Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom det inte framgår exakt på hemsidan var produkten är gjord av eller hur den i detalj fungerar hade jag hoppats att vi kunde "brainstorma" lite kring funktionerna i teorin.

All respekt för din ödmjukhet inför en ny produkt men som jag skrev tidigare så blir 99% av alla bränslemolekyler förbrända och därmed kan förbränningen inte förbättras med 40%.

Det finns andra delar hos en motor där verkningsgraden kan förbättras men 40% förbättrad förbränning är en utopi.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
All respekt för din ödmjukhet inför en ny produkt men som jag skrev tidigare så blir 99% av alla bränslemolekyler förbrända och därmed kan förbränningen inte förbättras med 40%.

Det finns andra delar hos en motor där verkningsgraden kan förbättras men 40% förbättrad förbränning är en utopi.

Precis....

Den stora potentiella förbättringen ligger inte i att öka förbränningen utan att konvertera så mycket som möjligt av den till vridmoment på utgående axeln...

Och där kommer tyvärr inte en plåtbit i insuget vara med i bilden...
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Tycker att det är konstigt att det tillåts skrivas så mycket skit i denna tråden då detta bör innebära banning enligt teknikforumreglerna. Har man inget vettigt att komma med kan man åtminstone vara lite ödmjuk innan man totalsågar. // mina 2cent

I vilket teknikforum? Då detta är en högst oseriös produkt så ligger tråden (iaf numera) under "allmänt snack>Överflödiga Diskussioner"
Krävs heller inte mycket av allmänbildning för att inse att denna produkt är hokus pokus och ett direkt bedrägeriförsök riktat till mindre tänkande konsumenter världen över.

Det är bara att läsa deras påståenden, ta en titt på prylen och så inser de flesta (men tyvärr finns det allt för många lättlurade personer med noll teknikintresse/allmän kunskap) att det helt enkelt inte KAN fungera som de påstår i diverse utlägg samt hänvisningar. :fakta

Det är väl enbart bra att bedrägliga beteenden avslöjas och sågas jäms med fotknölarna av de personer som har kunskap och kan varna andra personer för dylika tingestar?! Och jag lovar dej att jag (och säkerligen många med mej), om det nu var möjligt, hade sågat denna produkt ännu lägre än vid fotknölarna omedelbart bums.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

Dr.Bike

Guest
Oooops ! Från en störtlöjlig tillsats till att man var störtlöjlig själv som inte trodde på den.

Nja ;) men det går ju ändå inte jämföra riktig kemi med detta infantila påståendet om denna pryl, som helt passiv inte gör nånting annat än bromsar inluften = prestandasänkning, till i ditt fall en aktiv kemisk tillsats i diesel som på ett eller annat sätt modifierar molekylstrukturen.

Vilken var tillsatsen?
Fotogen gissar jag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är inne på precis ditt spår och är minst sagt skeptisk till produkten. Har arbetet en del som kemilärare så jag vet precis vad du menar. Det jag tyckte var intressant var själva idén med katalytisk effekt för att optimera insugsluften inför förbränningen. Eftersom det inte framgår exakt på hemsidan var produkten är gjord av eller hur den i detalj fungerar hade jag hoppats att vi kunde "brainstorma" lite kring funktionerna i teorin.

Tycker att det är konstigt att det tillåts skrivas så mycket skit i denna tråden då detta bör innebära banning enligt teknikforumreglerna. Har man inget vettigt att komma med kan man åtminstone vara lite ödmjuk innan man totalsågar. // mina 2cent

Grunden i min inställning till varför den här grejen inte kan fungera är ganska enkel.
verkningsgraden på den termiska cykeln i cylindrarna kan inte påverkas av den här grejen. Den beror på kompressionsförhållanden mm som är fysiskt fasta så länge som man inte konstruerar om förbränningsrum och cylindrar.
Då återstår att man ska förändra samansättningen och energiinnehållet på antingen ingående ämnen eller på utgående ämnen.
De utgående ämnena är desamma vilket lämnar ingående ämnen.
Då antar vi för enkelhetens skull att det sker något slags katalytisk reaktion vid passagen genom denna manick.
För att de ingående ämnenas energiinnehåll ska kunna förändras så måste reaktionen vara antingen exoterm eller endoterm. här vill vi ha en ökning av energiinnehållet i ingående ämnen. Det vill säga i måste utgå ifrån att det är en starkt endoterm reaktion som sker så att den uptagna energin lagras kemiskt i gaserna.
Om så vore fallet så skulle insuget bli fruktansvärt kallt. Troligen igenisat då det är enorma mängder energi som ska till för att förändra bränsleförbrukningen med dom 40% som dom hävdar.
Hade detta varit fallet så skulle den här grejen inte bara vara något stort för fordonsindustrin. Den skulle dessutom revolutionera tillverkningen av kylskåp, frysar och luftkonditioneringar. Allt som skulle krävas var en fläkt och du skulle få isande kall luft.

Kort sagt. Om den här grejen fungerade så skulle den vara ett alltför stort genombrott för att dom skule ägna sig åt att bara sälja en liten pryl att sätta i insuget til bilen. Den skulle vara överallt på nyheterna världen över och ägarna skulle vara miljardärer på att sälja rättigheter att tillverka saker baserade på den här grejen. Den skulle revolutionera en stor del av vår energianvändning för transporter och kylning.

Den faller alltså på sin egen orimlighet. Jämför exempelvis med en vanlig katalysator för avgaser. Den får reaktiva ämnen i avgaserna att reagera redan i katalysatorn och bli relativt inerta ämnen istället för att släppas ut och orsaka skada. Dessa reaktioner är exoterma. dvs energiinnehållet sjunker och energi frigörs. resultatet är att katalysatorn blir varmare än den skulle ha blivit om det bara var värmen i avgaserna som värmde upp den.

dessutom funkar det inte med principen för katalytiska reaktioner.
En katalysator fungerar genom att den underlättar en reaktion som vill ske. Molekyler och atomer och egentligen allt i universum strävar efter minsta möjliga energi och största möjliga oordning. Det är en av grundsatserna i kemin som man lär sig redan i grundskolan.
Resultatet av det är att det är en hel del villkor som ska uppfyllas för att en endoterm reaktion skall ske spontant. De gaser som finns i luften är att betrakta som ideala gaser och har därigenom en mycket hög oordning och låg energi. Att dom skulle reagera med varandra spontant är extremt osannolikt.

Att dessutom en 16 åring skulle komma på något sådant här genom två års "trial and error" gör det hela ännu mera otroligt. visst. en blind höna kan finna ett korn men på den här nivån så blir det löjligt när någon påstår att en 16 åring utan utbildning har slagit hela världens samlade forskarkår på fingrarna. Det luktar därför lurendrejeri på lång väg om du frågar mig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja ;) men det går ju ändå inte jämföra riktig kemi med detta infantila påståendet om denna pryl, som helt passiv inte gör nånting annat än bromsar inluften = prestandasänkning, till i ditt fall en aktiv kemisk tillsats i diesel som på ett eller annat sätt modifierar molekylstrukturen.

Vilken var tillsatsen?
Fotogen gissar jag.
Bränsletillsatser brukar vara lacknafta.
Funkar.
Särskilt motorer som stått länge brukar må bra av lacknafta (rengör) och tvåtaktsolja (smörjer) i bränslesystemet.
I dieselmotorer byter man ut tvåtaktsoljan mot vanlig motorolja.
Den rengör bra också.
 

Dr.Bike

Guest
Bränsletillsatser brukar vara lacknafta.
Funkar.
Särskilt motorer som stått länge brukar må bra av lacknafta (rengör) och tvåtaktsolja (smörjer) i bränslesystemet.
I dieselmotorer byter man ut tvåtaktsoljan mot vanlig motorolja.
Den rengör bra också.

Ja! Såklart - jag blandar ihop saker... vi talade ju förit om just vad det var i "bränsletillsatser" och där sa vi väl att det till 90% (minst) var just lacknafta. Vad resten var var lite oklart.
Kanske toulen?

Tror jag blandade ihop det hela med vad vi kallade lysfotogen (den ofärgade) osv. samt Kristallolja och Dilutin.

White Spirit... är det lacknafta förresten?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker att det är konstigt att det tillåts skrivas så mycket skit i denna tråden då detta bör innebära banning enligt teknikforumreglerna. Har man inget vettigt att komma med kan man åtminstone vara lite ödmjuk innan man totalsågar. // mina 2cent

Hoppsan,ber om ursäkt då jag använde senasteknappen när jag hittade denna tråden och inte kollade i vilket forum den låg,var övertygad den låg i ot redan från början då det är där den hör hemma.

Henrik
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag är inne på precis ditt spår och är minst sagt skeptisk till produkten. Har arbetet en del som kemilärare så jag vet precis vad du menar. Det jag tyckte var intressant var själva idén med katalytisk effekt för att optimera insugsluften inför förbränningen. Eftersom det inte framgår exakt på hemsidan var produkten är gjord av eller hur den i detalj fungerar hade jag hoppats att vi kunde "brainstorma" lite kring funktionerna i teorin.

Tycker att det är konstigt att det tillåts skrivas så mycket skit i denna tråden då detta bör innebära banning enligt teknikforumreglerna. Har man inget vettigt att komma med kan man åtminstone vara lite ödmjuk innan man totalsågar. // mina 2cent

På vilket sätt har den/de som står bakom produkten på något sätt visat att de är värd att ta på allvar?

Vilken, katalytiskt supportad, kemisk optimering,, av insugningsluften, skulle rent teoretiskt kunna ske, menar du?

Tycker du att alla försök att lura människor bör bemötas utan att man säger vad det är, dvs bedrägeri, utan som du säger, ödmjukt?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På vilket sätt har den/de som står bakom produkten på något sätt visat att de är värd att ta på allvar?

Vilken, katalytiskt supportad, kemisk optimering,, av insugningsluften, skulle rent teoretiskt kunna ske, menar du?

Tycker du att alla försök att lura människor bör bemötas utan att man säger vad det är, dvs bedrägeri, utan som du säger, ödmjukt?

Jag är helt på din linje.
Lurendrejare ska inte behandlas ödmjukt.

Jag har pluggat T-linjen med kemiinriktning och därefter har jag väl närmare 80 poäng kemi men jag har då hittills inte lärt mig något som säger att den här grejen ens teoretiskt skulle kunna funka.

Orkade jag skulle jag säkert kunna dra upp mina böcker med tabeller och formelsamlingar och leta som fan men jag kan garantera att jag inte skulle hitta en enda möjlighet till att den här grejen skulle fungera.

det är ju inte konstigare än att man letar igenom tabellerna efter energiinnehåll i syrgas, kvävgas mm som finns i luften och sedan försöka komma fram till vad som skulle kunna hända. Svaret är ett stort rungande "ingenting"
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja! Såklart - jag blandar ihop saker... vi talade ju förit om just vad det var i "bränsletillsatser" och där sa vi väl att det till 90% (minst) var just lacknafta. Vad resten var var lite oklart.
Kanske toulen?

Tror jag blandade ihop det hela med vad vi kallade lysfotogen (den ofärgade) osv. samt Kristallolja och Dilutin.

White Spirit... är det lacknafta förresten?
Ber om ursäkt.
Såg nu att mitt inlägg ser ganska näsvist ut.
Inte meningen.
Ville bara skriva hur jag brukar göra och anser fungerar.

Fotogen skulle möjligen kunna göra en turbodieselmotor mer lättstartad eftersom fotogen kompressionständer lättare.
Tror dock inte att det hjälper, ety fotogen fäller ut parafin när det blir kallt.
En mer lättstartad motor när det är varmt, tror jag inte det är så stor efterfrågan på.


"White spirit" tror jag är cellulosaförtunning.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja ;) men det går ju ändå inte jämföra riktig kemi med detta infantila påståendet om denna pryl, som helt passiv inte gör nånting annat än bromsar inluften = prestandasänkning, till i ditt fall en aktiv kemisk tillsats i diesel som på ett eller annat sätt modifierar molekylstrukturen.

Vilken var tillsatsen?
Fotogen gissar jag.

Effekthöjande tillsatser i diesel är ju ofta ämnade att höja cetantalet och/eller minska droppstorleken och/eller rengöra förbränningsrum och bränslesystem/spridare.

Nyttan av sådana tillsatser beror ju mycket på driftprofil och vilken kvalité på bränsle man använder osv.

På burkarnas innehållsförteckning specas ofta inte den aktiva substansen, utan bara lösningsmedlet. Samma som för tex impregneringsmedel. Så att impregnera båtkapellet eller idka spridar-purge med fotogen brukar inte funka så bra.

Sen finns det förstås även dieseltillsatser som är skojeri, men inte alla.

Ber om ursäkt.
Såg nu att mitt inlägg ser ganska näsvist ut.
Inte meningen.
Ville bara skriva hur jag brukar göra och anser fungerar.

Fotogen skulle möjligen kunna göra en turbodieselmotor mer lättstartad eftersom fotogen kompressionständer lättare.
Tror dock inte att det hjälper, ety fotogen fäller ut parafin när det blir kallt.
En mer lättstartad motor när det är varmt, tror jag inte det är så stor efterfrågan på.


"White spirit" tror jag är cellulosaförtunning.

Det är tvärtom, cetantalet hos fotogen är normalt sämre än för dieselbränsle.

Fotogen sänker cfpp (cold filter plugging point). Dsv desto mer fotogen du blandar i desto mer sänker man den temperatur vid vilken bränslet paraffinerar

Så fotogeninblandning är bra vid kyla.

"White spirit" är ett annat namn för fotogen. Flampunkt ca 60C
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Dom annonserar på varenda mack sedan en tid tillbaka. Så jag länkar dig till en IRL mack. :D

Jag har provat IRL närmaste Statoil. Killen förstod inte vad jag pratade om.

För att klargöra:

Det ska alltså finnas en produkt hos Statoil, som man blandar i diesel, med en konc. på 3% och den skall enligt Statoil ge en besparing på 16%

Har jag förstått dig rätt?

Jag tvivlar i så fall. Det skulle innebära att 3% av det medlet skulle stå för ca12 % energin producerad. Dvs dess energiinnehåll skulle vara mer än 4 ggr så stort som dieselns.

Energiinnehåll.
Bensin 31,4 GJ/m3
Diesel (MK1) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK2) 35,28 GJ/m3
Diesel (MK3) 35,82 GJ/m3
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top