Om nu soppa förbrukningen är prio nr 1 varför kör då inte alla med en liten diesel som drar 0,4-0,5...har själv en xc70 som drar 1,2 med hästtransport och skulle va villig att prova det mesta för att få ner förbrukningen.
jag tror inte att bilindustrin alltid ser till förbrukningen utan lika mycke till enkelhet och driftsäkerhet
vätgas omvandlare i mobilt utförande skulle lösa alla problem,,stanna och tanka i dike bara
Korrekt.
Men ditt alternativ är astronomiskt dyrt = otänkbart.
Däremot är denna tramsgrej här i tråden som sätts i insuget billig. Kostar väl tre öre att tillverka i Kina. Dvs HADE den funkad, hade den suttit i var bil redan...
Kan du se skillnaden?
Sen att det delvis är som du säger, att man trots allt håller kvar vid gammal teknik i bilar, det är oxå sant.
Ekonomerna styr.
Och iom det håller man kvar och suger ut existerande lösningar så länge det är möjligt.
Och jo, biltillverkarna VILL få ner förbrukningen.
Det måste de.
Det finns nåt krav/mål på att hela deras modellprogram inte ska/får dra mer än en viss volym som ett genomsnitt.
Det som gör att en XC70 tillåts dra så mycket är vi konsumenter och våra tramsiga krav på prestanda.
Se på Sverige: ALLA vill alltid ha största motorn....
Så är det sällan i europa.
Du hade t.ex inte behövt vare sig en XC70 eller den stora motorn för att dra hästsläpet.
Men folk blir bortskämda, kraven ökar, gränser flyttas fram.
Tittar man på vårt (och ditt) reella behov av hästkrafter och prestanda skulle vi rent tekniskt klara oss med 1/4 av vad vi har idag.
Ok, det skulle inte gå fort, eller vara roligt.
Men tekniskt sett skulle vi lösa våra behov, och därmet oxå kunna sänka förbrukningen rejält.
Men...kunden är kung, och sålänge stora motorer och prestanda säljer, kommer din XC70 dra 1,2...