BostonGurka
Bannad
Om jag hade uppfunnit en sån där pryl hade jag patenterat den...
Finns det något patent?
Finns det något patent?
Grattis du har just kommit på att en diesel drar mindre bränsle än en bensinmotor.. Nästa lektion är att en etanolmotor drar mer än en bensinare.Kollegans Subaru diesel drar under 0,9 med husvagn bakom men vi respekterar att du sponsrar svensk bilindustri
Jupp. Skulle det finnas någon fördel för luftflödet med en sånhär grej i insuget så skulle nog ingenjörerna ha kollat upp det samtidigt som de la några miljoner på luftburkens utformning.Oavsett vad man gärna vill tro i former av virvlar etc. så är det enda denna tingest kan skapa är ett ökat luftmotstånd. Eftersom en hel hög ingenjörer jobbat med att optimera flödet så lär detta knappast ge några fördelar. Mer vardagligt kallas detta strypning, skulle motorn vara optimerad för för strypning skulle förvissa förbrukningen gå ner, men också effekten. Jag kan på rak arm inte tänka mig någon originalmotor som skulle må bra av strypning.
När det gäller katalys så skulle ju "secret alloy" kunna vara Platina (det är det inte eftersom Platina är dyrt). Platina underlättar en kemisk reaktion men det enda detta skulle kunna leda till är detonation i insuget istället för i cylindern. Detonation i insuget vill man INTE ha, i bästa fall blir det dyrt, i värsta fall brinner bilen upp...
Z5 skrev:Med anledning av mailstorm på hur jag för min Ford Mondeo 1997 kunnat få ned varvtalet utan annan utväxling, vill jag försöka mig på en förklaring.
Motorns varvtal har alltså att gör med vevaxelns varv som i sin tur har att göra med luft/bränsle mängd och kvalitet. Bla bla bla bla
Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.
Jag tror att han bytte luftfilter samtidigt med montering av mackapären och därmed fick ner sin HC. Resten är bara ljug och påhitt.Något mer ni vill veta?
Det grejar jagJag citerade hemsidan och jag gillar inte att du nu citerar mig med allt annat bortklippt så det ser ut som att jag står bakom produkten.
Det grejar jag
Kollegans Subaru diesel drar under 0,9 med husvagn bakom men vi respekterar att du sponsrar svensk bilindustri
Hörde jag Slick 50 - någon?
Fantastiskt at en mekanisk utväxling kan ändras bara av att man sätter in en hylsa i motorns insug.
Jag som oroade mig för att beställa fel specialtillverkade drev till mitt bygge. Nu kan jag sova lugnt igen, blir det fel så är det bara att handla lämplig insugshylsa så får jag både rätt utväxling och lägre soppaförbrukning.
Förklaringen på hemsidan var faen det roligaste jag läst på länge
Är det inte så att när man förbränner kolväte molekyler så bildas vatten och koldioxid samt en del oförbränt kolväte och andra föroreningar.
Katalysatorn förbränner det oförbrända och omvandlar en del farliga föreningar till mindre farliga. Tex Kolmonoxid blir koldioxid.
Koldioxiden som släpps ut kan väl ändå bara sänkas genom lägre förbrukning ?
Med detta så låter det ganska bra att koldioxid utsläppen minskas med 68% när förbrukningen sänks med 40% dom borde ju vara tämligen lika.
PS: Dock skall man inte förkasta märkliga ting innan dom provats seriöst, man kan få äta upp det senare.
Jag är själv väldigt skeptisk till mirakel tillsatser. Men ta tex Statoil som hävdar att deras diesel sänker förbrukningen bara för att dom hällt i lite "XX". Störtlöjligt tycker man först men sen får vi ordrar från ett engelskt åkeri på doseringsutrusting av en billig enkel "XX" tillsats för diesel som enligt leverantören skall sänka förbrukningen med 16% om man blandar i ca 3% av tillsatsen.
Jag frågar åkeriet om dom verkligen testat eller bara litar på leverantören och svaret var.
Vi har testat i 3 månader på 150 lastbilar och den totala bränsleförbrukningen minskade med 6%, det är mycke pengar för oss om vi körde hela vår flotta med denna tillsats.
Oooops ! Från en störtlöjlig tillsats till att man var störtlöjlig själv som inte trodde på den.
Grejen är inte att försöka motivera varför den inte funkar.
Snarare är det så att det finns massor av liknande grejor ute om du söker lite på internet. Samliga hävdar att dom kan spara si och så mycket soppa. I praktiken så gör dom ingen skillnad alls när seriösa testare väl gör försök.
Samtliga dessa uppfinningar är extremt billiga och enkla att tillverka. Hade dom fungerat ens bråkdelen så bra som dom säger sig göra så hade dom suttit i varenda bil som säljs på marknaden.
I praktiken är det så att förbränning av kolväten (bensin eller diesel) med syrgas består av något hundratal underreaktioner där man oftast brukar förenkla det till en huvudreaktion där exempelvis bensin och syre förbränns till koldioxid och vatten. Kollar man på den ur ett rent kemiskt perspektiv så finns det en viss mängd lagrad energi i de ingående substanserna och en mindre energi i de utgående. Skillnaden däremellan är den eneri som du kan få ut från reaktionen. Tar man sedan hänsyn till verkningsgraden i en motor så vet man hur hög effekt man får ut i form av faktiskt arbete.
Den kemiskt lagrade energin påverkas inte av om man sätter några magneter på bränsleledningen eller flänsar i insuget. Således finns ingen besparing att hämta där.
Då återstår att verkningsgraden skulle påverkas. Detta är en orimlighet så verkningsgraden beror på den termiska cykeln i motorn och den kan variera med kompressionsgrad mm men inte på om det sitter koppar i insuget.
Om du tänker efter lite själv.
Dom gaser som finns i insugsluften är ideala gaser. En ideal gas är till naturen inte ordnad på något sätt. Det den här grejen säger sig göra är att den ordnar molekylerna på ett fördelaktigt sätt.
Molekylhastigheten är mycket hög i ideala gaser. Tror du för ett ögonblick att dom skulle fortsätta vara ordnade hela vägen in i motorn och fortsätta vara det under kompressionsfasen? I så fall måste du upphäva dom grundläggande definitionerna av aggregationstillstånd som är grunden i all kemi.
Med andra ord. Ska den som tillverkar/säljer den här mackapären ha rätt så måste samtliga kemister världen över ha fel. Vem ska man tro på. en lurendrejare eller miljoner kemister?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |