Idag fick jag för mig att jag skulle ta mig en närmare titt på TT-motorn och det var inget kul alls visade det sig..
Redan när jag köpte donatorTTn så fick jag reda på att motorn skulle ha en nyborrad cylle men att ägaren inte hade lyckats få igång den igen igen efter ihopmontering. Han jag köpte den av erkände att han var en klåpare och sa att det säkert var nåt skitfel som han hade gjort bara. Själv så låg jag på sjukhuset med sönderbruten kropp så jag gjorde upp affären via telefon och skickade min farsa och en polare att hämta den..
När jag ett antal månader senare skulle skrota ned TTn så kollade jag gnistan på den för säkerhets skull och den var inte riktigt vad den borde varit ansåg jag. Man vill ju ha en blå och fet gnista men den lyckades bara producera en klen orange dito så jag misstänkte redan då att det kanske var nåt statortrubbel..
Idag skruvade jag bort kåpan och då visade det sig att statorn hade varit sönderbruten av nån anledning men nån hade försökt att löda och spackla ihop den!!??(En ny kostar 7200
Samma kille hade visst försökt få bort svänghjulet utan avdragare och hade gett på det rejält med hammare med väldigt många fina märken som följd och sen hade han inte ens dragit åt svänghjulsmuttern innan han skruvade på kåpor och grejer igen
För att kolla lite noggrannare på motorn så plockade jag bort ventilkåpan och då såg jag att kammen hade gått ned sig ganska bra i lagren, det var även snygga märken efter nån typ av slag på nockarna..!!
Nu började jag lessna rejält och tänkte att jag skulle kolla upp om det verkligen sitter en nyborrad cylle på den och slet bort toppen.. Cylindern ser frisk och iaf nyhonad ut men kolven......!! Den hade ett par riktigt goa märken (3-4mm djupa) som bör ha krökt ett par ventiler rejält nån gång och sen så verkade inte kolven riktigt vara anpassad för cylindern den satt i då den glappar ungefär en halv millimeter!
Surt sa räven......
Är det möjligtvis nån som har en TT600motor i bra fungerande skick till salu? Jag tänker inte kosta på det bojsänket jag har nu en krona..