Mille Fighter

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Reanimation

Kände att det är dags att återuppliva min tråd från förra vintern. Har hojen på verkstad för tillfället för att rätta till lite kosmetiska skador från i somras.

När jag får tillbaks den ska den rivas igen, har lite planer på förändring och förbättring. Tänkte bl.a.

*Byta kabelstam så jag kan montera lyset närmare gaffeln.
*Ev. byta framlyse (om jag hittar något som är snyggt, förslag välkomnas).
*Lacka styrkrona och risers svart. Kanske fixa eloxerade skruvar, röda.
*Byta instrumentering. Original är alldeles för stor och osnygg.
*Ev. byta blinkers.

Har hittills bytt styre och fixat styrändsspeglar, körde utan hela sommaren. (Speglar alltså, inte styre)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kul att du håller liv i tråden! Bygger nog om Falcon till fighter i början av nästa år så det är kul med lite inspiration :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad köpte du för speglar?
Ngn bild med dem monterade?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Äntligen

Har äntligen fått hem hojen från verkstan. Har varit en smått outhärdlig väntan, men nu jävlar är det dags att sätta fart.

Var ner en sväng igår kväll och började klura och skruva lite. Hade ju funderingar på att byta instrumentering, original är alldeles för stor och ful. Visserligen har utseendet inte ändrats, men jag tror ändå att jag ska försöka behålla original, finns ju så mycket roliga finesser som jag säkert skulle sakna.
Om jag monterar allt lite närmare kronan kan jag nog gömma undan instrumenteringen ganska bra. Ska fixa ny flyscreen också, den förra gick paj i somras när hojen välte. Tänkte göra ett par olika varianter för att se vilken som passar bäst, kommer bilder.
Jag ska försöka ta några "före-bilder" på prylarna som ska ändras och lägga upp. Sen ska jag börja höra mig för om jag har någon kontakt som kan fixa eloxering av styrkronan. (Tror svågern har lite känningar inom det området, annars tar jag gärna emot tips.)

Ska försöka få lite gjort i veckan, annars blir det nog en hel del gjort nästa helg när kärringen lämnar stan ett par dagar.:glömdet :banana :fyllisar

Senare.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nice! Ser fram emot bilder och mer info om hur det går :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jodå. Var nere en sväng t garaget igår och skulle fixa hållare till instrumentering. Sågade, borrade, knäckte och putsade i ett par timmar bara för att sedan inse att jag mätt helt åt helvete. Vet inte var det gick snett, men fel blev det i alla fall. Så det är bara att göra om och göra rätt.:mad:

Lägger upp ett par bilder på kronan som ska bli svart och även hur lyset var monterat innan, ska flyttas in mot gaffeln.
 

Bifogat

  • rsz_DSC00627.jpg
    rsz_DSC00627.jpg
    100 KB · Visningar: 77
  • rsz_DSC00631.jpg
    rsz_DSC00631.jpg
    99.3 KB · Visningar: 99
  • rsz_1DSC00277.jpg
    rsz_1DSC00277.jpg
    121.9 KB · Visningar: 128
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vet att jag har varit dålig på att uppdatera tråden, (om det är någon som bryr sig) men det har vart lite mycket på sistone. Blir väl stressigt som fan när våren till slut kommer, som vanligt.
Har i alla fall fått ordning på fäste till mätare och framlyse och lägger upp ett par bilder på hur det kommer se ut. Kommer givetvis putsa till allt innan lack.
Ska få till någon liten skärm också, har inte bestämt om jag ska göra en ny eller om jag ska modifiera förra årets modell. Är ju mest för att dölja kablaget från mätaren, så jag vill bara ha en så liten skärm som möjligt.
Har köpt fetstyre också, 22mm kändes lite tjejigt. Blir nog bra till slut.
Har övergett planerna att eloxera kronan också då det verkar vara tunt om företag som pysslar med sånt i trakten, får bli vanlig pulverlack i stället.
 

Bifogat

  • rsz_dsc00719.jpg
    rsz_dsc00719.jpg
    156 KB · Visningar: 106
  • rsz_dsc00720.jpg
    rsz_dsc00720.jpg
    157.3 KB · Visningar: 118

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kul med en uppdatering :) Hur går hojen utan ramair?

Min fighterkrona dyker förhoppningsvis upp nu i veckan så då får jag ta o börja bygga jag också...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Angående ramair har jag inte märkt någon som helst skillnad i motorgången, tror det mest gör skillnad i väldigt höga hastigheter.

Har lämnat kronan på lackning idag, får tillbaks den nästa vecka. Blir nog bra. Tillverkade även en plugg för vindskärmen igår och drog på ett lager fiber + epoxy. Blir nog troligtvis skitdålig, bara en känsla jag har :) .

Återkommer med bilder när jag får tillbaks kronan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det skall bli intressant att se hur det blir sen när du hinner köra den lite.

Körde ju i det här skicket hela förra sommaren, så jag tror nog att det blir bra.
Trevligt att du lägger in svar på inläggen, kände mig lite ensam ett tag.:krama
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Cred till dig Bonzo, för at du verkligen driver ditt projekt igenom, på ett snyggt sätt...och dokumenterar det löpande för oss andra :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Då lär det nog inte bli problem den här sommaren heller. :D

Vad blev det förresten för färg på kronan ?

Den blir svart, tänkte försöka få den i samma glans och nyans som gaffeln, tror det blir snyggast. Hade planer på att ha den mattsvart, men tror inte det blitt lika snyggt. Har även funderingar på att försöka fixa eloxerade skruvar till styrfästet, så det matchar toppringarna på gaffeln.

Cred till dig Bonzo, för at du verkligen driver ditt projekt igenom, på ett snyggt sätt...och dokumenterar det löpande för oss andra :)

Ojoj, tackar och bockar för fina ord. Alltid trevligt med uppmuntran.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har rivit lite för att kunna byta kabelstammen. Svårt att se att det faktiskt går framåt. Men så är det alltså.
Anledningen att jag ska byta stam är alltså att jag ska förlänga en del trådar för att få undan en del grejer från fronten och inte vill klippa i originalstammen.
 

Bifogat

  • rsz_2dsc00740.jpg
    rsz_2dsc00740.jpg
    203 KB · Visningar: 86
  • rsz_dsc00742.jpg
    rsz_dsc00742.jpg
    213.2 KB · Visningar: 87

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur pass mycket jobb verkar det vara o byta kabelstammen?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hur pass mycket jobb verkar det vara o byta kabelstammen?

Verkar som om det kommer ta några timmar åtminstone. Den mesta tiden går väl till att plocka isär allt så man kommer åt alla kontakter. Ett tag trodde jag att jag skulle vara tvungen att lossa motorn från ramen för att få ur den gamla stammen, men jag tror att det kommer gå ändå.
Får tillbaka kronan i morgon, hoppas den blev bra.
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Kollade länken som du vissar till kronan på aprilian men hittade ingen har dom slutat sälja aprilia kroner? Blir nog borra i kronan
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top