Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nja ;) men det går ju ändå inte jämföra riktig kemi med detta infantila påståendet om denna pryl, som helt passiv inte gör nånting annat än bromsar inluften = prestandasänkning, till i ditt fall en aktiv kemisk tillsats i diesel som på ett eller annat sätt modifierar molekylstrukturen.

Vilken var tillsatsen?
Fotogen gissar jag.

Nä det är helt riktigt inte samma sak och deras förklaring till att varvtalet sjönk för en given hastighet ger ett löjelsens skimmer.

Jag menar bara att man kan ju bara ha åsikter om företagets presentation av produkten och om det verkar trovärdigt eller inte innan man ser några konkreta testresultat gjorda av en seriös oberoende testare.

Tillsatsen till diesel jag beskrev heter Hyperburn (Har ingen aning om det är den Statoil tillsatt) och består enligt "Safety Data Sheet" av

"Lubricant additive containing Olefin Copolymer in severly refined mineral oil"

Låter lite "Slick" och liknande produkter så man är ju skeptisk men det verkar onekligen fungera även om resultatet blir något sämre än vad dom säger.

Jag har provat IRL närmaste Statoil. Killen förstod inte vad jag pratade om.

För att klargöra:

Det ska alltså finnas en produkt hos Statoil, som man blandar i diesel, med en konc. på 3% och den skall enligt Statoil ge en besparing på 16%

Har jag förstått dig rätt?

Jag tvivlar i så fall. Det skulle innebära att 3% av det medlet skulle stå för ca12 % energin producerad. Dvs dess energiinnehåll skulle vara mer än 4 ggr så stort som dieselns.

Energiinnehåll.
Bensin 31,4 GJ/m3
Diesel (MK1) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK2) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK3) 35,82 GJ/m3

Nej du missförstod mig. Jag har ingen aning om det är samma som åkeriet testade i England, 3 % och 16% besparing gällde den tillsatsen.

Det är inget man blandar i, Statoil har redan satt till sin tillsats till dieseln och det står på pumpar och affisher på deras mackar. Jag såg det senast i fredags när jag tankade.

Saxat från Statoils hemsida

"Statoils nya Diesel innehåller ett multi-funktionellt additiv som har en renhållande och upprensande effekt. Spridare och förbränningsrum hålls fria från sot, koks och andra beläggningar. Motorns inre delar hålls rena varvid avgasvärden och bränsleförbrukning hålls intakta under lång tids drift."
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är tvärtom, cetantalet hos fotogen är normalt sämre än för dieselbränsle.

Fotogen sänker cfpp (cold filter plugging point). Dsv desto mer fotogen du blandar i desto mer sänker man den temperatur vid vilken bränslet paraffinerar

Så fotogeninblandning är bra vid kyla.

"White spirit" är ett annat namn för fotogen. Flampunkt ca 60C
Mycket möjligt.
Tillochmed troligt.
Jag drog slutsatser baserade på misslyckade försök att köra fotogenmotorer på dieselbränsle och dieselmotorer på fotogen.
Det går.
Men inte bra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har provat IRL närmaste Statoil. Killen förstod inte vad jag pratade om.

För att klargöra:

Det ska alltså finnas en produkt hos Statoil, som man blandar i diesel, med en konc. på 3% och den skall enligt Statoil ge en besparing på 16%

Har jag förstått dig rätt?

Jag tvivlar i så fall. Det skulle innebära att 3% av det medlet skulle stå för ca12 % energin producerad. Dvs dess energiinnehåll skulle vara mer än 4 ggr så stort som dieselns.

Energiinnehåll.
Bensin 31,4 GJ/m3
Diesel (MK1) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK2) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK3) 35,82 GJ/m3


Det är ett felaktigt synsätt såtillvida att du förutsätter oförändrad verkningsgrad.

Mycket möjligt.
Tillochmed troligt.
Jag drog slutsatser baserade på misslyckade försök att köra fotogenmotorer på dieselbränsle och dieselmotorer på fotogen.
Det går.
Men inte bra.

Vid drift av dieselmotorer på fotogen så tillsätter man normal tändhjälpmedel, annars kommer man inte upp i ett cetantal på lägst 49 som gäller för tex EN 590.

Jag jobbar mycket med bränsle- och smörjoljefrågor, så det är lite fusk för mig.

Idag kör många av oss ovetande på fotogen. Sk Citydiesel (MK1) är flygfotogen med tändförbättrande samt smörjande additiv.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det är ett felaktigt synsätt såtillvida att du förutsätter oförändrad verkningsgrad.



Vid drift av dieselmotorer på fotogen så tillsätter man normal tändhjälpmedel, annars kommer man inte upp i ett cetantal på lägst 49 som gäller för tex EN 590.

Jag jobbar mycket med bränsle- och smörjoljefrågor, så det är lite fusk för mig.

Idag kör många av oss ovetande på fotogen. Sk Citydiesel (MK1) är flygfotogen med tändförbättrande samt smörjande additiv.

På vilket sätt kan drivmedlet ensamt, öka verkningsgraden i en väl fungerande dieselmotor?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På vilket sätt kan drivmedlet ensamt, öka verkningsgraden i en väl fungerande dieselmotor?

Ja för att ta ett urartat exempel, med dålig spraybild, stor tändförsening och stor droppstorlek så kan man ju bränna en del av dieseln vid ogynsamt sent vevaxelläge samt på cylindervägg och i avgasrör.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
"Väl fungerande" var ett tillägg du gjorde i din replik. Läs vad jag skrev om driftprofil och bränsletyp tidigare i tråden.

Nä inget tillägg. Sen så om motorn inte är optimerad, är igensatt, sliten eller nåt annat fel, så anser jag att det är bättre att fixa det, än att hälla i tillsattser i drivmedlet(annat än tillfälligt)

När motorn går som den är byggd för, kan inte tillsatser ge annat än försumbara förändringar i förbrukning.

En motor som du beskriver ovan kan självklart öka verkningsgraden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä inget tillägg. Sen så om motorn inte är optimerad, är igensatt, sliten eller nåt annat fel, så anser jag att det är bättre att fixa det, än att hälla i tillsattser i drivmedlet(annat än tillfälligt)

När motorn går som den är byggd för, kan inte tillsatser ge annat än försumbara förändringar i förbrukning.

En motor som du beskriver ovan kan självklart öka verkningsgraden.

Det inlägg jag svarade på var detta
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4608847&postcount=100
Där hade du inte bivillkoret "väl fungerande diesel"
Det var ett tillägg du gjorde i din replik till mig.

I korthet så går de flesta prestandahöjande dieselbränsleadditiv ut på:

-Rengöring av spridare, ventiler och förbränningsrum samt att motverka ny påbyggnad. Detta har accentuerats iom den numer obligatortiska inblandningen av FAME. (Mer viktigt på moderna lågnox-dieslar med tex common-rail och höga insprutningstryck.)

-Minskad droppstorlek genom viskositetspåverkan. Påverkar flamhastighet och tändförsening.(Mer viktigt på moderna lågnox-dieslar med tex common-rail och höga insprutningstryck. Inte så viktigt på tex en gammal förkammardiesel)

-Höjt cetantal/tändvillighet, ger minskad tändförsening.


Man har kunnat konstatera att tex diesel-purge (dvs rengöring av insprutare och förbränningsrum via låginblandning av rengörande additiv eller drifttidsbunden rengöring med körning på ren tvättlösning) ger höjd verkningsgrad på de flesta automotiva dieselmotorer som körs i transient körcykel. Dvs sk "blandat körning"

Alternativet är demontering och manuell rengöring säg var 500:e drifttimme pga låglasten.

.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det inlägg jag svarade på var detta
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4608847&postcount=100
Där hade du inte bivillkoret "väl fungerande diesel"
Det var ett tillägg du gjorde i din replik till mig.

I korthet så går de flesta prestandahöjande dieselbränsleadditiv ut på:

-Rengöring av spridare, ventiler och förbränningsrum samt att motverka ny påbyggnad. Detta har accentuerats iom den numer obligatortiska inblandningen av FAME. (Mer accentuerat på moderna lågnox-dieslar med tex common-rail och höga insprutningstryck.)

-Minskad droppstorlek genom viskositetspåverkan. Påverkar flamhastighet och tändförsening.(Mer accentuerat på moderna lågnox-dieslar med tex common-rail och höga insprutningstryck. Inte så viktigt på tex en gammal förkammardiesel)

-Höjt cetantal/tändvillighet, ger minskad tändförsening.


Man har kunnat konstatera att tex diesel-purge (dvs rengöring av insprutare och förbränningsrum via låginblandning av rengörande additiv eller drifttidsbunden rengöring med körning på ren tvättlösning) ger höjd verkningsgrad på de flesta automiotiva dieselmotorer som körs i transient körcykel. Dvs sk "blandat körning"

Alternativet är demontering ocjh manuell rengöring säg var 500:e drifttimme.

.

vad jag menadeär att Statoilreklamen bör gälla väl fungerande motorer.

Sen är det första gången jag hör att "låginblandning av rengörande additiv" har så stor verkan, vilka produkter har kontrollerats?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst kan mierakelmackapären ha sänkt varvtalet vid aktuell hastighet.
Om motorn dragit så pass mycket tjuvluft att den gått snålt och inte orkat på högsta växeln, så kan mirakelmackapären choka tillräckligt för att den skall orka med en högre växel.
joråsåateh..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vad jag menadeär att Statoilreklamen bör gälla väl fungerande motorer.

Sen är det första gången jag hör att "låginblandning av rengörande additiv" har så stor verkan, vilka produkter har kontrollerats?

Vad menar du med "väl fungerande motorer"?
Självklart ska en motor med tex kompression, smörjoljeoljeförbrukning eller lagerspel utanför tolerans renoveras.

Menar du vilka produkter jag har kontrollerat irl? Här är den senaste produkten.
http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm
Godkänt av svenska dieselmotortillverkare. Vi har kört den på Volvo och Scania med stundtals accentuerad låglastdrift.

Eller menar du vilka produkter som kontrollerats i hela världen?


Jag argumenterar inte för att bilister ska köpa dieseltillsats i tid och otid, dessutom blandar redan tec OKQ8 och Statoil mfl redan i additiv.

Men vid vissa bränsletyper och vid vissa driftprofiler så kan tex rengörande additiv vara ett kostnadseffektivt sätt att upprätthålla motorns verkningsgrad och emissionskrav.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det blir lite svårt att argumentera med dig. Vad menar du med "väl fungerande motorer"?
Självklart ska en motor med tex kompression, smörjoljeoljeförbrukning eller lagerspel utanför tolerans renoveras.

Menar du vilka produkter jag har kontrollerat irl? Här är den senaset produkten.
http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm
Godkänt av svenska dieselmotortillverkare. Vi har kört den på Volvo och Scania med stundtals accentuerad låglastdrift.

Menar du vilka produkter som kontrollerats i hela världen?


Jag argumenterar inte för att bilister ska köpa dieseltillsats i tid och otid, dessutom blandar redan tec OKQ8 och Statoil mfl redan i additiv.

Men vid vissa bränsletyper och vid vissa driftprofiler så kan det vara ett kostnadseffektivt sett att hålla upp motorn verkningsgrad och minska emissionerna.

Ledsen om jag krånglar till det(det är inte avsiktligt)

Vad jag inte visste var att att "låginblandning av rengörande additiv" kan ha en så betydande inverkan på verkningsgraden.
Jag har inte läst någon sådan oberoende rapport på det. Därför är jag intresserad av det, dvs den produktgrupp som Statoilreklamen skulle handla om (Besparingen på 16%).

Min fråga gäller alltså om du vet om någon oberoende kontroll gjorts på den produkttypen.

"drifttidsbunden rengöring med körning på ren tvättlösning" och http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm är säkerigen väl fungerande metoder.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte heller läst ngn sådan rapport. Jag har ingen aning om den kunnat ge 16% eller ej, det låter otroligt.
Jag vet inte vad Statoils deras additiv innehåller samt vad det är för typ av additiv.

Före Statoils utspel så var det ju Preem som lanserade sitt motvarande "V-power"-dieselbränsle. ACP heter den. Den innehåller också 5% FAME (Dvs biodiesel)

http://www.spi.se/fprw/files/Fakta för dig med dieselmotor, FAME i diesel.pdf

Det intressanta är att alla dessa superduperdieselbränslen med inblandat additiv kom iom att den lagstadgade låginblandningan av 5% FAME infördes. Rapsmetylester (RME) löser ofta upp beläggningar i bränslesystemet....
Dock kan RME tvärtom ge beläggningar vid långa driftsuppehåll, tex i vinterupplagda fritidsbåtsdieselmotorer.




Ledsen om jag krånglar till det(det är inte avsiktligt)

Vad jag inte visste var att att "låginblandning av rengörande additiv" kan ha en så betydande inverkan på verkningsgraden.
Jag har inte läst någon sådan oberoende rapport på det. Därför är jag intresserad av det, dvs den produktgrupp som Statoilreklamen skulle handla om (Besparingen på 16%).

Min fråga gäller alltså om du vet om någon oberoende kontroll gjorts på den produkttypen.

"drifttidsbunden rengöring med körning på ren tvättlösning" och http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm är säkerigen väl fungerande metoder.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ledsen om jag krånglar till det(det är inte avsiktligt)

Vad jag inte visste var att att "låginblandning av rengörande additiv" kan ha en så betydande inverkan på verkningsgraden.
Jag har inte läst någon sådan oberoende rapport på det. Därför är jag intresserad av det, dvs den produktgrupp som Statoilreklamen skulle handla om (Besparingen på 16%).

Min fråga gäller alltså om du vet om någon oberoende kontroll gjorts på den produkttypen.

"drifttidsbunden rengöring med körning på ren tvättlösning" och http://www.parmab-drivelement.se/products/prosystem.htm är säkerigen väl fungerande metoder.

Nej, det är ju ganska förvånande att inte konkurenterna anmäler Statoil för vilseledande reklam eller bedrägeri. Och anda sidan har ju Shell sin V-power så dom vill väl inte kasta spjut i radhus.

Verkningsgraden på en diesel är relativt okänslig(jämfört med ottomotorer) för när förbränningen sker så en förändring av tändfördröjningen gör inga 16%. Vi pratar om skillnader på maximalt ett par vevinkelgrader.

Och spraybildningen påverkar främst sotbildningen och det gör inte nån nämnvärd skillnad på verkningsgraden.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Orangebusa 16% gällde inte Statoil, se mitt inlägg ett par inlägg upp.

Det gällde tillsatsen åkeriet provade i England.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Jag tycker det är tråkigt när språkbruket i en tråd hamnar på en sådan nivå att jag känner mig lite slow :rullandeu :gnissla
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top