mina små högtalare är klara

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Dufva skrev:
Om du är intresserad så länkar jag till min systers sambos bygge....kan ju säga att det är riktigt seriöst bygge han har knåpat ihop. :banana

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
Nja, vänta du tills mina horn är klara :hihi

Men herreguuuuuud är svågern din gjord av stålars eller!?
Ruggigt fina burkar måste jag säga! Eller rättare sagt, dom snyggaste/mest välbyggda hembyggen jag sett. :tummenupp
Du får lova att hälsa honom det!
Jag har lovat mig en sak och det är att ngn gång skaffa mig en kåk med både garage och en anständig hobbyverkstad, med diverse snickerimaskiner.
Sånt här är underbart att se, pricken över i vore ju att sätta ett par diskreta graverade skyltar på bafflarna.
Kan skapa lite kul reaktioner när folk spanar närmare och det står "Handmade by svågerns namn" :)
Känns som om mina horn kommer funka bra till kaffeved nu efter dessa bilderna :D
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UrbanTiger skrev:
Det där är seriösa grejjer. Är väl ett sånnt bredbandselement, LR
http://www.fostex.com/support/pdf/fostex/fe_e_series/fe103e_data_sheet.pdf
Lite låg verkningsgrad (?) så man kan nog inte ha dessa till någon ministereo :gnissla
Japp så är det :)
Men jag hoppas att det ska funka hyffsat på min Denon PMA 1500R.
Den är ju iaf strömstark, nåja ska bli ball och se vad dom presterar iaf.
Kul om det skulle komma i närheten av vad man hoppas på.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UrbanTiger skrev:
Det kommer säkert att bli bra :tummenupp
Du ska väl inte ställa ut dom på konstmuseum som den där andra killen. Ujj ujj vilket jobb att mecka ihop dom lådorna.
Ang. spån vs MDF så kan man ju undra vad man använde innan det kom MDF :va
Ja faktum är att det har sina nackdelar med MDF även om det verkar vara "supermatrialet".
Men ska man likt superbygget göra ngt med extrem finish så skulle inte jag heller pruta på matrialet, där har MDF ett otroligt försprång.
Vi har pratat om att rolla med strukturfärg som sedan lackas med valfri färg.
Men vi får se, det blir säkert snyggt med struktur men det lär ju samla damm. :gnissla
Men när man valt spån får man ju skylla sig lite själv, är sånt oerhört jobb om det ska bli ngn vettig yta att tex "slätlacka" på.
//Tobbe

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Lite spackel, slipa och sedan lacka med färg som ser ut som sten/marmor kanske? Har sett sådana och det är en skapligt billig ytbehandling - snyggt blir det med. Annars kan man ju köpa fane´r (fanken åxå, får inte till fnutten över e) och limma dit själv. Lite dyrare men mycket snyggare.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Flyer skrev:
Lite spackel, slipa och sedan lacka med färg som ser ut som sten/marmor kanske? Har sett sådana och det är en skapligt billig ytbehandling - snyggt blir det med. Annars kan man ju köpa fane´r (fanken åxå, får inte till fnutten över e) och limma dit själv. Lite dyrare men mycket snyggare.
mm..har funderat på fanér men det är för mkt pill för att det ska bli riktigt bra.
Ngn form av målning blir det nog trots allt.
Funderade på tunn filt, men efter att ha sett vad katterna hittat på med mina datorhögtalare så går det bort nu :gnissla
Dom är numera långhåriga :rolleyes:
//Tobbe

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
PollySmurf skrev:
Du menar altså att känsligheten är 98 dB @ 1 watt rms @ 1 meter?
Du kan din sak iaf :rolleyes:

Här är min lilla låda bestående av ett Infinity Kappa Perfect 12.1 baselement med aluminiumkon 350 W rms - 1400 W peak, 26 mm lådväggar (spån och MDF laminerat), 49.5 liter, avstämmd till 38 Hz, internstadgad och stabil som tusan :tungan
Ljudkvaliteten kan jag inte klaga på och inte trycket heller (!), driver det den med ett Mackie M1400 steg på 2 x 500 w @ 4 ohm.

Steget: http://www.mackie.com/products/m1400/index.html
Om ni tänker "det är ju ett PA-steg = kass ljudkvalitet" så läs några recencioner om det :tummenupp

Kan tänka mig att den rockar!

