Mitt rekreationsbygge..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaadu.. det var åtta månader sedan jag köpte den och jag har inget minne av vad han hette men jag borde ju ha sett till att köpa nåt som funkade istället..

Är det samma motor som XT500?

Ja precis, som Njelger redan svarat.
Om man efter en tid vill trimma/renovera så har/(hade?) Megacycle en bra kam till dessa motorer. Passar bra med högkompkolven från Wiseco. Då har man runt 50 hk med rätt flöde i insug och avgas. Och ett vasst speedwaymotorlikt ljud. Jag gjorde så med en SR500 jag byggde om på 80-talet. Hade jag gjort det idag hade jag även låtit porta toppen. Det finns även 600cc kolvsatser till dessa torrsumpsmotorer.

/J
SR.engine.jpg

sr500-right.jpg

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ja precis, som Njelger redan svarat.
Om man efter en tid vill trimma/renovera så har/(hade?) Megacycle en bra kam till dessa motorer. Passar bra med högkompkolven från Wiseco. Då har man runt 50 hk med rätt flöde i insug och avgas. Och ett vasst speedwaymotorlikt ljud. Jag gjorde så med en SR500 jag byggde om på 80-talet. Hade jag gjort det idag hade jag även låtit porta toppen. Det finns även 600cc kolvsatser till dessa torrsumpsmotorer.

En helt klart snyggare motor men det känns som att jag nästan får börja om från början med ramen igen om jag skulle byta nu så jag ska nog se om jag inte kan hitta en annan som fungerar eller nåt att plocka delar ifrån istället..

Men en sån motor skulle jag lätt kunna tänka mig att äga ändå, till framtida ändamål :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja för dagens hojköpare finns det nog inget otrendigare än en SR500 så det är nog en förhållandevis billig (kult-)maskin att lägga vantarna på.

Jag tror nog att det ska gå att få till lite mer art deco-stuk även på en XT-600 spis som du vill ha. Det är nog mycket en fråga om rätt kombination av ytbehandling/lack och polering av de olika komponenterna för att få den att se gammal ut.

/J
En helt klart snyggare motor men det känns som att jag nästan får börja om från början med ramen igen om jag skulle byta nu så jag ska nog se om jag inte kan hitta en annan som fungerar eller nåt att plocka delar ifrån istället..

Men en sån motor skulle jag lätt kunna tänka mig att äga ändå, till framtida ändamål :)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ja för dagens hojköpare finns det nog inget otrendigare än en SR500 så det är nog en förhållandevis billig (kult-)maskin att lägga vantarna på.

Jag tror nog att det ska gå att få till lite mer art deco-stuk även på en XT-600 spis som du vill ha. Det är nog mycket en fråga om rätt kombination av ytbehandling/lack och polering av de olika komponenterna för att få den att se gammal ut.

/J

Jo jag har faktiskt haft mina funderingar på att plocka isär motorn och lägga alla delarna i Bums eller nåt liknande för att få fram en rå aluminiumfinish på den istället..

Jag scannade av blocket nu lite snabbt och hittade faktiskt två st SR500 till salu, båda ganska fina. Jag personligen tycker att en sån borde vara ett perfekt utgångsobjekt om man vill bygga Caferäser..

njelger

Guest
Jo jag har faktiskt haft mina funderingar på att plocka isär motorn och lägga alla delarna i Bums eller nåt liknande för att få fram en rå aluminiumfinish på den istället..

Jag scannade av blocket nu lite snabbt och hittade faktiskt två st SR500 till salu, båda ganska fina. Jag personligen tycker att en sån borde vara ett perfekt utgångsobjekt om man vill bygga Caferäser..

fast tvärt emot vad jörgen säger så är det oftast lite överprisade o man ser vad man får. jag bygger ju själv sr i garaget fast jag har en 400 med ännu brutalare 30 hk.
www.srclub.nu kan ju ge inspiration....(jag är gammal redaktör för tidningen, faktiskt)

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Fisatan vad surt. Jag hade fått spelet och deppat ihop ett tag och nära på gett upp. Lider med dig iaf :huvet :mad:

Vad var det för klåpare? Tänkte det kunde vara bra att veta vem man inte skall köpa begade prylar av :gnissla :mad:

Jag skulle tvärt om vilja veta vem han är så jag också kan köpa en komplett TT 600 för 3.500,-.

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jag skulle tvärt om vilja veta vem han är så jag också kan köpa en komplett TT 600 för 3.500,-.

Såhär i efterhand så förstår man varför den inte kostade mer..

Men faktum är att jag fick flera svar på köpesannonsen jag satte ut på blocket då. Jag satte ut annonsen bara några dagar innan jag slog halvt ihjäl mig och hamnade på lassis och egentligen så hade jag tänkt be en polare ta bort annonsen åt mig. Men när jag fick det erbjudandet så kunde jag inte annat än slå till tyckte jag. Nu önskar jag att jag hade handlat av en av de andra som ringde istället, hade jag bara velat kasta upp 2-3000 till så hade jag fått en som funkade istället.. Kan ha varit en XT då iofs men det är ju skit samma..

Nu har jag iofs letat upp lite delar till motorn och jag går i valet och kvalet om jag vill sätta igång och renovera motorn jag har..

Jag hittade en MC-skrot som kunde tänka sig att sälja en komplett topp med kam+stator för 2300:-
Det fanns ingen skrot som hade en komplett motor att sälja och hade de haft det så tar de visst 6500:- för dem..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Såhär i efterhand så förstår man varför den inte kostade mer..

Men faktum är att jag fick flera svar på köpesannonsen jag satte ut på blocket då. Jag satte ut annonsen bara några dagar innan jag slog halvt ihjäl mig och hamnade på lassis och egentligen så hade jag tänkt be en polare ta bort annonsen åt mig. Men när jag fick det erbjudandet så kunde jag inte annat än slå till tyckte jag. Nu önskar jag att jag hade handlat av en av de andra som ringde istället, hade jag bara velat kasta upp 2-3000 till så hade jag fått en som funkade istället.. Kan ha varit en XT då iofs men det är ju skit samma..

Nu har jag iofs letat upp lite delar till motorn och jag går i valet och kvalet om jag vill sätta igång och renovera motorn jag har..

Jag hittade en MC-skrot som kunde tänka sig att sälja en komplett topp med kam+stator för 2300:-
Det fanns ingen skrot som hade en komplett motor att sälja och hade de haft det så tar de visst 6500:- för dem..

Ja visst måste det vara surt, mitt svar var mer en reaktion på någon som tyckte att man skulle hänga ut någon som säljer en hoj så billigt.

Jag har köpt hela hojar bara för motorn, ofta blir det billigare än en motor på skroten. En gång gick jag med vinst tillomed på att sälja hjul & kåpor från donatorhojen.

Jag har följt ditt sköna bygge, och lovar att höra av mig om jag springer på en motsvarade stånka till salu:tummenupp

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ja visst måste det vara surt, mitt svar var mer en reaktion på någon som tyckte att man skulle hänga ut någon som säljer en hoj så billigt.

Jag har köpt hela hojar bara för motorn, ofta blir det billigare än en motor på skroten. En gång gick jag med vinst tillomed på att sälja hjul & kåpor från donatorhojen.

Jag har följt ditt sköna bygge, och lovar att höra av mig om jag springer på en motsvarade stånka till salu:tummenupp

Anledningen till att man blev lite sur på han som sålde den var att han i stort sett lovade att motorn var sjysst, att det bara var han som hade monterat ihop nåt fel..

Bågen jag köpte då var verkligen helt slut, möjligtvis fanns det väl nåt hjul som hade gått att använda på den men i övrigt var det verkligen en hög skrot, bortsett från motorn trodde jag ju då..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
http://www.blocket.se/vi/10977695.htm?ca=11_s

Dominatormotor 650cc på blocket, kanske kan vara nåt?

Tack för tipset!

Men nu har jag nog kanske fått tag på det jag letar efter, jag fick ett svar på min annons nämligen.. :)

En motor från en Tenere-87, gått 3000mil, inte en enda repa, inte en enda sönderdragen gänga, inga bortslagna kylflänsar mm. Som ny alltså... Den verkar passa perfekt i motorfästena som jag gjort också, ingen större skillnad på den och TT-motorn..

6000:- Bör jag slå till så näven går av? :)

"Tyvärr" så har ju en sån motor elstart, det var ju inte vad jag hade föredragit egentligen men med tanke på mina skador som inte riktigt har läkt än så kanske det inte är fel heller, fan vet var man ska gömma ett batteri bara. Man behöver ju iofs inte använda elstarten och då kanske man inte behöver batteriet heller.. :va

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Tjenare! Jag hittade den här tråden först idag, så nu har jag spenderat lite tid på att läsa igenom den.. :) Jag måste bara säga att jag verkligen gillar stilen på ditt bygge och jag hoppas att det löser sig med motor och att du lyckas gömma batteriet på ett bra sätt om du måste använda dig av ett sånt...

Keep up the good work! :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för tipset!

Men nu har jag nog kanske fått tag på det jag letar efter, jag fick ett svar på min annons nämligen.. :)

En motor från en Tenere-87, gått 3000mil, inte en enda repa, inte en enda sönderdragen gänga, inga bortslagna kylflänsar mm. Som ny alltså... Den verkar passa perfekt i motorfästena som jag gjort också, ingen större skillnad på den och TT-motorn..

"Tyvärr" så har ju en sån motor elstart, det var ju inte vad jag hade föredragit egentligen men med tanke på mina skador som inte riktigt har läkt än så kanske det inte är fel heller, fan vet var man ska gömma ett batteri bara. Man behöver ju iofs inte använda elstarten och då kanske man inte behöver batteriet heller.. :va

Du kan väl flytta över kicken från din gamla motor? Det är väl samma block på dom!? ...tror jag...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Den har både kick och elstart så det är inga problem.. :)

Jag tycker att du ska slå till på knotan om den verkar schysst! Som jämförelse kan jag ju erkänna att jag just köpt en rejsoljepump till min nya motor för samma pris. Och det var 40% under vad den skulle kostat om jag köpte den i Sverige. Du får ju onekligen lite mer än en oljepump för pengarna! :)
:avundsjuk
/J

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Fan va coolt stuk! Kör vidare på det, kommer bli asfett!!

// Robban

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Det låter som ett trevligt pris för en fräsch motor.

Batteriet kanske kan gömmas under tanken? Eller bygga en falsk oljetank under sadeln och stoppa batteriet och eventuell övrig elektronik och säkringar i?

Edit: såg just att platsen under sadeln kanske inte räcker till något sånt.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping