Mitt rekreationsbygge..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag tänkte faktiskt att jag framigenom skulle svetsa ihop mig en egen webbgaffel också men en lite modernare variant med två enkla gaffelben istället för den gamla "BSA-varianten"..

Roger Goldammer har gjort en frän hoj (bilden) med en modern variant av en webb på...

hur funkar den gaffeln?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo de gafflarna är fräna men jag funderar lite på hur funktionella de är..
Om man hänger sig på bromsen så borde den ju verkligen dra ut stötaren så långt det går och motverka fjädringen totalt, hjulet måste ju verkligen framåt om det ska fjädra nåt..
Ponera att du kör på en trottoarkant som tvingar hjulet uppåt eller bakåt..
Väldigt coola byggen gör han iaf..

Ja just det! Och detta utöver mina funderingar om försprång och axelavstånd som jag la till ovan.:va

Nåväl, här är en till lite rejsigare hoj han byggt:
05_Rooke_USGPBike_2.jpg


Jag tycker också om stuket på hans byggen. Kompakt, kraftfullt och funtionellt, men ändå linjeskönt och retro på en och samma gång.
/J
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
hur funkar den gaffeln?

Inget avancerat alls..
Du har två länkarmar per sida, i övre och nedre gaffelkronan och sen en central stötdämare som sitter mellan övre gaffelkronan och ett stag som sitter mellan gaffelbenen mitt för undre gaffelkronan, bakom lyset alltså.. :)
Precis likadant som på BSA-bilden som Jörgen lade in på förra sidan..

Det är lätt att förklara så att man förstår själv iaf :tungan
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Fick förklarat för mig av en chopperåkare för några år sen, att webbgaffeln var ju faaan så mycket bättre att ha till en långgafflad chopper. Den enda gången en förlängd konventionell gaffel fjädrar är när du kör den rätt in i en vägg! :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Inget avancerat alls..
Du har två länkarmar per sida, i övre och nedre gaffelkronan och sen en central stötdämare som sitter mellan övre gaffelkronan och ett stag som sitter mellan gaffelbenen mitt för undre gaffelkronan, bakom lyset alltså.. :)
Precis likadant som på BSA-bilden som Jörgen lade in på förra sidan..

Det är lätt att förklara så att man förstår själv iaf :tungan

jaja..då fattar jag..cool design på den iaf :tummenupp
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Troligen världens snabbaste kolfiberwebb-gaffel :yoparty
Efter 17 år ser denna hoj fortfarande grymt ball ut.
Hade glädjen att besöka Brittens verkstad i Christchurch NZ -98 och fick klämma på #1, dvs den första Britten V1000 som byggdes. Inte helt fel...
Byggdes totalt 10 st...
Har några foton undanstuvade nånstans :tummenupp

Danne
 

Bifogat

  • webb.jpg
    webb.jpg
    80.1 KB · Visningar: 421
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket geni han var Britten! Att inse att webgaffelns två egenskaper, dels achilleshälen, att hela gaffeln utgör ofjädrad vikt men å andra sidan är en enda stel konstruktion vände ju han till en fördel genom att inse konstruktionenes lämplighet för lättkonstruktion i kolfiber. Det är ju ingen annan gaffeltyp än den då bortglömda webgaffeln som hade passat för tillverkning kolfiber på samma sätt och som samtidigt kunnat minska sin ofjädrade vikt lika mycket.

Jag blir bara mer och mer imponerad av den mannen. En sann ingenjör.

/J

Troligen världens snabbaste kolfiberwebb-gaffel :yoparty
Efter 17 år ser denna hoj fortfarande grymt ball ut.
Hade glädjen att besöka Brittens verkstad i Christchurch NZ -98 och fick klämma på #1, dvs den första Britten V1000 som byggdes. Inte helt fel...
Byggdes totalt 10 st...
Har några foton undanstuvade nånstans :tummenupp

Danne
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Troligen världens snabbaste kolfiberwebb-gaffel :yoparty
Efter 17 år ser denna hoj fortfarande grymt ball ut.
Hade glädjen att besöka Brittens verkstad i Christchurch NZ -98 och fick klämma på #1, dvs den första Britten V1000 som byggdes. Inte helt fel...
Byggdes totalt 10 st...
Har några foton undanstuvade nånstans :tummenupp

Danne

Härligt avancerad bakfjädring på hojen också..
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Troligen världens snabbaste kolfiberwebb-gaffel :yoparty
Efter 17 år ser denna hoj fortfarande grymt ball ut.
Hade glädjen att besöka Brittens verkstad i Christchurch NZ -98 och fick klämma på #1, dvs den första Britten V1000 som byggdes. Inte helt fel...
Byggdes totalt 10 st...
Har några foton undanstuvade nånstans :tummenupp

Danne

Det där är en sån där hoj man kan kolla på i timmar utan att tröttna. Oj vad den är grym
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Det där är en sån där hoj man kan kolla på i timmar utan att tröttna. Oj vad den är grym

Fan.... jag har tittat och tittat på den där hojen hur mycket som helst och jag tycker bara att den är skitful! det finns inte en enda detalj på hojen som jag gillar. jag är ledsen men jag kan inte tycka om den.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Fan.... jag har tittat och tittat på den där hojen hur mycket som helst och jag tycker bara att den är skitful! det finns inte en enda detalj på hojen som jag gillar. jag är ledsen men jag kan inte tycka om den.

Jag vet inte om jag tycker att den är så snygg heller men den har ju en del tekniska lösningar som nästan gör en tårögd.. Rosa skärmar däremot kan jag inte tycka om :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Kedjeskydd..

Nu är det dags att fortsätta med hojen igen, jag har legat på latsidan lite den senaste tiden tycker jag..

Idag snickrade jag lite på mitt kedjeskydd, det är fortfarande lite grovhugget men det börjar se ok ut och det kommer nog att bli i stort sett som det ser ut nu..
 

Bifogat

  • DSC00166mindre.JPG
    DSC00166mindre.JPG
    102.1 KB · Visningar: 251

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
snyggt, men tänk på att byxan kan slinka in i hålet vid drevet. Kanske sätta nått tunt nät där eller nått.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag tycker det blev snyggt! Vad är det för material, alu, rostfritt? Vilken plåttjocklek? När det nu ändå är grovklippt så har jag en idé innen du börjar med finlir och filande:
Om du vill vara lite djärv så skulle du nu prova att med sticksåg förbinda de tre hålparen akter om det stora främre hålet (som är koncentriskt med drevet). Så att det alltså blir ett stor lätthål över framdrevet (som nu) följt av tre stycken avsmalnande travbaneformade "elipser" vars långsidors kanter alltså blir parallella med de konvergerande över- respektive underkanterna på kedjeskyddet. Gör du så kommer det att se betydligt mer genomarbetat ut. Elipserna kommer att accentuera kedjeskyddets form sas.
Prova att maska för med svart eltejp för att se om du gillar idén. Du som är van med plåt får ju då också en subjektiv föreställning om hur vek konstruktionen kan bli av ingreppet. Jag tror dock att det blir styvt nog. Materialet i mitten arbetar inte så mycket styrkemässigt.

Annars är det förstås snyggt med den hålborrning med kontinuerligt minskande diameter som är nu. Jag vet att det inte helt lätt att få till det där med en delning som ögat uppfattar som jämnt! Bravo! :tummenupp.

Kolla också att du har tillräcklig klarning mot kedjans ovankant. Inte mindre än 15 mm skulle jag rekommendera, iaf på mitten och akterut. Annars kan det bli iskrap om man slarvat med kedjespänningen. Nära motordrevet är det lungt med mindre klarning.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
Nu är det dags att fortsätta med hojen igen, jag har legat på latsidan lite den senaste tiden tycker jag..

Idag snickrade jag lite på mitt kedjeskydd, det är fortfarande lite grovhugget men det börjar se ok ut och det kommer nog att bli i stort sett som det ser ut nu..
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
snyggt, men tänk på att byxan kan slinka in i hålet vid drevet. Kanske sätta nått tunt nät där eller nått.

Det är nog säkrare än det ser ut på bilden. Om du ska lyckas få in brallorna där så får du nog hjälpa till med en pinne eller nåt och det enda som händer då är att de skulle följa med ett varv. Det får inte se "för säkert" ut heller..

Hej
Jag tycker det blev snyggt! Vad är det för material, alu, rostfritt? Vilken plåttjocklek? När det nu ändå är grovklippt så har jag en idé innen du börjar med finlir och filande:
Om du vill vara lite djärv så skulle du nu prova att med sticksåg förbinda de tre hålparen akter om det stora främre hålet (som är koncentriskt med drevet). Så att det alltså blir ett stor lätthål över framdrevet (som nu) följt av tre stycken avsmalnande travbaneformade "elipser" vars långsidors kanter alltså blir parallella med de konvergerande över- respektive underkanterna på kedjeskyddet. Gör du så kommer det att se betydligt mer genomarbetat ut. Elipserna kommer att accentuera kedjeskyddets form sas.
Prova att maska för med svart eltejp för att se om du gillar idén. Du som är van med plåt får ju då också en subjektiv föreställning om hur vek konstruktionen kan bli av ingreppet. Jag tror dock att det blir styvt nog. Materialet i mitten arbetar inte så mycket styrkemässigt.

Annars är det förstås snyggt med den hålborrning med kontinuerligt minskande diameter som är nu. Jag vet att det inte helt lätt att få till det där med en delning som ögat uppfattar som jämnt! Bravo! :tummenupp.

Kolla också att du har tillräcklig klarning mot kedjans ovankant. Inte mindre än 15 mm skulle jag rekommendera, iaf på mitten och akterut. Annars kan det bli iskrap om man slarvat med kedjespänningen. Nära motordrevet är det lungt med mindre klarning.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Den är gjord av 2mm Aluminium..

Jag ska testa med eltejpen som du tipsade om, det skulle ju kunna bli bra, jag är lite orolig för att underkanten kan bli lite "fladdrig" då bara..

Som det sitter nu så har jag säkert ett mellanrum på 10mm vid motordrevet och 20mm i bakkant, det borde räcka..

Jag funderar på om jag ska kapa bort en stor bit i det främre nedre hörnet på skyddet, det är lite mkt plåt där nu kanske...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog säkrare än det ser ut på bilden. Om du ska lyckas få in brallorna där så får du nog hjälpa till med en pinne eller nåt och det enda som händer då är att de skulle följa med ett varv. Det får inte se "för säkert" ut heller..
...

Jag tror att det där är helt lungt. Det är ju stövel upp till halva vaden. Det skulle fodras att du kör i fransiga V-jeans och sandaler i bästa hippiestil för att få in ngt i framdrevet tror jag


Den är gjord av 2mm Aluminium..

Jag funderar på om jag ska kapa bort en stor bit i det främre nedre hörnet på skyddet, det är lite mkt plåt där nu kanske...

Vad bra. Det är en bra tjocklek om det är hård alu.

Det hade jag räknat med att du skulle göra! ;) Det är lite finklippning och filande kvar i framkant, det tycker jag med. Försök fånga upp former i närheten (tex motornblocket, eller det främre lätthålets radie eller liknande) när du bestämmer dig för hur framkanten ska sluta.

Tycker jag.

Mvh
J
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet


Det hade jag räknat med att du skulle göra! ;) Det är lite finklippning och filande kvar i framkant, det tycker jag med. Försök fånga upp former i närheten (tex motornblocket, eller det främre lätthålets radie eller liknande) när du bestämmer dig för hur framkanten ska sluta.

Från början så la jag ned ett jävla jobb på att få plåten att följa motorn där det gamla kedjeskyddet av plast hade suttit men det ser ju inget vidare ut. Jag tänkte nog göra som du skrev nyss, att låta nedkanten följa radien på det främre lätthålet.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är nog säkrare än det ser ut på bilden. Om du ska lyckas få in brallorna där så får du nog hjälpa till med en pinne eller nåt och det enda som händer då är att de skulle följa med ett varv. Det får inte se "för säkert" ut heller..

Ok, var bara en tanke, lyckades få in benet i drevet på en moppe för några år sen, byxan revs upp till fickorna. skönt att åka hem va det i alla fall, luftigt elelr avd man säger:D
Ser snyggt ut:tummenupp
//Pixi
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Idag har jag fortsatt att snida på kedjeskyddet och det blev som jag skrev här ovanför, jag kapade bort en bit i nedkant framme vid motorn. Det ser mkt bättre ut nu men jag har inga bilder på det än.

Jag har funderat lite på stöd också men ibland funderar jag på att inte ha nåt alls,så jag skulle bli tvungen att luta den mot en vägg eller lägga den ned om jag ställer den ifrån mig, det skulle passa den här bågen bra tror jag :)
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej hopp mycket trevlig byggtråd, det börjar rycka lite i den gamla chopperbyggartarmen när man läser sånt här, appropå det så håller jag på o pular med en -83 yamaha xt 550 och blev lite nyfiken på vad du har för förgasare på din motor? är insugsgummina original eller ?

/M
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top