Shit man blir mörkrädd när man läser det mesta i denna tråden. Här följer lite tips som är väldigt personliga men som ändå bör tas på allvar. Jag är bilmek och är 26 år, jag har jobbat med SAAB, Opel, Subaru, Daewoo, BMW och Mazda. Trots alla dessa märken, förutom VW, Ford, Nissan osv osv osv som man mekat privat så har jag ändå vart ETT märke troget och det är Honda.
Den som skrev att alla Japanska bilar suger bevisar hur iq befriad den är. Kolla på SBP statistik, kolla på statistik över de största bilföretagen och kolla på statisktik på vilka som säljer flest bilar i VÄRLDEN och inte bara lilla piss Sverige så inser man snabbt att de Svenska och Europeiska samt Amerikanska tillverkarna har NOLL att säga till om.
Toyota och Honda säljer konstant flest bilar i USA, dessa två ligger i topp på SBP statistik och de har jävligt driftsäkra bilar. Man använder sig av teknologi som är bevisad skottsäker i princip (ingen är perfekt) och man kombinerar ekonomi med kvalitet. Nog för att BMW osv har häftiga bilar som man tycker e balla men kvalitetsmässigt så är inte ens dyra häftiga BMW i närheten. Anledningen till att BMW år efter år har så nöjda bilägare är för att ägarna inte kan medge att deras bil för 500.000:- (som inte ens är någon sportmodell eller lyxmodell utan bara en 528 t.ex) pajar och är på verkstad mer än vad den borde. Man kan helt enkelt inte medge att ens svindyra bil inte är så bra trots allt.
Nu får ni tycka vad ni vill, vill ni tycka att jag snackar skit så visst...kör hårt men detta är fakta. Inget jag hört från grannens katt vars kusin pissade in sitt revir runt en 245.a för nåt år sen.
För att komma till ett tips till trådskaparen. Jag hade iaf rekommenderat en Honda Civic 92-95 årsmodell med modellbeteckningen ESi. Detta är då en 1.6L motor med VTEC (singelkam dock) med 125HK och bilen i sig väger inte ens 1100KG så den är riktigt pigg och har grym väghållning för att vara så gammal och då menar jag även bilar som är original. Väghållningen är skitbra redan då man behöver inte bekosta de ett skit. Inte ens värstingen VTi med sina 160HK är direkt jättemkt snabbare än ESI med sina 125HK. ESi är absolut den mest prisvärda Civicen som finns tror jag.
Bilen i sig är lite plastig och inte jättetyst men det lär knappast vara värre än vilken fransk skithög som helst. Du får däremot en billig bil som inte kommer dra mer än 1L/milen oavsett hur du kör, de är riktigt billiga och du kan komma under 0.6L/milen utan problem om du vill. Du får billiga reservdelar och framförallt en driftsäkerhet som väldigt få slår, dessutom tål de mkt stryk.
Ang. franska bilar, det är som en kompis sa när han hade en Peugot 106. Det bästa som hände den bilen var att den brann ner, den började bokstavligen brinna när han körde den pga några kablar som var sådär bra ihopskruvade från fabrik. Franska bilar är dynga, kvalitet NOLL och elfelen haglar ner över en för att inte tala om hjullager, glapp i leder osv osv osdv. Man blir deprimerad bara av att tänka på det. Visst en Renault 5 GTE eller en Peugot 205 GTi är kultbilar som är roliga men de är roliga 3 dar om året och resterande 362 dagar eller 363 om man har otur och det råkar vara skottår är en pina.
Vill du veta mer om Honda så hör av dig, jag har haft Honda i över 10 år och är medlem och sitter i styrelsen i Hondaklubben så jag kan min skit
Lycka Till oavsett vad du beslutar dig för.
BTW, ni skriver bilar som Cossie, GTi, BMW osv osv osv, hittar ni nån av dessa för under 10.000:-? Skulle knappast tro det, dessutom är bensinmängden de bilarna slukar i sig hiskelig, jag kan ha missförstått men det verkar inte som att det är det som killen är ute efter.
Fy fan för japanska bilar. Dom ska hålla sig till det dom kan,och bygga motorcyklar.
Bilbyggandet bör dom lämna till europeerna, som kan det där.
Bra där, Mercedes bilar rostar sönder trots att det är bilar som är splitt nya. Fransmännens bilar glappar sönder, Ford är usla på allt och BMW är övervärderade så det liknar inget annat.
Men annars visst bra kommentar