Modifieringar XT660 X/R

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Har org.hasplåt på samt båge från Off The Road å dom tillsammans funkar fin fint... Väl beprövad hehe. Sen jag ryckte snorkeln och ställde upp co1 med 10 så märkte jag en markant skillnad trots att jag har en -07:a med lambdasond. :va K&N filter samt luftburkssida e nästa investering...
 

Bifogat

  • 3.JPG
    3.JPG
    165 KB · Visningar: 202

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Nu har jag ändrat så mycket från originalet så jag vet inte vad som gett mest. Slip-on, dna luftfilter, dna luftburkslock, pclll och drevat upp med 3 kuggar bak. Oavsett om pc´n ger nån effekt eller inte så vill hojjen resa sig på 2:an och ibland 3:an. Det är bara min feghet och okunskap i wheelande som håller ner framhjulet i backen. Kommer iaf att testa att mappa hojen till våren. Hittade ett ställe i sötällje som verkar bra. Var å prata me killen som mappar där och enligt honom skulle det inte vara några problem att trixa med lambdan.
 

fromabove

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Ort
Västerås
Hoj
07 Yamaha XT660X
Nu har jag ändrat så mycket från originalet så jag vet inte vad som gett mest. Slip-on, dna luftfilter, dna luftburkslock, pclll och drevat upp med 3 kuggar bak. Oavsett om pc´n ger nån effekt eller inte så vill hojjen resa sig på 2:an och ibland 3:an. Det är bara min feghet och okunskap i wheelande som håller ner framhjulet i backen. Kommer iaf att testa att mappa hojen till våren. Hittade ett ställe i sötällje som verkar bra. Var å prata me killen som mappar där och enligt honom skulle det inte vara några problem att trixa med lambdan.


Var köpte du dina DNA filter?
Vore kul om du kunde skriva och berätta om hur det gick när du har lämnat
in den för mappning. Vad kör du på för mapp nu?
Har du ryckt snorkeln? Många frågor blev det:confused:
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Luftfiltret köpte jag från Touringbutiken och luftfilterlocket beställde jag från samma. Men det tog sån tid för locket att komma så jag hann hitta ett på blocket för mindre än halva priset.
Snorkeln är bortryckt ja, det glömde jag. Och jag kör med en mapp från nån här på forumet, kommer dock inte ihåg vem.
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Någon som vet nån som "släppt" tillbehör till Tenerén. Touratech har i alla fall inte kommit ut med sina, undrar när dom gör det?

Ha de//Dyson
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Någon som vet nån som "släppt" tillbehör till Tenerén. Touratech har i alla fall inte kommit ut med sina, undrar när dom gör det?

Ha de//Dyson
Off the road, Hepco&Becker, Metal Mule är några, finns fler. Tex har Sebring, Akra, GPR och Leovince slipons och helsystem.
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Är det någon här på forumet som har "nya" Tenerén och har svenska instruktionsboken??

Ha de//Dyson
 

pelchen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Nyköping
Hoj
2001 yamaha R6
tjena, har en xt660x -06a men leo slipon burkar, kan man fixa så den blir lite lättare att köra på bakhjulet?? går ju bara på 1ans växel. ska man köpa mindra framdrev??

mvh
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
tjena, har en xt660x -06a men leo slipon burkar, kan man fixa så den blir lite lättare att köra på bakhjulet?? går ju bara på 1ans växel. ska man köpa mindra framdrev??

mvh

1 kugg mindre på bakdrev eller som jag köpte, 3 kuggar större bak (rast då kanske du måste köpa längre kedja), köp sen DNA filter + DNA stage 2. Och ryck snorkeln så ska den bli lite lättare att få upp. Min vill upp på 2:an och ibland 3:an fast jag inte vill. För jag vet inte hur man gör för att inte ramla när man kör på bara ett hjul! :rolleyes:
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
tjena, har en xt660x -06a men leo slipon burkar, kan man fixa så den blir lite lättare att köra på bakhjulet?? går ju bara på 1ans växel. ska man köpa mindra framdrev??

mvh

Snackar vi gaspådrag nu?
Min orginal xt660x går på gasen på 1:an och koppling 2:an 3:an känns dock helt död.
Försök koppla upp den på 2:an sen växlar du tills du känner dig nöjd med växel valet :)

"2:an 3:an"
Här går det visselrigen lite uppför men den orkar lika fint på plan mark också
http://www.youtube.com/watch?v=WQ32Y5YCC4Q

Har funderat på att prova dreva om min lite men jag är mest sugen på att byta till en snabbare och lättare hojj istället :)
 
Last edited:

Coffe xx

xt-coffe
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki zx10-R Ninja
tjena, har en xt660x -06a men leo slipon burkar, kan man fixa så den blir lite lättare att köra på bakhjulet?? går ju bara på 1ans växel. ska man köpa mindra framdrev??

mvh

Hej, skit i att dra upp den på bakhjulet i 1.ANS växel då den är alldeles för ivrig, jag tränade att dra upp den i 2:an för att växla upp i 3:an på bakhjulet. 2:an är också lite för ättrig att köra i medans 3:an e är absolut lättast. Dra upp den i 2:an och växla tills 3:an så har du det gott på hjulet.
Jag har ocksp leo-vince x3 och drevar ner 1 kugg fram, tycker dock inte det märks så mycket med den kuggen mindre, du lär dig inte lättare för det, det e känslan du ska få in först, sen 1 kugge hit eller dit kvittar om det bara gäller bakhjulsåkning.
Mvh: Coffe
 
Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Hej, skit i att dra upp den på bakhjulet i 1.ANS växel då den är alldeles för ivrig, jag tränade att dra upp den i 2:an för att växla upp i 3:an på bakhjulet. 2:an är också lite för ättrig att köra i medans 3:an e är absolut lättast. Dra upp den i 2:an och växla tills 3:an så har du det gott på hjulet.
Jag har ocksp leo-vince x3 och drevar ner 1 kugg fram, tycker dock inte det märks så mycket med den kuggen mindre, du lär dig inte lättare för det, det e känslan du ska få in först, sen 1 kugge hit eller dit kvittar om det bara gäller bakhjulsåkning.
Mvh: Coffe

Dreva ner en kugg fram, då måste väll 1:an vara helt obrukbar? Jag tycker att 1:an är låg som den är redan nu.
 

pelchen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Nyköping
Hoj
2001 yamaha R6
1 kugg mindre på bakdrev eller som jag köpte, 3 kuggar större bak (rast då kanske du måste köpa längre kedja), köp sen DNA filter + DNA stage 2. Och ryck snorkeln så ska den bli lite lättare att få upp. Min vill upp på 2:an och ibland 3:an fast jag inte vill. För jag vet inte hur man gör för att inte ramla när man kör på bara ett hjul! :rolleyes:

Vart kan ja beställa drev?? vad är DNA stage 2?? och vart sitter snorkeln??:)
Är lite noob:huvet
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Vart kan ja beställa drev?? vad är DNA stage 2?? och vart sitter snorkeln??:)
Är lite noob:huvet

Ta loss sadeln så kommer du att se en ca 20x20 cm stor hårdgummibit som sticker upp från luftburken. Vrid och bänd lite så kommer den att lossna. Är det bara ett ovalt hål rakt ner i luftburken så är snorkeln borta.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Jaha då har man köpt en xt660r :)
GPR pipor och powercommander. Vet dock inte om snorkeln är ryckt på den. Lite lyft gentemot min gammel xt. Sweet :tummenupp
 

Coffe xx

xt-coffe
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki zx10-R Ninja
Dreva ner en kugg fram, då måste väll 1:an vara helt obrukbar? Jag tycker att 1:an är låg som den är redan nu.

Helt riktigt, 1:an var redan för låg och inte blir det bättre av att dreva ner men som sagt märktes 1 kugg inte så mycket som jag trodde. Skall dreva tillbaka till orginal till våren.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Testa att dreva upp 3 kuggar bak till ett 48 kuggars. Nu vet jag inte om det är likgiltigt med att dreva ner fram, men jag tycker inte att 1:an är oanvändbar, däremot är accelerationen bra mycket bättre än innan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top