Detta är inget att hurra över. Toktrimmad Porsche drar en sporthoj ?
Det är väl snarare en förlust för människorna bakom bilen att de måste trimma så mycket för detta resultat ?
Kom igen när Porsche istället får möta en turbohoj med 400hk, men det kanske inte är tillåtet att köra mot trimmade hojar ?
Det måste förstås vara toktrimmade bilar vs orginalhojar ?
Löjligt !
Vad tror du ?
Själv låter jag mormor och morfar vara hemma när jag är ute och leker.
Bilar är nyttofordon, sporthojar är pleasure !
Visst är det skillnad på hojar och bilar men bägge färdas på våra vägar och då kan det bli ett och annat rejs. Enkelt och sant.
Sedan är jag ingen garagekille som gillar att vara i garaget natt efter natt för att hålla en sådan bil rullandes. Visst är det kul med en sådan bil som S2'an men en sporthoj går tillräckligt bra för mig helt orginal och det är värt mycket.
Men på riktigt.
En modern sporthoj har ca 1,5 kg/hk (eller 0,65 hk/kg) med förare och full tank.
Ingen serieproducerad gatlegal bil har det förhållandet mellan vikt och effekt. Dom som kommer närmast är väl bilar typ Veyron som har 1100 hk och väger dryga 2 ton. Dom hamnar på 2kg/hk.
Det är inte helt lätt att åstadkomma en användbar bil med 1,5 kg/hk. Det kräver en hel del arbete och pengar.
Snackar vi om att jämföra med en turbohoj med 400 hk så blir det löjligt. 400 hk på kanske 280 kg hoj+förare innebär ett effekt/viktförhållande på 1,35 hk/kg.
ska du åstadkomma det med en bil så ska du ha en bil som väger 1500 kg men har 2000 hk. Eller att du skulle trimma upp en bugatti Veyron till en bit över 2500 hk. Tror du att du skulle klara av det?
Det är helt enkelt lättare att göra en hoj som går som ett skållat troll då den väger mindre och man därigenom inte behöver lika mycket hästkrafter för att få den snabb i acceleration.
Kan du inte bara acceptera att en modern hoj redan i standardutförande är så snabb i accelerationen att den är en värdig måttstock för att jämföra acceleration med en toktrimmad bil?
Att sedan inte hojen vinner varje gång har väl ingen betydelse. Vi snackar om någon som har lyckats trimma sin bil till närapå 4 ggr originaleffekten. Det är en djävla bedrift när du betänker hur svårt det är att ens få en gnista från ett tändstift vid dryga 2 bars laddtryck.