Min Audi s2 vs hojar

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Detta är inget att hurra över. Toktrimmad Porsche drar en sporthoj ?

Det är väl snarare en förlust för människorna bakom bilen att de måste trimma så mycket för detta resultat ?

Tja jag vet inte om det är så extrem trimmning egentligen. Switzer är ju ett företag som säljer dessa uppgraderingar proffessionellt så antagligen håller bilarna ganska bra.

Dessutom med tanke på Porschens höga nypris är uppgraderingen inte extremt kostsam. Har man mycket pengar R911, annars nöjer man sig med R750. Det sistnämnda Switzer paketet kostar 18990 dollar och leder till en kärra som går ungefär som en vanlig sporthoj.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00

Nu har vi koll på dina privata preferenser vad gäller bilar och dina morföräldrar, tack. :)

Vad är det som gör att hojfolk tar illa vid när någon vill jämföra en originalhoj mot sin trimmade bil, ungefär som om vi blev petade i ögat. Är det inte trevligt att våra billiga leksaker är en måttstock för imponerande byggen dyra som satan?!
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Så länge man jämnför trimmad bil vs original hoj så är det inte intressant, det ska ju vara lika för att ge nåt.

Tex hitlerkälke 911 mot turbobusa el nåt vad vet jag
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Så länge man jämnför trimmad bil vs original hoj så är det inte intressant, det ska ju vara lika för att ge nåt.

Tex hitlerkälke 911 mot turbobusa el nåt vad vet jag

Hur kan det någonsin bli lika? Ser du någon likhet? Du får gärna utveckla.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag ställer mig till gänget som imponeras av en bil som går tillräckligt bra för att dra en sporthoj, men för övrigt så blir ju jämförelsen absurd.

Däremot....
Varför dom flesta köper supersnabba bilar utan att nånsin ens ha bråttom övergår mitt förstånd........ :D
 

jetson

Guest
Hoj vs bil trådar = garanterat FAIL (oavsett forum)


Grym bil dock, låter lagom brutal :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag ställer mig till gänget som imponeras av en bil som går tillräckligt bra för att dra en sporthoj, men för övrigt så blir ju jämförelsen absurd.

Däremot....
Varför dom flesta köper supersnabba bilar utan att nånsin ens ha bråttom övergår mitt förstånd........ :D

Jag hatar när det står tex "T5" på bakluckan på bilen framför som inte vågar köra om en lastbil med 1 km fri sikt på E4an. Då hade det lika gärna kunnat stått "Fiat 500"
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
http://bankrobber.se/ Gå in på bilar, sen hittar ni bankrobber III heter den.. En gatureggad!! Camaro med en 1300 hästar, som är nerstrypt från 1500 :kulspruta

Där är en gatubil som får de flesta andra turboriskokar bilarna att se ganska bleka ut ;) Men som sagt det är ju en dragbil, men poängen med det hela är att det är ganska coolt vad bilprovningen släpper igenom numera, hehe :D :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så länge man jämnför trimmad bil vs original hoj så är det inte intressant, det ska ju vara lika för att ge nåt.

Tex hitlerkälke 911 mot turbobusa el nåt vad vet jag

Det beror väl på vad man är ute efter att visa.

En original hoj mot en toktrimmad bil är väl förresten lika. Eller har jag missat något.

Ta en modern literklubba.
Säg att den har 180 hk och väger 280 kg fulltankad med förare.
Då har den 1,56 kg/hk

Sen jämför vi med en bil.
Säg att vi har en bil typ en Audi S2. Säg att den väger 1450 kg och är toktrimmad till 800 hk.
Då har den 1,81 kg/hk

Dvs en originalhoj har färre kg/hk än en toktrimmad bil.
På vilket sätt skulle det vara en jämförelse som är orättvis för motorcykeln.

Om man prompt måste ha en toktrimmad hoj för att jämföra med en trimmad bil så är det ju bara för att man under inga omständigheter kan låta bilen få en sportslig chans att vinna. Redan min TDM med ynkliga 80 hk är snabbare än nästan allt annat än supersportbilar vid rödljusen. I alla fall om man snackar om att jämföra med bilar.

Anledningen till att man jämför en trimmad bil med en hoj är ju för att alla vet att en modern hoj accelererar snabbare än det mesta ute på vägen. Då blir dom en bra måttstock eftersom när man lyckats trimma en bil så att den hänger med där så har man lyckats djävligt bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Detta är inget att hurra över. Toktrimmad Porsche drar en sporthoj ?

Det är väl snarare en förlust för människorna bakom bilen att de måste trimma så mycket för detta resultat ?

