Nja men det går ju ändå inte jämföra riktig kemi med detta infantila påståendet om denna pryl, som helt passiv inte gör nånting annat än bromsar inluften = prestandasänkning, till i ditt fall en aktiv kemisk tillsats i diesel som på ett eller annat sätt modifierar molekylstrukturen.
Vilken var tillsatsen?
Fotogen gissar jag.
Nä det är helt riktigt inte samma sak och deras förklaring till att varvtalet sjönk för en given hastighet ger ett löjelsens skimmer.
Jag menar bara att man kan ju bara ha åsikter om företagets presentation av produkten och om det verkar trovärdigt eller inte innan man ser några konkreta testresultat gjorda av en seriös oberoende testare.
Tillsatsen till diesel jag beskrev heter Hyperburn (Har ingen aning om det är den Statoil tillsatt) och består enligt "Safety Data Sheet" av
"Lubricant additive containing Olefin Copolymer in severly refined mineral oil"
Låter lite "Slick" och liknande produkter så man är ju skeptisk men det verkar onekligen fungera även om resultatet blir något sämre än vad dom säger.
Jag har provat IRL närmaste Statoil. Killen förstod inte vad jag pratade om.
För att klargöra:
Det ska alltså finnas en produkt hos Statoil, som man blandar i diesel, med en konc. på 3% och den skall enligt Statoil ge en besparing på 16%
Har jag förstått dig rätt?
Jag tvivlar i så fall. Det skulle innebära att 3% av det medlet skulle stå för ca12 % energin producerad. Dvs dess energiinnehåll skulle vara mer än 4 ggr så stort som dieselns.
Energiinnehåll.
Bensin 31,4 GJ/m3
Diesel (MK1) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK2) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK3) 35,82 GJ/m3
Nej du missförstod mig. Jag har ingen aning om det är samma som åkeriet testade i England, 3 % och 16% besparing gällde den tillsatsen.
Det är inget man blandar i, Statoil har redan satt till sin tillsats till dieseln och det står på pumpar och affisher på deras mackar. Jag såg det senast i fredags när jag tankade.
Saxat från Statoils hemsida
"Statoils nya Diesel innehåller ett multi-funktionellt additiv som har en renhållande och upprensande effekt. Spridare och förbränningsrum hålls fria från sot, koks och andra beläggningar. Motorns inre delar hålls rena varvid avgasvärden och bränsleförbrukning hålls intakta under lång tids drift."
Last edited: