njelger
Guest
Är det samma motor som XT500?
jajamen, fina grejer 33 hk original
Är det samma motor som XT500?
Jaadu.. det var åtta månader sedan jag köpte den och jag har inget minne av vad han hette men jag borde ju ha sett till att köpa nåt som funkade istället..
Är det samma motor som XT500?
Ja precis, som Njelger redan svarat.
Om man efter en tid vill trimma/renovera så har/(hade?) Megacycle en bra kam till dessa motorer. Passar bra med högkompkolven från Wiseco. Då har man runt 50 hk med rätt flöde i insug och avgas. Och ett vasst speedwaymotorlikt ljud. Jag gjorde så med en SR500 jag byggde om på 80-talet. Hade jag gjort det idag hade jag även låtit porta toppen. Det finns även 600cc kolvsatser till dessa torrsumpsmotorer.
En helt klart snyggare motor men det känns som att jag nästan får börja om från början med ramen igen om jag skulle byta nu så jag ska nog se om jag inte kan hitta en annan som fungerar eller nåt att plocka delar ifrån istället..
Men en sån motor skulle jag lätt kunna tänka mig att äga ändå, till framtida ändamål
Ja för dagens hojköpare finns det nog inget otrendigare än en SR500 så det är nog en förhållandevis billig (kult-)maskin att lägga vantarna på.
Jag tror nog att det ska gå att få till lite mer art deco-stuk även på en XT-600 spis som du vill ha. Det är nog mycket en fråga om rätt kombination av ytbehandling/lack och polering av de olika komponenterna för att få den att se gammal ut.
/J
Jo jag har faktiskt haft mina funderingar på att plocka isär motorn och lägga alla delarna i Bums eller nåt liknande för att få fram en rå aluminiumfinish på den istället..
Jag scannade av blocket nu lite snabbt och hittade faktiskt två st SR500 till salu, båda ganska fina. Jag personligen tycker att en sån borde vara ett perfekt utgångsobjekt om man vill bygga Caferäser..
Fisatan vad surt. Jag hade fått spelet och deppat ihop ett tag och nära på gett upp. Lider med dig iaf
Vad var det för klåpare? Tänkte det kunde vara bra att veta vem man inte skall köpa begade prylar av
Jag skulle tvärt om vilja veta vem han är så jag också kan köpa en komplett TT 600 för 3.500,-.
Såhär i efterhand så förstår man varför den inte kostade mer..
Men faktum är att jag fick flera svar på köpesannonsen jag satte ut på blocket då. Jag satte ut annonsen bara några dagar innan jag slog halvt ihjäl mig och hamnade på lassis och egentligen så hade jag tänkt be en polare ta bort annonsen åt mig. Men när jag fick det erbjudandet så kunde jag inte annat än slå till tyckte jag. Nu önskar jag att jag hade handlat av en av de andra som ringde istället, hade jag bara velat kasta upp 2-3000 till så hade jag fått en som funkade istället.. Kan ha varit en XT då iofs men det är ju skit samma..
Nu har jag iofs letat upp lite delar till motorn och jag går i valet och kvalet om jag vill sätta igång och renovera motorn jag har..
Jag hittade en MC-skrot som kunde tänka sig att sälja en komplett topp med kam+stator för 2300:-
Det fanns ingen skrot som hade en komplett motor att sälja och hade de haft det så tar de visst 6500:- för dem..
Ja visst måste det vara surt, mitt svar var mer en reaktion på någon som tyckte att man skulle hänga ut någon som säljer en hoj så billigt.
Jag har köpt hela hojar bara för motorn, ofta blir det billigare än en motor på skroten. En gång gick jag med vinst tillomed på att sälja hjul & kåpor från donatorhojen.
Jag har följt ditt sköna bygge, och lovar att höra av mig om jag springer på en motsvarade stånka till salu
Tack för tipset!
Men nu har jag nog kanske fått tag på det jag letar efter, jag fick ett svar på min annons nämligen..
En motor från en Tenere-87, gått 3000mil, inte en enda repa, inte en enda sönderdragen gänga, inga bortslagna kylflänsar mm. Som ny alltså... Den verkar passa perfekt i motorfästena som jag gjort också, ingen större skillnad på den och TT-motorn..
6000:- Bör jag slå till så näven går av?
"Tyvärr" så har ju en sån motor elstart, det var ju inte vad jag hade föredragit egentligen men med tanke på mina skador som inte riktigt har läkt än så kanske det inte är fel heller, fan vet var man ska gömma ett batteri bara. Man behöver ju iofs inte använda elstarten och då kanske man inte behöver batteriet heller..
Du kan väl flytta över kicken från din gamla motor? Det är väl samma block på dom!? ...tror jag...
Den har både kick och elstart så det är inga problem..
Det låter som ett trevligt pris för en fräsch motor.En motor från en Tenere-87, gått 3000mil, inte en enda repa, inte en enda sönderdragen gänga, inga bortslagna kylflänsar mm. Som ny alltså... Den verkar passa perfekt i motorfästena som jag gjort också, ingen större skillnad på den och TT-motorn..
6000:- Bör jag slå till så näven går av?
"Tyvärr" så har ju en sån motor elstart, det var ju inte vad jag hade föredragit egentligen men med tanke på mina skador som inte riktigt har läkt än så kanske det inte är fel heller, fan vet var man ska gömma ett batteri bara. Man behöver ju iofs inte använda elstarten och då kanske man inte behöver batteriet heller..
Elstart är löjligt.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |