Mitt rekreationsbygge..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tuppjuck skrev:
2677670 Fräsigt bygge, har följt tråden början men först nu har jag en fråga.
Smörjmedel+kedja=skvätt o stänk. Hur blir det om du skall använda drevet som bromsskiva? Personligen tycker jag sånt är skitsnyggt men ställer mig som sagt lite undrande. Kommer smörjmedlet att koka bort så fort man bromsar och/eller beläggen att glasa sig eller är det skitsaksamma?

Jörgen eller någon annan kanske har något bra svar på det också?
Det är en lätt hoj med en stånka. Motorbromsen är nästan lika kraftig som bakbromsen då. :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2677666 Jaja! Du lær nog borra ur æven bromsanliggningsytan också misstænker jag om jag kænner dig rætt, om æn med mindre hål :hihi
/J
tumb_isr_brake.jpg

Jo visst är det så, i alla fall i framtiden.. Men nu får det räcka med några stora hål innanför slitytan sålänge.. Om jag inte råkar komma över en delningsapparat i mellandagarna förstås, i såna fall kommer nog pelarborren gå varm :)

tuppjuck skrev:
2677670 Fräsigt bygge, har följt tråden början men först nu har jag en fråga.
Smörjmedel+kedja=skvätt o stänk. Hur blir det om du skall använda drevet som bromsskiva? Personligen tycker jag sånt är skitsnyggt men ställer mig som sagt lite undrande. Kommer smörjmedlet att koka bort så fort man bromsar och/eller beläggen att glasa sig eller är det skitsaksamma?

Jörgen eller någon annan kanske har något bra svar på det också?

En drevbroms är ju absolut en kompromiss man tar till när det inte finns nåt annat att välja på och jag skulle nog tro att den inte kommer att funka nåt vidare. Huvudsaken är att den funkar skapligt när det är dags att besikta, jag kommer nog inte att använda bakbromsen så speciellt ofta därefter men man får väl se till att försöka hålla bromsytan ren också och kanske helt enkelt ge fan i att smörja kedjan...
 
Last edited:

njelger

Guest
Schysst bygge. Keep up the good work.


Huvudsaken är att den funkar skapligt när det är dags att besikta, jag kommer nog inte att använda bakbromsen så speciellt ofta därefter

Själv kör jag mest på gata i stan och när jag väl ville använda min bakbroms hade den fastnat.

Jörgen Karlsson skrev:
2658738På gruppkörningar med sporthojarna härifrån så brukar jag vara den som utan konkurrens har minst tank. /J


Vi med 11 har ju så ootroligt mycket större :)
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
njelger skrev:
2677727
Vi med 11 har ju så ootroligt mycket större :)

Jag ska kolla min nån dag men jag tror faktiskt knappt att jag kommer över fyra liter...

Jag får se hur mkt jag kommer att använda bakbromsen, det beror på hur bra frambromsen funkar.. Min framgaffel är ju en gammal gjuten historia från 30-40talet och det sägs att de har en förmåga att vrida sig rejält redan med en trumbroms, så det ska bli intressant att se hur den uppför sig med skiva och fyrkolvsok istället..
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Just nu tittar jag lite extra på mitt styre och har svårt att bestämma mig för hur det ska bli.. Min övre gaffelkrona är ju en gjuten historia med ett hål på varje sida där det ska svetsas in en styrstump för vänster resp höger sida så har man väl byggt ett styre så är det ingen skitsak att byta det om man inte blir nöjd.. Det lutar väl åt att det blir ett styre ungefär som det som sitter på hojen på tidiga bilder men jag har även funderat på att skaffa ett gammalt "TT-styre" (heter det så?) och kapa på mitten för att se hur det blir..
Nån som har ett sånt liggandes? Jag hittade inget på blocket...
Jag ägde ett själv en gång i tiden men det hade jag på en Puch Florida som jag hade trimmat :yoparty
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Ett sånt här styre är det jag menar alltså men jag ska ju montera det "uppochned" i så fall förstås. De finns väl att köpa nya skulle jag tro men eftersom jag ska kapa det på mitten och svetsa i det så behöver ju inte kromet vara perfekt direkt, det enda som ska vara kromat på min hoj är fälgarna..
Nån i närheten av Motala som har ett liggandes?

Jag vet ju inte om det blir bra men jag skulle vilja testa hur det blir med styret lite lägre och lite längre fram, jag kanske köper det, kapar det och sen kastar det..
 

Bifogat

  • v11_styre.jpg
    v11_styre.jpg
    37.6 KB · Visningar: 109
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2677750 Ett sånt här styre är det jag menar alltså men jag ska ju montera det "uppochned" i så fall förstås. De finns väl att köpa nya skulle jag tro men eftersom jag ska kapa det på mitten och svetsa i det så behöver ju inte kromet vara perfekt direkt, det enda som ska vara kromat på min hoj är fälgarna..
Nån i närheten av Motala som har ett liggandes?

Jag vet ju inte om det blir bra men jag skulle vilja testa hur det blir med styret lite lägre och lite längre fram, jag kanske köper det, kapar det och sen kastar det..

har du nån bra bild på styrkrona o hålen?
skulle säkert funka med ett sånt där men om man kikar på gammla "såna" hojar så bruka de va en ganska böjigt o vridet...
kanske kan kapa nå gammalt styre från en gammal husqvarna el likn... :va vet dock ej hur såna ser ut riktigt..
men som sagt..ett tt funkar väl det oså :)

i "boken" så finns de en bild på ett ganska coolt sätt o fästa gasvajern.. vet du vad jag mena då?.
så skulle du ha kört :yoparty
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:
2677836 har du nån bra bild på styrkrona o hålen?
skulle säkert funka med ett sånt där men om man kikar på gammla "såna" hojar så bruka de va en ganska böjigt o vridet...
kanske kan kapa nå gammalt styre från en gammal husqvarna el likn... :va vet dock ej hur såna ser ut riktigt..
men som sagt..ett tt funkar väl det oså :)

i "boken" så finns de en bild på ett ganska coolt sätt o fästa gasvajern.. vet du vad jag mena då?.
så skulle du ha kört :yoparty

Självklart har jag en bild på styrkronan! :)

Jag vet inte hur det skulle bli med ett TT-styre heller, bågen är ju jävligt låg och det innebär ganska höga knän. Med ett för lågt styre skulle nog körställningen kanske bli allt annat än bra. Bågen skulle nog se bra ut på bild utan nån på dock :)
 

Bifogat

  • Upper tree1.jpg
    Upper tree1.jpg
    12.6 KB · Visningar: 107

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2677846 Bågen skulle nog se bra ut på bild utan nån på dock :)

ja..är inte de meningen då :D

har aldrig tänkt på hur en sån där krona ser ut riktigt..
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ubbejävel skrev:
2677716 En drevbroms är ju absolut en kompromiss man tar till när det inte finns nåt annat att välja på och jag skulle nog tro att den inte kommer att funka nåt vidare. Huvudsaken är att den funkar skapligt när det är dags att besikta, jag kommer nog inte att använda bakbromsen så speciellt ofta därefter men man får väl se till att försöka hålla bromsytan ren också och kanske helt enkelt ge fan i att smörja kedjan...

Hahaha, Bräkleen och kedjespray i härlig kombination såg jag för mitt inre :näsblod

Nåjo, jag bara spekulerar, men borde inte centrifugalgraften kasta ut smeten från kedjan så att det aldrig över huvudtaget hamnar på själva anliggningsytan för beläggen?

Om så vore fallet så borde det nog räcka med att ha en snygg skvättkåpa över själva oket så att det inte kommer in något (ivjf så lite som möjligt) där det grenslar skivan/drevet?

Eller konvertera till rem. Tada. Problem solved :tummenupp

(Just kiddin' men själv kommer jag behålla remmen på Wilden även om jag tycker att kedja är "mekaniskt snyggare" på en customhoj)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
njelger skrev:
2677727
Vi med 11 har ju så ootroligt mycket större :)

Men du har å andra sidan mindre motor! :tungan ;)
Håller jag ditt tempo på standardonsdagsrunden, så måste jag toppa tanken vid Gottröra även om jag lämnar Väsbydonken med full tulle. Annars är det kritiskt att komma ända till Waxholm.

När jag kör ensam så är det dock inga problem, men då går det lite lugnare.

Ubbejävel skrev:
2677750 Ett sånt här styre är det jag menar alltså men jag ska ju montera det "uppochned" i så fall förstås. De finns väl att köpa nya skulle jag tro men eftersom jag ska kapa det på mitten och svetsa i det så behöver ju inte kromet vara perfekt direkt, det enda som ska vara kromat på min hoj är fälgarna..
Nån i närheten av Motala som har ett liggandes?

Jag vet ju inte om det blir bra men jag skulle vilja testa hur det blir med styret lite lägre och lite längre fram, jag kanske köper det, kapar det och sen kastar det..

Du tycker inte att det kan bli lite designkonflikt med ett uppochnedvänt TT-styre på en gammal springergaffel? Jag menar att man kanske skulle kunna vända uppochned på typ ett Buckhorn- eller XLH-styre istället. Så att man får ett styre med kontinuerlig mjuk krökning, utan 90-graderssvetsarna som TT-styret har. Boardtrackhojarna hade ju ofta sådana mer mjukt formade "uppochned-styren" á la bockstyret på tävlingstrampcyklar du vet.

Nåväl, det lär nog bli snyggt vilket som! Bara det är lackat och ej kromat samt är uppochnedvänt! :) :tummenupp

/J
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jörgen Karlsson skrev:
2678164
Du tycker inte att det kan bli lite designkonflikt med ett uppochnedvänt TT-styre på en gammal springergaffel? Jag menar att man kanske skulle kunna vända uppochned på typ ett Buckhorn- eller XLH-styre istället. Så att man får ett styre med kontinuerlig mjuk krökning, utan 90-graderssvetsarna som TT-styret har. Boardtrackhojarna hade ju ofta sådana mer mjukt formade "uppochned-styren" á la bockstyret på tävlingstrampcyklar du vet.

Nåväl, det lär nog bli snyggt vilket som! Bara det är lackat och ej kromat samt är uppochnedvänt! :) :tummenupp

/J

jopp va så jag oså tänkte..lite mjukare.. :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..
 

Bifogat

  • Bilder2 008mindre.JPG
    Bilder2 008mindre.JPG
    70.2 KB · Visningar: 371
  • Bilder2 001mindre.JPG
    Bilder2 001mindre.JPG
    90 KB · Visningar: 401
  • Bilder2 015mindre2.JPG
    Bilder2 015mindre2.JPG
    108.9 KB · Visningar: 439
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2678164 Men du har å andra sidan mindre motor! :tungan ;)
Håller jag ditt tempo på standardonsdagsrunden, så måste jag toppa tanken vid Gottröra även om jag lämnar Väsbydonken med full tulle. Annars är det kritiskt att komma ända till Waxholm.

När jag kör ensam så är det dock inga problem, men då går det lite lugnare.



Du tycker inte att det kan bli lite designkonflikt med ett uppochnedvänt TT-styre på en gammal springergaffel? Jag menar att man kanske skulle kunna vända uppochned på typ ett Buckhorn- eller XLH-styre istället. Så att man får ett styre med kontinuerlig mjuk krökning, utan 90-graderssvetsarna som TT-styret har. Boardtrackhojarna hade ju ofta sådana mer mjukt formade "uppochned-styren" á la bockstyret på tävlingstrampcyklar du vet.

Nåväl, det lär nog bli snyggt vilket som! Bara det är lackat och ej kromat samt är uppochnedvänt! :) :tummenupp

/J

Ja man får se vad som händer, styret känns inte så viktigt att göra klart än riktigt men man måste ju börja fundera förstås.. Huvudsaken är att det blir 22mm bara, det finns så mkt mer trevliga handtag att välja bland till såna styren..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..
styret som satt där var ju helt ok :tummenupp :yoparty
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:
2678342 styret som satt där var ju helt ok :tummenupp :yoparty

Det är ändarna av TTns originalstyre som jag har använt nu bara för att ha nåt att hålla i men jag tycker också att det ser helt ok ut...

philsson skrev:
2678333 Hur kan jag bara ha missat detta bygge! Hur extremt coolt somhällst. :tummenupp

Tack så mkt! Ja nu börjar det ju se ut som en båge också...
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ubbejävel skrev:
2678294 Ett par nytagna bilder, den ena i "full fart" med en polare på sadeln..
Idag meckade jag lite med bakskärmen bland annat..

Suddiga bilder tagna precis innan eller möjligtvis strax efter att solen gick ned..

Jag kan inte undgå att fundera lite på hur überkoolt det vore med en liten kompressor bakom cylindern. Ungefär en sån liten som Isto har på Alfa Oomega :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
tuppjuck skrev:
2678355 Jag kan inte undgå att fundera lite på hur überkoolt det vore med en liten kompressor bakom cylindern. Ungefär en sån liten som Isto har på Alfa Oomega :tummenupp

Tror du inte att jag också har tänkt tanken?? Jag letar.. :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2678356 Tror du inte att jag också har tänkt tanken?? Jag letar.. :tummenupp
kanske en liten remdriven turbo av nå slag :va
hur funkar sånt egentligen.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top