Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag hade ett milt stress påslag ? fram till torsdan’ i förra veckan för att få ordning på en massa grejer, innan jag skulle åka iväg till Linköping på Classic racing (MCHK-RR) och jobba som funkis! Jag hann precis med att få på de efterfrågade dekalerna. Så nu ser den ännu lite mer färdig ut! ? Och Yamma dekalen blev något bättre än förväntat på magkåpan. Den vita texten bryter snyggt mot det grå. ??
Sen blev det dags för arrangemanget med att fästa magneten på nya bromsskivan och borra hål och skruva fast pulsmottagaren i framstänkan’ till (cykel-)hastighetsmätaren. Men nu är den på plats igen efter en del mätande och mixtrande med avståndet mellan magneten och avkännaren. (Men egentligen tycker jag att jag inte behöver den, för cykeln går ju så oändligt fort ?? när man väl kommer fel i in en kurva… och då har man ju inte tid och sitta där och titta på den, eller hur?!):unsure::fakta
1660592290660.png 1660592320826.png
Det var varm som bara den i helgen på Sviestad banan. På fredagen var det +30°C sittandes under posteringstältets tak och +39°C i solen. Tempen steg sen ytterligare någon grad under lördan och söndan. Det var tur att det fläktade lite. Annars hade man väl gått under där ute i ’gräs-Sahara’! Jag hade tidigare lovat en kompis att han skulle få ta en provtur på RD:n och nu fanns tillfället... men han hade fullt med besökare i sitt depå tält hela helgen och jag ville inte störa eller avbryta något.
Jag hade nämligen tagit med mig RD:n bak i bussen till banan. Och vädret var alldeles för varmt den kvällen tyckte jag själv för att ’slita’ på sig ett skinnställ och ut och åka en tur. Så jag sköt det hela till lörda’ kvällen istället, då det hela kändes något svalare. Så jag tänkte att jag tar en egen runda. Sagt och gjort och så blev det! På med skinnkläderna och vurpollonet och sakta puttra genom depån för att ta sig ut till landsvägen. Efter en vända på ett par mil så styrdes kosan tillbaka till banan. Nu var i alla fall skinnet i förgasarna borta. Efter en snabb kontroll så konstaterades att nu funkade allt som vanligt och
den ’bråkande fuggen’ höll tätt. Hurra! Väl tillbaka i depån stanna jag till en stund hos kompisen så han och en del andra fick se dinosaurien live.
Den är ju trots allt tidsenlig med många andra cyklar i depån. Stunden blev till en timme och sen började mörkret sänka sig så det var dags att åka upp till bussen för att sova ett par timmar innan det var dags för en ny dag i ’gräs-Sahara’.
Peter Linden var där (en inte helt okänd person i racing kretsar) med Endurance Teamet Phase One’s cyklar. Han fick inte ’bara’ låna deras cyklarna för att köra en tävling ’så där’... FÖR teamet hade som krav att följa med och se över/skruva/serva dem under helgens tävlingar. Kul med lite ’nytt’ blod i depån.1660592416887.png
Phase one’s depåtält.
1660592451582.png
En liten mysig samling med tvåtaksrykare och en Suzuki 4T i depån. Peter körde flera klasser bland annat med Phase one’s Suzuki (den blå/orange/vit lackade på bilden) och vann bland annat det heatet.
Om flotörnålen har stålspets är de lika bra du byter ut dem till gummi/viton spets . Stålnålar kan läcka vid vissa varvtal = vibrationer så man kan bli lurad att bestycka ner lite här o där i registret.
Men om de redan är vitongummi så kan du prova att fixa tätytan i sätet med en "Ny borr" Jag brukar ta en så stor borr som möjligt lika grov som flotörnålen kropp, gärna en borr för rostfritt stål för den har flackare vinkel än stålborrar. Jag brukar borra i en svarv men de går även med handhållen borrmaskin. Man bara duttar till i sätet med borren på ca 1000 rpm så blir de kanontätt. Ju mindre man borrar i sätet desto bättre, de behövs bara en ny tätyta så tunn som möjligt.
Jag har gummispetsar på mina flottörnålar. Innan jag lämnade hemmet för helgen så provade jag att vinkla om förgasarna i insugsgummina och verkar som det har fixat problemet med den flödande’ fuggen’. Tiden får utvisa.:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag var i depån och hörde när du kom tebaks från din tur. Det lätt bra! Vasst liksom. Såg cykeln på håll och tänkte att det kanske var du som var du.
Hann tyvärr inte fram och kolla. Låg väl och preppade mitt eget skrot eller något just då.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag var i depån och hörde när du kom tebaks från din tur. Det lätt bra! Vasst liksom. Såg cykeln på håll och tänkte att det kanske var du som var du.
Hann tyvärr inte fram och kolla. Låg väl och preppade mitt eget skrot eller något just då.
Yes, det var jag. Syns vi i Kalleskoga nästa helg!?:hej
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Tjena hoppsan och hej igen! Ni som har följt mitt skruvande under tid har säker lagt märke till att jag då och då nämner att jag har och kommer fortsättningsvis att fortsätta skruva på mina förgasare för att hitta bästa/rätta bestyckning. Vilket inte alls har gått så bra (hittills) under plus ett par säsonger. Och med det sagt så tänkte jag att en bild säger mer än tusen ord, så …
Om jag ska vara ärlig så är och har det varit jävligt frustrerande att ta loss, skruva ur och in nya munstycken (främst tomgångs), sätta tillbaka förgasarna och ut och provköra utan någon egentlig förbättring. Cykeln har inte velat gå som jag vill eller har önskat riktigt.
Med en bra ’pickup’ ifrån tomgång, med ett crispt och starkt mellanregistret upp till en bit in på rött, typ ̴11’ på varvräknaren (röda området är 10’-12’rpm).
- Och ja, cykeln går hyggligt ifrån ’scratch’ med ett brett mellan register som skjuter på bra tills den stöter på en ’platå’ på runt 5-600rpm när nålen passerar 9’. Precis som om den hämtar andan lite grann innan ’rött’ men sen så kommer den igång igen när piporna stämmer in ännu mer och man får släppa tillbaka på gasrullen annars passerar jag 13’ som en häxpipa.
Har varit där ett par gånger nu ofrivilligt…
Vill jag i dagsläget slippa platån så måste jag växla ner en växel för att komma förbi varvtalsmässigt, för att sen växla upp igen men då behöver jag nästan bara nudda gasen för jag är redan långt inne på ’rött’. Det har säker med YPVS:n (den rörliga avgasporten) att göra när den öppnar och stänger men det är ett senare ’pillefix’.
Kan säkert ordnas till ordentligt med en styrdosa PDCI-24V från Zeeltronic för ett par tusen. Med den kan du väldigt precist programmera och styra/flytta både tändnings kurvor samt öppnings-/stängningstider för YPVS:n. En del tid bör väl kanske läggas på en rullande landsväg/bromsbänk för att ytterligare fin justera saker å ting. Men det är inte helt gratis!

Men till saken hör att det har varit svår bestyckat hela tiden! Även om min (cykel-)hastighetsmätare har visat bra siffror för att åka fort rakt fram så har lågfarts registret för sin del spökat en del. Först tänkte jag att det kanske finns lite skit i något av (alla) munstyckena eller gångarna i förgasarna som gör att jag inte får till det med tomgången.

Normalt sett så brukar luftskruven sättas på ca 1 varv ’ut’ som standard och man kan ganska ’frikostigt’ skruva fram och tillbaka på den för att hitta bästa inställning av tomgången men i mitt fall rörde sig det om max 1/8-dels varv i justering ifrån 1 varv. Det är alldeles för lite. Motorn gick allt mellan ’någotsånär’ till en skenande motor som tydde helt klart på en för snål/mager blandning.Motåtgärden blev större och större tomgångs- munstycken. Utan större framgång, ska sägas…

Vad ända in i … kan vara fel!? Så jag plockade isär alla förgasare och rengjorde/tvättade och blåste allt och alla munstycken/gångar/skrymslen på ’fuggarna’. Men något skräp eller skit hittades inte!!???? Förstår och fattar inte vad det kan vara för fel!
Så jag gick därifrån och satte på en kanna kaffe och värmde en frosen dinner till tröst.
En lätt depp infann sig kan jag lugnt säga.

Efter den absolut utsökta och smaklösa måltiden och med en kopp varm java i handen så återgick jag till problemet med ’fuggarna’. Och började tänka lite mer i mekaniska banor (läs felsökning) och om vätskors flöden eller mer retoriskt.
Med frågeställningen: -Varför och om varför och varför om etc. Jag tror ni förstår!
Jag försöker alltid fråga mig själv varför och sen försöker jag besvara frågan eller motbevisa mig själv och kan komma ett svar ganska nära, ibland. Och i mitt fall så uppenbarade sig en ’tänk OM…’ tanke. Att det ’kanske’ (måste) finns en strypning någonstans.
Nu blev det hela plötsligt ett väldigt intressant ’mission’ att se om det fanns något ’lurt’ någonstans i förgasarna eller i munstyckena mm. men jag kunde inte se något uppenbart. Fa-an åxå! Ny depp!

När jag sen senare står där vid arbetsbänken och ska sätta ihop förgasarna igen, efter en hel del studerande av delar och en del tankeverksamhet (skryt, det snurrade bara egentligen) över vad som kunde vara orsaken.
Så kan jag kan säga att blixten slog ner när jag skulle skruva tillbaka ’tornet’ i första förgasaren! Och ny energi flödade till!
1667494547509.png
Så här ser ’tornet’ ut som håller huvudmunstycket och lågfartsmunstycket när det är avskruvat ifrån förgasarhuset.

Bensinen ska ju dras in nerifrån flottörkoppen genom lågfartsmunstycket med undertryck och vidare kapillärt upp och ska sen ’blöda’ in i förgasaren vid bland annat tomgång. Bredvid ’tornet’ står det sista munstycket jag provade i mina försök att försöka kunna
’feta på’ och skruva in tomgången (och lågfarten) på cykeln mer exakt.
Lågfart = 0 - 1/8-dels trottelöppning. (Lågfartsmunstycket som står bredvid matchar hålet i tornet men i det här fallet är det alldeles för stort.)

Här är en bild på hålet där ’tornet’ ska ansluta mot förgasarhuset med en o-ring som tätning runt det. Se bilden innan.
Det lilla hålet ska ’blöda’ soppan vidare in i förgasaren för tomgång mm. Jämför det hålet mot tomgångsmunstyckets hål. Kan det hålet vara orsaken till allt strul?
Och till alla i ’underkant’ jä--a bestyckningsproblem… kanske, men svaret är JA enligt mig!
1667494718904.png
Det blev att ta fram mätverktyg och se hur illa det är. Lilla hålet var Ø 0.1mm och hålet i ’tornet’ var Ø 1.5mm.
-JA, Snacka om strypning! Inte undra på att det inte går att bestycka ’fetare’!
Det går ju bara inte. Fysiskt omöjligt!
Hur stort munstycke jag än har försökt med så har det inte gjort någon skillnad alls eller inte kunnat göra.
Det lilla hålet begränsar ju ALLT flödet i/genom ALLA tomgångsmunstycken som har ett STÖRRE hål än Ø 0.1mm. ELLER HUR!?
Jag tror jag blir galen när jag tänker på alla timmar jag hittills har lagt ner på att få till tomgången och lågfartsdelen! Man kan ju bli gråhårig för mindre!
1667494891332.png 1667494909472.png
Det har säkert med någon licens överenskommelse/patent att göra, eftersom OKO förgasaren är en kopia av original Keihin förgasare. Nått måste väl skilja mot original annars kan det väl bli något rättsligt kan jag tro (Obs! spekulation). Nog om det!

