mina små högtalare är klara

MikkE

Guest
Baltazar skrev:
Får hem min Ace Bass 2 ikväll. Kan återkomma med lyssningsintryck och bilder såfort jag kan.
Måste ju dock spelas in men ett hum om ljudet får man väl.

SVS cylindriska subbar verkar vara riktigt grymma. Tror dom spelar över 110db@20hz. Kanske tom ännu högre?

Mvh
jag skulle gärna få en liten recension om subban :)

jag tror att 110db@20hz stämmer ganska så bra på SVS rackarna, tyckte jag såg det förut när jag läste om dem... jag hade också ett kort filmklipp där man ser hur saker och ting börjar att flytta sig på ettt bord när de ser på jurassic park 3.. oooooo, det bara ryyyyser i kroppen

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Baltazar skrev:
MDS är ju kämnda för att överspeca sina produkter å det grövsta.
Har tyvärr lärt mig den hårda vägen.
Hade ett steg som tyvärr var överspecat i den bemärkelsen att den skulle klara av 2 Ohm mono vilket det inte gjorde. Skiten brann så det inte gicka och laga. Fick tjata mig till ett nytt steg då de annars inte ersätter liknande skador.

De började skylla på att det var min bil som inte gav tillräckligt med ström. Det kanske den iofs inte gjord i dom elakaste impedansdipparna och en ordentlig kondensator hade motverkat detta men inte fan ska man då säga att det går att köra steget med den lasten.

Bytte senare till ett steg som var specad till bara lite högre effekt men var avsäkrat till nästan dubbla Ampere-styrkan och drev det med en ensam Infinity 10":are och det rockade röven av MDS streget som fick driva 2 MDS-12:eek:r.

Mds är inte dåliga men deras produkter är inte lika bra som de själva påstår. Därmed inte sagt att de inte är prisvärda men förvänta er inte att man får mer än vad man betalar för.

Mvh

Var det också en perfect 10:a eller?
Vad har du att säga om den basen i så fall? Tänker på att stoppa in ett par sådana i bilen när man skaffar sån.

Mikke: den där filmsnutten får du allt lägga upp nånstans :banana

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
PollySmurf skrev:
Vad har du att säga om den basen i så fall? Tänker på att stoppa in ett par sådana i bilen när man skaffar sån.

Japp, Perfect 10.1(1:an är viktig) ;)
Det man kan säga om den är att den är väldigt musikalisk för att vara en bilsubb. Ger man dom hyffsat med ström kan dom både spela högt och djup med massor av kontroll.
Jag tycker det är ett mycket bra element.

Annars finns det ju DLS UR 10 som inte verkar gå av för hackor.

Mvh

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
ni kan grabbar :yoparty ingen som har mer grejjer på deras ljudsystem?

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
MikkE skrev:
jag skulle gärna få en liten recension om subban :)

Mina initiala lyssningsintryck är att den är helt sanslös :D
Ersätter en Yamaha-sub med 12:a som är rätt så välrenommerad och den fullkomligen krossas av AP-subben. På allt!
Visserligen är rumsakustiken och placering av högsta betydelse men den står i samma rum och på samma plats så den kan ju inte göra den stora skillnaden.

Den har ju ett relativt brant filter (36db/oktav) och var löjligt enkel att integrera i systemet. Kör den tillsammans med ett par stativare, Quad 12L.
Den hänger med lätthet med i snabbhet och fortsätter hur djupt somhelst.
Det konstiga är att gamla subben inte alls funkade i samma rum. Bumligt, slött och framförallt gick den inte särskilt djupt trots att den är dubbelt så stor i volym och är bestyckad med en 12:a.

Nu låter det äntligen som om jag har en sub. Det bästa med den är somsagt att den integrerar så snyggt att det känns som om de små frontarna bara fortsätter neråt i frekvens efter deras -3db@50hz.

Betänk även att jag inte labbat med placering, delning(fn. runt 60hz) eller ens har spelat in den.
Sämre lär det knappast bli.

Mvh

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
A© skrev:
Nedrans nice låda....
Själv kör jag Cerwin Vega 12" med en låda på exact 56 liter, och uppstagad med vinkeljärn inne i lådan för att slippa svängningar... byggd i 22 mm spånskiva...
Sitter ett Mds PH2 200 steg på 800 watt... Lådan är en gammal baslåda för bil, som spela lätt över 140 dB

att den lätt spelade över 140db synar jag ganska kvickt, det är väl bara en vanlig tolva? inte en stroker alltså?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
PollySmurf skrev:

Mikke: den där filmsnutten får du allt lägga upp nånstans :banana

skaffa tolvor istället, tiotummare är för loosers :yoparty
ifall du är rädd för att dom ska vara för slappa så kan jag säga att dom inte är det. Eller så gör du som jag å köper en spl170 och ett crunch monoblock på 1600watt :)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Baltazar skrev:
Bytte senare till ett steg som var specad till bara lite högre effekt men var avsäkrat till nästan dubbla Ampere-styrkan och drev det med en ensam Infinity 10":are och det rockade röven av MDS streget som fick driva 2 MDS-12:eek:r.
Mvh

Inte oväntat att tian lät mer och garanterat vackrare, infinity gör grymt bra skit. Dock så måste jag säga att jag var grymt nöjd med mitt mds hc5010 som jag hade, hade iofs en kondensator också men det drev bra som fan plus att det gick att lasta på hur många högtalare som hellst :yoparty

MikkE

Guest
Baltazar skrev:
Mina initiala lyssningsintryck är att den är helt sanslös :D
Ersätter en Yamaha-sub med 12:a som är rätt så välrenommerad och den fullkomligen krossas av AP-subben. På allt!
Visserligen är rumsakustiken och placering av högsta betydelse men den står i samma rum och på samma plats så den kan ju inte göra den stora skillnaden.

Den har ju ett relativt brant filter (36db/oktav) och var löjligt enkel att integrera i systemet. Kör den tillsammans med ett par stativare, Quad 12L.
Den hänger med lätthet med i snabbhet och fortsätter hur djupt somhelst.
Det konstiga är att gamla subben inte alls funkade i samma rum. Bumligt, slött och framförallt gick den inte särskilt djupt trots att den är dubbelt så stor i volym och är bestyckad med en 12:a.

Nu låter det äntligen som om jag har en sub. Det bästa med den är somsagt att den integrerar så snyggt att det känns som om de små frontarna bara fortsätter neråt i frekvens efter deras -3db@50hz.

Betänk även att jag inte labbat med placering, delning(fn. runt 60hz) eller ens har spelat in den.
Sämre lär det knappast bli.

Mvh
Det låter som en riktig smash-hit! Jag skulle dock vilja höra den live själv någon gång.. får se hur det blir då ja gär rätt så inställd på SVS.

honkiie skrev:
ifall du är rädd för att dom ska vara för slappa så kan jag säga att dom inte är det. Eller så gör du som jag å köper en spl170 och ett crunch monoblock på 1600watt :)
men sedan så kan man ju se vad man ska ha en 10" eller en 12" till för typ av lyssning.
Jag föredrar 10" då dom är (80% i alla fall) mkt snabbare och snärtare än en 12". En 12" kan vara mest lämplig till mulllrig film, men jag tycker att det oftast blir föör mkt. Det ska som sagt låta bra också. Så man kan skilja på "UDS UDS" och bra ljud.
När jag ska installera ljud i bilen kommer jag att använda en 10" bas från Monacor som tar de flesta 12". Den är rapp, jävligt tung och låter förbannat bra! Resterande system kommer att komma från Monacor också.

Sen behöver man inte ha MASSA Watt för att det ska låta högt, bra och tungt. Ta tex min hemmabio. Jag har som NAD receiver (förstärkaren) en uteffekt på 5x50W, MEN! steget är så jädrand strömstarkt så att det krämar på bra, för bra med tanke på effekten. NAD effekt rockar! :yoparty

Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
honkiie skrev:

Jag har en 12:a och jag VET att den inte är för slapp men 10:rna är ÄNNU tightare, och så fylls inte hela bagaget av en stor låda. :)

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PollySmurf skrev:
Jag har en 12:a och jag VET att den inte är för slapp men 10:rna är ÄNNU tightare, och så fylls inte hela bagaget av en stor låda. :)
Min polare ( samma kille som är inblandad i hornprojektet ) byggde en Pushpull-låda (stavning :va ) av två tolvor han hade liggande.
Ett par hifielement visserligen, men löjligt liten blev lådan!! 18liter eller ngt liknande.
Spelar otroligt bra för sin kostnad och konstruktion, den gjordes mest på skoj från början för att stålar till riktig bilbas saknades.
Men den ligger kvar i hans bil ännu. :)
//Tobbe

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
tobbeviking skrev:
Min polare ( samma kille som är inblandad i hornprojektet ) byggde en Pushpull-låda (stavning :va ) av två tolvor han hade liggande.
Ett par hifielement visserligen, men löjligt liten blev lådan!! 18liter eller ngt liknande.
Spelar otroligt bra för sin kostnad och konstruktion, den gjordes mest på skoj från början för att stålar till riktig bilbas saknades.
Men den ligger kvar i hans bil ännu. :)
//Tobbe

joo det funkar nog bra om man ska dunka den i bilen.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
chrilleus skrev:
Ingen fara, lådan är så liten och mdf är ett så "dött" material, så det är lugnt.

Jo så kanske det är, men det beror på vid vilken frekvens du delar med, MDF har sin egenfrekvens vid 300-400 hz, kommer inte ihåg men nåt sånt.

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
PollySmurf skrev:
Jo så kanske det är, men det beror på vid vilken frekvens du delar med, MDF har sin egenfrekvens vid 300-400 hz, kommer inte ihåg men nåt sånt.

Delar @ 100Hz. Har inga resonanser från lådan, men däremot en hel del från inredningen :huvet

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka