Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kollegans Subaru diesel drar under 0,9 med husvagn bakom men vi respekterar att du sponsrar svensk bilindustri :tummenupp
Grattis du har just kommit på att en diesel drar mindre bränsle än en bensinmotor.. Nästa lektion är att en etanolmotor drar mer än en bensinare. ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Oavsett vad man gärna vill tro i former av virvlar etc. så är det enda denna tingest kan skapa är ett ökat luftmotstånd. Eftersom en hel hög ingenjörer jobbat med att optimera flödet så lär detta knappast ge några fördelar. Mer vardagligt kallas detta strypning, skulle motorn vara optimerad för för strypning skulle förvissa förbrukningen gå ner, men också effekten. Jag kan på rak arm inte tänka mig någon originalmotor som skulle må bra av strypning.

När det gäller katalys så skulle ju "secret alloy" kunna vara Platina (det är det inte eftersom Platina är dyrt). Platina underlättar en kemisk reaktion men det enda detta skulle kunna leda till är detonation i insuget istället för i cylindern. Detonation i insuget vill man INTE ha, i bästa fall blir det dyrt, i värsta fall brinner bilen upp...
Jupp. Skulle det finnas någon fördel för luftflödet med en sånhär grej i insuget så skulle nog ingenjörerna ha kollat upp det samtidigt som de la några miljoner på luftburkens utformning.

Och skulle den på något vis fungera liknande en katalytisk avgasrenare (vilket är vad de försöker hävda på sin hemsida) så skulle nog utformningen också vara mera lik en sån. För den som inte vet hur en katalysator på en bil ser ut invändigt så kan jag säga att den har inga likheter med den här produkten. Bilens katalysator har en massa små hål där hålens insidor är belagda med bland annat platina. Anledningen till att hålen är små är för att så mycket som möjligt av avgaserna ska få kontakt med katalysatorn. På den här produkten som har i jämförelse gigantiska hål så får väldigt lite av insugsluften kontakt med de ytor som uppges vara belagda. Och skulle den vara utformad på samma sätt som en katalysator i avgassystemet är utformad så skulle det bli en ännu effektivare strypning än vad det redan är.

En teori om hur den här mojängen sänkte varvtalet på den rostiga Mondeon: Mondeon kanske hade taskig koppling. Så den låg hela tiden och slirade lite. Men med den här produkten så ströps kraften i motorn så pass att kopplingen fick bättre grepp och inte slirade lika mycket längre. Men det låter ändå jäkligt långsökt och otroligt.

Jag gillar att en del av produktbilderna är tagna ute i trädgården eller något. Det ger en så mysig och hemtrevlig känsla på något vis. Att han dessutom väljer att länka till den här artikeln är ju lite roligt.

Slutligen ett solklart bevis för att det är en bluffprodukt: Hade den fungerat och sänkt bränsleförbrukningen mycket som de nämner så hade redan den svenska staten lagstiftat om att detta skulle vara obligatorisk utrustning på alla bilar. :fakta
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Katalytiskt funktion och kemisk reagens fungerar inte i de temperaturer som man har på insugsluften. Utformningen är ju som också sagts, inte den rätta heller för den typen av funktion.

Den enda inverkan man kan se, skulle kunna vara ett stabiliserande av turbulent luftflöde (typ powerblade - "googla" på det...). Men den funktionen saknar betydelse i de flesta bilars insug så som de är utformade.

Hörde jag Slick 50 - någon?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
"Uppfinnaren och produktutvecklingen visade att en viss metallegering i motorns luftintag kunde orsaka en förändring, under en bråkdel av en sekund, i accelerationen av atomerna i luftens sammansättning"
Känns som om det finns en del vetenskapsmän som skulle kunna lära sig ett o annat av dessa grabbar...

Large Hadron Collider, atom acceleratorn, dom behövde ju bara ha köpt ett gäng sånna här...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Z5 skrev:
Med anledning av mailstorm på hur jag för min Ford Mondeo 1997 kunnat få ned varvtalet utan annan utväxling, vill jag försöka mig på en förklaring.

Motorns varvtal har alltså att gör med vevaxelns varv som i sin tur har att göra med luft/bränsle mängd och kvalitet. Bla bla bla bla

Jag har en bättre förklaring.

Det är så att den här mirakelprodukten inte bara sänker bränsleförbrukningen, utan även reparerar gamla slirande lameller.
Därav varvtalssänkningen.

Det sker en kemisk reaktion så att partiklarna från avgaserna på något sätt sätter sig på lamellen och bygger upp dess massa igen.

Givetvis så fungerar detta endast om man har ett läckande avgassystem eller om man har backat mkt med bilen.

Något mer ni vill veta?
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad händer om man sätter en i Långforden och trampar till? Hon kräver en hel del luft så jag kan tänka mig att hon suger i sig den där plåtbiten. Sen lär hon inte dra så mycket soppa mer iof.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Bild från den svenska hemsidan, datumet på kortet stämmer inge riktigt med datumet i texten, kan ju så klart vara fel datum i kameran men det ser ju inte så proffsigt ut på en företagssida :död:död
 

Bifogat

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    141.3 KB · Visningar: 105

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.

Grejen är inte att försöka motivera varför den inte funkar.
Snarare är det så att det finns massor av liknande grejor ute om du söker lite på internet. Samliga hävdar att dom kan spara si och så mycket soppa. I praktiken så gör dom ingen skillnad alls när seriösa testare väl gör försök.

Samtliga dessa uppfinningar är extremt billiga och enkla att tillverka. Hade dom fungerat ens bråkdelen så bra som dom säger sig göra så hade dom suttit i varenda bil som säljs på marknaden.

I praktiken är det så att förbränning av kolväten (bensin eller diesel) med syrgas består av något hundratal underreaktioner där man oftast brukar förenkla det till en huvudreaktion där exempelvis bensin och syre förbränns till koldioxid och vatten. Kollar man på den ur ett rent kemiskt perspektiv så finns det en viss mängd lagrad energi i de ingående substanserna och en mindre energi i de utgående. Skillnaden däremellan är den eneri som du kan få ut från reaktionen. Tar man sedan hänsyn till verkningsgraden i en motor så vet man hur hög effekt man får ut i form av faktiskt arbete.

Den kemiskt lagrade energin påverkas inte av om man sätter några magneter på bränsleledningen eller flänsar i insuget. Således finns ingen besparing att hämta där.
Då återstår att verkningsgraden skulle påverkas. Detta är en orimlighet så verkningsgraden beror på den termiska cykeln i motorn och den kan variera med kompressionsgrad mm men inte på om det sitter koppar i insuget.

Om du tänker efter lite själv.
Dom gaser som finns i insugsluften är ideala gaser. En ideal gas är till naturen inte ordnad på något sätt. Det den här grejen säger sig göra är att den ordnar molekylerna på ett fördelaktigt sätt.
Molekylhastigheten är mycket hög i ideala gaser. Tror du för ett ögonblick att dom skulle fortsätta vara ordnade hela vägen in i motorn och fortsätta vara det under kompressionsfasen? I så fall måste du upphäva dom grundläggande definitionerna av aggregationstillstånd som är grunden i all kemi.

Med andra ord. Ska den som tillverkar/säljer den här mackapären ha rätt så måste samtliga kemister världen över ha fel. Vem ska man tro på. en lurendrejare eller miljoner kemister?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kollegans Subaru diesel drar under 0,9 med husvagn bakom men vi respekterar att du sponsrar svensk bilindustri :tummenupp

En bensinbil drar ingen diesel- den är snålast:tungan

En xc70 d5 eller 2,4d drar sannolikt under 0,9 med släp (beroende på vikt förstås)

Hörde jag Slick 50 - någon?

Finns en timgalen kille här på forumet som ivrar för detta - Boost 3
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fantastiskt at en mekanisk utväxling kan ändras bara av att man sätter in en hylsa i motorns insug.:Bugar

Jag som oroade mig för att beställa fel specialtillverkade drev till mitt bygge. Nu kan jag sova lugnt igen, blir det fel så är det bara att handla lämplig insugshylsa så får jag både rätt utväxling och lägre soppaförbrukning.:tummenupp

Förklaringen på hemsidan var faen det roligaste jag läst på länge :D


Är det inte så att när man förbränner kolväte molekyler så bildas vatten och koldioxid samt en del oförbränt kolväte och andra föroreningar.

Katalysatorn förbränner det oförbrända och omvandlar en del farliga föreningar till mindre farliga. Tex Kolmonoxid blir koldioxid.

Koldioxiden som släpps ut kan väl ändå bara sänkas genom lägre förbrukning ?

Med detta så låter det ganska bra att koldioxid utsläppen minskas med 68% när förbrukningen sänks med 40% dom borde ju vara tämligen lika.


PS: Dock skall man inte förkasta märkliga ting innan dom provats seriöst, man kan få äta upp det senare.

Jag är själv väldigt skeptisk till mirakel tillsatser. Men ta tex Statoil som hävdar att deras diesel sänker förbrukningen bara för att dom hällt i lite "XX". Störtlöjligt tycker man först men sen får vi ordrar från ett engelskt åkeri på doseringsutrusting av en billig enkel "XX" tillsats för diesel som enligt leverantören skall sänka förbrukningen med 16% om man blandar i ca 3% av tillsatsen.

Jag frågar åkeriet om dom verkligen testat eller bara litar på leverantören och svaret var.

Vi har testat i 3 månader på 150 lastbilar och den totala bränsleförbrukningen minskade med 6%, det är mycke pengar för oss om vi körde hela vår flotta med denna tillsats.


Oooops ! Från en störtlöjlig tillsats till att man var störtlöjlig själv som inte trodde på den.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Fantastiskt at en mekanisk utväxling kan ändras bara av att man sätter in en hylsa i motorns insug.:Bugar

Jag som oroade mig för att beställa fel specialtillverkade drev till mitt bygge. Nu kan jag sova lugnt igen, blir det fel så är det bara att handla lämplig insugshylsa så får jag både rätt utväxling och lägre soppaförbrukning.:tummenupp

Förklaringen på hemsidan var faen det roligaste jag läst på länge :D


Är det inte så att när man förbränner kolväte molekyler så bildas vatten och koldioxid samt en del oförbränt kolväte och andra föroreningar.

Katalysatorn förbränner det oförbrända och omvandlar en del farliga föreningar till mindre farliga. Tex Kolmonoxid blir koldioxid.

Koldioxiden som släpps ut kan väl ändå bara sänkas genom lägre förbrukning ?

Med detta så låter det ganska bra att koldioxid utsläppen minskas med 68% när förbrukningen sänks med 40% dom borde ju vara tämligen lika.


PS: Dock skall man inte förkasta märkliga ting innan dom provats seriöst, man kan få äta upp det senare.

Jag är själv väldigt skeptisk till mirakel tillsatser. Men ta tex Statoil som hävdar att deras diesel sänker förbrukningen bara för att dom hällt i lite "XX". Störtlöjligt tycker man först men sen får vi ordrar från ett engelskt åkeri på doseringsutrusting av en billig enkel "XX" tillsats för diesel som enligt leverantören skall sänka förbrukningen med 16% om man blandar i ca 3% av tillsatsen.

Jag frågar åkeriet om dom verkligen testat eller bara litar på leverantören och svaret var.

Vi har testat i 3 månader på 150 lastbilar och den totala bränsleförbrukningen minskade med 6%, det är mycke pengar för oss om vi körde hela vår flotta med denna tillsats.


Oooops ! Från en störtlöjlig tillsats till att man var störtlöjlig själv som inte trodde på den.

Har du en länk till Statoils påstående?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Grejen är inte att försöka motivera varför den inte funkar.
Snarare är det så att det finns massor av liknande grejor ute om du söker lite på internet. Samliga hävdar att dom kan spara si och så mycket soppa. I praktiken så gör dom ingen skillnad alls när seriösa testare väl gör försök.

Samtliga dessa uppfinningar är extremt billiga och enkla att tillverka. Hade dom fungerat ens bråkdelen så bra som dom säger sig göra så hade dom suttit i varenda bil som säljs på marknaden.

I praktiken är det så att förbränning av kolväten (bensin eller diesel) med syrgas består av något hundratal underreaktioner där man oftast brukar förenkla det till en huvudreaktion där exempelvis bensin och syre förbränns till koldioxid och vatten. Kollar man på den ur ett rent kemiskt perspektiv så finns det en viss mängd lagrad energi i de ingående substanserna och en mindre energi i de utgående. Skillnaden däremellan är den eneri som du kan få ut från reaktionen. Tar man sedan hänsyn till verkningsgraden i en motor så vet man hur hög effekt man får ut i form av faktiskt arbete.

Den kemiskt lagrade energin påverkas inte av om man sätter några magneter på bränsleledningen eller flänsar i insuget. Således finns ingen besparing att hämta där.
Då återstår att verkningsgraden skulle påverkas. Detta är en orimlighet så verkningsgraden beror på den termiska cykeln i motorn och den kan variera med kompressionsgrad mm men inte på om det sitter koppar i insuget.

Om du tänker efter lite själv.
Dom gaser som finns i insugsluften är ideala gaser. En ideal gas är till naturen inte ordnad på något sätt. Det den här grejen säger sig göra är att den ordnar molekylerna på ett fördelaktigt sätt.
Molekylhastigheten är mycket hög i ideala gaser. Tror du för ett ögonblick att dom skulle fortsätta vara ordnade hela vägen in i motorn och fortsätta vara det under kompressionsfasen? I så fall måste du upphäva dom grundläggande definitionerna av aggregationstillstånd som är grunden i all kemi.

Med andra ord. Ska den som tillverkar/säljer den här mackapären ha rätt så måste samtliga kemister världen över ha fel. Vem ska man tro på. en lurendrejare eller miljoner kemister?

Jag är inne på precis ditt spår och är minst sagt skeptisk till produkten. Har arbetet en del som kemilärare så jag vet precis vad du menar. Det jag tyckte var intressant var själva idén med katalytisk effekt för att optimera insugsluften inför förbränningen. Eftersom det inte framgår exakt på hemsidan var produkten är gjord av eller hur den i detalj fungerar hade jag hoppats att vi kunde "brainstorma" lite kring funktionerna i teorin.

Tycker att det är konstigt att det tillåts skrivas så mycket skit i denna tråden då detta bör innebära banning enligt teknikforumreglerna. Har man inget vettigt att komma med kan man åtminstone vara lite ödmjuk innan man totalsågar. // mina 2cent
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top