Mitt rekreationsbygge..

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

Kläärt:tummenupp Datorn hängde sig igår så det blev visst lite många, :confused: . Sorry

Om den enfielden är en 05 som jag uppfattar det så kan det förklara en hel del. Den vi hade var en 92a. växel på höger och broms på vänster. Den hade nock gått med än 800 mil, kommer inte ihåg. Men stannade gjorde den allt på de mest dumma ställen. Men en sak som är välldigt trevligt med dem är den så kallade neutral-finnaren som sitter på den modellen. Ligger man på tvåan eller högre så är det en liten spak som flärper upp, när du sen vill ha den i friläge är det bara att sätta klacken på den coh trycka till så hamnar den i neutral. Sålde den till en asiatisk kille i skellefteå för nått år sen eller så.
Lite synd i efterhand, den hade blitt fin som 25kw caferacer. Blir nog till att köpa farsans polares, gått max 500 mil o stått i varmgarage sen typ 95:D .

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Nu har jag varit riktigt lat ett tag, det har inte hänt nånting alls nästan på flera veckor. Jag fick väl lite överdos av garaget ett tag men det är väl dags att ta tag i det igen nu kanske..

Själva fotpinnarna är klara men det sitter inga pedaler på dem än, jag är väl inte riktigt hundra på hur jag ska fixa dem än men det blir nog nån ganska enkel lösning.
Oljetanken är väl det som står näst på tur och som jag skrev tidigare så har jag ju köpt ett par gavlar som jag ska försöka använda, ska bara valsa till en rörstump att svetsa fast emellan dem. Sen tänkte jag att jag skulle försöka bocka till oljeledningar av kopparrör, får man till dem bra så blir det ju lite roligare än slangar..

Sen är det väl bara att plocka ned den för blästring och bonnlack :)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Dålig bild på oljetank..

Fan vad mörkt det var i garaget idag då, det var helt omöjligt att ta en bra bild!

Men men, när den kommer på hjul igen så kan jag ju rulla ut den i solen :)

Det är iaf en bild på oljetanken som jag efter ett jävla besvär lyckades svetsa ihop. Gavlarna som är två rostfria skålar från Ikea var gjorda i knappt halvmillimetertjock plåt!! Det har sina sidor att svetsa i sånt om man är lite ovan :)

Som oljepåfyllningsplugg blir det en gängad 3/4" mässingsplugg av den sort som finns i vvs-butiker..

Bifogat

• Bilder2.1 001mindre.JPG
    Bilder2.1 001mindre.JPG
    57.6 KB · Visningar: 288

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Nedplockad..

Nu har jag plockat ned hela hojen igen och det är väl alltså dags att svetsa det sista, slipa lite och sen grovspackla och bonnlacka..

Det blir inte mkt kvar när man plockar bort allt...

Bifogat

• bilder2.2 003mindre.JPG
    bilder2.2 003mindre.JPG
    72.7 KB · Visningar: 259

Foes

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
UnderGroundCycle byggen i massor
Jag har med byggt en skön hoj med stånka..mitt val föll på Suzuki Savage. Men inte särskilt retrostuk på den ;) Våga vägra Harley...Bättre med Half A Davidsson ! Din hoj blir fräck..mycket lik min kamrats hoj. Micke TT Svedberg byggde den som projekthoj åt MCM för ett antal år sedan. Fast han har en Aprilia upponergaffel på den. Kolla gärna in mina projekt http://sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=26690
Lycka till med din fina hoj/ BoBbY /UnderGroundCycle

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har med byggt en skön hoj med stånka..mitt val föll på Suzuki Savage. Men inte särskilt retrostuk på den ;) Våga vägra Harley...Bättre med Half A Davidsson ! Din hoj blir fräck..mycket lik min kamrats hoj. Micke TT Svedberg byggde den som projekthoj åt MCM för ett antal år sedan. Fast han har en Aprilia upponergaffel på den. Kolla gärna in mina projekt http://sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=26690

Jag har länge fantiserat om att bygga en Café racer med en Savage motor som bas.
Men, tid, pengar och brist på "start knuff" har gjort att det förblivit en fantasi. Och nu köpte jag e nny bil för 200k så, det lär ju dröja ytterligare innan jag kan fantisera vidare :hihi

Det blir väll en sådan där "när jag är 45 så ska jag fan i mig göra det..." grej.... :lol

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet

Det är faktiskt så att det var Micke TTs MCMbygge som fick igång mig, när jag fick reda på att det reportaget fanns så beställde jag de två gamla numren från redaktionen och sög i mig lite inspiration :)

Jag har lite lätt funderat på att bygga nästa hoj i ungefär samma stil som den jag bygger nu men kanske lite lägre och längre. Motorvalet är jag inte riktigt klar med än men det vore fränt med en gammal luftkyld 500cc tvåtakts crossmotor, det är inte så många som använder såna till nåt kul :)

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Alla dagar är inte lika roliga :(

Idag fick jag för mig att jag skulle ta mig en närmare titt på TT-motorn och det var inget kul alls visade det sig..

Redan när jag köpte donatorTTn så fick jag reda på att motorn skulle ha en nyborrad cylle men att ägaren inte hade lyckats få igång den igen igen efter ihopmontering. Han jag köpte den av erkände att han var en klåpare och sa att det säkert var nåt skitfel som han hade gjort bara. Själv så låg jag på sjukhuset med sönderbruten kropp så jag gjorde upp affären via telefon och skickade min farsa och en polare att hämta den..

När jag ett antal månader senare skulle skrota ned TTn så kollade jag gnistan på den för säkerhets skull och den var inte riktigt vad den borde varit ansåg jag. Man vill ju ha en blå och fet gnista men den lyckades bara producera en klen orange dito så jag misstänkte redan då att det kanske var nåt statortrubbel..

Idag skruvade jag bort kåpan och då visade det sig att statorn hade varit sönderbruten av nån anledning men nån hade försökt att löda och spackla ihop den!!?? En ny kostar 7200:- :(

För att kolla lite noggrannare på motorn så plockade jag bort ventilkåpan och då såg jag att kammen hade gått ned sig ganska bra i lagren, det var även snygga märken efter nån typ av slag på nockarna..!!

Nu började jag lessna rejält och tänkte att jag skulle kolla upp om det verkligen sitter en nyborrad cylle på den och slet bort toppen.. Cylindern ser frisk och iaf nyhonad ut men kolven......!! Den hade ett par riktigt goa märken (3-4mm djupa) som bör ha krökt ett par ventiler rejält nån gång och sen så verkade inte kolven riktigt vara anpassad för cylindern den satt i då den glappar ungefär en halv millimeter!

Surt sa räven......

Är det möjligtvis nån som har en TT600motor i bra fungerande skick till salu? Jag tänker inte kosta på det bojsänket jag har nu en krona..

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Idag fick jag för mig att jag skulle ta mig en närmare titt på TT-motorn och det var inget kul alls visade det sig..

Redan när jag köpte donatorTTn så fick jag reda på att motorn skulle ha en nyborrad cylle men att ägaren inte hade lyckats få igång den igen igen efter ihopmontering. Han jag köpte den av erkände att han var en klåpare och sa att det säkert var nåt skitfel som han hade gjort bara. Själv så låg jag på sjukhuset med sönderbruten kropp så jag gjorde upp affären via telefon och skickade min farsa och en polare att hämta den..

När jag ett antal månader senare skulle skrota ned TTn så kollade jag gnistan på den för säkerhets skull och den var inte riktigt vad den borde varit ansåg jag. Man vill ju ha en blå och fet gnista men den lyckades bara producera en klen orange dito så jag misstänkte redan då att det kanske var nåt statortrubbel..

Idag skruvade jag bort kåpan och då visade det sig att statorn hade varit sönderbruten av nån anledning men nån hade försökt att löda och spackla ihop den!!??(En ny kostar 7200:) Samma kille hade visst försökt få bort svänghjulet utan avdragare och hade gett på det rejält med hammare med väldigt många fina märken som följd och sen hade han inte ens dragit åt svänghjulsmuttern innan han skruvade på kåpor och grejer igen :(

För att kolla lite noggrannare på motorn så plockade jag bort ventilkåpan och då såg jag att kammen hade gått ned sig ganska bra i lagren, det var även snygga märken efter nån typ av slag på nockarna..!!

Nu började jag lessna rejält och tänkte att jag skulle kolla upp om det verkligen sitter en nyborrad cylle på den och slet bort toppen.. Cylindern ser frisk och iaf nyhonad ut men kolven......!! Den hade ett par riktigt goa märken (3-4mm djupa) som bör ha krökt ett par ventiler rejält nån gång och sen så verkade inte kolven riktigt vara anpassad för cylindern den satt i då den glappar ungefär en halv millimeter!

Surt sa räven......

Är det möjligtvis nån som har en TT600motor i bra fungerande skick till salu? Jag tänker inte kosta på det bojsänket jag har nu en krona..

fy faen va tragiskt.. lider med dig.. vad betala du för motorn?

billigast blir kanske o köpa en hel hoj o flytta över gam motorn o sälja som repobjekt :tummenupp

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
fy faen va tragiskt.. lider med dig.. vad betala du för motorn?

billigast blir kanske o köpa en hel hoj o flytta över gam motorn o sälja som repobjekt :tummenupp

Jag gav 3500:- för hela donatorhojen.. Jag hade ju tänkt använda lite mer av den från början men det slutade med att jag bara använde motorn och nu inte ens den :)

Men nu har jag satt ut ett par "önskas köpa" annonser, en här på Sporthoj och en på Blocket, vi får se om det ger nåt resultat..

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Han jag köpte den av erkände att han var en klåpare

Fisatan vad surt. Jag hade fått spelet och deppat ihop ett tag och nära på gett upp. Lider med dig iaf :huvet :mad:

Vad var det för klåpare? Tänkte det kunde vara bra att veta vem man inte skall köpa begade prylar av :gnissla :mad:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gav 3500:- för hela donatorhojen.. Jag hade ju tänkt använda lite mer av den från början men det slutade med att jag bara använde motorn och nu inte ens den :)

Men nu har jag satt ut ett par "önskas köpa" annonser, en här på Sporthoj och en på Blocket, vi får se om det ger nåt resultat..

Kanske kan vara ännu mer nice med en SR500-motor då. Hittar du en sån så har de ju ett mer rundat formspråk på cylinder och topp, samt mulligare ljud med sina 2-ventilstoppar!
/J

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Fisatan vad surt. Jag hade fått spelet och deppat ihop ett tag och nära på gett upp. Lider med dig iaf :huvet :mad:

Vad var det för klåpare? Tänkte det kunde vara bra att veta vem man inte skall köpa begade prylar av :gnissla :mad:

Jaadu.. det var åtta månader sedan jag köpte den och jag har inget minne av vad han hette men jag borde ju ha sett till att köpa nåt som funkade istället..

Kanske kan vara ännu mer nice med en SR500-motor då. Hittar du en sån så har de ju ett mer rundat formspråk på cylinder och topp, samt mulligare ljud med sina 2-ventilstoppar!
/J

Är det samma motor som XT500?

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...