Mitt rekreationsbygge..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Enda fördelen med mellanaxel jag kan komma på, är när de använder lösningen på choppers.
Går att sätta bakbromsen på mellanaxeln.
Dessvärre tror jag bara lösningen funkar (någorlunda) på stelbenare.
På choppers har man ju djävligt mycket av vikten på bakhjulet, därför blir det moppebroms.

Visserligen en ingenjörsmässig lösning som kan bli nog så snygg, men om kedjan till bakhjulet går av så har man ingen bakbroms öht :huvet

Fan så trist när den ena stoppklossen efter den andra dyker upp i ett bygge så man måste planera om i flykten. Bleh :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det går inte att flytta vare sig fram eller bakdrevet tyvärr. Det kanske skulle gå att flytta in framdrevet 4-5mm innan kedjan börjar skrapa i blocket men bakdrevet går inte att flytta ut alls, ramen är i vägen..

SFRO ja, den biten har jag tänkt slippa.. :)

Lugn. Jag skulle bocka ut ramrören, det är inte svårt att få till symmetriskt. Du syftar lätt med ett snöre spänt i centerlinjen utefter det övre ramröret. Det blir det mest seriösa. Lätt är det att fixa också. Du måste ju ändå svarva distanser för att få hjulet i mitten samt bakhjulet att spåra efter framhjulet. Det är ju ramen som ska anpassas efter motorn.
20 mm är inte mycket.
Cheer up! Ingen mellanaxel!

För att få ut drevet i sida när du väl har hjulet i hojens centerlinje i den breddade "svingen" så får du endera shimsa ut bakdrevet eller handla ett kupigt dito alternativt ekra över fälgen lite åt andra hållet. Det kan säkert Sigge Ehrling hjälpa dig med.

/J

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Cheer up! Ingen mellanaxel!

/J

Jo jag har ju i stort sett byggt hela ramen själv från början så det skulle jag klara utan problem men jag var verkligen noga med att bygga bakramen så smal som möjligt eftersom jag inte gillar när bakramen är mkt bredare än däcket. Däcken är ju bara 120mm och flyttar man då ut rören på ena sidan 20mm så kommer nog hojen att se väldigt osymmetrisk ut, hade däcket varit 280mm så hade det nog inte märkts däremot..

Kupigt bakdrev kan jag inte använda heller eftersom jag ju kör med drevbroms och breddar jag bakramen så måste jag köpa ny bakaxel också vilket inte är direkt gratis heller men det är väl iofs inget stort problem..

Just nu är jag less på det, jag gillar inte att behöva kompromissa för mkt..

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Fantastiskt coolt bygge Ubbe! Självklart ska du inte börja kompromissa när du har kommit så långt, det kommer du störa dig på i all evighet! Då får kanske helt enkelt låta det vila ett tag, tills du kommer på någon klippsk lösning på problemet, eller kan du rent av leta upp en annan motor?! Självklart kostar det ju pengar, men i slutändan är det roligt att ha konstruerat, byggt och betalat en hoj som är som du vill ha den, istället för att ha konstruerat, byggt och betalat (lite mindre) för en hoj som INTE är som du vill ha den! Nä, gå den extra milen och bygg den som det var tänkt, och lycka till!!

Mvh Crallan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men jag tycker alltså att du ska bocka ut ramrören på båda sidor för att få symmetri. Bockar man dessutom ut rören så att de divergerar så kommer man ju endast att nå full bredd längst akterut. Dvs där ramrören ansluter tilll navet.
Jag tror inte att det kommer att se så märkligt ut. Det är mer hjulets diameter/bredd-förhållande som bestämmer intrycket av hur bred bakdelen är på hojen tycker jag.

Mvh
/J
Jo jag har ju i stort sett byggt hela ramen själv från början så det skulle jag klara utan problem men jag var verkligen noga med att bygga bakramen så smal som möjligt eftersom jag inte gillar när bakramen är mkt bredare än däcket. Däcken är ju bara 120mm och flyttar man då ut rören på ena sidan 20mm så kommer nog hojen att se väldigt osymmetrisk ut, hade däcket varit 280mm så hade det nog inte märkts däremot..

Kupigt bakdrev kan jag inte använda heller eftersom jag ju kör med drevbroms och breddar jag bakramen så måste jag köpa ny bakaxel också vilket inte är direkt gratis heller men det är väl iofs inget stort problem..

Just nu är jag less på det, jag gillar inte att behöva kompromissa för mkt..

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Fantastiskt coolt bygge Ubbe! Självklart ska du inte börja kompromissa när du har kommit så långt, det kommer du störa dig på i all evighet!
Mvh Crallan

Tack så mkt!

Jo det är ju tråkigt när man måste kompromissa men samtidigt så är ju det här den första hojen jag snickrar ihop så jag får väl kanske räkna med en del tabbar.. Jag har ju faktiskt redan bestämt att jag ska börja på ett nytt bygge när den här är klar eftersom det är vissa grejer som jag skulle vilja ha byggt annorlunda..

Men jag tycker alltså att du ska bocka ut ramrören på båda sidor för att få symmetri. Bockar man dessutom ut rören så att de divergerar så kommer man ju endast att nå full bredd längst akterut. Dvs där ramrören ansluter tilll navet.
Jag tror inte att det kommer att se så märkligt ut. Det är mer hjulets diameter/bredd-förhållande som bestämmer intrycket av hur bred bakdelen är på hojen tycker jag.

Mvh
/J

Jag måste tyvärr nog flytta ut det nedre röret hela vägen framifrån eftersom kedjan låg ganska nära redan från början och den skulle skrapa i annars..

Jag tror att bygget måste få ligga till sig i nån vecka innan jag har kommit över strulet och tar tag i det :)

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går de inte bara o värma o trycka ut allt med en portopover(stavn) typ :va

_Mojje_

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
XT600 -95, XVS1100 -02 & Norton Dominator -53
Om du ska göra en mellanaxel kan det ju vara en idé att även sätta bakbromsen på denna som det tidigare sagts. Gör du detta så kan du ju även skifta sida som kedjan sitter på om det skulle bli för trångt på vänstersidan med allt.
Görs ju ibland på harleys där dom vill ha dit bredare däck, dock då med en växellåda för högerdrift.

Lite synd att behöva röra till ett bygge som är byggt för att vara så enkelt som möjligt, men om du inte ska byta motor så är det väl bara extraaxel eller bredda häcken på den som gäller.
Även breddning är lite synd då den är gjord för att vara slimmad. (har du sett Krantz smala chopperbygge? Iofs byggt på v-twin och med -70talsstuk, men med idén om att inget mer än styre ska sticka ut mer än motorn)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Har du sett Krantz smala chopperbygge? Iofs byggt på v-twin och med -70talsstuk, men med idén om att inget mer än styre ska sticka ut mer än motorn

Jodå den har jag sett, härlig båge som går emot strömmen nu när alla ska ha alldeles för breda bakdäck :)

Det blir mellanaxel för min del nu, jag har beställt dreven och lager till det..

Har du kvar TT-motorn? Renovera den med hjälp av XT-motorn!? De flesta delarna passar väl att flytta över?

Tyvärr sålde jag ju den strax innan jag fick hem den nya motorn :huvet

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad händer med bygget? Var länge sedan man fick se något. Väntar med spänning på slutresultatet.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jodå den har jag sett, härlig båge som går emot strömmen nu när alla ska ha alldeles för breda bakdäck :)

Det blir mellanaxel för min del nu, jag har beställt dreven och lager till det..

Tyvärr sålde jag ju den strax innan jag fick hem den nya motorn :huvet

Hej!
Ja nu undrar jag också hur det har gått med ditt coola rekreationsbygge!?Mest är jag orolig för hur det har gått med dig, hur är det med dig? Jag hoppas att det inte är komplikationer i läkeprocessen som fått dig att tystna?

/J

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hej!
Ja nu undrar jag också hur det har gått med ditt coola rekreationsbygge!?Mest är jag orolig för hur det har gått med dig, hur är det med dig? Jag hoppas att det inte är komplikationer i läkeprocessen som fått dig att tystna?

/J

Ja, det har varit tyst välldigt länge nu. Hoppas att det inte är några komplikationer i någon process som gjort att du tystnat. Så fall får vi alla hoppas
att du kryar på dig.

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Nu har jag varit borta länge...

Ja, det har varit tyst välldigt länge nu. Hoppas att det inte är några komplikationer i någon process som gjort att du tystnat. Så fall får vi alla hoppas
att du kryar på dig.

Hej på er allihop!

Nejdå det är inga komplikationer i min läkning eller nåt som har gjort att jag hållit mig undan en längre tid. Jag blev bara så less på hela bygget när det inte blev som jag hade tänkt mig så jag har helt enkelt inte tittat på det på en längre tid nu.. Sen var det ju så också att jag bestämde mig för att änd inte köra nåt i sommar ens om jag blev klar med den och då sjönk väl stressen en aning kan man säga, nu behöver den ju inte bli klar förrän till nästa säsong..

Men nu börjar inspirationen blomma upp i kroppen igen och bara jag får tummen ur och stressar på svarvaren så att han i sin tur får sin tumme ur och fixar till det där satans mellandrevet så ska jag ta ett tag på den igen..

Bara mellanaxeln blir klar så är det väl dags att börja leta efter lite tänddelar som saknas. Tips någon?? Det är tändmodul och tändspole som saknas..

Om min egen kropp kan jag nämna att den läker väl men det tar en jävla tid.. Jag kan gå kanske upp emot 3km nu skulle jag kunna tänka mig och den första kilometern kan jag nog gå utan att halta nämnvärt, det får man väl vara nöjd med för stunden.
Ryggen tar nog lite längre tid på sig innan den blir någorlunda ok men om jag försöker att inte belasta den så mkt så hänger den med ganska ok nu. Det är ju pga ryggen som jag har bestämt att det inte blir nåt gasande i sommar...
Sen har jag ju en fotled som jävlas en del men det är ju högerfoten och den behöver man ju inte använda när man kör hoj som tur är, vem använder fotbromsen liksom? :tungan

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Bara mellanaxeln blir klar så är det väl dags att börja leta efter lite tänddelar som saknas. Tips någon?? Det är tändmodul och tändspole som saknas..

Om min egen kropp kan jag nämna att den läker väl men det tar en jävla tid.. Jag kan gå kanske upp emot 3km nu skulle jag kunna tänka mig och den första kilometern kan jag nog gå utan att halta nämnvärt, det får man väl vara nöjd med för stunden.
Ryggen tar nog lite längre tid på sig innan den blir någorlunda ok men om jag försöker att inte belasta den så mkt så hänger den med ganska ok nu. Det är ju pga ryggen som jag har bestämt att det inte blir nåt gasande i sommar...
Sen har jag ju en fotled som jävlas en del men det är ju högerfoten och den behöver man ju inte använda när man kör hoj som tur är, vem använder fotbromsen liksom? :tungan

Knallgula Accelgrejer och brunröda tändstiftshattar är alltid skitsnyggt, isht om man har svart ram :tummenupp

Lycka till med kroppen. Inte för att jag vet hur det är att vara så trasig men jag har levt med kronisk värk i knäna sedan jag var 2-3 år gammal och lite småolyckor så ngt lite kan jag vara medkännande. Följer ditt bygge med stort intresse (liksom en del andra) för att få lite bra inspiration själv och helt enkelt beundra att folk har bra handlag o smak/design :tummenupp :yoparty

Jag tänker iaf inte tjata på att du skall stressa. Läk o må bra. Hälsan är trots allt viktigare :)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Knallgula Accelgrejer och brunröda tändstiftshattar är alltid skitsnyggt, isht om man har svart ram :tummenupp

Lycka till med kroppen. Inte för att jag vet hur det är att vara så trasig men jag har levt med kronisk värk i knäna sedan jag var 2-3 år gammal och lite småolyckor så ngt lite kan jag vara medkännande. Följer ditt bygge med stort intresse (liksom en del andra) för att få lite bra inspiration själv och helt enkelt beundra att folk har bra handlag o smak/design :tummenupp :yoparty

Jag tänker iaf inte tjata på att du skall stressa. Läk o må bra. Hälsan är trots allt viktigare :)

Jag skulle helst vilja ha en gammal kantstött tändspole typ bil sittandes på ramen framför motorn eller nåt, det skulle se lagom bonnigt ut, men jag vet inte om det funkar ihop med Teneréns cdi-box...

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Hej på er allihop!

Nejdå det är inga komplikationer i min läkning eller nåt som har gjort att jag hållit mig undan en längre tid. Jag blev bara så less på hela bygget när det inte blev som jag hade tänkt mig så jag har helt enkelt inte tittat på det på en längre tid nu.. Sen var det ju så också att jag bestämde mig för att änd inte köra nåt i sommar ens om jag blev klar med den och då sjönk väl stressen en aning kan man säga, nu behöver den ju inte bli klar förrän till nästa säsong..

Men nu börjar inspirationen blomma upp i kroppen igen och bara jag får tummen ur och stressar på svarvaren så att han i sin tur får sin tumme ur och fixar till det där satans mellandrevet så ska jag ta ett tag på den igen..

Kul att höra att alla processer är igång igen! Som tuppjuck säger är det bättre att läka än att stressa men självklart hoppas jag ändå på uppdateringar framöver på ditt übercoola bygge... Fortsätt att krya på dig!

/Mats

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj