Mitt rekreationsbygge..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Slan Cruel skrev:
2658987 Ville bara säga att jag tycker det är sviiiiinrätt med 21" både fram å bak:tummenupp

Det och att den skulle ha en springergaffel var nästan det enda jag hade bestämt när jag började fundera på bygget..
Jag låg inlagd på sjukan en månad efter olyckan på jobbet, då blev det en del skissande i ett kollegieblock och en cirkel kring ett vattenglas fick bli både fram och bakhjul :)
Jag köpte faktiskt skrotTTn via telefon från sjukhussängen också men det tog närmare tre månader till innan jag kunde resa mig upp och kunde se den för första gången :)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ubbejävel skrev:
2659674 Det och att den skulle ha en springergaffel var nästan det enda jag hade bestämt när jag började fundera på bygget..
Jag låg inlagd på sjukan en månad efter olyckan på jobbet, då blev det en del skissande i ett kollegieblock och en cirkel kring ett vattenglas fick bli både fram och bakhjul :)
Jag köpte faktiskt skrotTTn via telefon från sjukhussängen också men det tog närmare tre månader till innan jag kunde resa mig upp och kunde se den för första gången :)

Gött att du shoppade hojen via telefon från sjukhuset, stor :tummenupp för det. Känner igen mig i att ligga och skissa med endast ett glas som mall för hjulen, gjorde samma sak förra sommaren efter jag tänt fyr på huvet. Bilderna blev väll inte jätte bra med tanke på medicineringen men dom är ganska roliga att titta på, speciellt när man ser att hojen man ritat har två styren.:va

Kör hårt nu, vill se detta monster färdigt:yoparty

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Ubbejävel skrev:
2659674 Det och att den skulle ha en springergaffel var nästan det enda jag hade bestämt när jag började fundera på bygget..

Thats the spirit! Keep up the good work:tummenupp

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Idag ska jag hämta bakdrevet från svarvaren, jag skulle väl egentligen kunnat svarva det själv men pga mina skador så har jag svårt att stå upp och jobba för länge så jag lät en annan göra det..
Jag har beställt mitt drevbromsok också, det bör komma idag och jag har en beggad bakbromspump från nån gammal sporthoj ligger och väntar på att jag ska hämta ut den också, det ser ut att bli en del meck i julhelgen :)

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
ojoj krappar d här blir riktigt pfeta krejjor. Inte har du lagt ner en förmögenhet heller verkar det som:tummenupp Som ngn annan sa tanken ser ut som ett fromt lamm om man jämför med resten av hojen. Får bli en grymme lack på den så är nog det problemet ur världen

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Idag hämtade jag och gjorde klart bakdrevet/bromsskivan.. Det visade sig att kedjan glider emot det undre bakramsröret en aning, lite irriterande eftersom det förmodligen inte hade gjort det om jag hade valt ett 48t-drev istället för det 52t som jag valde.. Men men, ett rejält precisionsslag med släggan borde göra en tillräcklig buckla på insidan av röret för att kedjan ska gå fri..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2671025 Idag hämtade jag och gjorde klart bakdrevet/bromsskivan.. Det visade sig att kedjan glider emot det undre bakramsröret en aning, lite irriterande eftersom det förmodligen inte hade gjort det om jag hade valt ett 48t-drev istället för det 52t som jag valde.. Men men, ett rejält precisionsslag med släggan borde göra en tillräcklig buckla på insidan av röret för att kedjan ska gå fri..
vad har du för drev fram?
14? 15?

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:
2672485 vad har du för drev fram?
14? 15?

Fan vet!! Original antar jag.. :) Original bak var 50t men det fanns inte att köpa ett sånt ämne, det fanns 48 och 52t och jag valde 52t för att få en större bromsskiva..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2672530 Fan vet!! Original antar jag.. :) Original bak var 50t men det fanns inte att köpa ett sånt ämne, det fanns 48 och 52t och jag valde 52t för att få en större bromsskiva..

Med tanke på att motorn ej tidigare suttit framför ett 21"-hjul så var det nog klokt att välja det större bakdrevet även med tanke på utväxlingen, trots konflikten med ramen.

/J

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2672539 Med tanke på att motorn ej tidigare suttit framför ett 21"-hjul så var det nog klokt att välja det större bakdrevet även med tanke på utväxlingen, trots konflikten med ramen.

/J

Ja jag tänkte så också..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ny bild..

Dålig bild tagen med telefonen och kanske lite ointressant men jag skickar ut den ändå :)

Jag tänkte att jag skulle göra fem stora hål kring centrum på skivan sen när jag vet hur bred "bromsytan" blir, då kommer inte drevbromsskivan se så gedigen och tung ut..

Bifogat

• 20061222(001)2.JPG
    20061222(001)2.JPG
    138 KB · Visningar: 361
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2672530 Fan vet!! Original antar jag.. :) Original bak var 50t men det fanns inte att köpa ett sånt ämne, det fanns 48 och 52t och jag valde 52t för att få en större bromsskiva..

med orginal hjul skulle jag valt 50 o med de där 52..
gick från 47 till 50 med ett 15 drev fram, de kändes perfekt

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
_Mojje_ skrev:
2673056 Tror att du varit inne och snokat lite på japanska byggen.
Efter att tanken kom på plats så blev likheten slående med många av hojarna på zerochop.com

http://www.zerochop.com/pictureview1.html

Men ett klart coolt bygge iaf. :tummenupp

Tror du det verkligen?? :)

Jo jag kan avslöja att jag äger en bok som heter "Zero chopper spirit" som min vän Ozeo tipsade mig om i min bokhylla och den har man ju dreglat ihop sidorna i ordentligt :)
Men från början så var det nog Goldammers röda båge som var inspirationen. Det var därför det blev en gjuten springergaffel fram och två 21" hjul på den. Goldammer kör med 23" men det blir alldeles för dyrt för mitt budgetbygge..

Bifogat

• goldammer hel hoj.jpg
    goldammer hel hoj.jpg
    85.2 KB · Visningar: 252
Last edited:

_Mojje_

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
XT600 -95, XVS1100 -02 & Norton Dominator -53
Hehe! Inte meningen att avslöja dig! :blah

Men du har ju valt en tuff hoj som förstainspiration. :tummenupp

Gillar att han fixat fjädring i vad som ser ut att vara en stelhäck.
Fast även om han själv sa att det funkade fint så sägs det ju att det var lite si och så med det. Att han nu säljer sådana ramar som han har på den hojen, men UTAN fjädring är väl ett bevis på att det inte var en helt perfekt konstruktion.
:rolleyes:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2672555 Dålig bild tagen med telefonen och kanske lite ointressant men jag skickar ut den ändå :)

Jag tänkte att jag skulle göra fem stora hål kring centrum på skivan sen när jag vet hur bred "bromsytan" blir, då kommer inte drevbromsskivan se så gedigen och tung ut..

Låter kanon! Runda stora lätthål är så coolt flygretro.
Jag kör med detta 48-kuggs kupiga Riviera aluminiumdrev med sex stora lätthål och Regina 530-kedja. Utan lätthål hade det ju mycket riktigt sett ut som en vedklinga.
Clas i sjön har en bra hålsåg som klarar metall. Men en sådan har du säkert. :)
/J

Bifogat

• Bild 045.jpg
    Bild 045.jpg
    46.7 KB · Visningar: 146
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2673328
Clas i sjön har en bra hålsåg som klarar metall. Men en sådan har du säkert. :)
/J

Jodå det har jag redan förstås :)

Riktigt så stora hål kan jag ju inte göra tyvärr eftersom det är en bromsskiva också men jag ska göra så stora som möjligt..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
_Mojje_ skrev:
2673267 Hehe! Inte meningen att avslöja dig! :blah

Men du har ju valt en tuff hoj som förstainspiration. :tummenupp

Gillar att han fixat fjädring i vad som ser ut att vara en stelhäck.
Fast även om han själv sa att det funkade fint så sägs det ju att det var lite si och så med det. Att han nu säljer sådana ramar som han har på den hojen, men UTAN fjädring är väl ett bevis på att det inte var en helt perfekt konstruktion.
:rolleyes:

Nä det stämmer nog att den inte funkade perfekt även om han påstod det själv.. Första gången jag såg hojen och läste om att den var fjädrad bak så trodde jag att det satt en liten fjäder inuti ramröret men det visade ju sig att i stort sett hela tanken innehåller bakfjädringen..
Själv påstår han ju att fjädringsramarna blev för dyra för att producera och sälja men jag tror att de blev glappa och ostadiga snarare..
Den här röda ramen tycker jag verkligen är skitsnygg men de han säljer ser lite för ordinära ut. Där finns inte alls samma snygga former och det övre ramröret som är lite tillplattat på den röda är ett vanligt runt med en bock på mitten bara.
Till och med vinkeln på styrhuvet har han dragit ned på, tanken med att sälja "kopior" på ramen han vann VM med är väl att folk vill bygga likadana hojar och det är väl mer eller mindre omöjligt med den ramen han säljer...

Bifogat

• Goldammer stötare.jpg
    Goldammer stötare.jpg
    68.7 KB · Visningar: 193
  • goldammerram med motor2.JPG
    goldammerram med motor2.JPG
    53.2 KB · Visningar: 198
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ubbejävel skrev:
2673653 Jodå det har jag redan förstås :)

Riktigt så stora hål kan jag ju inte göra tyvärr eftersom det är en bromsskiva också men jag ska göra så stora som möjligt..

Jaja! Du lær nog borra ur æven bromsanliggningsytan också misstænker jag om jag kænner dig rætt, om æn med mindre hål :hihi
/J
tumb_isr_brake.jpg

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ubbejävel skrev:
2672555 Dålig bild tagen med telefonen och kanske lite ointressant men jag skickar ut den ändå :)

Fräsigt bygge, har följt tråden början men först nu har jag en fråga.
Smörjmedel+kedja=skvätt o stänk. Hur blir det om du skall använda drevet som bromsskiva? Personligen tycker jag sånt är skitsnyggt men ställer mig som sagt lite undrande. Kommer smörjmedlet att koka bort så fort man bromsar och/eller beläggen att glasa sig eller är det skitsaksamma?

Jörgen eller någon annan kanske har något bra svar på det också?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning