mina små högtalare är klara

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
tobbeviking skrev:
Hm, hade för mig att det krävdes ca hundra timmar innan det var fullt inspelat.
Men som sagt hade för mig :tungan
//Tobbe
tobbe har rätt 100 timmar ska dom minst spelas in men mina disco högtalare är det inte så jätte viktigt att spela in. har kanske spelat 40 50 timmar. :tungan

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
NR:7 skrev:
tobbe har rätt 100 timmar ska dom minst spelas in men mina disco högtalare är det inte så jätte viktigt att spela in. har kanske spelat 40 50 timmar. :tungan
Dä ä bare å åk!
Dina burkar är väl inte direkt byggda för att få detaljrikedom? :tungan
//Tobbe

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
tobbeviking skrev:
Dä ä bare å åk!
Dina burkar är väl inte direkt byggda för att få detaljrikedom? :tungan
//Tobbe
nää dom ska ju bara spelas i mitt lilla rumm så det räcker..

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Flyer skrev:
Lite spackel, slipa och sedan lacka med färg som ser ut som sten/marmor kanske? Har sett sådana och det är en skapligt billig ytbehandling - snyggt blir det med. Annars kan man ju köpa fane´r (fanken åxå, får inte till fnutten över e) och limma dit själv. Lite dyrare men mycket snyggare.

Såhär typ? :tuttar Edit: ser bättre ut IRL :huvet

Bifogat

• baslådan 001b.jpg
    baslådan 001b.jpg
    97.4 KB · Visningar: 68

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
En bild till när man ändå är igång..
Bas: BM Audiolab's KAL15 (15" á 17kg :skrämd )
Lådvolym: 59L brutto
Avstämd till 45Hz
Spelar djuuupt :näsblod

Bifogat

• bild 022.jpg
    bild 022.jpg
    42.5 KB · Visningar: 41

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MikkE skrev:
köpa färdiga woofers??

Här snackar vi hardcore home made heavy duty stuff.
Köpa är bara för den late, eller var det den smarte :va
:hihi
Men man har helt klart roligare om man bygger själv.
//Tobbe

MikkE

Guest
tobbeviking skrev:
Här snackar vi hardcore home made heavy duty stuff.
Köpa är bara för den late, eller var det den smarte :va
:hihi
Men man har helt klart roligare om man bygger själv.
//Tobbe
det är sant. jag är mer bekväm av mig och funderar på en av rörbasarna till hösten... får se om jag kanska ska ha B&W istället som passar resterande högtalare.. men dom e ganska så dyra tyvärr...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MikkE skrev:
det är sant. jag är mer bekväm av mig och funderar på en av rörbasarna till hösten... får se om jag kanska ska ha B&W istället som passar resterande högtalare.. men dom e ganska så dyra tyvärr...
Har du spanat in Audio pro?
Dom har klart konkurenskraftiga aktiva lådor.
Jag har lyssnat en del på deras prylar för ngt år sedan och då var dom iaf mkt vassa på just pris/prestanda området :)
Hur mkt har du tänkt plöja ner i en bas då?
//Tobbe
Edit: iofs så ser rören rätt trevliga ut, jag har sparat länken. För trött för att plöja text nu.

Last edited:

MikkE

Guest
tobbeviking skrev:
Har du spanat in Audio pro?
Dom har klart konkurenskraftiga aktiva lådor.
Jag har lyssnat en del på deras prylar för ngt år sedan och då var dom iaf mkt vassa på just pris/prestanda området :)
Hur mkt har du tänkt plöja ner i en bas då?
//Tobbe
Edit: iofs så ser rören rätt trevliga ut, jag har sparat länken. För trött för att plöja text nu.
Jag har kollat på Audio Pros nya rackare AceBass2, den verkar vara i min smak, har just nu AudioPro Sub Nova, funkar mkt bra. men vill nu ha värre :)

Rören ska ha ett enormt tryck som heter duga.
Här är en lååång tråd om dessa subbar... Massa Text

Vette sjutton.. skulle vara kul med en saftig rackare stående i hörnet

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
MikkE skrev:
Jag har kollat på Audio Pros nya rackare AceBass2, den verkar vara i min smak, har just nu AudioPro Sub Nova, funkar mkt bra. men vill nu ha värre :)

Rören ska ha ett enormt tryck som heter duga.
Här är en lååång tråd om dessa subbar... Massa Text

Vette sjutton.. skulle vara kul med en saftig rackare stående i hörnet

Får hem min Ace Bass 2 ikväll. Kan återkomma med lyssningsintryck och bilder såfort jag kan.
Måste ju dock spelas in men ett hum om ljudet får man väl.

SVS cylindriska subbar verkar vara riktigt grymma. Tror dom spelar över 110db@20hz. Kanske tom ännu högre?

Mvh

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Baltazar skrev:
Får hem min Ace Bass 2 ikväll. Kan återkomma med lyssningsintryck och bilder såfort jag kan.
Måste ju dock spelas in men ett hum om ljudet får man väl.

SVS cylindriska subbar verkar vara riktigt grymma. Tror dom spelar över 110db@20hz. Kanske tom ännu högre?

Mvh

Vill ha... :Bugar

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
PollySmurf skrev:
Phett :yoparty
Har du inget dämpmaterial i?

Tackar, det masserar rätt bra i ryggen när man krämar på hehe :näsblod
Dämpmaterial är inte nödvändigt i den här lådan enligt BassBox 6 Pro :tummenupp Behöver inte "lura" basen att tro att lådan är större pga. dess fina parametrar :)

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
PollySmurf skrev:
Du menar altså att känsligheten är 98 dB @ 1 watt rms @ 1 meter?
Du kan din sak iaf :rolleyes:

Här är min lilla låda bestående av ett Infinity Kappa Perfect 12.1 baselement med aluminiumkon 350 W rms - 1400 W peak, 26 mm lådväggar (spån och MDF laminerat), 49.5 liter, avstämmd till 38 Hz, internstadgad och stabil som tusan :tungan
Ljudkvaliteten kan jag inte klaga på och inte trycket heller (!), driver det den med ett Mackie M1400 steg på 2 x 500 w @ 4 ohm.

Steget: http://www.mackie.com/products/m1400/index.html
Om ni tänker "det är ju ett PA-steg = kass ljudkvalitet" så läs några recencioner om det :tummenupp

Nedrans nice låda....
Själv kör jag Cerwin Vega 12" med en låda på exact 56 liter, och uppstagad med vinkeljärn inne i lådan för att slippa svängningar... byggd i 22 mm spånskiva...
Sitter ett Mds PH2 200 steg på 800 watt... Lådan är en gammal baslåda för bil, som spela lätt över 140 dB

Bifogat

• Baslåda.jpg
    Baslåda.jpg
    60.6 KB · Visningar: 40

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
chrilleus skrev:
Tackar, det masserar rätt bra i ryggen när man krämar på hehe :näsblod
Dämpmaterial är inte nödvändigt i den här lådan enligt BassBox 6 Pro :tummenupp Behöver inte "lura" basen att tro att lådan är större pga. dess fina parametrar :)

Kanske inte det, men jag tänkte mer på resonanser och sånt som behöver dämpas lite..

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
A© skrev:
Nedrans nice låda....
Själv kör jag Cerwin Vega 12" med en låda på exact 56 liter, och uppstagad med vinkeljärn inne i lådan för att slippa svängningar... byggd i 22 mm spånskiva...
Sitter ett Mds PH2 200 steg på 800 watt... Lådan är en gammal baslåda för bil, som spela lätt över 140 dB

Du har ett bra element i den där lådan, men...
Hade en polare som hade ett sånt där MDS-steg och han distade sönder 2 basar med det! Det var inga skitbasar, kanske inte världens bästa heller men det var ett par MDS Dynamic 1200 tror jag dom hette.

Dom låg på 650 W rms och talspolarna brann på dom.
Tror det beror på att steget bara har 380 W rms eller hur det var, men så jävligt pressade han inte steget tyckte jag.. Kanske var det MDS pesselement som var konstiga :confused:

EDIT:Soundpressure update: Efter 3 minuters lyssnande i mitt nya andra-rum (håller på och målar där) som egentligen är en garderob modell större som jag ska sova i kunde jag konstatera att denna basen har mer potential än jag nånsin kunnat tänka mig, rent ut sagt ett HELVETES tryck. Känns som jag blivit slagen hårt på bröstbenet efter dom 3 minuterna. Stuprännorna på huset skallrar :brinnerup

Det märks att den är gjord för bil egentligen, garderoben är rätt mycket mindre än mitt vanliga rum.

Bättre bilder på lådan (tagna med DV-kameran):

Bifogat

• DSC002192.JPG
    DSC002192.JPG
    122.5 KB · Visningar: 38
  • DSC002212.jpg
    DSC002212.jpg
    104.2 KB · Visningar: 36
  • DSC002232.jpg
    DSC002232.jpg
    141.4 KB · Visningar: 33
Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
PollySmurf skrev:
..Hade en polare som hade ett sånt där MDS-steg och han distade sönder 2 basar med det! Det var inga skitbasar, kanske inte världens bästa heller men det var ett par MDS Dynamic 1200 tror jag dom hette.

Dom låg på 650 W rms och talspolarna brann på dom.
Tror det beror på att steget bara har 380 W rms eller hur det var, men så jävligt pressade han inte steget tyckte jag.. Kanske var det MDS pesselement som var konstiga :confused:
Kanske är därför som man ska hålla sig långt ifrån prylar som det står MDS på.. för att dom är konstiga. Dessutom är DET en tillverkare som är bra på att snacka. Har aldrig vart med att MDS prylar lever upp till det som lovas!

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
MDS är ju kämnda för att överspeca sina produkter å det grövsta.
Har tyvärr lärt mig den hårda vägen.
Hade ett steg som tyvärr var överspecat i den bemärkelsen att den skulle klara av 2 Ohm mono vilket det inte gjorde. Skiten brann så det inte gicka och laga. Fick tjata mig till ett nytt steg då de annars inte ersätter liknande skador.

De började skylla på att det var min bil som inte gav tillräckligt med ström. Det kanske den iofs inte gjord i dom elakaste impedansdipparna och en ordentlig kondensator hade motverkat detta men inte fan ska man då säga att det går att köra steget med den lasten.

Bytte senare till ett steg som var specad till bara lite högre effekt men var avsäkrat till nästan dubbla Ampere-styrkan och drev det med en ensam Infinity 10":are och det rockade röven av MDS streget som fick driva 2 MDS-12:eek:r.

Mds är inte dåliga men deras produkter är inte lika bra som de själva påstår. Därmed inte sagt att de inte är prisvärda men förvänta er inte att man får mer än vad man betalar för.

Mvh

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...