Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Fan Va Snabba O Goa Ni är

Det Ante Mig Nästan Att Det Skulle Skilja Sig På Dom
Farbror Ljunghusen Kanske Har 135 Or

God Natt Pojkar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
slänger in några kort från igår

lyfte på toppen igår o la dit spacern under cyllen
den passade som jag gjort efter cylindetftspackningen

hoppas att det du har munstycken till mig o tack för att ni kollar om ni har
nu ska jag iväg o handla en passande roterande fil till min 6 mm luftmaskin för att slipa ur kamdreven,tror att jag pluggat rätt nu det ska väl slipas ur minst 3 mm motsols eller !!!

ha det
 

Bifogat

  • HPIM1256.JPG
    HPIM1256.JPG
    141.8 KB · Visningar: 133
  • HPIM1259.JPG
    HPIM1259.JPG
    181.3 KB · Visningar: 124
  • HPIM1260.JPG
    HPIM1260.JPG
    167.2 KB · Visningar: 146
  • HPIM1263.JPG
    HPIM1263.JPG
    180 KB · Visningar: 132
  • HPIM1265.JPG
    HPIM1265.JPG
    104.3 KB · Visningar: 123
  • HPIM1266.JPG
    HPIM1266.JPG
    148.3 KB · Visningar: 130
  • HPIM1268.JPG
    HPIM1268.JPG
    155.3 KB · Visningar: 139
  • HPIM1269.JPG
    HPIM1269.JPG
    163.1 KB · Visningar: 132

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
lyfte på toppen igår o la dit spacern under cyllen
den passade som jag gjort efter cylindetftspackningen

hoppas att det du har munstycken till mig o tack för att ni kollar om ni har
nu ska jag iväg o handla en passande roterande fil till min 6 mm luftmaskin för att slipa ur kamdreven,tror att jag pluggat rätt nu det ska väl slipas ur minst 3 mm motsols eller !!!

ha det

Ja,det där kan man ju bli tokig när man tänker på det. men om toppen lyfts 2mm så ska kammarna inte röra sig fastän kamdreven dras ner i framkant, så då borde det bli motsols som urtaget blir.

Jag tog säkra före det o säkra o fräste om hålet till bananspår 10g åt båda håll. När jag kollade lobcenteret på min o max så blev det 63 åt ena hållet och 109 åt andra.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
lobcenter

hej

fan va hårda dreven var men nu är det klart så tack för hjälpen blade edge
så nu ska kammarna ställas in,medan jag funderar på det gjorde jag en tank- armatur för in och ut soppa ska bara ha några bensinkranar så att man kan lyfta tanken när man vill utan att läcka för mycket bensin.
 

Bifogat

  • Bild061.jpg
    Bild061.jpg
    128.1 KB · Visningar: 115
  • Bild060.jpg
    Bild060.jpg
    116.2 KB · Visningar: 118

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du måste befinna dig väldigt nära slutet av tunneln.
Om inga käppar sätts i hjulen när gissar du att det kan bli uppstart?
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Soppakran

hej

fan va hårda dreven var men nu är det klart så tack för hjälpen blade edge
så nu ska kammarna ställas in,medan jag funderar på det gjorde jag en tank- armatur för in och ut soppa ska bara ha några bensinkranar så att man kan lyfta tanken när man vill utan att läcka för mycket bensin.

Ett tips med soppa kran Alsell säljer teflontätade balo-fix kranar, fungerar perfekt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ja,det där kan man ju bli tokig när man tänker på det. men om toppen lyfts 2mm så ska kammarna inte röra sig fastän kamdreven dras ner i framkant, så då borde det bli motsols som urtaget blir.

Jag tog säkra före det o säkra o fräste om hålet till bananspår 10g åt båda håll. När jag kollade lobcenteret på min o max så blev det 63 åt ena hållet och 109 åt andra.



Med dom siffrorna borde kammen ligga et kugg fel

Ca 20 grader brukar det diffa mellan kuggen

83 - 129 då
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Med dom siffrorna borde kammen ligga et kugg fel

Ca 20 grader brukar det diffa mellan kuggen

83 - 129 då

? Men med ohöjd topp borde jag ju fått lika mycke justermån ifrån 106 i lobcenter åt båda håll dvs 83 - 129.
men jag menade efterhöjning, och då gick det att justera upp till 109 och ner till 63,( kanske inte de exakta siffrorna men det var så jag mindes det).
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
lite kvar på att göra listan

det är några saker kvar att göra

fuggarna ( vilket jävla ord ):hihi ska trycktätas
väntar på oljekylen från mocal en vattenkyld
koppla bränslet o lite el ska dras
kopplingen behöver nya lammeler o nya fjädrar
vevhusventilation

idag har hojjen fått ett nytt framdäck det blev michelin köpte både fram o bakdäck för 2800

hur har ni gjort me kopplingen vart har ni köpt lammeler o fjädrar ifrån

det börjar närma sig start snart men jag har inte tänkt på när utan jag kör på som tidigare fan va kul det ska bli sen ska den till bromsbänken

ha det
 

Bifogat

  • HPIM1267.JPG
    HPIM1267.JPG
    159.9 KB · Visningar: 106

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
turbofuggar

hahaha vilket jävla namn

hej tog ett par kort på förgasarna ett är när dom är demonterade men nu kommer frågorna,jag har bara tryckmatat bilförgasare då trycksatte jag bara munstyckes delen ( del orto 40 )men på dessa finns det ju ett rör som förbinder 2 förgasare och som original går till luftburken,

1. röret till höger under trottellocket ska dom förbindas igen med en slangbit.
2. röret i mitten trycksättningen av munstyckena ska gå till pitotröret
3.vänster bränsleslang från btr

hoppas att någon orkar svara på dessa frågor:krama
 

Bifogat

  • HPIM1218.JPG
    HPIM1218.JPG
    139 KB · Visningar: 103

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
hahaha vilket jävla namn

hej tog ett par kort på förgasarna ett är när dom är demonterade men nu kommer frågorna,jag har bara tryckmatat bilförgasare då trycksatte jag bara munstyckes delen ( del orto 40 )men på dessa finns det ju ett rör som förbinder 2 förgasare och som original går till luftburken,

1. röret till höger under trottellocket ska dom förbindas igen med en slangbit.
2. röret i mitten trycksättningen av munstyckena ska gå till pitotröret
3.vänster bränsleslang från btr

hoppas att någon orkar svara på dessa frågor:krama

Det stämmer bra det som du skriver, sen gäller det ju att få det tätt och bra. Det kanske håller att limma fast de anslutningar som sitter där original men på den brygga jag byggt om till ett bilbygge så gjorde jag O-ringade mässingrör för bränsle och membranet och satte en armerad slangstump på flottörventilationen.
 

Bifogat

  • Färdiga förgasare.jpg
    Färdiga förgasare.jpg
    180.4 KB · Visningar: 148
  • Tryckrör 2.jpg
    Tryckrör 2.jpg
    138.1 KB · Visningar: 99
  • Tryckrör 3.jpg
    Tryckrör 3.jpg
    178.5 KB · Visningar: 120

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Fuggar

Hej
Tack För Svaret Men En Fråga Till Där Du Har Satt Blåa Slangar Där är Det Bara Förbindelse Mellan Förgasarna Som Inte Går Vidare Till Något !!!!


nu ser jag hur gjort
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej Det Sitter En Pneumatikanslutning Där Som Inte Kom Med På Kortet Ser Jag Nu Jag Ska Lägga Upp En Bild Till När Jag Kommer Hem!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, jag har visst inga kort på den anlutningen. Men den sitter på det lilla röret till flottörhusventilationen i alla fall.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fuggar

hej
jag ska göra som du har gjort det blir att svarva såna med o ringar på då måste de ju bli tätt så att man slipper limma med epoxy överallt

bra tips man tackar:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
bensinpumpen

Så nu var det dags att klura ut var man kan sätta btr o pumpen det börjar bli ont om plats när allt kommit på plats,kanske har någon ett kort man kan spionera på o få några ideer,det är svårt att hitta plats när man inte ska ha några kåpor på.

Var på ikea ensam ( skönt ) köpte lite viktiga saker till garaget
lördag skönt:tummenupp
 

Bifogat

  • 067.jpg
    067.jpg
    124.2 KB · Visningar: 191
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top