Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

Dr.Bike

Guest
Ditt pucko!
Man skulle ha en manick till varje motor, inte en till varje insugskanal, nu tjänar ju du 4x40% och det blir ju 160%
Det är därför du måste tappa UR tanken när du har kört en stund. :huvet

Nejdå! :) :mattias Jag brukar sätta dit en sån där i varje insugskanal jag portar... fan, mitt trick är avslöjat!

:skrattaåt

Många oseriösa svar nu... läs forumreglerna!!

Jäkligt intressant grej. Verkar fungera som en katalysator där den mha olika metaller omvandlar insugsluftens molekyler för en bättre förbränning. Kan dock inte hitta hur den fungerar i detalj. Varför sågar alla denna idé? Tycker isf att katalysatorn på avgassidan verkar lika mycket hokuspokus...

Kanske du eventuellt kan tänka dig att OM det hade funkat, ELLER det hade minsta chans att det hade funkat, så hade den redan varit standard på alla bilar.... *think*
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nejdå! :) :mattias Jag brukar sätta dit en sån där i varje insugskanal jag portar... fan, mitt trick är avslöjat!

:skrattaåt



Kanske du eventuellt kan tänka dig att OM det hade funkat, ELLER det hade minsta chans att det hade funkat, så hade den redan varit standard på alla bilar.... *think*

Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Dr.Bike

Guest
Men eftersom detta är teknikforumet så kan ju någon ge en vettig förklaring på varför den inte kan fungera. Grejen blir ju sågad av folk som inte ens har läst vad den är tillverkad av eller hur den är tänkt att fungera. Folk skrattade väl åt "idioterna" som försökte flyga också.

Förvisso.
Och ja, rent tekniskt så har nog mackapären en funktion. Kanske t.o.m såsom det är sagt.
Men näppeligen i den omfattningen.
Dvs i teorin korrekt, men i praktiken helt otillräcklig effekt.

Det räcker ju att titta på den för att inse att bara en bråkdel av luftmassan som passerar kommer ha kontakt med dess yta.
Redan där slutar rimligheten i dess funktion.

Vidare: Hemsidan är skriven av en särskrivande illitterat som på ett klumpigt sätt kopierat originalsidan utan att ens veta vad denne ens talar om. Under länken teknologi t.ex står bara snömos och mumbo jumbo om olika avtal och klimatmål, inte en enda rad teknologi bakom Z5, inte en enda teknisk redocisning av vare sig funktion eller just teknologin bakom.

Som "testimony" har man ett "bevis" om att Co2 har gått ner 62% på en gammal rostig Ford... HAHA!
Vad är beviset värt?
Noll och intet.
Det är två besiktningsprotokoll från Heroindalen (Högdalen) där man på nåt mirakulöst sätt fått igenom sin Ford vid ombesiktning.

INGEN som helst redovisning eller trovärdig bevisning att detta på misnta sätt har med Z5 att göra finns.
Vi vet ingenting om vad man gjort med bilen.

Frågar du mig har man halva tanken med E85/K-sprit och/eller metanol...
 
Last edited:

Xmotojohan

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
bmw g650xmoto
det är alltid bra med nya ideer , om den funkar så kommer den vara standard om något år i alla bilar :tummenupp
det är ju en biltillverkares dröm att minska utsläppen så pass mycket.
 

Dr.Bike

Guest
det är alltid bra med nya ideer , om den funkar så kommer den vara standard om något år i alla bilar :tummenupp
det är ju en biltillverkares dröm att minska utsläppen så pass mycket.

Exakt min point...
Mångmiljardindustrin med bilar har NOG :fakta testat allt, och har garanterat de bästa labben/personalen/ideérna då just låg bränsleförbrukning är en av de viktigaste egenskaperna och därmed skulle ge ett marknadsövertag värt biljondollarbelopp.

Men visst... ett källarföretag vet ofta bättre.
Precis som med oljeförbättraren Power Up... nån som minns den?
Finns den kvar?
Eller ni som kanske skäms för att erkänna att ni köpte "vattenvirvlaren" som sades ha ungefär samma egenskaper som denna Z5, fast för vårt dricksvatten dårå... ;)
Luktar samma firma typ...

Jag gillade påståendet att hans bil nu bara behövde 2700 rpm vid 100 km/h mot tidigare 3000. :D

Ja DEN var en av de bästa! :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kunde inte låta bli att skicka ett mail till SVT "Plus" med en länk till http://www.z5nordic.se/ och en uppmaning att låta Plus testa underverket på ett motortestcenter med rullande landsväg.

:D

Bra ide´!
Själv tänkte jag ringa snubben och fråga hur det där med varvtalssänkningen vid en given hastighet gick till... :hihi

Eller varför inte vad han hade i tanken när den gamla surforden klarade avgaskontrollen! :D
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Fan va den där ungen är dålig på att låtsasmecka, han har EN del och ett ställe att peta in den på och ändå försöker han få det att se ut som ett riktigt svårt moment...

Sen undrar jag också hur han gjort med passformen till olika bilar, alla på den där verkstaden spontanmonterade ju den där kopparbiten. Grejen är att alla bilar verkade behöva olika storlekar på skrotet. En egenskap med den där metallen måste nog vara att den kan ändra storlek vid behov också. KÖP DEN det KAN vara från ett störtat ufo och det mina vänner är värt feeeta CASH :)

Edit: Undrar vad Handelsbanken Globen tycker om produkten, dom kanske också har installerat den på alla sina tjänstebilar... höhöhö.
Vem ringer och frågar?
 
Last edited:

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Om nu soppa förbrukningen är prio nr 1 varför kör då inte alla med en liten diesel som drar 0,4-0,5...har själv en xc70 som drar 1,2 med hästtransport och skulle va villig att prova det mesta för att få ner förbrukningen.
jag tror inte att bilindustrin alltid ser till förbrukningen utan lika mycke till enkelhet och driftsäkerhet
vätgas omvandlare i mobilt utförande skulle lösa alla problem,,stanna och tanka i dike bara
 

Dr.Bike

Guest
Om nu soppa förbrukningen är prio nr 1 varför kör då inte alla med en liten diesel som drar 0,4-0,5...har själv en xc70 som drar 1,2 med hästtransport och skulle va villig att prova det mesta för att få ner förbrukningen.
jag tror inte att bilindustrin alltid ser till förbrukningen utan lika mycke till enkelhet och driftsäkerhet
vätgas omvandlare i mobilt utförande skulle lösa alla problem,,stanna och tanka i dike bara

Korrekt.
Men ditt alternativ är astronomiskt dyrt = otänkbart.
Däremot är denna tramsgrej här i tråden som sätts i insuget billig. Kostar väl tre öre att tillverka i Kina. Dvs HADE den funkad, hade den suttit i var bil redan...
Kan du se skillnaden?
Sen att det delvis är som du säger, att man trots allt håller kvar vid gammal teknik i bilar, det är oxå sant.
Ekonomerna styr.
Och iom det håller man kvar och suger ut existerande lösningar så länge det är möjligt.

Och jo, biltillverkarna VILL få ner förbrukningen.
Det måste de.
Det finns nåt krav/mål på att hela deras modellprogram inte ska/får dra mer än en viss volym som ett genomsnitt.

Det som gör att en XC70 tillåts dra så mycket är vi konsumenter och våra tramsiga krav på prestanda.
Se på Sverige: ALLA vill alltid ha största motorn....
Så är det sällan i europa.
Du hade t.ex inte behövt vare sig en XC70 eller den stora motorn för att dra hästsläpet.
Men folk blir bortskämda, kraven ökar, gränser flyttas fram.

Tittar man på vårt (och ditt) reella behov av hästkrafter och prestanda skulle vi rent tekniskt klara oss med 1/4 av vad vi har idag.

Ok, det skulle inte gå fort, eller vara roligt.
Men tekniskt sett skulle vi lösa våra behov, och därmet oxå kunna sänka förbrukningen rejält.

Men...kunden är kung, och sålänge stora motorer och prestanda säljer, kommer din XC70 dra 1,2...
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Det som gör att en XC70 tillåts dra så mycket är vi konsumenter och våra tramsiga krav på prestanda.
Se på Sverige: ALLA vill alltid ha största motorn....

Det håller på att ändras ganska snabbt, 40% av Volvos försäljning utgörs nu av drive-e modellerna.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Som Hitler sa:

"Små lögner är lönlösa. Det är de stora som fungerar" ;)
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Har en sådan monterad på min bil, en BMW 535ia E28 och har nu kört ett halvår sedan jag sist fyllde tanken med soppa. :rolleyes:

Tjöööp! :D

En kompis har denna fantastiska grejjjjjj på sin traktor, och nu har de fått skriva in tankning som en del av servicen, var 400e timme:tummenupp
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
En kompis har denna fantastiska grejjjjjj på sin traktor, och nu har de fått skriva in tankning som en del av servicen, var 400e timme:tummenupp

Ja, visst är det fantastiskt vad en sådan liten pryl som kostar 8 öre att tillverka kan göra sådana STORA under!?
P.s. Glömde säga att nu när jag ligger och marschar 200 Km/h på motorvägen (säg inget till farbror blå bara...), så varvar bilen inte mer än 1200 rpm. En minskning med drygt 4000 (!) rpm. :rofl
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Så sant så....man betalar för komfort och jag gör ju det frivilligt..men samtidigt ska man inte dissa grejer för att dom är enkla och billiga.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Kom in i matchen ni som verkligen tror att en sådan här bluffprodukt kan fungera. Läs det Dr Bike har skrivit och begrunda.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tycker den var estetiskt tilltalande. Tänker jag efter lite så köper jag nog en. Fungerar den inte i bilen så kan man tjonga upp den i rökan och därmed lägga vackert toppade kringlor. En liten gest som glädjer många:
1. Försäljaren
2. Uppfinnaren
3. Reningsverkspersonalen
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Den funkar på min maxiscooter :tummenupp Den har inte dragit en droppe sedan i höstas :banana , och det bara av att jag läste artikeln :fakta Till våren ska det ultimata testet utföras, då ska jag KÖRA med scootern också :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top