Min tur nu! Liten billig busbil!

Snowman89

Guest
Scirocco är bara en sämre Golf GTI, även om en del tycker att den är snyggare.

Det finns en rally-klass (Klass E eller Ekonomi) där man kör helt otrimmade standarbilar fram till årsmodell 88, där utkristalliseras vad som är mest "bang for the buck"

Golf Gti (hels specialen som gjordes sista året) Pega 205 Gti och Opel Kadett GSI/GT är några av favoriterna.

Nu har nyss reglementet för den klassen gjorts om så nu tillåter dom bara ett visst effekt/vikt förhållande (som ganska väl motsvarar dessa bilar) men istället tillåts nyare årsmodeller, så nu är ytterligare modeller aktuella, bland annat Mazda 323F.
Ursäkta va:confused: När vart sciroccon en sämre Golf gti? Kan inte komma på något som är mot sciroccon egentligen.. fixa lite smågrejer som fjädring och lite motor som har man en väldigt potent bil. Har en "hemma" med helbur som väger ca 800kg med en 1.9l kompressorladdad på ca 200hk. Dock vart det lite väl mycket efter sista motorbygger så bankörningen har fått lida lite:gnissla
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
E30 325.. för busbil blir det inte utan bakhjulsdrift.
Sen när pengarna börjar rulla in på kontot igen, så är ett turbokitt väldigt nära till hands :banana
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alla japanska bilar suger, och den där måste ju dom själva vara osäker på också, eftersom dom dragit till med både "GT" och "R" på en och samma bil, så du har rätt i att den är skitdålig den med.

Snabbare runt ringen än en 911 turbo, Lambo Gallardo m.m. Jorå, skitdålig.

Ursäkta va:confused: När vart sciroccon en sämre Golf gti? Kan inte komma på något som är mot sciroccon egentligen.. fixa lite smågrejer som fjädring och lite motor som har man en väldigt potent bil. Har en "hemma" med helbur som väger ca 800kg med en 1.9l kompressorladdad på ca 200hk. Dock vart det lite väl mycket efter sista motorbygger så bankörningen har fått lida lite:gnissla

Sciroccon har i princip alltid varit strået vassare än GTI:n, även om det till stor del har att göra med att GTI inte har varit mycket att hänga i julgranen sedan introduktionen i mitten på 70-talet. Tanken var god från början, sedan gick det utför fram till femte generationen som kom för ett par år sedan. Den nya Sciroccon är minst lika potent som den nya GTI:n - mycket beroende på att det så gott som är en GTI under - men GTI:n är att föredra på bana.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har bara sett en sådan, och det var nere i Chamonix runt -91 någonting. Dom var tidiga med Cross country-stuket. Udda bil, men kul.

Fanns förresten inte Polo också med G-lader? G40 eller någonting hette den väl.
Här i stan har jag sett ett par stycken. Men det vimlar ju inte av Golf Country direkt.

VW har nu CrossPolo, CrossGolf Och CrossTouran. Fast där är skillnaderna mest kosmetiska jämfört med grundmodellen.

Jo, det har funnits en Polo G40. Men man kan nog räkna antalet Polo G40 i Sverige på ena handens fingrar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där är bull

Behöver det inte vara, men alla de där bilarna är alldeles för tekniska, tunga, och framför allt alldeles för dyra för att vara riktiga, busiga körmaskiner. Och då är posörfaktorn mycket högre i Porcshen och lambon, samt att upplevelsen troligen är bra mycket större i dessa.

Några sekunder runt ringen med proffsförare kan ha viss skryt-faktor, men är egentligen löjligt irrellevanta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ursäkta va:confused: När vart sciroccon en sämre Golf gti? Kan inte komma på något som är mot sciroccon egentligen.. fixa lite smågrejer som fjädring och lite motor som har man en väldigt potent bil. Har en "hemma" med helbur som väger ca 800kg med en 1.9l kompressorladdad på ca 200hk. Dock vart det lite väl mycket efter sista motorbygger så bankörningen har fått lida lite:gnissla

Jag har för mig att den är tyngre än motvarande Golf och den presterade sämre 0-100 tider, om det sen beror på vikten eller att den hade annat uväxling vet jag inte, men den har aldrig använts i Rally IAF, vilket tyder på att den är sämre.
Dessutom lär det vara svårare att hitta delar till den, och den är förmodligen dyrare än motsvarande golf..

Vad är egentligen bättre med Sciroccon?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Du kan ju inte köpa en framhjulsdriven skitbil! Haft swift GTI och en 740 kan man ha roligare med även om den var småpigg.
Nä spara lite och köp en cossie, svarar riktigt bra på trim. Min jag hade gjorde bättre tid på 402m än sveriges då snabbaste Audi RS4.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Shit man blir mörkrädd när man läser det mesta i denna tråden. Här följer lite tips som är väldigt personliga men som ändå bör tas på allvar. Jag är bilmek och är 26 år, jag har jobbat med SAAB, Opel, Subaru, Daewoo, BMW och Mazda. Trots alla dessa märken, förutom VW, Ford, Nissan osv osv osv som man mekat privat så har jag ändå vart ETT märke troget och det är Honda.

Den som skrev att alla Japanska bilar suger bevisar hur iq befriad den är. Kolla på SBP statistik, kolla på statistik över de största bilföretagen och kolla på statisktik på vilka som säljer flest bilar i VÄRLDEN och inte bara lilla piss Sverige så inser man snabbt att de Svenska och Europeiska samt Amerikanska tillverkarna har NOLL att säga till om.

Toyota och Honda säljer konstant flest bilar i USA, dessa två ligger i topp på SBP statistik och de har jävligt driftsäkra bilar. Man använder sig av teknologi som är bevisad skottsäker i princip (ingen är perfekt) och man kombinerar ekonomi med kvalitet. Nog för att BMW osv har häftiga bilar som man tycker e balla men kvalitetsmässigt så är inte ens dyra häftiga BMW i närheten. Anledningen till att BMW år efter år har så nöjda bilägare är för att ägarna inte kan medge att deras bil för 500.000:- (som inte ens är någon sportmodell eller lyxmodell utan bara en 528 t.ex) pajar och är på verkstad mer än vad den borde. Man kan helt enkelt inte medge att ens svindyra bil inte är så bra trots allt.

Nu får ni tycka vad ni vill, vill ni tycka att jag snackar skit så visst...kör hårt men detta är fakta. Inget jag hört från grannens katt vars kusin pissade in sitt revir runt en 245.a för nåt år sen.

För att komma till ett tips till trådskaparen. Jag hade iaf rekommenderat en Honda Civic 92-95 årsmodell med modellbeteckningen ESi. Detta är då en 1.6L motor med VTEC (singelkam dock) med 125HK och bilen i sig väger inte ens 1100KG så den är riktigt pigg och har grym väghållning för att vara så gammal och då menar jag även bilar som är original. Väghållningen är skitbra redan då man behöver inte bekosta de ett skit. Inte ens värstingen VTi med sina 160HK är direkt jättemkt snabbare än ESI med sina 125HK. ESi är absolut den mest prisvärda Civicen som finns tror jag.

Bilen i sig är lite plastig och inte jättetyst men det lär knappast vara värre än vilken fransk skithög som helst. Du får däremot en billig bil som inte kommer dra mer än 1L/milen oavsett hur du kör, de är riktigt billiga och du kan komma under 0.6L/milen utan problem om du vill. Du får billiga reservdelar och framförallt en driftsäkerhet som väldigt få slår, dessutom tål de mkt stryk.

Ang. franska bilar, det är som en kompis sa när han hade en Peugot 106. Det bästa som hände den bilen var att den brann ner, den började bokstavligen brinna när han körde den pga några kablar som var sådär bra ihopskruvade från fabrik. Franska bilar är dynga, kvalitet NOLL och elfelen haglar ner över en för att inte tala om hjullager, glapp i leder osv osv osdv. Man blir deprimerad bara av att tänka på det. Visst en Renault 5 GTE eller en Peugot 205 GTi är kultbilar som är roliga men de är roliga 3 dar om året och resterande 362 dagar eller 363 om man har otur och det råkar vara skottår är en pina.

Vill du veta mer om Honda så hör av dig, jag har haft Honda i över 10 år och är medlem och sitter i styrelsen i Hondaklubben så jag kan min skit ;)

Lycka Till oavsett vad du beslutar dig för.

BTW, ni skriver bilar som Cossie, GTi, BMW osv osv osv, hittar ni nån av dessa för under 10.000:-? Skulle knappast tro det, dessutom är bensinmängden de bilarna slukar i sig hiskelig, jag kan ha missförstått men det verkar inte som att det är det som killen är ute efter.

Fy fan för japanska bilar. Dom ska hålla sig till det dom kan,och bygga motorcyklar.
Bilbyggandet bör dom lämna till europeerna, som kan det där.
Bra där, Mercedes bilar rostar sönder trots att det är bilar som är splitt nya. Fransmännens bilar glappar sönder, Ford är usla på allt och BMW är övervärderade så det liknar inget annat.

Men annars visst bra kommentar :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hondor är trevliga.
Som kommit fram i tidigare trådar: Opel kadett med "vanliga" 2,0an.
GSI varianterna är nästan undantagslöst sönderkörda.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
en volvo 360 GLT kanske? 115hk och rwd på dryga 1100kg. har för mig det går att hinka i vilken volvo rödblockare som helst i den. :tummenupp
ford sierra 116-133 hk 1200kg för 5d snurar när som helst om den tror att det är halt (behöver inte vara halt räcker att den tror det) otroligt mjuk karros som inte skyddar ett skit för lycktstolpar och broräcken.

360 ha iof mkt roligare viktfördelning

Nej kungen av små lekbilar är bmw e30

dani är civic lika högljuda och burkiga som accord-95?
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Snabbare runt ringen än en 911 turbo, Lambo Gallardo m.m. Jorå, skitdålig.



Sciroccon har i princip alltid varit strået vassare än GTI:n, även om det till stor del har att göra med att GTI inte har varit mycket att hänga i julgranen sedan introduktionen i mitten på 70-talet. Tanken var god från början, sedan gick det utför fram till femte generationen som kom för ett par år sedan. Den nya Sciroccon är minst lika potent som den nya GTI:n - mycket beroende på att det så gott som är en GTI under - men GTI:n är att föredra på bana.

Åfan, vet ingenting om den nya sciroccon. Men det allt det du skrev stämmer antagligen väldigt bra :)
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Prulle: Ja mer eller mindre, jag skulle kunna tänka mig att Accord är en smula tystare eftersom det är en större bil och har lite mer komfort och ljuddämpning. Ingen av de är dock varken mer eller mindre högljudd och burkig än vilken Ford, Renault, Peugot, Opel eller VW från liknande årsmodeller.

Ang. Opel Kadett...ingen felfri bil det heller tro mig, jag har fortfarande mardrömmar om Opel från då jag mekka i 4.5 år med de men absolut jag ska inte va den som är den och påstå att alla sk. "franska högar" och "kassa Oplar" är skit, finns säkert ett korn nånstans bland all skit som kan va prisvärd. Det trista är dock att det går många ruttna på en prisvärd.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Prulle: Ja mer eller mindre, jag skulle kunna tänka mig att Accord är en smula tystare eftersom det är en större bil och har lite mer komfort och ljuddämpning. Ingen av de är dock varken mer eller mindre högljudd och burkig än vilken Ford, Renault, Peugot, Opel eller VW från liknande årsmodeller.

Ang. Opel Kadett...ingen felfri bil det heller tro mig, jag har fortfarande mardrömmar om Opel från då jag mekka i 4.5 år med de men absolut jag ska inte va den som är den och påstå att alla sk. "franska högar" och "kassa Oplar" är skit, finns säkert ett korn nånstans bland all skit som kan va prisvärd. Det trista är dock att det går många ruttna på en prisvärd.
jaså? Min accord är fantastiskt nog högljudare än sierran jag hade innan (Dom gånger avgasröret va helt)trotts att den är minst en generation nyare.


Men sen till det roliga båda har 2 liters singelkam motorer på liknande effekt (skiljde 1 häst orginal och forden fick igensvetsad pulsair)

accar bättre
högre toppfart
rwd riktigt skönsladdad när du känner den
1200kg 116häst
Har ingen elektronik
Helt livsfarlig att slököra om de e lite halt (3 plus och våt asfalt så vänder den utan förvarning på motorvägs påfarten vid järvakrog på 4an och 1700 varv)

Men hondan
drar mer bensin så fort man kör fortare än 90 annars drar den mindre
Den har bättre väghållning(riktigt bra faktiskt!)
Fwd utan motor lite som att köra hyr gokart, kunde ha varigt kul men det är det inte
1300 115häst
All elektronik går sönder, box för box.
DYRA DELAR!

konstaterande ford sierra är en livsfarlig skitbil som du inte vill visa dig i
accord är en plastig sak med bra väghållning och snyggt utsende men motorn är ett skämt vilket gör bilen pinsam (min är en tysk import och har desutom en orginalmonterad vinge, ronade ruto och väghålningskit vilket gör den riktigt snygg men när en buss accar om än är det pinsamt)

Köp en opel omega ska tydligen va riktigt kul lek bil
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Du måste ha fått tag på en riktig måndagsbil, de jag känner som har Accord är jättenöjda, även farsan har haft en Accord 2.0 -94 Belgien Import och den drog varken mkt bensin eller krånglade ofta men som sagt, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Jag personligen gillar Civic mer, iaf när vi pratar äldre bilar och en sån som jag rekomenderade ovan dvs en Esi 92-95 har jag haft många av. Det enda jag bytt på dom är slitdelar och någon rotor och fördelarlock men visst...vill man köra Opel eller något annat så är det ju upp till var och en. Som jag skrev i en annan tråd så är det ju just det att smaken är delad som är roligt.

När jag skriver här i tråden är det som sagt av egen erfarenhet som bilmek, inte för att jag är kär i Honda :)
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Jag har ingen bil alls men får ändå knulla, hur går det ihop? :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top