Mille Fighter

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vart köpte du styrkronan och hur mycket kostade den? Varför ska du byta den undre styrkronan?

Kommer att bli en rolig hoj det där, har haft 2st fighters och kan varmt rekommendera 1 kugg ner fram och 2 kugg upp i bak. Sen är det bara att hålla i sig :)

Okay, det är alltså inte jag som ska byta undre krona, det var den andra killen. Frågade också varför, men har inte fått nåt svar på det.

Övre krona köpte jag från www.gimbel-Motorradtechnik.de. Jag köpte ett helt kit med krona, styre och slangar till både koppling och broms. Totalpriset inklusive frakt med DHL gick loss på ca 3100:-, inte så farligt med tanke på att bara kronan skulle kosta 3800:- här i Sverige. Deras hemsida känns en aning halvfärdig, men de är duktiga att svara på mail, så det är bara skriva vad du behöver och vänta på svar.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Murphy och hans jävla lag.

Jodå, idag kunde jag inte hålla mig längre. Skyndade mig ner till garaget efter jobbet och skruvade frenetiskt fast alla delar som behövs för att kunna köra hojen utan att väcka för mycket uppmärksamhet om man skulle komma i närheten av en potatisgris. Lyse kopplades in, alla skruvar drogs åt, alla lösa kablar stripades fast, expansionskärl anslöts...nu jävlar skulle det åkas hoj.

Det hela gick på ungefär 45 min, jag öppnade garagedörrarna för att kolla att solen fortfarande sken. Jodå, fortfarande strålande väder. Fint. Krängde på mig långkalsonger, byxorna till stället och stövlar och sänkte ner hojen från depåstödet. Nu var man på väg. Vred på tändningen och tryckte på startknappen. Startmotorn snurrade ett par varv och sen....och sen var batteriet dött och hojen vägrade starta. Då satt man där i sina fina svarta skinnbyxor och förbannade den där jävla Murphy och hans helvetes lag.:mad:

Nu står i alla fall batteriet på laddning, men man kan väl ge sig fan på att det inte kommer bli en solig dag igen på flera veckor.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Du åkte dit på samma sak som alla av oss har upplevt någon gång.
Det suger, jag vet.. :D

Jo, så kan det bli ibland, var inte min dag helt enkelt. Låg och oroade mig hela natten för att det skulle vara något allvarligare fel, har ju hört skräckhistorier om startkopplingar och allt vad det heter. Så har man ju dragit en del i kabelhärvan också så det hade ju varit snyggt om man pajat nåt där. Men jag var ner och testade idag igen och han startade på två röda och spann som en tiger, så det var lugnt. Tyvärr har det ju regnat till och från i stort sett hela dagen så det blev inget åka, men det kommer snart nog.

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
Okay, det är alltså inte jag som ska byta undre krona, det var den andra killen. Frågade också varför, men har inte fått nåt svar på det.

Det var en spricka på den gamla. Jag har plockat isär gaffel/krona, och nu håller jag på bråka med lagren. Tänkte använda samma lager. Nya går på 650kr/st! Om man köper via Aprilia ÅF. Kändes dyrt!

Visst är jag snabb på att svara :tungan

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Det var en spricka på den gamla. Jag har plockat isär gaffel/krona, och nu håller jag på bråka med lagren. Tänkte använda samma lager. Nya går på 650kr/st! Om man köper via Aprilia ÅF. Kändes dyrt!

Visst är jag snabb på att svara :tungan

Ibland blir det så att det tar ett tag att återkomma. Själv har jag väl inte fått så mycket gjort på sistone, blev lite less när min testkörning fuckade sig i fredags. Men i måndags eftermiddag tog jag en sväng på ungefär sju mil. Najs.:yoparty
Så nu till helgen ska jag försöka göra ett ryck och skruva isär allt igen och göra klart för lack och så. Har även en magkåpa som jag måste passa in och skära till. Har skjutit upp det för jag inbillar mig att det kommer bli svårt att få det bra, och då kommer jag bli arg igen.:mad:
Nåja, återkommer med hur det går.
Senare, senare.

tjindar

Better to burn out than to fade away
Gick med
10 Jun 2007
Hoj
Sv 1000s K6
my.php
[/URL][/IMG]

denna tycker ja e skitsnygg

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
my.php
[/URL][/IMG]

denna tycker ja e skitsnygg

Jodå den är fin.
Har sen sist plockat isär allt igen och skurit lite i magkåpan, kanske inte blir så tokigt ändå. Väntar med att lägga upp fler bilder tills jag fått lite färg på allt. Har varit lite kluven över den uppgiften, om det är värt att försöka sig på det själv eller om det vore bättre att bara leja ut det på någon som vet vad de pysslar med så blir det bra gjort på en gång.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Här kommer en liten uppdatering om vad som hänt och händer.

Har börjat plasta på underkåpan lite. Kapade lite på den för nån vecka sedan och hade tänkt att eventuellt använda den som den var, men jag bestämde mig för att den såg alldeles för gräslig ut så jag gör ett försök att snygga till den lite. Är en aning tidskrävande bara att vänta på att epoxyn ska härda, trist att inte kunna göra klart på direkten. Men det är ju så det är, gör man allt bakvänt tar det längre tid framåt slutet.
Har passat på att byta tändstift och luftfilter medans jag väntar också, ska ändå göras innan säsongen kommer igång. VI får se om jag kan skrapa på lite spackel i morgon eller om det måste på ett lager glasfiber till.
Och just det ja, fick nya blinkare i veckan också, Kellermann BL 1000, I like.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
har du drevat den nu när du har den som fighter? ska bli kul o se bilder!

Nae, har inte drevat om något ännu. Avvaktar lite med det tills allt annat är färdigt, just nu känns det som om prioriteten ligger på att få den körklar så får jag pula vidare lite under säsongen. Är det en kugg ner fram och två upp bak som gäller, eller? Har varit nere i garaget och kladdat vidare med Epoxyn idag, tänkte försöka få den färdig för lack nu i veckan.
Kan väl inflika att det för en timme sedan var 14 grader och soligt här i Örebro, bråttom nu.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Har nu kommit så pass långt att det är dags för spackling av underkåpan. Tänkte bjuda på ett par bilder (vet hur jobbigt det är att läsa utan att ha några bilder att titta på) på hur det ungefär kommer bli. Har haft funderingar att skära lite till i kåpan och montera galler eller nåt, men just nu vill jag bara få det färdigt så jag tror jag skiter i det för tillfället.

Bifogat

• picresized_1207203759_DSC00270.jpg
    picresized_1207203759_DSC00270.jpg
    207.6 KB · Visningar: 230
  • picresized_1207204018_DSC00274.jpg
    picresized_1207204018_DSC00274.jpg
    219.6 KB · Visningar: 122
  • picresized_1207203879_DSC00272.jpg
    picresized_1207203879_DSC00272.jpg
    225.7 KB · Visningar: 172
  • picresized_1207203960_DSC00273.jpg
    picresized_1207203960_DSC00273.jpg
    227.6 KB · Visningar: 117

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Silvertejpen är sjukt snygg... ;)

Näärå, ser bra ut! Lycka till fortsättningsvis. :tummenupp

Mmm, antar att det är på gaffeln du menar? Är inte silvertejp utan äkta plast, kan det bli pimpigare än så?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nae, har inte drevat om något ännu. Avvaktar lite med det tills allt annat är färdigt, just nu känns det som om prioriteten ligger på att få den körklar så får jag pula vidare lite under säsongen. Är det en kugg ner fram och två upp bak som gäller, eller? Har varit nere i garaget och kladdat vidare med Epoxyn idag, tänkte försöka få den färdig för lack nu i veckan.
Kan väl inflika att det för en timme sedan var 14 grader och soligt här i Örebro, bråttom nu.

Har kört premiärsvängen med Falcon nu, köpte den i vintras. Har du samma drevning som sitter på den skulle jag nästan rekommendera 1 kugg ner i fram och 3 upp i bak, har aldrig kört en så högt drevad hoj förr. Men min är ju iofs en touringhoj :rolleyes:

Någon som vet om styrkronan från en Mille passar på en Falco?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Har kört premiärsvängen med Falcon nu, köpte den i vintras. Har du samma drevning som sitter på den skulle jag nästan rekommendera 1 kugg ner i fram och 3 upp i bak, har aldrig kört en så högt drevad hoj förr. Men min är ju iofs en touringhoj :rolleyes:

Någon som vet om styrkronan från en Mille passar på en Falco?

Har hört mig för lite hos en handlare och det ska vara samma krona till Mille, Falco och Tuono. Är bara skillnad på modellerna som har Öhlinsdämpare.

Vad har du för drevning original på Falcon? På Millen är det 17/42, har beställt ett 16 drev idag och har ett gäng bakdrev av olika storlek till mitt förfogande så jag kan testa mig fram. Hur mycket kan man öka på bakdrevet utan att behöva förlänga kedjan?
Ha det gott, snart är det sommar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
16/44 är guld på Millen, man tappar nästan ingen topp men tjänar en massa kul i botten. :tummenupp

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
En iten uppdatering igen.
Jag har lämnat iväg diverse grejer för lack, skulle kanske bli färdigt till helgen så då slänger jag upp några bilder om det hinns med att monteras.
Kopplade in blinkers i söndags också. Bakfull och trött som jag var brände jag bara 4 säkringar innan jag skärpte till mig och fick in huvet i matchen. Är fortfarande lite tveksam om jag ska köra med de blinkarna som jag skaffat (Kellermann BL1000), eller om jag ska hitta något annat. Styret känns väldigt brett med dem monterade, men å andra sidan kan det ju bli annorlunda när alla andra bitarna kommer på plats också.
Ska hämta framdrevet i morgon också, men det blir nog inte bytt förrän jag fått ordning på allt det andra.

Hur som helst känns det som jag börjar närma mig målsnöret nu, är väl inte helt hundra nöjd med allt, men det är första gången jag försöker mig på något sånt här så jag får väl ta det.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati