Mitt rekreationsbygge..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2642989 Jag hade allt nåt sånt i skallen med ett tag och jag vet fortfarande inte riktigt hur det blir..
Ett tag så funderade jag på att dra upp det övre ramröret i en lite högre båge för att kunna montera en tank under det som man gjorde på den tiden.. Men samtidigt så är det ju såhär, det är ingen Harley och just därför så vill jag inte att det ska se ut som att jag har byggt hojen för att den ska se ut som en Harley om du förstår hur jag menar..
Med den här motorn så vill jag inte att det ska bli alltför mkt Harleylook på den, då blir det bara patetiskt, ungefär som att lackera örnar och amerikanska flaggor på en Yamaha Dragstar..

Inte bara HD, utan även Indian och Excelsior (plus fler Engelska märken körde på träbanorna. Så HD har inget patent på det.

Tycker iaf inte att du ska väja för boardtrackstuket bara för att det inte är en HD.

Jocks bildfynd ovan visar ju verkligen på potentialen du har. Även om det är en radmotor tillskillnad från din så har du ju samma cylindervinkel att jämföra med. Din motor är dessutom ett bättre val, ty en boardtracker ska ju vara smal, (som alla hojar för ovalbana).

Gillar tanken på Jocks bild, lite skön kompromiss mellan det 20-talskantiga tankarna:
tb_lg_1920boardtrack2-lg.jpg

men även de mer moderna mjuka formerna. Cykeln på Jocks bild har på ngt vis spår från både 20-talsdesignen men även hela vägen fram till idag. Den var snygg tycker jag.

/J

Last edited:

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
grymt

grymt bygge. Skall följa den här tråden med stora förhoppningar:yoparty
Blir så jäkla sugen på ngt liknande. Men har inget eget garage, ekonomi eller tid. Men i framtiden så. Vad räknar du med för budget, cirkus. I senaste nr av mc har de en artikel om LA choprods. Kolla in de cyklarna eller sök på nätet o få inspiration. Blitt mina favoritet. Skulle vara grymt med ISR-ackes bromssystem på din hoj men kan tänka mig att de grejorna kostar guld:gnissla

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
bgix skrev:
2643032 Mera gammelracer som inspiration för bygget - Indian 1000cc ca 1923:

Just eftersom det är så svårt att välja tank på hojen och att det faktiskt är en av de viktigaste grejerna för att det ska se riktigt bra ut så är det bra att man faktiskt kan byta tank hur många ggr som helst, bara att prova sig fram :)

Finnishstallion skrev:
2643035 grymt bygge. Skall följa den här tråden med stora förhoppningar:yoparty
Blir så jäkla sugen på ngt liknande. Men har inget eget garage, ekonomi eller tid. Men i framtiden så. Vad räknar du med för budget, cirkus. I senaste nr av mc har de en artikel om LA choprods. Kolla in de cyklarna eller sök på nätet o få inspiration. Blitt mina favoritet. Skulle vara grymt med ISR-ackes bromssystem på din hoj men kan tänka mig att de grejorna kostar guld:gnissla

Faktum är att jag tycker inte att ISR-grejer är så speciellt dyra, riktigt prisvärda faktiskt.. Jag blev erbjuden att köpa ett nytt drevbromskit till bakhjulet häromdagen med både skiva/drev och ett sexkolvsok!! för bara 4500:-.. Nu var väl det ett väldans bra bris då iofs eftersom listpriset för de prylarna är 6500:- men det är ju inte så speciellt dyrt det heller i sammanhanget..
Jag tyckte dock att det skulle se ganska så rejält överdrivet ut med ett sexkolvsok bak på min hoj så jag tackade nej..

Jag skulle tro att jag just nu ligger på ca 20.000:- men då står enbart framgaffeln för ca 8000:- DonatorTTn kostade 3500:- och den använder jag ju egentligen bara motorn från..

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skall frambromsen göra nytta, så är det bra om hjulet tar kontakt med vägbanan ibland...
Odämpade springer och webbgafflar är löjligt studsiga!
Skulle rekomendera dig att ta kontakt med "Mohedakalle", han har dämpare till springer som monteras inuti fjädrarna. Förbättrar väghållningen från obefintlig till, öööhhh, dålig.
Det här med bromsar...
En liten trumma från -80tals enduro borde gå att få dit på bakhjulet. Lätt att fixa länkage med vajer.
Fram torde en enkelskiva räcka gott, emedan såväl vikt som hastighet och väggrepp bör hålla sig relativt moderat.
Husqvarnas gamla racertankar är skicoola!
Borde gå att svetsa ihop själv med sick-sackfog och allt om man tätar med sealer ordentligt efter. Vet dock inte vilken typ av tanklock de använde.
"Strappen" fanns av både läder och sadelgjord - sadelgjord är häftigare, emedan det var lättningsversionen!
Har du två avgasrör från toppen?
Husqvarna hade som du kanske vet "avstämda" rör av samma längd, vilket gjorde att bakre cyllens rör petade ut bakom hojen, medans främre slutade i höjd med bakdäcket.
Tycker det skulle vara en skön flirt med historien!
För övrigt så känner jag en "gube" som nytillverkar Husqvarnaracers på beställning!
Låter otroligt va?
Fråga guiden på Husqvarnamuseét var deras -30talsracer kommer från, så får ni höra!
Btw: Museét är defenetivt värt ett besök!

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Skrotnisse skrev:
2643089 Skall frambromsen göra nytta, så är det bra om hjulet tar kontakt med vägbanan ibland...
Odämpade springer och webbgafflar är löjligt studsiga!
Skulle rekomendera dig att ta kontakt med "Mohedakalle", han har dämpare till springer som monteras inuti fjädrarna. Förbättrar väghållningen från obefintlig till, öööhhh, dålig.

Jo jag känner till såna dämpare och det är inte alls omöjligt att jag kommer att köpa såna senare, de är bra så till vida att de knappt syns heller..

Skrotnisse skrev:
2643089 .Det här med bromsar...
En liten trumma från -80tals enduro borde gå att få dit på bakhjulet. Lätt att fixa länkage med vajer.

Det finns ju tyvärr bara fäste för att montera nåt på på ena sidan av hjulet så jag har inte så jättemkt att välja på...

Last edited:

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Var inne på ISR-brakes.se precis o kollade för skojs skull. Du har kanske vart där o kollat också. Men de har ju tvåkolvsok för både fram o bak. Skulle vara cleant.
Vet inte vad priset är ??? Lycka till med bygget:yoparty

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Finnishstallion skrev:
2643176 Var inne på ISR-brakes.se precis o kollade för skojs skull. Du har kanske vart där o kollat också. Men de har ju tvåkolvsok för både fram o bak. Skulle vara cleant.
Vet inte vad priset är ??? Lycka till med bygget:yoparty

Jodå jag har varit där och kollat vad som finns..
Jag har köpt ett par fyrkolvsok från en gammal Fireblade som jag tänkte använda det ena av fram ihop med ett hemmagjort fäste och en eftermarknadskiva till HD..
Jag vill hålla det här bygget lite "budget" ändå och inte köpa allt färdigt..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:

Tackar!! Som du ser så har jag fått till ett sadelfäste sen jag visade dig bilder på den sist också..

Jag var just inne och kollade din tråd, riktigt snygg rumpa hade du tillverkat tycker jag..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2643368 Tackar!! Som du ser så har jag fått till ett sadelfäste sen jag visade dig bilder på den sist också..

Jag var just inne och kollade din tråd, riktigt snygg rumpa hade du tillverkat tycker jag..

Roffes vräker ut en del gamla grejer ur gömmorna på Blocket nu. Den här polerade alu-oljetanken är lite rätt i tiden för din hoj tycker jag. Ville bara tipsa.
http://www.blocket.se/vi/9823944.htm?ca=11_s

Antar att din XT-motor är en torrsumpare precis som de gamla tvåventils SR/XT jag haft.

/J

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fan vad tuff! Det där blir nog bra :tummenupp Jag tror att den kommer att låta mycket med det där röret :yoparty

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2643396 Roffes vräker ut en del gamla grejer ur gömmorna på Blocket nu. Den här polerade alu-oljetanken är lite rätt i tiden för din hoj tycker jag. Ville bara tipsa.
http://www.blocket.se/vi/9823944.htm?ca=11_s

Antar att din XT-motor är en torrsumpare precis som de gamla tvåventils SR/XT jag haft.

/J

Det stämmer att den behöver en tank men det känns inte riktigt rätt att köpa en polerad aluminiumhistoria för över 4000:- till den, men tack för tipset ändå.. :)
Jag kommer nog förmodligen att skaffa fram ett par lämpliga gavlar och en stump rör och svetsa ihop nåt eget, troligtvis i rostfritt.. Sen ska jag försöka få till anslutningarna på tanken så att jag kan använda originalslangarna har jag tänkt..

lahi skrev:
2643404 Fan vad tuff! Det där blir nog bra :tummenupp Jag tror att den kommer att låta mycket med det där röret :yoparty

:) Jo den kommer nog att låta alldeles för mkt med den där pipan så jag ska tillverka en insats till den har jag tänkt :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ubbejävel skrev:
2643405 Det stämmer att den behöver en tank men det känns inte riktigt rätt att köpa en polerad aluminiumhistoria för över 4000:- till den, men tack för tipset ändå.. :)
Jag kommer nog förmodligen att skaffa fram ett par lämpliga gavlar och en stump rör och svetsa ihop nåt eget, troligtvis i rostfritt.. Sen ska jag försöka få till anslutningarna på tanken så att jag kan använda originalslangarna har jag tänkt..

Ja det har du rätt i, det var lite blodigt. Hade för mig att den låg på 1600:- någonting.

Annars är det ju coolt att göra som då det begav sig: dela upp bensintanken i en bensin- och en oljedel. Kör du sedan lite på isen med den framöver så har du ju då dessutom skapat värme på hälften av dina knän! :hihi

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2643419 Ja det har du rätt i, det var lite blodigt. Hade för mig att den låg på 1600:- någonting.

Annars är det ju coolt att göra som då det begav sig: dela upp bensintanken i en bensin- och en oljedel. Kör du sedan lite på isen med den framöver så har du ju då dessutom skapat värme på hälften av dina knän! :hihi

Jag skulle ju kunna dela upp tanken så att jag oljan bak och soppan fram då så har jag värme för båda benen :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2643368 Tackar!! Som du ser så har jag fått till ett sadelfäste sen jag visade dig bilder på den sist också..

japp gilla verkligen sadeln.. blir snyggt :)
den blir cool som faen bara den får rätt tank.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ubbejävel skrev:
2643442 Jag skulle ju kunna dela upp tanken så att jag oljan bak och soppan fram då så har jag värme för båda benen :)

Outsägligt klokt måste jag säga! :tummenupp En klimatanpassad nordisk boardtracker för raska resor över de vidsträckta isvidderna i norrskenet! :D "Till horisonten på en minut, och med varma knän!" Får du skalda när det blir reportage i tidningarna! :yoparty

Vi får hoppas på isvinter nästa år så att du kan fara härs och tvärs mellan östersjöns städer! :hihi

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2643459 Outsägligt klokt måste jag säga! :tummenupp En klimatanpassad nordisk boardtracker för raska resor över de vidsträckta isvidderna i norrskenet! :D "Till horisonten på en minut, och med varma knän!" Får du skalda när det blir reportage i tidningarna! :yoparty

Vi får hoppas på isvinter nästa år så att du kan fara härs och tvärs mellan östersjöns städer! :hihi

Du har nog en skruv lös min vän! :D

ozeo skrev:
2643455 japp gilla verkligen sadeln.. blir snyggt :)
den blir cool som faen bara den får rätt tank.

Jag har hela vintern på mig att bygga tankar, jag lär inte kunna börja jobba förrän tidigast framemot sommaren skulle jag tro...

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ubbejävel skrev:
2643470 Du har nog en skruv lös min vän! :D

Jag har hela vintern på mig att bygga tankar, jag lär inte kunna börja jobba förrän tidigast framemot sommaren skulle jag tro...

Det är en förutsättning om man åker HD :hihi

Får man fråga vad det är som har hänt med dig?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2643470 Du har nog en skruv lös min vän! :D

ja då finns de ju tid :näsblod
kul o ha nåt o göra när man e sjukskriven :)
satt o shopa lite på bilderna i tråden..
en lång smal skulle funka..
inte funderat på o dra ett övre rör o sätta tank under/imellan?
men som du sa,, funkar de inte e de bara o gö en ny :D

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2643480 Det är en förutsättning om man åker HD :hihi

Får man fråga vad det är som har hänt med dig?

Jodå det får man fråga..

Nittonde Juni stod jag på en sk saxlift på ett bygge i Kungens kurva(Heron City)..
Jag stod sju meter upp när saxlifthelveten helt plötsligt fick för sig att vippa när jag stod i den, jag smaskade i betonggolvet med en ganska rejäl fart och fick sedan ett lass med rör som låg i liften över benen..
Jag bröt båda benen på flera ställen, ryggen gick av på tre ställen och så fick ja ett par andra mer eller mindre allvarliga småskador också..
Ordentliga skador som sagt men inga nervskador och jag slog aldrig i skallen heller, inte hårt iaf så jag kommer nog upp på benen igen inom ett par månader nu.. Jag kommer nog att bli i det närmaste återställd tror både läkarna och jag..

ozeo skrev:
2643494 ja då finns de ju tid :näsblod
kul o ha nåt o göra när man e sjukskriven :)
satt o shopa lite på bilderna i tråden..
en lång smal skulle funka..
inte funderat på o dra ett övre rör o sätta tank under/imellan?
men som du sa,, funkar de inte e de bara o gö en ny :D

Man vill ju gärna ha några liter i tanken också så man får lite räckvidd. Men som en HD-åkande polare sa till mig "-Du kommer ändå vilja gå av hojen var femte mil så tanken behöver inte vara större än så" :)

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping