miljözoner och diagonala övergångsställen över hela landet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det här var en intressant artikel om kolkraft: https://www.dn.se/varlden/svagt-stod-for-kampen-mot-kolkraft-i-sydafrika/

Eftersom kol krävs i enorma mängder är det lönsamt att lägga kraftverken nära gruvorna. Inom en radie av fem mil runt Emalahleni ligger därför sju av Sydafrikas tolv kolkraftverk. De bidrar till att ägaren Eskom, det nationella elmonopolet, står för 42 procent av Sydafrikas koldioxidutsläpp, och en fjärdedel av hela Afrikas.

....

Efter att Eskom i flera år påpekat för ANC-regeringen att ny produktion behövdes, sjösattes två parallella projekt i mitten av 00-talet: Kusile och Medupi. Kusile kommer när det är helt färdigt att bli det största kolkraftverket på södra halvklotet med en effekt på 4 800 megawatt, motsvarande mer än två tredjedelar av hela Sveriges nuvarande kärnkraftseffekt.

För att driva de sex enheterna krävs totalt 56 000 ton kol per dygn. Varje minut kommer en lastbil att dumpa sin last av kol, dygnet runt, tills den näraliggande gruvan New Largo tas i drift och lastbilarna ersätts av transportband.

...

Vid klimatmötet i Glasgow 2021 fick Sydafrika tillgång till motsvarande 90 miljarder kronor i extremt fördelaktiga lån för att på allvar börja utbyggnaden av sol- och vindkraft. Inte mycket har hänt sedan dess.

...

14 kolkraftverk som ägs av det statliga elmonopol Eskom producerar i dagsläget 42 000 megawatt, vilket motsvarar drygt 80 procent av elkraften i landet.
Så, ett land som borde ha betydligt bättre förutsättningar för solkraft och havsbaserad vindkraft än vad vi har, och trots att dom har fått stora lån för att satsa på det, istället satsar på kolkraft, ganska konsekvenslöst. Men jag måste skrota min bil, och köpa en ny, för att rädda världen. En bil som kanske tillverkas i Tyskland?
Från samma DN-artikel:
Utdragen utfasning av kolet i Tyskland

BERLIN.
Den tyska regeringen har som mål att landet ska klara sin energiförsörjning helt utan kol år 2030. Men utfasningen av energislaget tar tid.

Under förra året ökade kolförbränningen i landet, till följd av att Ryssland slutade exportera gas till landet. Brun- och stenkol, som under 2021 stod för drygt 30 procent av den tyska elförsörjningen, var 2022 uppe i över 33 procent.

Kolet var avgörande för Tysklands industrialisering. På 1800-talet banade kolgruvor i Ruhrområdet väg för en växande järn- och stålindustri.

I början av 1900-talet öppnade nya gruvor, och 1950 arbetade över 700 000 personer inom kolindustrin i Väst- och Östtyskland. Sedan dess har branschen krympt rejält – 2020 sysselsatte industrin drygt 40 000
Att det är färre sysselsatta hänger väl mest ihop med modernare maskiner som gör jobbet, dom går inte med hacka och spade längre.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det här var en intressant artikel om kolkraft: https://www.dn.se/varlden/svagt-stod-for-kampen-mot-kolkraft-i-sydafrika/

Så, ett land som borde ha betydligt bättre förutsättningar för solkraft och havsbaserad vindkraft än vad vi har, och trots att dom har fått stora lån för att satsa på det, istället satsar på kolkraft, ganska konsekvenslöst. Men jag måste skrota min bil, och köpa en ny, för att rädda världen. En bil som kanske tillverkas i Tyskland?
Från samma DN-artikel:

Att det är färre sysselsatta hänger väl mest ihop med modernare maskiner som gör jobbet, dom går inte med hacka och spade längre.
Så går det om man lyssnar på miljöpartister utan vetenskaplig koll.

Istället för:
Kärnkraft/vattenkraft som baskraft med kompletterande solenergi vid ekvatorlika solförhållanden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sydafrika är nog tyvärr ett närmast icke-fungerande land, på gränsen till failed state. Trots skapliga förutsättningar (för att vara Afrika).

Att Tyskland ökade produktionen av kolkraft 2022 har naturligtvis att göra med att de upphörde över en natt med rysk gas. Stort och viktigt beslut med tanke på hur deras energisystem sett ut men också tufft för både industri och hushåll. De kommer att gå ut kolet helt och hållet så fort det går men deras avveckling av kärnkraften ställer ju till det. CNG från tex USA hjälper till under tiden.

Sol- och vindkraft byggs ut och jag gissar att det kommer att kompletteras med nästa generations kärnkraft när den är mogen. Tyskland har råd.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Så, ett land som borde ha betydligt bättre förutsättningar för solkraft och havsbaserad vindkraft än vad vi har, och trots att dom har fått stora lån för att satsa på det, istället satsar på kolkraft, ganska konsekvenslöst. Men jag måste skrota min bil, och köpa en ny, för att rädda världen.

Man behöver inte ens vara elak eller konspiratoriskt lagd för att inse att det är precis det som har varit MP's såväl som övrig europeisk miljölobbys agenda hittills - hjärntvätta den lille människan till lydnad samtidigt som de stora drakarna glatt får dansa vidare.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Man behöver inte ens vara elak eller konspiratoriskt lagd för att inse att det är precis det som har varit MP's såväl som övrig europeisk miljölobbys agenda hittills - hjärntvätta den lille människan till lydnad samtidigt som de stora drakarna glatt får dansa vidare.
Tyvärr så sant, sett ur det stora perspektivet, dvs att alla på jorden trots allt delar samma atmosfär, så "silar man mygg och släpper igenom kameler".

Argument som: "Vi måste föregå med gott exempel" står sej matematiskt ganska platt och oeffektivt...

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Precis, Sveriges invånare är 1/1000 av jordens befolkning. Så dom flesta länder skiter fullständigt vad vi hittar på.
Kan hålla med, men tyvärr är vår andel av utsläpp större. Men sedan beror det ju på om man tror att utsläppen är ett problem eller inte...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år