Mina första mil på sporthoj. Reflektioner.

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Lucky9 skrev:
Det blev ett långt inlägg. Sorry. Men har du orkat läsa ända hit så har du förmodligen inget bättre att göra ändå. :)/Lucky9

Jo, jag håller på att programmera, men ditt inlägg var mycket roligare. Mycket intressant läsning :tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
sitter själv och stressar med en grafisk profil vars deadline är allt för nära, men denna läsningen va helt klart värt dom "förlorade" minuterna (fick humöret och energin tillbaka - fair trade)

2 år gammal tråd... men fortfarande "state-of-the-art"-material :tummenupp

give us more!

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag håller med, det var helt klart intressant läsning och tack till den som bumpade upp tråden så jag uppmärksammade den!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
mår du allt säga :D att det är dags för en ny! alla skriver ju efter en :gnissla

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har hört talas om de som köper en sporthoj direkt när de tagit kort utan att provat något annat. Finns det någon som fixat en uppkörning på en gixxer ? Vändradien är ju som på en Finlandsfärja som tappat rodret så hur klarar man kon-proven med en sådan :) Jag som tog kort på en 125:a på 70-talet fick ju så att säga tunga kortet i ett Cornflakespaket även om jag tyckt mig vara skaplig på att lära upp mig själv. De som var född 57 eller tidigare var snäppet värre som fick AB automatiskt när de tog bilkörkort.

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
gunnar_gt750 skrev:
1645877 Jag har hört talas om de som köper en sporthoj direkt när de tagit kort utan att provat något annat. Finns det någon som fixat en uppkörning på en gixxer ? Vändradien är ju som på en Finlandsfärja som tappat rodret så hur klarar man kon-proven med en sådan :) Jag som tog kort på en 125:a på 70-talet fick ju så att säga tunga kortet i ett Cornflakespaket även om jag tyckt mig vara skaplig på att lära upp mig själv. De som var född 57 eller tidigare var snäppet värre som fick AB automatiskt när de tog bilkörkort.
Jag gjorde uppkörningen på en blade, lite bökigt men det gick.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
wheelieman skrev:
626622 Se där ja!!
Sporthojs nya skribent :tummenupp

Då är det väl bara att hälsa dig välkommen till klubben "jagbetalargärnahelamininkomsttillförsäkringsbolaget", och du tyckte att R-1:an är jobbig i kurvorna.
Lova att du provkör en Hayabusa någon gång, lova sedan också att skriva en recention om hur du tyckte det var. Låter som om det skulle kunna bli ganska underhållande läsning.

Vi syns på rundorna i sommar :D

Ähummm.....

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hahaha :rofl. :lol

Oj, tråden var från -03.

Det snackades om den där skrämmande känslan av att åka fort rakt fram för första gången, i 200+ (!). Jag kommer ihåg när jag provade en 125 för första gången och det var med skräckblandad förtjusning som man gasade upp i hela 122 kilometer i timmen och höll sig nästan krampaktigt fast på hojen och körde så spikrakt som möjligt. Att både svänga och köra i över 120 kändes omöjligt och dessutom livsfarligt.

Hojen ifråga var en strypt NSR -89, men jämfört med mina tidigare 2hjul-erfarenheter, några få mil på nån kompis trimmade moppe, var accelerationen och hastigheten helt sjuk.

Nu har man som tur vant sig men jag har fortfarande inte kört själv i fortare än 150, så att gasa upp i 200+ blir väl en upplevelse att se fram emot.. :3freak :banana

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
lorkan skrev:
2085185 Hahaha :rofl. :lol

Oj, tråden var från -03.

Det snackades om den där skrämmande känslan av att åka fort rakt fram för första gången, i 200+ (!). Jag kommer ihåg när jag provade en 125 för första gången och det var med skräckblandad förtjusning som man gasade upp i hela 122 kilometer i timmen och höll sig nästan krampaktigt fast på hojen och körde så spikrakt som möjligt. Att både svänga och köra i över 120 kändes omöjligt och dessutom livsfarligt.

Hojen ifråga var en strypt NSR -89, men jämfört med mina tidigare 2hjul-erfarenheter, några få mil på nån kompis trimmade moppe, var accelerationen och hastigheten helt sjuk.

Nu har man som tur vant sig men jag har fortfarande inte kört själv i fortare än 150, så att gasa upp i 200+ blir väl en upplevelse att se fram emot.. :3freak :banana

Jag fick exakt samma känsla, hujedamej vilket drag där va. :D

Hade bara kört moppe och cross innan så det kändes urmongo att köra sporthoj. Det kändes så konstigt att jag frågade mig själv varför jag köpte en sporthoj där mitt under premiärturen.

Sen att kåpan inte hängde med när man svängde var ju ännu värre, kändes som om man skulle köra rakt fram i korsningar. :D

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Mattias skrev:
198987 ÄÄÄÄÄÄHHHH!!! HÅLL DEJ TILL DINNA JÄVVLA UNNDERMOTORISSERADE SKITSTACKET!!! RETTAN RÅKKAR FATTARU???!!!??!?!??!?!

Mmm säger mannen med en 250 :rofl

björn

ps såg att tråden var gammal men kunde inte låta bli ds

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Ptja, jag skriver väl långt bak i denna tråd. Jag körde själv 600cc sporthoj för första gången idag. har tidigare kört touring å lite moto-x.

Jag köpte den igår och körde den i 20 mil, spöregn, det va så sjukt tråkigt.

Kom in i trafiken i göteborg, skulle göra en rundkörning å ut på motorvägen via en avfart, då ligger jag på 2an å tar det lugnt, börjar gasa lugnt för att sen dra på lite för att få upp hastigheten. Då brakar helvetet löst, den börjar spinna febrilt, jag ser nästan baklampan i backspegeln. Jag blir totalt jävla livrädd å släpper gasen å styr motsat riktning. Nu häver sig sladden bra och hjärtat börjar pumpa igen. Bromsarna, tar i lite för hårt med bakbromsen vid ett rödljus å låser upp hela skiten. Regn & sporthoj är så jävla sämst, kommer aldrig köra i regn igen.

Idag har jag vart ute i 7 timmar och kört. Provat bromsar, fart, styrning mm. Solsken hela dagen. Så sinnessjukt roligt.

Jag kör en Suzuki GSXR-600.

Det blir ett bra klonk när jag slänger i 2an på den, resten går smärtfritt, men den klonkar till rejält på 2an. Vet inte om det skall vara såhär.

Sedan upp emot 11-12 000 varv börjar verkligen skiten balla ur, den accar så fort så man får ångest. Man måste nog vänja sig vid sporthoj. Jag älskar det, men som du säger, det gör ont, ont som in i helvete. Nu värker mina axlar, triceps, handleder. Å jag är ändå inte så otränad =)

Jag har sjukt stor respekt för alla som hanterar en sporthoj som en liten 14-årig tjej. Det är fan inga leksaker.

Spårval är allt, men just nu vågar jag fan knappt välja spår, försöker istället att undvika sandfläckarna över allt. Rullgruset är överallt på de småvägar jag va ute på idag.

Men men, jag älskar sporthoj, och hur ont det än gör, hur rädd jag än va, så satt jag med ett stort smile.

/Martin

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
vbg_snake skrev:
2085823 Jag köpte den igår och körde den i 20 mil, spöregn.Jag kör en Suzuki GSXR-600.

/Martin

å inte vilken suzuki gsx-r 600 som helst... min gamla fina... :tummenupp snyggaste hojen som funnits nästan...den gilla ja...min 1000 va inte tråkig men inte samma sak heller... :tungan

LYCKA TILL MARTIN!!

Å Lucky9.... skitkul läsning,även om den va gammal som jag såg först när ja va klar...mer sånt här... :tummenupp

Mvh matthias

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
:tummenupp

Det är alltid skoj att se hur andra upplever att köra sporthoj. Speciellt en som aldrig kört förr. Själv så har jag nog snart ägt alla hojtyper som finns, utom motarg och gud förbjude en glidare, så jag är väl erfaren.. På att byt hoj i alla fall.

Körde en hoj som kan liknas 'motard', en Yamaha MT-03, tidigare i år och bytte igår upp mig till en Mille. Det ÄR skillnad. Det ÄR obekvämt men det räcker med att jag vrider på rullen och hör morrandet mellan benen för att jag ska känna att jag ännu en gång hittat hem.

c.falk

15000 RPM är fanimej livsfarligt..
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6
jag köpte en r6a i fredags.. håller med dig helt och hållet! livsfarligt men ack så jävla skojj!

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Honda CBX600E-83
Mycket trevlig läsning! :)
Upplevelsen av en hoj är ju alltid väldigt olika för olika personer.

Själv köpte jag en Sprint RS i höstas. Den är förhållandevis upprätt i körställning jämfört med en R1a etc men ändå tyckte jag att jag "låg ner" i början. Jag hade ju kört en Honda CBX600 innan och det var som att sitta i en stol... Nu är jag van vid min nya körställning. :D

PS: Jag kallar Hondan för motorcykel och Trajan för hoj. Tänk så det kan bli...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har sjukt stor respekt för alla som hanterar en sporthoj som en liten 14-årig tjej. Det är fan inga leksaker.

Vet inte om jag bara är trött men denna kommentar fick då mig att börja skratta :) Tror den kan tolkas lite olika.

Hur som helst var det riktigt intressant att läsa då man alltid varit nyfiken på hur sporthojarna är att köra :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM