mina små högtalare är klara

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Baltazar skrev:
Kan tänka mig att den rockar!

Labbade med dess lillebror, perfect 10.1 i en sluten låda på 24 liter. Lät rätt bra ,måste jag säga. Hade inte tillgång till mer än dryga 250W men dom har ju så jäkla hög känslighet att den drevs med relativ stor kontroll ändå.

La ner det bygget och slängde in den i bilen igen. Beställde nyligen en ny sub från Audio pro, nämligen Ace bass 2.

Ska bli spännande att höra vad den presterar.
http://www.audiopro.se/products/subwoofers/sub_ace-bass2.asp

Lite tufft med 4*5.5" och 10" slav och ClassD-slutsteg. Blir ju samma konarea som en 11" bas + 10" slav så helt kass kan den ju inte vara.

Ang. PA-steg spelar det väl ingen roll om man ska driva en sub. Då vill man ju bara ha mycket ström :) Fläktljud är väl det sopm kan störa annars.

Mvh / Christian

Försök hitta en annan förstärkare med samma effekt och ljudkvalitet för dom pengarna :tummenupp

Tänkte föresten starta ett högtalarprojekt snart (får se när det blir :gnissla )

Tänkte mig nåt sånt här men planerna lär ju ändras mååånga gånger innan jag sätter igång..

Diskantelementet heter: Seas T25CF -001 EXCEL -895 kr/st
Mellanregistret: Peerless 164 WR 33 102 SA AL PH LS - 825 kr/st
Baosen: Infinity Kappa perfect 10.1D (D= dubbla talspolar) - 2500 kr/st

Mellanregistret och diskanten finnes hos www.hifikit.se och baselementet hos www.nardik.se
Tänkte bygga lådan i 30 mm MDF då jag kan få tag på det gratis :hihi (okej då, får väl ta de dååå..)

Bygger eget delningsfilter, mellanregistret ska såklart ha en egen låda.

Borde väl bli rätt så bra ljud, och dom här högtalarna kommer knappast sakna bas som jag tycker dom flesta frontar gör

(notera den sexiga paintbilden :tuttar )

På paintbilden så har jag klistrat in en Infinity Kappa Perfect 12.1 DVQ Som har en vidareutvecklad kon och variabelt Q-värde
Detta gör att man kan anpassa den efter vilken musik man ska spela genom att byta ut "slutstycket" som sitter bakpå magneten.
Men det elementet är inte inräknat i planerna då det inte är släppt i Sverige ännu.

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    58.9 KB · Visningar: 49
  • KAPPAPERFECT10_1D.jpg
    KAPPAPERFECT10_1D.jpg
    37.4 KB · Visningar: 47
  • kappa_p10_sida.jpg
    kappa_p10_sida.jpg
    19.1 KB · Visningar: 51
  • t25001r.jpg
    t25001r.jpg
    14.3 KB · Visningar: 68
  • 164phls.jpg
    164phls.jpg
    33.1 KB · Visningar: 41
  • 850467.jpg
    850467.jpg
    26.4 KB · Visningar: 35
Last edited:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Pollysmurf ...Du får oss hobbybyggare att bli ledsna! Så sluta med det där...man får ju sånt jävla ha-begär :tungan

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Om du ändå ska editera för stavfel så kan du väl se till att få bort alla?!

NR:7 skrev:
jag har mdf 22mm skivor :tungan det stod i ritningen att man skulle ha spån minst 22mm men det blev mdf. + att jag fuska lite med sågandet det gjorde dom där vi köppte :hihi.. men annars är det mästa gjort skälv :7peta

EDIT: Stavfel som vanligt...

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
luka skrev:
Intressant tråd! Verkar ju finnas lite kunskap även inom detta område på forumet! Finns det nåt ni killar inte kan!? Troligtvis inte! Då kan jag ju passa på att fråga en sak! Har ett par 12" rockford fosgate punch element sittandes i ett par provisoriska lådor hemma. Lådorna e skitsnygga och så, men tyvärr inte byggda för dessa element. Tänkte bygga nåt seriöst åt dessa element nu då jag uppgraderar till CRT projje hemma och vill ha till lite mer kontrollerad basåtergivning! Någon här som har lite länkar till specifikationer på lite äldre ( 4-5 år) element av detta märke? Har letat som tusan efter specs, men ingen tur! Mottager gärna också lite tips om lämplig uppbyggnad av låda för 2 st 12" som ska användas till hemmabiobruk...

Luka

Du kanske hittar vilken bas du har här?

: http://www.bizrate.com/buy/products__att256378--1361-220061,att259--256622-,cat_id--11940000.html

Nojjan: du syftade inte på mig va, om det där med basen :7peta

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
campar skrev:
Om du ändå ska editera för stavfel så kan du väl se till att få bort alla?!
Ska tänka på det nästa gång. konstigt att alla pmc´are ska klaga hela tiden på stavning :3freak. ingen annan bryr sig, det går ju och lista ut vad det står eller?

Gick med
31 Oct 2003
Hoj
Nojjan skrev:
alla bikers har ju inte så många hjärn celler :hihi
hehe nää jag vet. jag till hör nog en av dom, men inte för att jag klagar på andras stav problem :kocko

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nojjan skrev:
:)

klart det finns låder som spelar skiten ur dom, hemma byggd lr inte
en sak som e säker e att hanns låder har ju mer bas
men basen gör ju inte ljudet
men för vissa e det juh så, tråkigt nog :rolleyes:
har själv byggt en massa högtalare, så jag vet hur kul det är att bygga nått som låter gött :)

vart inte så allvarlig i det inläget. sorry, om du tog illa upp
Jag tog inte illa upp.
Tycker bara att du tog till en tråkig jämnförelse.
//Tobbe

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
ktm
tobbeviking skrev:
Mkt ljud är inte svårt att skapa, BRA ljud däremot är svårt att skapa.
Jag håller själv på att bygga ett par bakladdade horn med endast ett Fostex FE103E i varje horn.
Ska bli mkt intressant att höra hur bra ljud det blir, OM det kommer bli bra vill säga :gnissla
//Tobbe

Kul med bakladdade horn! Jag byggde ett par i spånskiva, dom lät bättre än jag väntat mej. Har du räknat på utformningen själv eller tagit nån färdig ritning? Mina är lite mjukare taperade, fast jag vet inte om det märks nån skillnad.

Gick med
31 Oct 2003
Hoj
Nojjan skrev:
säg nån tråd som inte spårat ur här :tungan
Huuum den var svår :lol nää ni grappar om ni vill mig nått så finns jag idag på Wheels Nat idag. hörs väll i tråden i kväll med lite film på högtalarna... :hihi

MVH: NR:7

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
carsam skrev:
Kul med bakladdade horn! Jag byggde ett par i spånskiva, dom lät bättre än jag väntat mej. Har du räknat på utformningen själv eller tagit nån färdig ritning? Mina är lite mjukare taperade, fast jag vet inte om det märks nån skillnad.
Nja, jag har tagit ritningen som finns på fostex hemsida.
Jag har inte hört mer horn än bashorn baserade på ett par tolvor.
Får väl se hur detta resultatet blir.
Vad hade du för element i dina horn?
//Tobbe

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
nån som kan något om rockford billjud
ja har två st ultimate ta2700 steg matar la ca 600 rms vid 2 ohm
överväger å köpa nya rockfordpunch element 10" dubbelspolar men var nere på brl i jönköping dom kunde inte svara på om ja kunde driva dom baserna med mina steg
de måste ju vara spela värre än de gamla också

Gick med
31 Oct 2003
Hoj
men nu är dom snart inspelade ordentligt såå nu kan man dra på lite... vilket ljud :yoparty :hihi

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka