snygga pinnar, tror de kan passa bra. Var köpte du dem?
Köpte dem på Ebay förstås, var annars?
Det är ju så kallade "pegs" till BMX-cyklar...
snygga pinnar, tror de kan passa bra. Var köpte du dem?
Köpte dem på Ebay förstås, var annars?
Det är ju så kallade "pegs" till BMX-cyklar...
Det var till de som läser tråden som inte hänger med i resonemanget kring skivbromsens infästning på en springergaffel som jag lade upp länken. Du vet, de flesta snorvalparna här inne har väl knappt ens sett någon sån ens på bild tidigare.Jag har boken men tack ändå..
Det var till de som läser tråden som inte hänger med i resonemanget kring skivbromsens infästning på en springergaffel som jag lade upp länken. Du vet, de flesta snorvalparna här inne har väl knappt ens sett någon sån ens på bild tidigare.
Jag svarade dig. Men diskussionen började vara så insöad att jag tyckte att det var dags för en länk till en bild och en liten förklaring. Det är illa nog när det snackas springergafflar, och när sedan placering av momentstag förs på tal så förtjänar situationen att få lite klarhet.Såå okunning och ung är jag väl inte snoris! Det var ju mig du svarade!
Springergaffeln har ju en slumrande potential till mekanisk anti-dive. Bara att som sagt sätta momentstaget lite under jämviktsläget på bakre benet!
I hemlighet så drömmer jag drömmar om en stelbenschopper med en vässad motor från nya Triumph Bonneville och en gasdämpad springergaffel på ca 20" över original från Calles Chopperdelar.
http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/2877/Catalog/page22.pdf
Är det bara jag som använder mig av skumma gamla alkis-gubbar i plåtbaracker?
Förstår mig inte på Ebay o dylikt, får nog ta och lära mig det nån dag.
Keep up the good work!
Tyvärr så tycker jag att de flesta nytillverkade springergafflar är fruktansvärt fula, bortsett från de som är rena kopior på HDs originalgafflar förstås, såna tillverkas i stora mängder i Polen..
Min gaffel är en gjuten historia som tydligen är så vek i benen att den vred sig rejält vid inbromsning redan med HDs originaltrumbroms från -33och det var därför HD slutade tillverka just den modellen, jag undrar vad mitt moderna fyrkolvsok gör med den
Jag håller med dig om många nytillverkade springergafflar. Värst är de med hemska pråliga 80-talsinfluerade halvmånformade nedre länkarmar. Tycker också HD:s WL-gafflar är snyggast.
/J
Jo jag vet att du har en VL-gaffel eftersom du skrev -33, den är ju betydligt smäckrare. Jag gillar den med men WL:en verkar som sagt lite kralligare. Min gaffel på BSA:n jag hade vet jag inte vad den kallas. Det är ju inte samma typ som din springer. Har sett att de kallas för springer girder ibland.Men min gaffel, som är den jag tycker är snyggast, är en VL.. WL och VL är två helt olika gafflar, VL är gjuten och WL är en rörhistoria som är mkt starkare än den gjutna..
Funkar det inte med den jag har på nu så "råkar" jag ha en HD original "rörspringer" liggande också Lite oklart vad den varit till bara, knucklehead skulle jag tro...
:
Antar att denna springerkonstruktion inte blivit så populär som den med undre länkarma pga av att den förmodligen inte går att använda vid de större gaffellutningar som chopperbyggare gillar. Har svårt att tänka mig att "girder"-gaffeln kan arbeta vid stora gaffellutningar? Vet du vad BSA:s springergaffelkonstruktion heter?
Vet inte vad BSA kallar sina gafflar men i Sverige kallar vi den typen för Webbgafflar, jänkarna kallar dem för Girder.. Det ska tydligen vara en riktigt bra typ av gaffel, även i förlängd form, bättre än en Springer tydligen.. Det är ju lättare att få på en bra stötdämpare på en sån också..
Aha! Det borde jag ju ha kunnat. Webbgaffel klingar ju bekant. Tack!
Jag trodde de skulle gå tyngre än en springer vid stora gaffellutningar eftersom länkaget på webbgafflar sitter i ovankant där momentet är som störst. Där ser man.
Konstigt att man ser dem så sällan i customkretsar då
Jag tycker nämligen att de är snygga, just för att de båda benen konvergerar mot hjulcentrum.
Stötdämparen på min BSA-gaffel var av friktionsmodell med läder/stålskivor.
Funktionen var väl sådär, men tacksam att renovera däremot!
/J
Mjo, finns en del gamla CB750 och liknande som slaktades ganska frisk under den tiden av mer eller mindre kunnigt folk och sedan byggdes webbförsedd chopper av. Annars så är webbgaffeln ganska vanlig på trikebyggen.De var faktiskt väldigt vanliga på choppers ett tag, iaf på 70-80talet, mest för att de är så enkla att bygga själv antar jag..
Jag hittade ett objekt på blocket nu lite kvickt när jag gjorde en snabb sökning på webbgaffel..
Mjo, finns en del gamla CB750 och liknande som slaktades ganska frisk under den tiden av mer eller mindre kunnigt folk och sedan byggdes webbförsedd chopper av. Annars så är webbgaffeln ganska vanlig på trikebyggen.
Webbgaffel är bättre konstruktionmässigt, men används sällan på HD chopper emedan det är en engelsk konstruktion.
HDchopper = Springer.
Trumpet/norton/BSA osv.chopper = Webbgaffel.
BMWchopper = Earles?
Om du känner att din fram broms ite riktigt räcker har jag en splitter ny (tror) det är en 320 mm skiva och ett NÄSTAN nytt ktm 4 kolvs ok till salu för nästan inga pengar alls ligger mest ivägen och jag vill ju inte slänga det!!
Kan slänga in en bild på de ti kväll om det är av intresse?
2000:- för både oket och skivan och det är ditt! Inklusive nya klossar!
MVH
(ps) gillar ditt bygge skarpt förresten (ds)
Det låter rimligt. HD-customiseringar bygger ju ofta på att kombinera olika stilar från HD:s modeller genom tiderna. Har där då inte funnits ngn webbgaffel så faller det ju lätt utanför ramen. Annars är ju de flesta HD-gafflar av teleskopmodell japanska Showa.
/J
Jag tänkte faktiskt att jag framigenom skulle svetsa ihop mig en egen webbgaffel också men en lite modernare variant med två enkla gaffelben istället för den gamla "BSA-varianten"..
Roger Goldammer har gjort en frän hoj (bilden) med en modern variant av en webb på...
Det skulle vara tufft! Det vore ju onekligen den högre skolan att svetsa ihop en gaffel.
Apropå Goldammer så är det ju en hel del snygga byggen i den stilen av en kille som heter Jesse Rooke i senaste MCM. Han verkar använda en gaffel med en blandad geometri av de gamla webgafflarna parat med gaffel a la Britten.
/J
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |