Mina första mil på sporthoj. Reflektioner.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
ÄÄÄÄÄÄHHHH!!! HÅLL DEJ TILL DINNA JÄVVLA UNNDERMOTORISSERADE SKITSTACKET!!! RETTAN RÅKKAR FATTARU???!!!??!?!??!?!








Annars var det ju trevlig läsning.
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
mr hånda skrev:
Kör först R1:an och sen R6:an......sen förstår man varför R1:an finns. R6:an känns som en moped i jämförelse. Att jag aldrig kommer att kunna köra så fort (på krokig väg) med R1:an som med R6:an vet jag, men det blundar jag för!

Det var jag på R1an som "körde så sakta" framför Lucky9, och efter att ha switchat cyklar och kört R6an nästa etapp så hade jag bestämt mig, skulle lätt köpa en R6 hellre än en Retta. (om man inte planerar väldigt långa turer med cykeln, då man lessnar på det höga varvet efter ett tag)

Nu måste bara provas lite fler hojjar och jämföra dem med yammisarna...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Lucky9 skrev:

Knepet med sådana här kåpraketer är att man ska tydligen sitta med rumpan på sidan av sadeln. Knäet ska man vinkla på någotvis så det ska nudda marken. Sedan ska man dra i styret på ena sidan och trycka på andra (eller hur det nu var?). Och konsigast av allt är att man absolut inte ska sätta ut foten i kurvor :confused:

Bra skrivet föressten? :tummenupp
Lite att göra på jobbet ;)
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Verkligen trevlig läsning i semestertider. Det är en intressant upplevelse att för första gången köra sporthoj.

Du får 5 :öl av 5 utav mig.

anders
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Kan bara instämma, bra med amatörer som testförare :tummenupp Proffsen (Bike m.fl.) konsentrerar sig ofta på fel saker för vanliga hoj åkare.
 

Dufva

Guest
Mycket trevlig läsning! Fortsätt i samma stil. Har precis tagit kortet och har fått låna brossans hoj, visserligen bara en YZF 750 men den går undan om man jämför med skolans Buell Lightning.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
:D Förstår precis hur det känns, Lucky!!! Men snart kommer du ha svårt att välja, för de kompletterar varandra, motarden och plastraketen!!! :fakta

/ Vera
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
Yasha skrev:
:D Förstår precis hur det känns, Lucky!!! Men snart kommer du ha svårt att välja, för de kompletterar varandra, motarden och plastraketen!!! :fakta

/ Vera

Men vera.. om de kompletterar varandra så behöver man ju inte välja, då ska man ju ha båda! :fakta

// rikard-som-jagar-försäkring-på-en-r6-nu

Edit: Med andra ord så ska man INTE göra som krattan.........
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
gpf skrev:
Men vera.. om de kompletterar varandra så behöver man ju inte välja, då ska man ju ha båda! :fakta

// rikard-som-jagar-försäkring-på-en-r6-nu

Edit: Med andra ord så ska man INTE göra som krattan.........
*SUCK* *DUBBELSUCK* Du har så rätt, så. Men på sätt och vis så har han ju både och! Vi har ju en av varje i familjen nu!!! :p

/ Vera (som inte har råd att ha två hojar och har ångest för hon drömmer om en R6:a. Oxå! Förlåt älskade lill-Husa, för att jag tänker så fula tankar!)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej!
Nån skrev att R1 känns stor och klumpig. (jaja, jag förstår att det är jmf med R6).
Här en liten sak att jämföra med:
Jag har åkt bana med en Suz GSX 1100 EF -84! På Gelleråsen! Den är stor och klumpig kan jag lova. 265 kg och en hjulbas på sisådär 1550 mm. Och bara hundra hästar! Visserligen är hästarna smidiga (bra botten med mer) men resten!
Har även erfarenhet (ej bana) av Z100 -82, Katana -82, XJ 750 -84, Honda 750Four (låsningsfri frambroms!), Yamaha XV1100 Midnight Special, Honda CBX (Våga vobbla!), Kaw KL650, med mer.
Jag kan aldrig tänka mig att en R1 är stor och klumpig. Jag menar ju då givetvis med dessa erfarenheter i bagaget.
Ett tips: Jag har haft en Suz 750R -96. Stendöd under 10k. Helt värdelöst. Man tröttnar snart på att hela tiden behöva sitta och tokvarva för att motorn ska orka nåt. Åker idag TL1000R. Lite tung jmf med en R6 eller liknande. Men vilken underbar spis! Sa*an vad den orkar i botten och mellanregistret.
Robban.
"Nothing beats cubic inches". Citat av Carroll Shelby (mannen som kombinerade engelsk väghållning med amerikanskt gjutjärn. Resultatet blev AC Cobra. "Men den har ju fyra hjul". Ja men citatet är lika gångbart på två hjul. Men byt gärna till "cubic centimeters"!
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Oj. Det va visst folk som LÄSTE tråden. Det räknade jag inte med... :)

Jag ville skriva mer men försökte hålla det någorlunda "kort" eftersom jag hoppades att nån skulle orka läsa.

Trevligt att det uppskattades. Tack för all respons. Det gör ju att man kanske vågar skriva ett inlägg till nån gång. ;)

Jag får väl återkomma när jag testat lite andra typer av hojar/motorer... :D

/Lucky9
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top