Tackar så mycket för att snabbt och bra svar!
Vart köpte du böjarna och röret?
Lycka till med resten av bygget!
hej
turbon till vänster tänkte att avgasröret inte behövde svänga så skarpt för att få en bra sväng ut från turbon,men luftfiltret blir ett så kort som man bara hittar
En liten luftfilterfundering jag haft väldigt länge men inte kommit mig för att fixa är
Svarva en stos med platta som passar över inloppet turbon
Skaffa typ kn filter modell rund krans med hål rakt igenom
Svarva ett lock som passar utanpå samt dra ihop detta med en lång pinnskruv eller dyligt
Ganska likt en gammal raggarbilsförgasarsetup, Är ni med??
Plattan ska naturligtvis ligga så tätt det går mot kompressorhuset
Detta gör att man kan tilverka nästan som en tratt inne i luftfiltret
filtret kan ju vara typ bara 75-80 långt
...
...
hej
turbon till vänster tänkte att avgasröret inte behövde svänga så skarpt för att få en bra sväng ut från turbon,men luftfiltret blir ett så kort som man bara hittar
En liten luftfilterfundering jag haft väldigt länge men inte kommit mig för att fixa är
Svarva en stos med platta som passar över inloppet turbon
Skaffa typ kn filter modell rund krans med hål rakt igenom
Svarva ett lock som passar utanpå samt dra ihop detta med en lång pinnskruv eller dyligt
Plattan ska naturligtvis ligga så tätt det går mot kompressorhuset
Detta gör att man kan tilverka nästan som en tratt inne i luftfiltret
filtret kan ju vara typ bara 75-80 långt
Det där är den design på luftfilter som jag funnit ut flödar bäst. I synnerhet om tratten är av typen full radius, dvs med form som en "landgångsskivad" donut.
För att undvika tvärslå över insuget så kör jag inte med centrumskruv utan med tre st piedestaler/distaner som är gängade i var ända. Dessa skruvas fast i bakstycket och locket skruvas fast med korta insex med kullrig skalle i andra ändan. På så vis kan heller inga lösa smådelar fara in i insuget.
Här är mitt nuvarande luftfilter. Handlat K&N-insatsen från Roffes, 3" hög
Vill man porra till det ordentligt skulle man ju handfila till piedestalerna till elipsoid form på tvärsnittet. Och montera dem i den radiella flödesriktningen
Det där låter inte helt dumt. Men skruven mitt i? Skulle man inte kunna ha en stos undertill, en platta ovanpå (sett ur "filtervy" om ni är med) Sen klämmor på sidorna likt sådana som klämmer ihop luftbilterburkar på din vanlige bruksbil.
typ:
Eller såhär då fast inte skruv i mitten utan 4 klämmor runtom. Pressas mot stosen som sitter på snurrbon. Bygger inte "ut ur kåpan" utan på höjden/längden eller vad ni nu vill kalla det.
Fattade jag dig rätt Peter?
Problemet med klämmor på sidan är att det inte funkar på ett filter som står fritt. Filtret måste ha stöd annars kommer det att kalva iväg i sidled, förr eller senare. I synnerhet om man vill ha ett filter så högt att det kan inrymma en tratt/airhorn
På en turbomotor supportar det här nog över 350 hk
Problemet med klämmor på sidan är att det inte funkar på ett filter som står fritt. Filtret måste ha stöd annars kommer det att kalva iväg i sidled, förr eller senare.
Sweet! det bygger inte farligt heller.
borde man inte kunna sätta "bottenplattan" mot kompressorhusets "snigel", så att kompressorinlopp hamnar centrerat i filtret? Då spar man ju även den sträckan så att säga. Hade varit nice med ett unt filter med samma ytterdiam. som kompressorhusets
Edit: givetvis gör man en fullradie tratt till inlopp på kompressorn
Kompressorhuset bildar inte en plan botten då den ju är i korkskruvs design
Men som jag tidigare skrev så ska ju plattan bottna mot den närmsta delen på kompressorhuset
Som att vända en tratt fel väg så att säga
I plattan svarvar man ju även styrning för filtret
Smart det där med filtret Tror jag ska rymma mitt filter innanför kåpan, annars är det där ju klart ett alternativ!
Peterpain/andersson_turbo: Ang att köra migens gas som rotgas vid rf-tiggande, vilken gas har ni i migen? Funkar mison18?
hej
undrar vilken bensinkran man ska använda hur har ni gjort,en egen eller en köpe kran typ pingel för nu behöver man ju en kran med retur på
tips tips tips eller något bra kort som som man kan planka rätt av
ha det
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2