Mina första mil på sporthoj. Reflektioner.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och för den som trodde att en R6 var smidigt att smyga runt på småvägar, men samtidigt krävde mycket pyssel vid växlingar och vartalspassning - testa att köra en 250-räser. Jag börjar nu efter några veckor uppskatta den egna maskinen alltmer. Effekten finns om man jobbar på det (i lagom dos, inget extremt dock) och vikt och chassi gör att man kör precis som på motard (med undantaget av att man sitter så mycket lägre och inte ser över backkrön m.m.).

Jag testade en Hayabusa och det var makalöst kul det med, men en helt annan sak. Tror inte jag skulle vilja byta (möjligen komplettera :) ).
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Mycket trevlig läsning måste jag säga
o lycka till med sporthoj säsongen :tummenupp
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
skitbra skrivet, verkligen!! sånt där kan man sitta å läsa dygnet runt :D
 

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Lucky9 skrev:
Jag har kommit till insikt. lite iaf.


Man fick inte alls samma grepp med benen på r1:an som på r6:an. r1:an kändes stor och den va "trög" i kurvorna.

Då upptäckte jag varför föraren framför mig hade kört så sakta. På kurvigare vägar (extremt kurviga) är ju r1:an skitjobbig! Inte alls så smidig som r6:an!

Jag försökte febrilt hänga med r6:an framför mig. Inom mina gränser. Det gick knappt. Jag fick utnyttja rakorna till att vrida på mer än r6:an men så fort det svängde hade jag inte en chans.

I några kilometer funderade jag på varför man öht köper en r1:a när man kan köra en r6:a som går, nästan, lika fort men är 10 gånger smidigare. Sen blev det rakt. Då slutade jag fundera på det.

Jag återkommer om jag kommer till insikt om nåt mer... :)

/Lucky9

Om du vill ha en smidig hoj och köra fort på kurviga vägar ska du nog prova min Ducati 748, inte snabbast rakt fram men desto snabbare där det svänger mycket !!!
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag orkade i alla fall läsa allt :tummenupp Skitbra Lucky, du borde som sagt skriva lite inlägg i en del tidningar!
Uppskattar att du vågar erkänna att det kan kännas läskigt, själv tycker jag att det är en ofattbar skillnad på att köra min Falco jämfört med min tidigare gamla retrohoj Triumph legend. Dessutom har jag fördubblat hk ganska exakt mellan de två hojarna... den skillnaden känns vill jag lova.. 135 kus mot 70....
JAG tänker i alla fall köra lugnt och "avrosta" mig ordentligt på SMC´s VIP-kurs så jag kanske åtminstone känner mig hyfsat säker på att hantera Aprilian!
Ska prova att köra lite bana på Gelleråsen oxå så jag får lära mig svänga ordentligt på ett kontrollerat sätt, min man påstår att jag gör "mutterstyrningar" i svängarna... :5sure

Kör försiktigt i sommar Lucky!
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Fogel99 skrev:
Om du vill ha en smidig hoj och köra fort på kurviga vägar ska du nog prova min Ducati 748, inte snabbast rakt fram men desto snabbare där det svänger mycket !!!

Rasade inte din Delicato? ;)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Läskiga cyklar

Vet hur det är.

Harley Davidson i Göteborg hade öppet hus med provkörning för ngra veckor sedan.

Stod och tittade bra länge på vilken av cyklarna man skulle våga provköra. Drog mig till minnes när jag provkörde en Suzuki Marauder med ideliga fotpinneskrap och hälskrap. Värst av allt var bromsträckorna, kändes som en istid gick förbi innan man fick stopp på "cykeln".

Med Maraudern i färskt minnet slutade det med att jag inte körde ngn alls. Inte för att man skulle tycka det var läskigt med effekten, utan snarare allt annat åbäke som gör cykeln obrukbar och ohanterlig.
Framflyttade fotpinnar och förlängda styren så armar och ben är utsträckta till bristningsgränsen. Det enda sättet att flytta tyngdpunkten är att vicka på huvudet. Sen förstår man att man inte skall flytta tyngdpunkten alls för markfrigången går endast att mäta upp med bladmått efter att det stylats till med kromade avgasrör och fotpinnar till samma pris som insatsen på ett hus, självrisken var dessutom 10 000:- vid provkörning. Lägg till det att dessa ½-tons stållok (möjligt att emblemet i nyckelringen innehöll ngn lättmetall) hade bromsskivor så små att de borde aldrig a varit monterat på ngt större än en 125:a.

Varför gör de så med sina cyklar :3freak ?
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Se där ja!!
Sporthojs nya skribent :tummenupp

Då är det väl bara att hälsa dig välkommen till klubben "jagbetalargärnahelamininkomsttillförsäkringsbolaget", och du tyckte att R-1:an är jobbig i kurvorna.
Lova att du provkör en Hayabusa någon gång, lova sedan också att skriva en recention om hur du tyckte det var. Låter som om det skulle kunna bli ganska underhållande läsning.

Vi syns på rundorna i sommar :D
 

Johan R1

Leker me min nya R1
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
R1 -02 & Minimoto
flugan skrev:
Vet hur det är.

Harley Davidson i Göteborg hade öppet hus med provkörning för ngra veckor sedan.

Stod och tittade bra länge på vilken av cyklarna man skulle våga provköra. Drog mig till minnes när jag provkörde en Suzuki Marauder med ideliga fotpinneskrap och hälskrap. Värst av allt var bromsträckorna, kändes som en istid gick förbi innan man fick stopp på "cykeln".

Med Maraudern i färskt minnet slutade det med att jag inte körde ngn alls. Inte för att man skulle tycka det var läskigt med effekten, utan snarare allt annat åbäke som gör cykeln obrukbar och ohanterlig.
Framflyttade fotpinnar och förlängda styren så armar och ben är utsträckta till bristningsgränsen. Det enda sättet att flytta tyngdpunkten är att vicka på huvudet. Sen förstår man att man inte skall flytta tyngdpunkten alls för markfrigången går endast att mäta upp med bladmått efter att det stylats till med kromade avgasrör och fotpinnar till samma pris som insatsen på ett hus, självrisken var dessutom 10 000:- vid provkörning. Lägg till det att dessa ½-tons stållok (möjligt att emblemet i nyckelringen innehöll ngn lättmetall) hade bromsskivor så små att de borde aldrig a varit monterat på ngt större än en 125:a.

Varför gör de så med sina cyklar :3freak ?

:rofl :rofl
 

MSR

foamproductions.net
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1, Honda CR125, Fighter XS
Lucky9 skrev:
Eftersom min barndom hann passera för mina ögon innan jag kom ner i en mer "lagom" hastighet så var jag för en stund helt övertygad om att det var en tidsmaskin jag körde.

Mer klockrent får man tamefaan leta efter !!!
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Hade nästan glömt bort den här tråden..... :tummenupp Lucky9

Känn ingen press nu.... Men hur har sommaren varit?!?!?! ;)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Mycket trevlig läsning. Mer sånt!!! :tummenupp
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Trots att tråden är 1 år gammal så var det helt underbar läsning. Men det hade vart kul o se vad du hade att säga om en V-Twin :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kul läsning....har själv kört både r6 och rettan och instämmer helt med det du skriver :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top