Mitt rekreationsbygge..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ubbejävel skrev:
2643500

Man vill ju gärna ha några liter i tanken också så man får lite räckvidd. Men som en HD-åkande polare sa till mig "-Du kommer ändå vilja gå av hojen var femte mil så tanken behöver inte vara större än så" :)
:D ...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2643500 Jodå det får man fråga..

Nittonde Juni stod jag på en sk saxlift på ett bygge i Kungens kurva(Heron City)..
Jag stod sju meter upp när saxlifthelveten helt plötsligt fick för sig att vippa när jag stod i den, jag smaskade i betonggolvet med en ganska rejäl fart och fick sedan ett lass med rör som låg i liften över benen..
Jag bröt båda benen på flera ställen, ryggen gick av på tre ställen och så fick ja ett par andra mer eller mindre allvarliga småskador också..
Ordentliga skador som sagt men inga nervskador och jag slog aldrig i skallen heller, inte hårt iaf så jag kommer nog upp på benen igen inom ett par månader nu.. Jag kommer nog att bli i det närmaste återställd tror både läkarna och jag..

Man vill ju gärna ha några liter i tanken också så man får lite räckvidd. Men som en HD-åkande polare sa till mig "-Du kommer ändå vilja gå av hojen var femte mil så tanken behöver inte vara större än så" :)

Fy satan! Kan tänka mig att du hann tänka en hel del på den resan ned mot golvet:gnissla Vilken mardröm...

Jag hoppas förstås att du återkommer till full kapacitet igen.
Människokroppen är ju fantastisk på att återhämta sig.

Hittade ett reportage från ett annat liknande bygge, även om det är lite mer bling så tycker jag ändå om formspråket: www.hotbikeweb.com/features/0603hbkp_2004_lacc_funculo_chopper/ Men din ram är faktisk mer harmonisk i vissa avseenden. Det är svårt att slå skönheten i ett rakt övre ramrör, hela vägen från styrhuvudet till bakre hjulbulten.

Det där om tankvolym kan jag hålla med om. Jag har 9-literstank på min HD, och det är faktiskt rätt lagom att få sträcka på kroppen efter just 9 liter! :hihi

/J

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jörgen Karlsson skrev:
2643537 Fy satan! Kan tänka mig att du hann tänka en hel del på den resan ned mot golvet:gnissla Vilken mardröm...

Jag hoppas förstås att du återkommer till full kapacitet igen.
Människokroppen är ju fantastisk på att återhämta sig.

Hittade ett reportage från ett annat liknande bygge, även om det är lite mer bling så tycker jag ändå om formspråket: www.hotbikeweb.com/features/0603hbkp_2004_lacc_funculo_chopper/ Men din ram är faktisk mer harmonisk i vissa avseenden. Det är svårt att slå skönheten i ett rakt övre ramrör, hela vägen från styrhuvudet till bakre hjulbulten.

Det där om tankvolym kan jag hålla med om. Jag har 9-literstank på min HD, och det är faktiskt rätt lagom att få sträcka på kroppen efter just 9 liter! :hihi

/J

Jag minns faktiskt inte resan ned. Jag kommer ihåg att jag började vippa och nästa sak jag minns är att jag låg på golvet med en jävla massa folk runtomkring, ambulans var redan på väg..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ubbejävel skrev:
2643562 Jag minns faktiskt inte resan ned. Jag kommer ihåg att jag började vippa och nästa sak jag minns är att jag låg på golvet med en jävla massa folk runtomkring, ambulans var redan på väg..

Usch. Saxliftar och sk skylifts verkar vara lömska i vissa lägen. Det har ju hänt en del med sådana.

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Hur funkar det med besiktning, går det som amatörbygge eller hur gör man..?

/R

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ronta skrev:
2643571 Hur funkar det med besiktning, går det som amatörbygge eller hur gör man..?

/R

Jag tänkte faktiskt försöka använda mig av TTns identitet och köra en "ombyggt fordon"..
Vet inte hur det kommer att gå dock..

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Ubbejävel skrev:
2643579 Jag tänkte faktiskt försöka använda mig av TTns identitet och köra en "ombyggt fordon"..
Vet inte hur det kommer att gå dock..

Ok, nej vet inte heller hur reglerna är.. Men coolt bygge ialf.. :yoparty

/R

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Klart coolt bygge. Själv håller jag på med ett bygge med en gammal pannamotor som bla får insprutning, tanken var att jag skulle ha en gammal retrostukad bobber som kontrast till hojarna jag jobbar med men det gick liksom inte att hålla fingrarna i styr (därav insprutningen).
Istället köpte jag och en kollega en minibobber.

Bifogat

• 2006-11-29 004_liten.jpg
    2006-11-29 004_liten.jpg
    95.5 KB · Visningar: 341

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Nesse skrev:
2643700 Klart coolt bygge. Själv håller jag på med ett bygge med en gammal pannamotor som bla får insprutning, tanken var att jag skulle ha en gammal retrostukad bobber som kontrast till hojarna jag jobbar med men det gick liksom inte att hålla fingrarna i styr (därav insprutningen).
Istället köpte jag och en kollega en minibobber.

Sprut på en panna alltså? Fränt!

Le Mans skrev:
2643649 :bow Kommer att bli skitballt!
Fler thumpers!!!

Thumpers :confused:

Last edited:

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ducce 900SS -94
Sjuuuuuuuuuuukt brutalt!!! Ska bli jävligt skoj att följa denna tråd! :tummenupp :tummenupp

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Pelvan skrev:
2643861 Sjuuuuuuuuuuukt brutalt!!! Ska bli jävligt skoj att följa denna tråd! :tummenupp :tummenupp

Jag hade ju egentligen bara tänkt lägga upp de här bilderna för att få lite åsikter men nu kanske jag åker på att fortsätta kasta in bilder under byggets gång :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ubbejävel skrev:
2644034 Jag hade ju egentligen bara tänkt lägga upp de här bilderna för att få lite åsikter men nu kanske jag åker på att fortsätta kasta in bilder under byggets gång :)
Klart du ska! :)
En byggtråd vore kul tycker jag!
/J

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
UrbanTiger skrev:
2643859 Frän grejja som du fått ihopa :tummenupp
Det här med tanken är ju skitviktigt. Jag tänker mig en tang liknande den på den tidigare bilden.

Men den ska ju i så fall vara tvådelad så att man ser ramröret uppifrån och sidorna ska vara polerade (aluminium ?) med resten lackat och en pinstripe längs kanten.

vet du nåt om den?..ser ut typ som en gammal cb likn med sådan där bakdel som man skruvar fast, typ såna som finns på blocket. o förgasarna sen då :yoparty

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Coolt bygge!:tummenupp

Ser ju att du har varit å smygkikat hemma hos mej å fått ideer? :rolleyes:

Har oxå gjort rekreationsbygge :D
(notera fotpinnarna.....gjorda av "barends" till MTB)

Nyfiken på hur den där moppetanken ser ut.

Bifogat

• minibiken 005.jpg
    minibiken 005.jpg
    89.2 KB · Visningar: 210
  • minibiken 004.jpg
    minibiken 004.jpg
    124.2 KB · Visningar: 173
  • minibiken 002.jpg
    minibiken 002.jpg
    100.5 KB · Visningar: 214
  • minibiken 003.jpg
    minibiken 003.jpg
    105.9 KB · Visningar: 128
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
ozeo skrev:
2644356 vet du nåt om den?..ser ut typ som en gammal cb likn med sådan där bakdel som man skruvar fast, typ såna som finns på blocket. o förgasarna sen då :yoparty

Förgasarna är ju hederliga gamla bilwebrar eller nåt, fränt!! :)
Resten av hojen vet jag inget om men jag gillar växelmojängen :)
Bilden heter ju nånting med CB900 så det du säger stämmer nog till viss del..

Stoppsladd skrev:
2644385 Coolt bygge!:tummenupp

Ser ju att du har varit å smygkikat hemma hos mej å fått ideer? :rolleyes:

Har oxå gjort rekreationsbygge :D
(notera fotpinnarna.....gjorda av "barends" till MTB)

Nyfiken på hur den där moppetanken ser ut.

Fan också att du tittade in!! Nu ser ju folk att jag snott konceptet rakt av :D

Tanken kommer jag inte att visa upp förrän jag fått hem den, testat den på ramen och kommit fram till att den får duga tills vidare Men jag kan avslöja att den är ganska liten, rund och kommer från en Monark :)

Agent Apelsin skrev:
2644332 Fruktansvärt koolt bygge! Helt rätt avgasrör och motorn passade bra till stuket också tycker jag. :yoparty

Jag kan inte annat än att hålla med även om jag kanske inte har rätt att uttala mig, jag tycker också att motorn sitter perfa i ramen, det ser ut som att den alltid har suttit där.. :)
Behöver jag nämna att jag gillar stånkor? Tyvärr så finns det väl inte så mkt större luftkylda motorer att hitta än den jag har....

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping