Modellåret 2023

Tror gamla cb560r har 95 hk. Snyggare dessutom.
View attachment 477093

Enligt Wikipedia:
CB600F Hornet
1998-2002 - 94 hästar
2003-2006 - 95 hästar
2007-2013 - 102 hästar

CB650F
2013-2016 - 82 hästar
2017-2018 - 89 hästar
2019-2022 - 94 hästar

Och sen den nya CB750 Hornet med 90 hästar..... Är det bara jag eller går saker inte åt rätt håll?
Ok att vridet är lite högre med 75 Nm på den nya mot 63 Nm på första årsmodellen.
 
Enligt Wikipedia:
CB600F Hornet
1998-2002 - 94 hästar
2003-2006 - 95 hästar
2007-2013 - 102 hästar

CB650F
2013-2016 - 82 hästar
2017-2018 - 89 hästar
2019-2022 - 94 hästar

Och sen den nya CB750 Hornet med 90 hästar..... Är det bara jag eller går saker inte åt rätt håll?
Ok att vridet är lite högre med 75 Nm på den nya mot 63 Nm på första årsmodellen.
Synd att det ska vara twin istället för i4. Jag hade en 2008. Gick riktigt bra över 8-9k rpm. Innan dess var den rätt slö.
 
Synd att det ska vara twin istället för i4. Jag hade en 2008. Gick riktigt bra över 8-9k rpm. Innan dess var den rätt slö.
Gissar att det blir enklare och billigare att klara avgaskraven med lägre varv och större slagvolym. Och med lägre varv kan man använda större kolvar och färre cylindrar.
Då sparar man ännu mer pengar. ?
 
Och sen den nya CB750 Hornet med 90 hästar..... Är det bara jag eller går saker inte åt rätt håll?
Ok att vridet är lite högre med 75 Nm på den nya mot 63 Nm på första årsmodellen.

Mjae, men kanske tittar du liiite för ensidigt på "fel" siffror, bara? Sista årens Hornet 600 hade ett listpris kring 2011/12 på över 90 loppor. Vägde mer torr än vad den här gör fulltankad. CB650R kostar 98 900 sek (2022) och väger lite drygt 200 kg. Det är kanske i det perspektivet man ska se nya Horneten? Money talks! Rödprislappar spöar kvalitet alla dagar i veckan. Håller den tyska prislappen även i Svärje lär den sopa banan med konkurrenterna... Lite som original-Hornet 600 från 1998 gjorde, alltså...
 
Vad spelar det för roll att nya Hornet bara har 90 hk? Det ser ändå ut som ett väldigt bra paket. Det är inte så att Honda inte har en värre maskin i sortimentet om den här känns klen.
MT07, ER6 och Ninja har man sett massor av på gatan. CB650 inte så ofta. Kanske synd att det fyrcylindriga alternativet är borta för potentiella köpare, men för lite extra pengar finns prisvärd Z900.
 
Ser ut som cb1000 från 2008?
Inte ful eller så, men lite trist utvecklingstakt i formspråket får man väl ändå säga.
Ja, fast det är väl ingen ersättare för 100 kubikaren kan man tänka.

Jag tycker faktiskt att NEO-konceptet ser rätt bra ut (i olika storlekar), även om jag tycker att varje uppdatering har gjort den något sämre än föregående.
Och denna motor kan nog gått vara roligare än 650 fyran om den letar in sig i en sådan.
Framförallt om prislappen håller sig däromkring.

Men just denna får dom nog behålla för min del.
 
Ser lovande ut tycker jag. Undrar om quickshifter kommer att finna tillgängligt.

"A range of accessories, including a quickshifter, soft luggage, engine protectors and cosmetic enhancements are ready to go"

 
Jag gillar ju inte fronten på den där Hondan, men tycker nog annars att den ser helt ok ut! Särskilt med tanke på vad Honda kan när de vill vara "annorlunda". Tycker det verkar som en ganska kul hoj för rimliga pengar.
 
Mycket info om Hornet här.

Honda EU har lagt upp ganska mycket med. Stort galleri för den som vill
 
Så enda egentliga nyheten på hela Intermot2022 var alltså en ny Honda Hornet.. :rolleyes:

Samt Kawasakis elhojs koncept baserad på deras Z400
Kawa_3.jpg

Då får vi hoppas det dyker upp lite mera till EICMA om någon månad.
 
Åjo! Nu tycker jag i o f s att en ny Hornet 750 är good news de luxe, men Honda kommer med viss säkerhet visa upp en nästan produktionsklar TransAlp. Kanske antyda om en ny retrosport, Hawk 75, alltså en mindre variant av den Hawk 11 vi blev blåsta på tidigare?

Triumphs Bajaj-byggda maskiner kommer toksäkert visas på EICMA... varför inte en lite småfräck scrambler på 500 cc?

Yamaha? Ja, trepipen, lär komma i någon ny variant...?

Kawasakis lilla 400-kubiks radfyra: en sport och kanske balla retron Z400RS?

Och så vidare...

Så ja - det är lite tidigt att släcka ned och dö redan. Om man nu inte tillhör den notoriskt gnällande neggo-minoriteten, med framtiden bakom sig, som ogillar allt nytt, motsätter sig alla förändringar och tycker allt var bättre på 80-talet, OAVSETT.

Mina 50 p
 
Åjo! Nu tycker jag i o f s att en ny Hornet 750 är good news de luxe, men Honda kommer med viss säkerhet visa upp en nästan produktionsklar TransAlp. Kanske antyda om en ny retrosport, Hawk 75, alltså en mindre variant av den Hawk 11 vi blev blåsta på tidigare?
Släpptes inte Hawk 11 i Japan nyligen?

Så ja - det är lite tidigt att släcka ned och dö redan. Om man nu inte tillhör den notoriskt gnällande neggo-minoriteten, med framtiden bakom sig, som ogillar allt nytt, motsätter sig alla förändringar och tycker allt var bättre på 80-talet, OAVSETT.
Fanns väl inga bra hojar på 80-talet :va
De bästa fanns väl 2000-2015 typ :glömdet
 
Vad hände med den nya 400 radfyran från Kawa? Den var väl redan typad och klar i USA så varför dök den inte upp i MY23 eller på Intermot? Grymt besviken.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top