Mitt rekreationsbygge..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:
2678366 kanske en liten remdriven turbo av nå slag :va
hur funkar sånt egentligen.

Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
ozeo skrev:
2678366 kanske en liten remdriven turbo av nå slag :va
hur funkar sånt egentligen.


Jag tror inte en turbo skulle funka, det är för glest mellan avgaspulserna på en stånka. En kompressor har ju kontinuerligt tryck och ingen fördröjning. Skönt sscchhlllllschviiiiin insugningsljud med en sån också :tummenupp

Dessutom är kompressor alltid snyggare :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2678374 Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...

va ju lite så jag tänkte,,,billigt :D
ne men en turbo är bra mycket billigare än en kompressor antar jag. skulle de funka kanske de är ett alternativ :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
tuppjuck skrev:
2678378 Jag tror inte en turbo skulle funka, det är för glest mellan avgaspulserna på en stånka. En kompressor har ju kontinuerligt tryck och ingen fördröjning. Skönt sscchhlllllschviiiiin insugningsljud med en sån också :tummenupp

Dessutom är kompressor alltid snyggare :D

Det stämmer nog med avgaspulserna men nu snackar vi om ombyggda remdrivna turbos..

Skitsamma om det ger nåt eller inte förresten, det är ju utseendet som räknas och de 42hästarna eller vad det är i en TT-motor lär nog räcka alldeles utmärkt.. Så egentligen skulle det räcka med ett tomt kompressorhus som bara sitter där för syns skull..

ozeo skrev:
2678380 va ju lite så jag tänkte,,,billigt :D
ne men en turbo är bra mycket billigare än en kompressor antar jag. skulle de funka kanske de är ett alternativ :)

Det får nog vara för tillfället tror jag, jag ska få ordning på det jag pysslar med just nu först :)
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..

Den blir ruggigt hård:tummenupp
ska man tycka om nått är det kanske främre sadelfästet,
skulle kanske bli mindre iögonfallande gjort i lite smäckrare material ?

Blir spännande att se lack val sen...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ubbejävel skrev:
2678374 Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...
Klart du ska köra överladdat :tummenupp En kompressor hade passat snorbra på ditt redan riktigt feta bygge. En blankpolerad liten alu-klump bakom fuggen. Det går ju att bygga nytt lagerhus till en vanlig turbo (bild nedan) men jag vet inte hur det går till... drevas som fan måste den iallafall. 15:1 eller något liknande, men det ska gå att fixa. Förlusterna vill jag inte tänka på, men man kan kanske bygga med planetväxel? Men var man hittar en sådan som tål lite belastning vet jag inte...
Danska Rotrex http://www.rotrex.dk/ tillverkar snuskigt fina centrifugalkompressorer, de är dessutom väldigt små. En som hade passat dig är Rotrex C15-16. Range 30-130 hk, 1:12,67 i utväxling, drive efficiency på 96% (!!!) tack vare deras speciella patenterade planetväxel och inga vanliga kugghjul med hack i... 2,9 kg väger den. Kolla här http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Technical_Datasheet_C15_Range_V_3.5.pdf för mer fakta. Kolla speciellt på måtten på de sista sidorna... den får du ju plats med i fickan!
Kolla inte på priserna om du hittar dem... GIK kan nog ta hem, men räkna med runt 15000:-.
MEN, din hoj är ju riktigt fet ändå, så det kanske är onödigt med kompressor (om du inte vill lägga de pengarna, kan ju bli lite dyrt). Jag blir bara så exalterad när någon överväger överladdning så det blir lätt en halv uppsats :D :D
 

Bifogat

  • kompressoravturbo.JPG
    kompressoravturbo.JPG
    9.1 KB · Visningar: 72
  • rotrexC15.JPG
    rotrexC15.JPG
    9.1 KB · Visningar: 80

JayJ

Praise the lord and pass the amunition
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Löberöd
Hoj
-83 Honda XL, -47 Triumph chopper
Har följt tråden sen start men inte blivit färdig till skriva, ett riktitgt coooolt bygge i en stil som jag verkligen gillar.

Anledningen till att jag skiver nu då, jag har ett 22mm tt- styre liggandes till en rimlig kostnad om du fortfarande är intresserad av att testa det vilket jag tror skulle bli hur bra som helst ( imho speciellt med en strechad och av smalnad sportster tank ;) :yoparty )

Hör av dig på PM.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Cliff Barnes skrev:
2678414 Den blir ruggigt hård:tummenupp
ska man tycka om nått är det kanske främre sadelfästet,
skulle kanske bli mindre iögonfallande gjort i lite smäckrare material ?

Blir spännande att se lack val sen...

Och jag som är riktigt nöjd med just sadelfästet :)

Lackval? Ja jag har funderat på primer eller kanske hammarlack.....:rolleyes:

lahi skrev:
2678420 Jag blir bara så exalterad när någon överväger överladdning så det blir lätt en halv uppsats :D :D

Ja jag har ju bara överladdade fordon för övrigt så det vore egentligen dumt att inte trycka TT-motorn :)

SLK230 kompressor, porsche944T och en turbodiesel som jag ej vill nämna vid namn :)

JayJ skrev:
2678444 Har följt tråden sen start men inte blivit färdig till skriva, ett riktitgt coooolt bygge i en stil som jag verkligen gillar.

Anledningen till att jag skiver nu då, jag har ett 22mm tt- styre liggandes till en rimlig kostnad om du fortfarande är intresserad av att testa det vilket jag tror skulle bli hur bra som helst ( imho speciellt med en strechad och av smalnad sportster tank ;) :yoparty )

Hör av dig på PM.

Jag ska fundera på TT-styret men Sportstertank säger jag bestämt nej till, gillar dem inte :gnissla :)
 
Last edited:

njelger

Guest
Ubbejävel skrev:
2678463 Och jag som är riktigt nöjd med just sadelfästet :)

Lackval? Ja jag har funderat på primer eller kanske hammarlack.....:rolleyes:

om jag fick bestämma skulle hela världen vara elefantgrå (matt).

Jörgen Karlsson skrev:
Men du har å andra sidan mindre motor!
Håller jag ditt tempo på standardonsdagsrunden, så måste jag toppa tanken vid Gottröra även om jag lämnar Väsbydonken med full tulle. Annars är det kritiskt att komma ända till Waxholm.

Ok, då har du relativt sett mindre än hälften så stor hårdkörningstank som jag. Jag lägger mig ner här där det inte blåser. :tummenupp
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hammarlack är sämre än sitt rykte!
Fäster dåligt på metall.
Primer är coolt - hot rod feeling!
Något som är ÄNNU coolare, men kräver att du skött svetsningar och liknande (helst skall svetsarna vara välgjorda - inte slipade) är klarlack.
Plåtrent med småskavanker såsom ytrost, repor och småbucklor täckt av ett skyddande lager klarlack ser oerhört rått ut.
Tycker jag.
Är antagligen ensam...
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Skrotnisse skrev:
2680228 Hammarlack är sämre än sitt rykte!
Fäster dåligt på metall.
Primer är coolt - hot rod feeling!
Något som är ÄNNU coolare, men kräver att du skött svetsningar och liknande (helst skall svetsarna vara välgjorda - inte slipade) är klarlack.
Plåtrent med småskavanker såsom ytrost, repor och småbucklor täckt av ett skyddande lager klarlack ser oerhört rått ut.
Tycker jag.
Är antagligen ensam...

Nejdå det är du inte ensam om, jag tycker att det är skitfränt med bara klarlack på ramen men det här bygget lämpar sig inte det minsta för såna påhitt kan jag säga.. En gammal hitteram som var lite misshandlad redan från början och som jag i min tur har kapat sönder och byggt om...
 

Rignell

Guest
Vanlig turbo kan nog funka ändå, en liten en.
Har sett en del ATVs med bolt-on turbokitt. Verkar funka o det e ju stånkor det med. Finns en kille här på SH som håller på med en turbo på sin Fiddy, verkar som han får lite ladd iaf.
Grymt bygge annars, önskar dig all lycka o krya på dig!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..
Snyggt!

Är det tänkt att du ska regga in den med SFRO-besiktningar och hela klabbet också? För i så fall så har du ju inte mycket byggande kvar tills första besiktningen...
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Esquire skrev:
2680760 Snyggt!

Är det tänkt att du ska regga in den med SFRO-besiktningar och hela klabbet också? För i så fall så har du ju inte mycket byggande kvar tills första besiktningen...

Ja jag ska väl göra det.. Ett tag så hade jag tänkt köpa papper från en gammal Norton-70 med stelhäck som en kille ville sälja till mig, fördelen med att göra det vore ju att jag skulle slippa blinkers som stör utseendet på hojen..

Men bågen är inte riktigt så färdig som den ser ut, det är en hel del svetsning kvar på den att göra klart, iofs tar det väl bara nån dag att göra det...

Jag tänkte att jag skulle ringa dem nån dag och fråga hur saker och ting funkar..
 

Wille S

Bromsa när du ser GUD!
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR600RR 2007
Här är en bild på brorsans Yamaha DT50 som han byggde för ett par år sedan. Också med stel häck. Bra att bygga på moppe då den inte behöver besiktigas. Jaja jag vet att detta är ett mc-forum..
 

Bifogat

  • DSCN2987_1.JPG
    DSCN2987_1.JPG
    130.7 KB · Visningar: 321

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ubbejävel skrev:
2680833 Ja jag ska väl göra det.. Ett tag så hade jag tänkt köpa papper från en gammal Norton-70 med stelhäck som en kille ville sälja till mig, fördelen med att göra det vore ju att jag skulle slippa blinkers som stör utseendet på hojen..
Ha blinkersar som du bara hängt på tillfälligt vid besiktningen och sedan tar av när du är ute på stan och glider?
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Men nu är det nya planer på G.. Jag har kanske fått tag på papper till en gammal BSA B33-50 och det vore ju perfa! Inte nog med att man slipper blinkarna, man slipper ju besiktningarna också.. Skitbra tycker jag och sen får vissa andra tycka vad de vill.... :)
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top