Min tur nu! Liten billig busbil!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Återigen är jag helt med dig, det viktigaste är att bilen rullar och det är det som jag kallar kvalitet. Sen finns det inbillad kvalitet som finns i div Tyska bilar (inga nämnda så slipper vi krig) som höjer värdet på bilen, sen att bilarna i sig lider av kamkedjor som går av med ventilsallad som följd, framvagnar som låter som stuckna grisar, elfel som är oändliga osv osv osv det glömmer folk lätt för stolarna är ju så jävla nice eller den där fejkträpanelen är ju sjukt snygg.

Not my cup of tea :)

På tal om tyska bilar, undrar jag fasen om inte både BMW och MB har tappat redigt under '90 och 2000-talen. Från '80-talet ÄR dessa bilar bra, man kan ju jämföra antalet överlevande e30/e28 med antalet Granada/Taunus som fortfarande rullar t.ex.. Nu vete fasen faktiskt...

Anledningen att jag kör Bayersk rosthög, är att det är en ruggit tyst, bekväm, och framför allt rolig bil att köra för 10k. Att det finns bilar som håller bättre råder det inget tvivel om, de är även billigare att köra. Men japaner från '80 talet är RIKTIGT otrevliga upplevelser, även om de antagligen rullar bra mycket längre på bra mycket mindre stålar.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
SJP: Jag måste hålla med, BMW t.ex har ju riktigt snygga bilar och det mesta känns skönt att ta på och pilla med. Stolar med justerbara...ja vafan går inte att justera...och allt det där men kvaliteten är inte som den var och det beror till stor del på all elektronik. Du kan ju knappt kolla lufttrycket i däcken idag på en BMW utan att du måste in med testern i diagnossystemet.

GuW: Haha jag var tvungen. Jag har haft en pendlar i form av en Golf II Diesel...utan Turbo. Åh herregud min skapare det var det slöaste jag nånsin satt röven i, dessutom var den igensotad så den maxade 140KM/H nerför Hallandsåsen. Efter att jag var i Belgien och vände så gjorde den 170KM/H i samma backe haha. Otroligt stabil bil som gick och gick och drack inte en CL olja men det var typ det enda som var bra med den. Allt var i princip mekaniskt på den med och tur är väl det som du säger. Golvet höll på att rosta bort från trösklarna och den vibrerade på tomgång mer och värre än den värsta dildo som finns...och detta var det en tjej som sa till mig faktiskt så jag litar på att det är så :D

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
med en budget på 10k så skulle jag rata alla turbo, gti, gr, xti, 16v och allt vad det heter. Man får så mycket mera icke-sönderkörd-bil om man väljer en tråkig bruksbil istället. Bättre att njuta med plånboken av att man slipper bekymra sig för motorras och annat. Dessutom känns det bättre att ha lite krocksäkerhet också.

Har man däremot 20k eller mer så kan man börja titta på lite roligare bilar.

Bara mina 2 rattar.

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
med en budget på 10k så skulle jag rata alla turbo, gti, gr, xti, 16v och allt vad det heter. Man får så mycket mera icke-sönderkörd-bil om man väljer en tråkig bruksbil istället. Bättre att njuta med plånboken av att man slipper bekymra sig för motorras och annat. Dessutom känns det bättre att ha lite krocksäkerhet också.

Bara mina 2 rattar.

Där håller jag med dig. Till TS: köp en bruksbil som håller och lek med hojen istället. :tummenupp

Basmodellen var närmare verkligheten, men fortfarande oroväckande dyr, för en bil som borde konkurrera med Mondeo/Mazda 6 och liknande.

Verkar vara oerhört svårt att hitta ett märke som fortfarande säljer billiga bilar, alla verkar vilja "premium"-stämpla sig. Det är nästan bara koreanskt, och det önskar man väl ingen människa...

Citroen C5 börjar på 199900:- i baspris på Sedan, det är väl ändå inte en premiumbil?
Mazda 6 sedan börjar på 199000:-
Mondeo börjar på 224800:-

Så, Svenska priserna på dessa andra bilar verkar mer oroväckande dyrt för vad man får enligt mig.

Last edited:

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Eftersom tråden har kommit att behandla även nya bilar, Kia Ceed är inte så pjåkig och fortfarande billig, 7års garanti och (det lilla jag kollade) anständiga reservdelspriser.

När man kollar Kia Ceed på blocket verkar den ha hyfsat andrahandsvärde också, men andra Kia modeller sjunker som dom övriga koreanerna...

Faktiskt är Kia inte en speciellt dålig bil, den är bra sålänge man överlever 10år gammal teknik överallt och 10 år gammal känsla över bilen, den tar dig dit du vill och gör det ganska bra.

Åh...äntligen någon som dissar Volvo, nu blir jag alldeles till mig :fyllisar

Volvo är och har aldrig varit en speciellt bra bil, bara svenskar som haft den åsikten.

Nuförtiden ligger Honda mkt bättre till i pris även om de fortfarande inte är snorbilliga men t.ex "gamla" Civic Type-R kostade ju ca 199.000:- som splitt ny och för den bilen är det ingenting. Den är riktigt potent på bana.

Baspriset på Honda Accord Sedan börjar på 221900:- överkomligt men ändå lite i överkant enligt mig.

Nja där håller jag inte med, min var absolut inte i nyskicka, den var inte jättedålig i lack osv men hade ändå ett par bucklor och början till rost i en skärm o.d. Sen hade den rullat ca 23.000 mil så den var faktiskt inte värd 31.000 men skitsamma.

Brorsans gamla Mazda 626 från -92 med 30000 mil på mätaren var inte heller värd 25000:- när den löstes in (2006) men det var vad han fick (trots trasiga saker överallt och tvåor på besiktningen). Det beror på väldigt mycket saker hur mycket man får, min Vectra 2000 skulle jag säkert få tio till femton för om någon körde in i den och den skulle lösas in men skulle jag orsaka olyckan blir det kanske fem. Sen beror det väldigt mycket på vad för bolag man har, märkesbolag brukar i gengäld ge mer än exempelvis Vesta eller IF.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Faktiskt är Kia inte en speciellt dålig bil, den är bra sålänge man överlever 10år gammal teknik överallt och 10 år gammal känsla över bilen, den tar dig dit du vill och gör det ganska bra.

Jag har just bytt upp mig till en 20 år gammal bil!
(från en 15 år gammal Golf)

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Barrow känns oxå bekant haha, ja det är iaf samma Dani och jag körde runt med BC Spec II så min bil lät högre än din :D Jag tänkte äntligen ta mc-kort nu när man mognat och jag känner att jag inte nödvändigtvis kommer köra ihjäl mig direkt ;)

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Barrow känns oxå bekant haha, ja det är iaf samma Dani och jag körde runt med BC Spec II så min bil lät högre än din :D Jag tänkte äntligen ta mc-kort nu när man mognat och jag känner att jag inte nödvändigtvis kommer köra ihjäl mig direkt ;)

Räckte med att folk trodde det var ett lågt flygande JAS som jagade dom i söderledstunneln när jag kom ångande :D Då kan jag tänka mig att din lät en del :)

Du gör rätt som fixar hoj! Mycket roligare och mer pang för pengarna :yoparty

Välkommen hit föresten :)

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Hehe jag tyckte själv mitt Spec II var jobbigt, det var typ metallrör och en enda liten dämpare som va kanske 40cm lång och hade ca 2cm dämpmaterial i sig...men effekt blev det :D

Tackar, kul ställe detta med mkt kul att läsa och garva åt :)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Bara mina 2 rattar.

Jo känns nästan om ett byte av bil på 10k så får ju i princip en lika "kul" bil jag har nu. Så det får nästan vänta ett tag framöver. Då jag redan har utrustat högen med ganska påkostat ljudsystem så får det bli att pyssla till den på utsidan i vår istället! :gnissla

Här är iaf en bild på kärran. Er första tanke är nog att det ser ut som en vanlig svennson-inget-särskilt-med-denna-740....

2115g88.jpg

Och det är väl precis vad det är! :3freak :hihi :tummenupp

Kan faktiskt säga att bilen aldrig vart så snygg som den var på denna bild. För här har jag offrat många timmar på att putsa på lacken, då den innan var helt svartprickig!

Som ni ser är framskärmen ganska rejält rostig. Undrar om man ska skaffa ny skärm på skroten eller om man ska fullaga? Sen ser ni även längst bak att den är ganska intryckt i plåten. Gissar nästan att det är en parkera-vid-huset-skada!

Men blir nog att fixa så att den ser anständig ut till våren istället!

Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Byt skärmen, om du inte kapar bort den skadade plåten och svetsar dit ny så har du rost där igen direkt. Rost är som cancer för bilar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gåren fortare utan tanklock? :va

Tror dock att det är en bättre idé att behålla, även om det alltid är kul med nått nytt...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Faktiskt! Men tjänade mer hastighet när jag tog bort navkapslarna.

Lättare bil = snabbare bil! :brynad

Nej men då får tankarna läggas att fixa bort rosten, bättra på bakluckan (alu. ingen rost, men färg har flagnat av) samt övriga fläckar. Även svarta plasten ska få sig en omgång med värmepistolen så den ser ut som ny.

Hittar jag ett par vettiga fälgar så får jag komplettera med nya fjädrar från biltema (alt. kapa) samt nya lyktor!

Riktig hårdporr vore ju att ha USA-fronten!

Nu jävlar så! :Bugar

Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Mest bang för pengarna ger en SAAB 9000 turbo men det är ju inte så häftig bil kanske men en lätt vässad 2,3 kör ifrån de flesta bilar (har haft en 9000 Aero med sjukt stark motor).

Peugeot Mi16 med första 1905cc motorn (aluminium motorn) är duktigt vass och har en motorkaraktär som en rallybil, dvs den vaknar till liv vid 5500rpm och sen är det bara skönsång:tummenupp Bra funktion hos det mesta utom att lagringen till bärarmarna i bakvagnen brukar ge upp, 4WD turboversionen med sina 220hk är intressant då den har lite citroénfjädring bak, den senare modellen kanske inte går att finna under 10kkr. En frän detalj var att Mi16 hade extraktorrör med 8 separata rör och original gav den 160hk utan katalysatorn 88-89.

Opels 16V C20XE hör till de roligaste motorerna, dessa finns då i Vectra GT/2000, Kadett GSI från -89 till tror det var ca 91. Finns även i de senare Astrorna men dessa kostar nog över 10kkr. Sedan kan man trimma C20XE med turbo till effekter uppåt 700hk och då får man en otroligt rolig motor. 16V motorn var verkligen ett mästerbygge som är både stark, varvillig OCH bränslesnål.

Då jag anser att turbobilar ändå är roligast som busbilar så kan du även fundera över någon av Subarus 4WD turbobilar, har själv haft ett antal olika och de går riktigt bra men är inte full så roliga att meka med men det är verkligen kvalitéts bilarförutom rosten på äldre modeller, att de sedan är fula som stryk kompenseras av övriga egenskaper:tummenupp

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
Som sagt, en turbosaab ger grymt mycket effekt för pengarna. Är ju dock ingen busbil enligt mig.
Audi 2,8 quattro i skitskabbigt skick bör du hitta för under 10 papp, ganska kul att sladda runt i.
Fyrhjulsdrivna sierra fanns väl med 150 hk om jag inte minns fel, 66% drivning bak så även den väldigt kul att sladda omkring med.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
SJP:Jag har haft en pendlar i form av en Golf II Diesel...utan Turbo. Åh herregud min skapare det var det slöaste jag nånsin satt röven i, dessutom var den igensotad så den maxade 140KM/H nerför Hallandsåsen. Efter att jag var i Belgien och vände så gjorde den 170KM/H i samma backe haha. Otroligt stabil bil som gick och gick och drack inte en CL olja men det var typ det enda som var bra med den. Allt var i princip mekaniskt på den med och tur är väl det som du säger. Golvet höll på att rosta bort från trösklarna och den vibrerade på tomgång mer och värre än den värsta dildo som finns...och detta var det en tjej som sa till mig faktiskt så jag litar på att det är så :D

En sån har jag! Maxa 140 nerför igensotad??:va Visserligen har jag aldrig riktigt varvat ur min ordentligt, och jag har heller inte testat att varva ur den i nerförsbacke, men min toppar typ 130 på raksträcka...:confused: Är det normalt eller är den sotig utav bara fan?:rolleyes:
Min har rost i skärmkanter och bakre delen av bagagegolvet (plus lite småfläckar här och var såklart), men det ska snart vara åtgärdat!:D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Shit man blir mörkrädd när man läser det mesta i denna tråden.

:hihi Jag kan inte annat än hålla med dig i precis allt det du sade, även om det tar emot litegrann just den biten om renault 5:an :(

Att påstå att japaner är skit och samtidigt ha loggan från en av de sämre biltillverkarna är lite lustigt, snudd på ironiskt även om jag tror att det inte är tänk så.

Själv så köper jag tyvärr allt för ofta bilar med hjärtat och inte med hjärnan, även om jag vet om att det är dyrt och ofta ren dynga :D
Senaste köpet var en cherokee som är avsedd för "lugna skogspromenader" men jag har nu insett att den måste bytas ut mot en Vitara. Inte för att den är stor, törstig och allmänt manlig utan för att den är för hög för mitt garage :brinnerup

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka