Mitt rekreationsbygge..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Min tråd som från början skulle följa mitt bågebygge glider in på väldigt mycket annat hela tiden.. Gött säger jag! Precis som jag vill ha det.. Jag gillar att diskutera Webbgafflar och annat skönt, bilder på mitt eget bygge kommer väl vart efter :) Just nu är det till hälften nedplockat..
Igår var jag inne på Ikea och köpte en halv oljetank till bågen. Så fort jag kom in på Ikea i Linköping så hittade jag ett par rostfria skålar som var helt perfekta som gavlar på en oljetank, de är 120mm i diameter och ihop är de en nästan perfekt boll. Jag ska valsa till en liten rörstump att svetsa emellan dem bara så blir det nog perfa.. :)
Det är väldigt tunnt material i dem så det blir en utmaning att svetsa skiten men om det skiter sig så kostade skålarna bara 25kr/st :)

stötstänger rockar fett :yoparty

har en hemlig liten dröm om ett lite coolt bygge med en gammal stötstångsmotor från harley o ta bort en cylle så de blir en brutal enstånka :tungan
nån som vet hur de funkar?

HD körde med encylindrigt själva för att plats i vissa tävlingsserier förr, fan vet hur de gjorde med vevar å grejer men både Goldammer och han den andre vad han nu heter(Jessie Rooks) har ju gjort likadant..

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Min tråd som från början skulle följa mitt bågebygge glider in på väldigt mycket annat hela tiden.. Gött säger jag! Precis som jag vill ha det.. Jag gillar att diskutera Webbgafflar och annat skönt, bilder på mitt eget bygge kommer väl vart efter :) Just nu är det till hälften nedplockat..
Igår var jag inne på Ikea och köpte en halv oljetank till bågen. Så fort jag kom in på Ikea i Linköping så hittade jag ett par rostfria skålar som var helt perfekta som gavlar på en oljetank, de är 120mm i diameter och ihop är de en nästan perfekt boll. Jag ska valsa till en liten rörstump att svetsa emellan dem bara så blir det nog perfa.. :)
Det är väldigt tunnt material i dem så det blir en utmaning att svetsa skiten men om det skiter sig så kostade skålarna bara 25kr/st :)

haha.. låter som nåt jag skulle göra,,
de enda vettiga ikea e bra till :tungan

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
haha.. låter som nåt jag skulle göra,,
de enda vettiga ikea e bra till :tungan

Jo men det är ju det som är så kul..
Jag letade efter en oljetank på blocket, fick för mig att jag skulle ha en i koppar och kollade bland sprit/fotogenkök tex som brukar innehålla såna prylar men hittade inget som passade, då kom jag på det här istället :)
Min syster som var med skakade rejält på skallen när jag sa att jag skulle ha dem till bågen :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Harley har kört dirttrack med stånkor, det är korrekt.
Användes på shorttrack och TT där en lätt cykel vara att föredra.
Men de jag sett har haft Rotax motorer!
Någon egen stånka tror jag inte finns, även om Rotax motorn är listad av Harley som reservdel. Det är ju standardmaskiner man tävlar med.....
I verkligeheten var väl de italienska tvåtaktarna mer HD än Rotaxstånkan, emedan harley åtminstonde ägde fabriken som tillverkade motorerna.
Bästa alterntivet om man är ute efter en encylindrig stötstångsmotor (enligt mig) borde vara en Enfield.
Rätta utseendet, pålitlig och relativt gott om trimdelar om man inte skulle nöja sig med de 22 originalpållarna!
Med storcyllen, trimkam och passande knaseri (Amal concentric finns nytillverkat) borde det gå att få ut närmare 35 häst!

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Men du.. Om HD själva har pluggat en av cyllarna och kört encylindrigt så är det väl en egen motor eller?
Jag var själv med och bjöd på en Pluggad Hd på Ebay som hade stått och samlat damm på en amerikansk speedshop för ett tag sedan men den gled upp i astronomiska belopp trots att den var ihoprostad så jag sket i den..

Någon egen stånka tror jag inte finns, även om Rotax motorn är listad av Harley som reservdel. Det är ju standardmaskiner man tävlar med.....
I verkligeheten var väl de italienska tvåtaktarna mer HD än Rotaxstånkan, emedan harley åtminstonde ägde fabriken som tillverkade motorerna.
Bästa alterntivet om man är ute efter en encylindrig stötstångsmotor (enligt mig) borde vara en Enfield.
Rätta utseendet, pålitlig och relativt gott om trimdelar om man inte skulle nöja sig med de 22 originalpållarna!
Med storcyllen, trimkam och passande knaseri (Amal concentric finns nytillverkat) borde det gå att få ut närmare 35 häst!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Sen är det många som glömmer att HD faktiskt började med stånkor.
Silent Gray Fellow och Model B tex
32hdB_lastyearofBmodel_KI.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har inte sett dessa motorer.
Kan finnas ändå.
Naturligtvis går det att plocka bort en cylle, men tror det kan vara rätt mycket jobb att få det att funka. Ducati har ju gjort det och fått en sjujävla snurr på bitarna!
Har även sett en holländare som byggt en encylindrig HD av en 750sida.
Där var det ingen snurr på bitarna.
Udda dock!

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Bilder från japan..

Jag hittade dessa bilder på en japansk sida, jag fattade inte ett ord av vad som var skrivet men bilderna talar väl för sig själva..?

Bifogat

• Galna Japaner2.jpg
    Galna Japaner2.jpg
    140.5 KB · Visningar: 172
  • Galna Japaner5.jpg
    Galna Japaner5.jpg
    109.6 KB · Visningar: 198
  • Hoj.jpg
    Hoj.jpg
    116.5 KB · Visningar: 211

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
:yoparty
Visst gör de!!

Det kanske inte är så speciellt hitech men japanarna kopierar ju likt förbannat.. Kolla in ett par av de popularäste glidarhojarna, Wildstar och Roadwarrior tex. Det är en stötstångsmotor och det är fan en av de snyggaste V-twinnar som tillverkats, möjligtvis slagen av HDs Knucklehead..

Hästkrafter är faktiskt inte allt även om det är jävligt gött :)

Det helt sjuka bottenvridet kompenserar för rätt mycket :D

Muller&snarket när man drar iväg och växlar upp är... orgasmiskt :tummenupp

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Har inte sett dessa motorer.
Kan finnas ändå.
Naturligtvis går det att plocka bort en cylle, men tror det kan vara rätt mycket jobb att få det att funka. Ducati har ju gjort det och fått en sjujävla snurr på bitarna!
Har även sett en holländare som byggt en encylindrig HD av en 750sida.
Där var det ingen snurr på bitarna.
Udda dock!

som jag fattat behöver man "bara" nån slags täckbricka o förmodligen balansera in skiten el nå likn.. :va
kan de va så bara :va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tja, leda om smörjningen med strypningar och grejor för att få rätt flöde och tryck, samt få vevhusventilationen att funka.
På en motor av harleytyp tror jag inte det är några jätteproblem.
Värre när kolvarna inte går i takt.
Största problemet är väl att motivera varför?
Stånkor finns.
Paralelltwinnar regerar.
Skall man nödvändigtvis ha en HD motor så behövs nog bägge cyllarna för att kompensera vikten....

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Tja, leda om smörjningen med strypningar och grejor för att få rätt flöde och tryck, samt få vevhusventilationen att funka.
På en motor av harleytyp tror jag inte det är några jätteproblem.
Värre när kolvarna inte går i takt.
Största problemet är väl att motivera varför?
Stånkor finns.
Paralelltwinnar regerar.
Skall man nödvändigtvis ha en HD motor så behövs nog bägge cyllarna för att kompensera vikten....

för att man kan o får nåt som inte många andra har :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kan jag förstå!
Gillar att försvara mina egna onormala böjelser.
Antagligen därfö jag inte vill ha en ordinär hoj...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Enfield är ju sådar pålitliga, iaf de indisk-tillverkade.
Men de har snygga motorer och ett sjuhelvetes gött ljud, när man väl får igång dem vilket kan vara lite problematiskt ibland.
Kan ju haft ett måndags ex men de har en tendens att inte vilja som man själv vill. Sen sitter växeln på fel sida om du inte fixar en euro-style motor.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Enfield är ju sådar pålitliga, iaf de indisk-tillverkade.
Men de har snygga motorer och ett sjuhelvetes gött ljud, när man väl får igång dem vilket kan vara lite problematiskt ibland.
Kan ju haft ett måndags ex men de har en tendens att inte vilja som man själv vill. Sen sitter växeln på fel sida om du inte fixar en euro-style motor.

Triggerhappy? :confused:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min far har en enfield (indisk).
Lånar den ibland.
Ingen av dina erfarenheter stämmer på detta exemplar.
Lättstartad, inte en misständning på de 800mil vi kört på den.
Växeln på vänstersidan.
Faktiskt rätt ball att glida runt på!
Till på köpet den absolut slöaste bensinmodellen (dieseln är antagligen lite tröttare - dock inte mycket) En 350 Maschismo utrustad med packväskor i äkta galon!
2005a med skivbroms, femväxlad låda, licenstillverkad mikuni och STOR vindavvisare (original). Packväskorna är de billigaste jag hittade på Roffes. Passar stilen.
Skall egentligen köras i turban och sandaler.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj

:D

iaf ubbe.
läst mcm där jesse rooke va med?
kikat på
yoshinobu " yoshi" kosaka?
likn lite de stuk du är ute efter fast han använder ju inte lika fälgar.. :tummenupp typ lixom tro jag :tungan

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Min far har en enfield (indisk).
Lånar den ibland.
Ingen av dina erfarenheter stämmer på detta exemplar.
Lättstartad, inte en misständning på de 800mil vi kört på den.
Växeln på vänstersidan.
Faktiskt rätt ball att glida runt på!
Till på köpet den absolut slöaste bensinmodellen (dieseln är antagligen lite tröttare - dock inte mycket) En 350 Maschismo utrustad med packväskor i äkta galon!
2005a med skivbroms, femväxlad låda, licenstillverkad mikuni och STOR vindavvisare (original). Packväskorna är de billigaste jag hittade på Roffes. Passar stilen.

Jag vet om en gammal chopper, byggd av en gammal Enfield på sjuttiotalet och som är utrustad med en gammal förlängd HD-springer. Den stod utomhus under ett gäng år tydligen och har inte varit igång på ganska många år men motorn går runt.
Jag har inte sett aset själv men sist jag pratade med han som äger den så blev jag erbjuden att få köpa den för 15.000:- Det är nästan så att man känner för att köpa den bara för att den ska få stå och vara "sjuttiotalshärlig" i garaget tills man får lust att göra nåt av den :)

:D

iaf ubbe.
läst mcm där jesse rooke va med?
kikat på
yoshinobu " yoshi" kosaka?
likn lite de stuk du är ute efter fast han använder ju inte lika fälgar.. :tummenupp typ lixom tro jag :tungan

Ja jag har sett dem, riktigt härliga hojar som passar min smak mycket bättre än Jessie Rookes egentligen. Härliga detaljer!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...