Labbade med dess lillebror, perfect 10.1 i en sluten låda på 24 liter. Lät rätt bra ,måste jag säga. Hade inte tillgång till mer än dryga 250W men dom har ju så jäkla hög känslighet att den drevs med relativ stor kontroll ändå.

La ner det bygget och slängde in den i bilen igen. Beställde nyligen en ny sub från Audio pro, nämligen Ace bass 2.

Ska bli spännande att höra vad den presterar.
http://www.audiopro.se/products/subwoofers/sub_ace-bass2.asp

Lite tufft med 4*5.5" och 10" slav och ClassD-slutsteg. Blir ju samma konarea som en 11" bas + 10" slav så helt kass kan den ju inte vara.

Ang. PA-steg spelar det väl ingen roll om man ska driva en sub. Då vill man ju bara ha mycket ström :) Fläktljud är väl det sopm kan störa annars.

Mvh / Christian

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
NR:7 skrev:
Sorry men måste få skriva av mig lite :tungan

såå nu är projekt blåsa ut rutorna klara..
inne håller 2st mds 12" basar i varje låda + en skrikare
högtalarna pallar och spela 98 db och allt är på 800watt
såå jag blev ganska nöjd med bygget mer bilder kommer om nån blir sugen :lol
MVH: NR:7
Släng upp lite schyssta byggbilder om du har ngr vettja :)
Vore kul att se hur du byggt upp lådorna.
//Tobbe

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Tack för alla tipps och alla andra byggen man har fått sätt. men jag låvar att det är kul och bygga om det blir bra :tungan... nu kanske man ska ut och övningsköra lite hoj. hoj och hoj rd 125a men men hoppas på att klara uppskrivningen den 24/8 dåå blir det party den helgen isåfall :fyllisar (om jag klarar det) det är himmla sårt med teotin :fatta!

EDIT: Stavfel :7peta

Gick med
31 Oct 2003
Hoj
tobbeviking skrev:
Släng upp lite schyssta byggbilder om du har ngr vettja :)
Vore kul att se hur du byggt upp lådorna.
//Tobbe

har inte så mycke bilder innan dom blev ihoppsatta men jag tro jag har omålade och såvidare ska lägga upp nu, men lådorna äe byggda i mdf skivor riktigt bra material men viktigt att man för borrar annas spricker det upp som ***... men jag tängte lägga upp en kort film på högtalarna men nu ska jag ut och åka hoj. MVH: NR:7

Bifogat

• PICT0960.JPG
    PICT0960.JPG
    69.7 KB · Visningar: 74
  • PICT0961.JPG
    PICT0961.JPG
    73.9 KB · Visningar: 56
  • PICT0962.JPG
    PICT0962.JPG
    87.8 KB · Visningar: 67

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UrbanTiger skrev:
Kör på grovspackel och slipa. Sedan två lager sprutspakel. Avsluta med hammarlack på sprayburk eller roller. Borde ge en tålig och lättskött yta.
Får man ha hammarlack på högtalare? :D
Låter faktiskt som en ganska trevlig ide.
Får se hur jag gör.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
UrbanTiger skrev:
Men nu vet han bättre :D
Apsolut, vad heter det? trail by error?
Men kolla puckot som ska ha biltemabatteri till bAjKen :3freak :hihi

NR:7 Vad har du för tjocklek på skivorna?
Ser bra ihopskruvat ut :tummenupp
//Tobbe

Gick med
31 Oct 2003
Hoj
tobbeviking skrev:
Apsolut, vad heter det? trail by error?
Men kolla puckot som ska ha biltemabatteri till bAjKen :3freak :hihi

NR:7 Vad har du för tjocklek på skivorna?
Ser bra ihopskruvat ut :tummenupp
//Tobbe

jag har mdf 22mm skivor :tungan det stod i ritningen att man skulle ha spån minst 22mm men det blev mdf. + att jag fuska lite med sågandet det gjorde dom där vi köppte :hihi.. men annars är det mästa gjort skälv :7peta

EDIT: Stavfel som vanligt...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
NR:7 skrev:
mdf. + att jag fuska lite med sågandet det gjorde dom där vi köppte :hihi.. men annars är det mästa gjort skälv :7peta
Väl valt fusk, är så oerhört svårt att få det spikrakt hemma med cirkelsåg.
Sedan är ju inte mdf världens billigaste matrial att såga fel i heller, jag vet :gnissla
När vi hade fått fram ritningen på hornen så travade vi iväg och bad att få remsor tillsågade av spånskivorna.
Skulle vi sågat allt med en halvtaskig Black&Decker skulle det nog både gått åt dubbelt så mkt skiva och vi hade förmodligen sågat ännu.
Jag tog visst i lite innan men varje kabinett består av 22 bitar, vi skulle alltså såga ut 88 bitar :näsblod
Fusk av denna sort är absolut tillåtet i högtalarbyggeri, man brukar ändå få fila och pilla lite med skivorna innan montering.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nojjan skrev:
98 db från 12" e la fjantigt. när man kan få 112 från några åtter :7peta

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|5084|pdetail
Byggsats? Nä, mer än lovligt med fusk i dom där du :tungan
Jag lovar dig att det finns prylar som rockar skiten av dom med, men charmen med att bygga ngt själv är att man just gjort det själv, blir sedan resultatet bra med ok, ljud och finish så är målet uppnått.
Vem som helst med en bunt stålar kan köpa sig högtalarna du länkade till.

Btw, är det ngn som vet om det finns bakladdade horn att köpa färdiga?
Många audiofiler hävdar ju att det skulle vara det mest otroliga av kabinett.
Men jag kan då inte påminna mig om att jag sett ngr serieproducerade?
Ska bli oerhört nervöst att få höra mina horn när dom är klara :tungan
//Tobbe

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Intressant tråd! Verkar ju finnas lite kunskap även inom detta område på forumet! Finns det nåt ni killar inte kan!? Troligtvis inte! Då kan jag ju passa på att fråga en sak! Har ett par 12" rockford fosgate punch element sittandes i ett par provisoriska lådor hemma. Lådorna e skitsnygga och så, men tyvärr inte byggda för dessa element. Tänkte bygga nåt seriöst åt dessa element nu då jag uppgraderar till CRT projje hemma och vill ha till lite mer kontrollerad basåtergivning! Någon här som har lite länkar till specifikationer på lite äldre ( 4-5 år) element av detta märke? Har letat som tusan efter specs, men ingen tur! Mottager gärna också lite tips om lämplig uppbyggnad av låda för 2 st 12" som ska användas till hemmabiobruk...

Luka

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
luka skrev:
Intressant tråd! Verkar ju finnas lite kunskap även inom detta område på forumet! Finns det nåt ni killar inte kan!? Troligtvis inte! Då kan jag ju passa på att fråga en sak! Har ett par 12" rockford fosgate punch element sittandes i ett par provisoriska lådor hemma. Lådorna e skitsnygga och så, men tyvärr inte byggda för dessa element. Tänkte bygga nåt seriöst åt dessa element nu då jag uppgraderar till CRT projje hemma och vill ha till lite mer kontrollerad basåtergivning! Någon här som har lite länkar till specifikationer på lite äldre ( 4-5 år) element av detta märke? Har letat som tusan efter specs, men ingen tur! Mottager gärna också lite tips om lämplig uppbyggnad av låda för 2 st 12" som ska användas till hemmabiobruk...

Luka

Bygg en låda för varje bas, så kan du ställa en på varje sida i rummet.
Hade jag vetat specsen så hade jag kunnat hjälpa till :)
Att gissa leder bara till en hög förlorade pengar.
Ring Rockford Fosgate och fråga efter specsen, dom har dom :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
luka skrev:
Intressant tråd! Luka
Ja visst är det kul med ljud! :)
Jag är väldigt dålig på märken och modeller av element som är bra osv.
Men ett hett tips om det nu inte finns ngn här som har ngt bättre, är att du ringer till ngn ljudfirma som säljer och har sålt ditt märke.
Säg som det är och att du hemskt gärna vill ha parametrarna på då.
Så gjorde jag med en gammal Lanzar 10" jag hade liggande, killen som kunde dessa prylarna blev helt salig när han hörde att den bara precis var inspelad :) elementet stod sig tydligen fortfarande mkt bra i konkurensen, men det hade tyvär utgått ur sortimentet.
Oj vad jag dravlar på :tungan
Men hursom, ring runt och prata med lite olika folk, ha elementet framför dig.
Alternativt trava in i ngn butik med ett element och säg " Hej hörru va ere hääär för pryyyyl va?"
//Tobbe

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...