Kom igen när Porsche istället får möta en turbohoj med 400hk, men det kanske inte är tillåtet att köra mot trimmade hojar ?

Det måste förstås vara toktrimmade bilar vs orginalhojar ?

Löjligt !



Vad tror du ?

Själv låter jag mormor och morfar vara hemma när jag är ute och leker.
Bilar är nyttofordon, sporthojar är pleasure !

Visst är det skillnad på hojar och bilar men bägge färdas på våra vägar och då kan det bli ett och annat rejs. Enkelt och sant.

Sedan är jag ingen garagekille som gillar att vara i garaget natt efter natt för att hålla en sådan bil rullandes. Visst är det kul med en sådan bil som S2'an men en sporthoj går tillräckligt bra för mig helt orginal och det är värt mycket.

Men på riktigt.

En modern sporthoj har ca 1,5 kg/hk (eller 0,65 hk/kg) med förare och full tank.

Ingen serieproducerad gatlegal bil har det förhållandet mellan vikt och effekt. Dom som kommer närmast är väl bilar typ Veyron som har 1100 hk och väger dryga 2 ton. Dom hamnar på 2kg/hk.

Det är inte helt lätt att åstadkomma en användbar bil med 1,5 kg/hk. Det kräver en hel del arbete och pengar.

Snackar vi om att jämföra med en turbohoj med 400 hk så blir det löjligt. 400 hk på kanske 280 kg hoj+förare innebär ett effekt/viktförhållande på 1,35 hk/kg.

ska du åstadkomma det med en bil så ska du ha en bil som väger 1500 kg men har 2000 hk. Eller att du skulle trimma upp en bugatti Veyron till en bit över 2500 hk. Tror du att du skulle klara av det?

Det är helt enkelt lättare att göra en hoj som går som ett skållat troll då den väger mindre och man därigenom inte behöver lika mycket hästkrafter för att få den snabb i acceleration.

Kan du inte bara acceptera att en modern hoj redan i standardutförande är så snabb i accelerationen att den är en värdig måttstock för att jämföra acceleration med en toktrimmad bil?

Att sedan inte hojen vinner varje gång har väl ingen betydelse. Vi snackar om någon som har lyckats trimma sin bil till närapå 4 ggr originaleffekten. Det är en djävla bedrift när du betänker hur svårt det är att ens få en gnista från ett tändstift vid dryga 2 bars laddtryck.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Lite trist när dem inte satsar på dog box låda i en sådan, lägga ner flera tusen på motor men inte göra mer än koppling o rakskurna drev, han tappar rejält med tid tack vare det ^^ Dahlbäck racings Golf hade pissat på den dock ;)

btw TS. Gillar din bil!

Dahlbäcks racinggolf.... :rolleyes:

Du låter väldigt insatt...
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
För att få lite perspektiv kan man ju tex kolla vilka bilar som kör under 11 sekunders repor på olika dragevent i Sverige och sen se vilka hojar som gör det också. Där finns ju officiell tidtagning och oftast är det ägarna som kör sina egna maskiner.

Jag är inte så duktig som de flesta här utan jag VET om Fiatar och andra trimmade sk "skitbilar" som hade rastat mig på kvartsmilen..

Men det bjuder jag gärna på för min hoj är snyggast!:krama
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag är inte så duktig som de flesta här utan jag VET om Fiatar och andra trimmade sk "skitbilar" som hade rastat mig på kvartsmilen..

Men det bjuder jag gärna på för min hoj är snyggast!:krama

Hehe, råkat ut för polarens Fiat? Bromsat 417 hk / 568 Nm på hjulen. 760 kg väger den (ganska strippad invändigt). Du bor hyfsat rätt för att stöta på den :)
 

Bifogat

  • möller.jpg
    möller.jpg
    46.3 KB · Visningar: 139

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Finns en del riktiga nötter med dåligt självförtroende på den här sidan.
Framförallt nyreggad kille med R1:a. :rolleyes:

Tycker det är imponerande att att trimma upp en bil så bra som t.ex. TS gjort. :tummenupp

Vilken idiot som helst kan gå och köpa en literhoj.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det beror väl på vad man är ute efter att visa.

En original hoj mot en toktrimmad bil är väl förresten lika. Eller har jag missat något.

Ta en modern literklubba.
Säg att den har 180 hk och väger 280 kg fulltankad med förare.
Då har den 1,56 kg/hk

Sen jämför vi med en bil.
Säg att vi har en bil typ en Audi S2. Säg att den väger 1450 kg och är toktrimmad till 800 hk.
Då har den 1,81 kg/hk

Bilen ska också ha förare och soppa, bara så vi inte glömmer det. :fakta
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top