Ubbejävel skrev:
2678374 Det finns ju de som tar kompressordelen på en vanlig turbo, bygger nytt lagerhus till och driver med rem.. Det råder väldigt delade meningar om hur bra de funkar men i vilket fall som helst så måste de växlas upp nåt oerhört för att ge nåt och med den effektförlusten som blir i växeln så är det väl tveksamt om det skulle ge nåt men vad vet jag? Jag har ju aldrig provat..
Sen finns det ju andra centrifugalkompressorer som Vortech och grejer men de är ju alldeles för snordyra...
Klart du ska köra överladdat
En kompressor hade passat snorbra på ditt redan riktigt feta bygge. En blankpolerad liten alu-klump bakom fuggen. Det går ju att bygga nytt lagerhus till en vanlig turbo (bild nedan) men jag vet inte hur det går till... drevas som fan måste den iallafall. 15:1 eller något liknande, men det ska gå att fixa. Förlusterna vill jag inte tänka på, men man kan kanske bygga med planetväxel? Men var man hittar en sådan som tål lite belastning vet jag inte...
Danska Rotrex
http://www.rotrex.dk/ tillverkar snuskigt fina centrifugalkompressorer, de är dessutom väldigt små. En som hade passat dig är Rotrex C15-16. Range 30-130 hk, 1:12,67 i utväxling, drive efficiency på 96% (!!!) tack vare deras speciella patenterade planetväxel och inga vanliga kugghjul med hack i... 2,9 kg väger den. Kolla här
http://www.rotrex.com/pdfs/Rotrex_Technical_Datasheet_C15_Range_V_3.5.pdf för mer fakta. Kolla speciellt på måtten på de sista sidorna... den får du ju plats med i fickan!
Kolla inte på priserna om du hittar dem... GIK kan nog ta hem, men räkna med runt 15000:-.
MEN, din hoj är ju riktigt fet ändå, så det kanske är onödigt med kompressor (om du inte vill lägga de pengarna, kan ju bli lite dyrt). Jag blir bara så exalterad när någon överväger överladdning så det blir lätt en halv uppsats