Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Bytte oljan och filtret igår, gick bra och hojen verkar funka fint med guldbrun olja i systemet!

DOCK så glömde jag såklart att byta packningen/o-ringen som ska ligga innanför oljepluggs-skruven till oljefiltret.

Fick tips av polare att lägga ned hojen på sidan och byta lite snabbt så slipper jag att tappa ur hela systemet igen.

Sagt och gjort men..o-ringen passar ju fan inte på den. Sätter jag på den på bultens kropp och skruvar i så pressas ju bara o-ringen och buktar ut mellan bulten och filterhuset.

Gav fan i den..

Nån som kan bringa lite klarhet i detta, behövs det någon o-ring där eller inte? :va
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Normalt att koppling är slut efter 400mil?

Hej,

Jag har en XT660r 2009 som har gått 400mil, och nu verkar det som att kopplingen är slut. Är det rimligt?? jag tycker inte att jag har misshandlat den allt för mycket.

Det känns som att det kom helt plötsligt.

Är det något som kan tänkas gå på garanti?

Om inte vad kostar ett kopplingsbyte på verkstad?

Mvh Jonas
 
Last edited:

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Hej,

Jag har en XT660r 2009 som har gått 400mil, och nu verkar det som att kopplingen är slut. Är det rimligt?? jag tycker inte att jag har misshandlat den allt för mycket.

Det känns som att det kom helt plötsligt.

Är det något som kan tänkas gå på garanti?

Om inte vad kostar ett kopplingsbyte på verkstad?

Mvh Jonas

Var ute och testade lite till, den beter sig likadant även när motorn var kall =( Någon som vet ifall detta verkligen kan vara normalt?
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Nog fan ska kopplingen hålla mer än 400 mil tycker jag. Angående pris..ring en Yamaha-verkstad och fråga är nog det bästa, kan du fråga om kopplingen också, om dom haft liknande fel på xt-hojar dom haft inne.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Låter mysko att den ska vara slut efter 400 mil. Min har (hade) gått 1000 mil och jag kopplar upp den på bakhjulet efter varje gång jag stannat / behövt gå ner till 2a växlen, och jag har inte haft nått problem.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
En fråga till er som kör XTR och är runt 25-30 år gamla. Plus i kanten om ni bor i en storstad.. vilket försäkringsbolag har ni, vilken typ av försäkring och hur mycket betalar ni? Stockholmare här, 29 år, Folksam, halvförsäkring, 7000 kr per år eller drygt 20 kr om dagen om man så vill.
 

Gredde

Körkort igen!
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Xt 660R
kör en xtr och bor i södertälje, inget bra ställe för försäkringar. Betalar 4700 halvförsäkrat genom bilsport och mcs offroad försäkring. hel skulle kosta 6000 nånting. Är medlem i smc oxå vilket ger lite bättre pris.
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
En fråga till er som kör XTR och är runt 25-30 år gamla. Plus i kanten om ni bor i en storstad.. vilket försäkringsbolag har ni, vilken typ av försäkring och hur mycket betalar ni? Stockholmare här, 29 år, Folksam, halvförsäkring, 7000 kr per år eller drygt 20 kr om dagen om man så vill.

Kolla på bilsport-mc.se där kan du räkna ut vad deras försäkringen kostar. De brukar vara billiga. Fick det till ca 5200 halv och 7300 hel för en på 29 år och inte medlem i någon mcklubb.
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Helt OT eftersom jag inte matchar din förfrågan men fan vilken skillnad det är på försäkringspriser alltså.

Jag betalar 1600 halvförsäkrat helår hos Bilsport&MC. 30+ men UTAN offroadförsäkring....Det stjäls få hojar i Kalmar helt enkelt (Eller/och så kör vi för jävla bra :rolleyes: )

7000 kr per år eller drygt 20 kr om dagen om man så vill.


Knappt 20/kr per dag blir det väl...?? :D:confused::rolleyes::gnissla
/matteläraren
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Jovisst men tror det faktiskt kostar drygt 20 kr då halvan kostar DRYGA 7000 kr.. skrev 7000 kr bara för att det var en jämn och fin siffra :)

Men Bilsport och MC..kollar upp dom jävlarna!

edit: deras offroad-försäkring verkar ju bra MEN allt faller ju på, för min del, att den kräver att hojen är inlåst i garage/motsvarande nattetid.

Såna möjligheter har jag inte. :va
 
Last edited:

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Jovisst men tror det faktiskt kostar drygt 20 kr då halvan kostar DRYGA 7000 kr.. skrev 7000 kr bara för att det var en jämn och fin siffra :)

:D

Men Bilsport och MC..kollar upp dom jävlarna!

edit: deras offroad-försäkring verkar ju bra MEN allt faller ju på, för min del, att den kräver att hojen är inlåst i garage/motsvarande nattetid.

Såna möjligheter har jag inte. :va

Bilsport och mc ligger ofta bra till men jag tror inte att de försäkrar alla hojmodeller.

Jag läser ofta att folk försäkrar XT:n billigare som offroad, i mitt fall är den 1000 kr dyrare hos BS&MC. Då kan jag iofs använda 30+-försäkringen och har haft mc-kort i mer än 16 år.

Låst utrymme står som krav för deras försäkringar när mc:n står på hemorten. Man kan ju ringa och höra vad som händer om man inte har garage eller förråd, kanske kan man få en lite högre premie?

/Joel
 

manneman

Guest
Nån som kört med 14 / 46 drevning på sin xt? kör idag 15 / 46 och skulle vilja ha lite mer "styrka".

Jag kan til och med rekommendera dig 13 drev om du vill ha mer i botten, vill du åka fort köper du en sporthoj men ca 135-140 hamnar du på med 13/46.
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Last edited:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Tjena alla xt nissar (och nissor)
Går i tankarna att köpa en 660x till våren men har inte bestämt mig än.
Jag vill ha en hoj att busköra lite med. lära mig bakhjulsåka mm.
Kort och gott få ner farten lite från sporthoj men ändå ha kul!
Det står väl egentligen mellan KTM 640 sm och xt:n.
Någon som haft med passagerare bak på xtn?
Isåfall hur funkade det?
Vill kunna ta med mig damen några vändor om året.
Det enda negativa jag hört om xtn är effekten.
Är det lätt att göra något åt? dyrt/svårt?
Några spec grejer att kolla efter när man ska köpa?
Har ringt folksam o fått pris på 835:- månaden påställd och 176:- mån avställd. detta var på en 04:a men kanske inte skiljer sig så mycket på några år(?)

Hjälp mig bestämma mig = )

MVH Niklas
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tjena alla xt nissar (och nissor)
Går i tankarna att köpa en 660x till våren men har inte bestämt mig än.
Jag vill ha en hoj att busköra lite med. lära mig bakhjulsåka mm.
Kort och gott få ner farten lite från sporthoj men ändå ha kul!
Det står väl egentligen mellan KTM 640 sm och xt:n.
Någon som haft med passagerare bak på xtn?
Isåfall hur funkade det?
Vill kunna ta med mig damen några vändor om året.
Det enda negativa jag hört om xtn är effekten.
Är det lätt att göra något åt? dyrt/svårt?
Några spec grejer att kolla efter när man ska köpa?
Har ringt folksam o fått pris på 835:- månaden påställd och 176:- mån avställd. detta var på en 04:a men kanske inte skiljer sig så mycket på några år(?)

Hjälp mig bestämma mig = )

MVH Niklas



Det är bäst att försäkra motarder på bilsport och mc, med deras offroad försäkring det kräver dock att du är 24 år.

Jag körde xt660x som första hoj tyckte det var lärorikt och bra, ganska slö och tung men funkar att lära sig på.

Jag hade power commander, dna steg 1 och 2 filter samt BSM slipon.

Testade aldrig att skjutsa men tror inte de är något vidare att åka bak på direkt. Jag frågade tjejen om hon ville test åka då sa hon jag va dum i huvet och ville vi skulle köra ninjan istället.

Altså XT är bra som nybörjarhoj. Annars tycker jag den är aldeless för slö och tung.
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
hoppsan. Känns den tillomed slö med alla dom grejerna på så får jag nog tänka om. Älskar motard stuket och är sugen på ljudet och känslan av en encylindrig. Men samtidigt ha möjligheten att skjutsa. Fan, är man rökt i min sits?:confused:
Får spana runt lite mer.

Tack iaf :)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
hoppsan. Känns den tillomed slö med alla dom grejerna på så får jag nog tänka om. Älskar motard stuket och är sugen på ljudet och känslan av en encylindrig. Men samtidigt ha möjligheten att skjutsa. Fan, är man rökt i min sits?:confused:
Får spana runt lite mer.

Tack iaf :)

Jag hade väl 50 hk på slangen men det är ganska lite på 180 kg, ktm 660 har ju tex 60 hk på 140 kg ganska stor skillnad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top