Så här såg det först ut ’inifrån’ flottörhuset och sen ’bakifrån’ in i förgasaren (alla fyra).
1667494961783.png1667494985835.png
Vad göra!? Helst en enkel lösning…
-Jo, jag tog helt enkelt fram en borrmaskin och borrade upp/bort strypningen i alla förgasarna. Plätt lätt!
Jag kunde ha tagit en större borr som motsvara hålet på Ø 1.50mm i tornet men det skulle inte ha tillfört något ytterligare eftersom det är munstycket som styr nu. Hålet är nu i alla fall större än mitt största tomgångsmunstycke så det bör räcka.
1667495065149.png1667495084280.png
Och så här ser det färdiga resultatet ut nu efter att ”Doktor fugge” har varit framme och borrat färdigt, dvs jag. En viss skillnad skulle jag säga mot tidigare. Rengjorde och blåste allt och alla en gång till innan ihop monteringen. Och nu är det bara att börja OM med bestyckningsjobbet igen! Hurra! Pust!
Men NU ska det väl ändå gå lite lättare att få till det, hoppas jag!

Jag började med att sätta in mitt minsta tomgångsmunstycke som jag hade löst.
Det motsvarade nästan det lilla hålet i diameter. Det var bara marginellt något större än ’original hålet’ på Ø 0,1mm. Jag tänkte att eftersom jag vet att cykeln gick med det lilla hålet så borde den gå nu, fast kanske lite fett. Det får vi se när det är dags för att starta upp cykeln igen.

Sagt och gjort. När förgasarna var väl tillbaka på sina platser, fyllt på med lite soppa så var det dags för start. Skulle den starta eller har jag gjort bort mig helt???!
Ställde soppa kran på läge prime, väntade ett par sekunder och torr kicka sen tre gånger innan jag slog på tändningen. Motorn startade direkt och gick oväntat bra med hjälp av lite stöd gas för att inte dö! Så långt är allt ok. Det betyder just nu att den går lite för fett (behöver mer luft) så jag sprang runt som en ekorre och försökte hålla gas samtidigt som jag försökte skruva på (ut) alla luftskruvarna.
Men det är lite pyssligt och små trångt att hålla på med ensam (man skulle ha blivit född som bläckfisk). Efter ett antal start och stopp så la jag ner verksamheten för kvällen när dagsljuset försvann och ett stift la av helt (blött). Jag hade inget extra tändstift liggandes på hyllan, så det måste jag nu skaffa för att komma vidare vid nästa mek tillfälle.
Sen kommer säkerligen följden att bli att flytta nålen och framför allt byta huvudmunstycke. Nu när det kan komma mer soppa ifrån ’scratch’. Men det blir när jag får lite mer tid över en annan dag.
1667495321623.png


1667495424574.png
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tjena hoppsan och hej igen! Ni som har följt mitt skruvande under tid har säker lagt märke till att jag då och då nämner att jag har och kommer fortsättningsvis att fortsätta skruva på mina förgasare för att hitta bästa/rätta bestyckning. Vilket inte alls har gått så bra (hittills) under plus ett par säsonger. Och med det sagt så tänkte jag att en bild säger mer än tusen ord, så …
Mycket intressant. Jag ska kolla hur det ser ut på min extra original Keihin förgasare. Jag hade problem med rusande tomgång på min enduro, vilket tyder på tjuvluft. Letade som en galning innan jag hittade felet, det var O-ringen mellan ’tornet’ och förgasarhuset som läckte. Inte lätt att hitta tjuvluft läckage som sker invändigt i förgasaren...
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Mycket intressant. Jag ska kolla hur det ser ut på min extra original Keihin förgasare. Jag hade problem med rusande tomgång på min enduro, vilket tyder på tjuvluft. Letade som en galning innan jag hittade felet, det var O-ringen mellan ’tornet’ och förgasarhuset som läckte. Inte lätt att hitta tjuvluft läckage som sker invändigt i förgasaren...
Nu mera går det ganska lätt att få tag på 'lite reservdelar' billigt till förgasare ifrån nätet.
Här är bara ett exempel:) Pluset är att det tillkommer lite extra delar för en billig peng.:tummenupp

1667512077378.png
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blir nog kraftigare vakumsug genom de uppborrade hålet så de kan hända du får sätta i extremt litet lågfart att de inte ens finns att köpa. Jag tror de borrat så litet hål för att få lagomt vakum för att få upp dim på lågfartsmunstyckena till vettiga storlekar typ 0,20-0,70mm. Men de är ju enkelt att borra upp hålet större och nita fast en mässingpinne och borra om xxx ant ggr tills de lirar bäst. De går tom att gänga hålet så du kan sätta i skruvar som du borrat olika stora hål i, dvs extra munstycke för lågfart.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
De blir nog kraftigare vakumsug genom de uppborrade hålet så de kan hända du får sätta i extremt litet lågfart att de inte ens finns att köpa. Jag tror de borrat så litet hål för att få lagomt vakum för att få upp dim på lågfartsmunstyckena till vettiga storlekar typ 0,20-0,70mm. Men de är ju enkelt att borra upp hålet större och nita fast en mässingpinne och borra om xxx ant ggr tills de lirar bäst. De går tom att gänga hålet så du kan sätta i skruvar som du borrat olika stora hål i, dvs extra munstycke för lågfart.
Storleken på tomgångsmunstycket som jag har satt i nu, tror jag är runt 0,20-0,25mm men det visar sig när jag får tillbaka mina (för tillfället utlånade) ’mini håltolkar’ så jag kan verifiera storleken. Framledes så hade jag tänkt göra som du precis beskrivit med en mässingsplugg eller så får min kamrat använda sin Tig svets och lägga en ’loppa’ i varje förgasare.
Borrar har jag ifrån 0,10mm med steg om +0,10mm och uppåt. Jag tror inte att jag behöver vara så tok precis eftersom vädret skiftar från dag till dag med olika lufttryck, densitet mm. Mycket kan man kompensera med luftskruven på förgasaren.
Skulle de bli att jag hamnar mycket nära (som jag vill ha det) men är något för litet, kan jag alltid riva upp hålet med en liten rensnål med lite slippasta på.
Det mesta går bra, bara man tar det lite lugnt och metodiskt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om du kommer på vad som felar med oko koso o allt vad keihin kopiorna heter så skriv gärna.

Alla använder dessa på mopparna i dragräääsing o det är 100 tals timmar nedlagda på tuning/borrning/filmning osv osv.

Men att få bort dippen runt 5000-8000 där motorerna ger ganska exakt 0 hp verkar omöjligt, tar du en original keihin finns ej dippen.

Minsta register dippen jag fått till är när jag slängde nålen i oko till en serie 6 nål från mikuni då var register dippen nere på ca 900 rpm med 0hp.

Väldigt undligt betende. Eller rent ut sagt skit förgasare.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Gott nytt och god fortsättning på er alla:cpparty:dricka. Nu när det är ömsom regn ena stunden och snö nästa så behöver man lite förströelse. Om man inte fnular runt och skruvar på hojen.
Allt i väntan på att en ny säsong ska ta sin början med sol och 'sweet' doftande tvåtaktsos:love: i näsborrarna. Så tänkte jag ett par gamla filmsnuttar kan vara passande så här i vintermörkret . Ni kanske redan har sett dem men det är ett 'gött sound' från piporna i filmerna.:love:(y)
Håll till godo!

Först lite V4 på Circuit of The Americas:

Sen lite banåka med V4 2-takt på Manfeild New Zealand:

Vad kan man säga mer om den här killens kommentarer bakom styret, även om det här är den strypta japanska V4 varianten:

Här är lite mer fakta om V4:an och åka:
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top