Modifieringar XT660 X/R

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Och så hade jag en spik i däcket... Jättekul efter 50 mil. Undrar om det är sabotage eller bara grundar sig i att vår uppfart är en byggtipp...?

Skulle ni plugga däcket eller köpa ett nytt. Jag har pluggat bildäck tidigare men vet inte om det är en bra idé på mc-däck. Tourancedäcken verkar ju å andra sidan inte vara så dyra, 695 inkl frakt på mcdackonline.com.

MrAnderz: Tycker inte att det är en bra idé att köra med för mycket olja. Men måste du suga ut den, kan du inte tappa ur som vanligt. Kladdigt såklart men om du fångar upp oljan i en av dina oljeflaskor så kan du ju se om du tappar ur för mycket.
 
Last edited:

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Och så hade jag en spik i däcket... Jättekul efter 50 mil. Undrar om det är sabotage eller bara grundar sig i att vår uppfart är en byggtipp...?

Skulle ni plugga däcket eller köpa ett nytt. Jag har pluggat bildäck tidigare men vet inte om det är en bra idé på mc-däck. Tourancedäcken verkar ju å andra sidan inte vara så dyra, 695 inkl frakt på mcdackonline.com.

Tjaaa, det e ju innerslangar i däcken så är det inte ett allt för stort hål så behöver du ju inte plugga, bara byta innerslang. Jag hade en YBR125-06 som fick spik i däcket just utanför Slottet i Stockholm efter bara 19 mil. Åkte tunnelbana till Mc Varuhuset, köpte ny slang å bytte slangen med hjälp av original verktygssats, rullade sen upp hojen till OK vid slussen å fyllde på luft. Efter 600 mil till kunde jag bara konstatera att det fungerade utan problem. Idag ska jag på egen hand byta bakdäcket på min XT. Köpte nytt fram å bakdäck från dexon.se för 1200...
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Tjaaa, det e ju innerslangar i däcken så är det inte ett allt för stort hål så behöver du ju inte plugga, bara byta innerslang.



:gnissla man kan konstatera att jag inte läst manualen :D
Ny innerslang ska införskaffas. Tack för det MrAnderz, jobbigt det hade varit att hitta innerslang i däcket när jag köpt nytt däck... :krama
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
he he nä ingen kotte. jo det verkar lite skumt. får man en ny på garantin?

Jag har samma problem min koppling på min XT 660r 2009 (se ett par inlägg tidigare i tråden) har lagt av efter 380mil, ska lämna in den i nästa vecka. Hoppas verkligen att det går på garantin. Verkar konstigt att den inte ska hålla längre.....
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
:gnissla man kan konstatera att jag inte läst manualen :D
Ny innerslang ska införskaffas. Tack för det MrAnderz, jobbigt det hade varit att hitta innerslang i däcket när jag köpt nytt däck... :krama

Well, det var faktiskt en ren barnlek att byta däck för mig i helgen. Gjorde det helt på egen hand med hjälp av bra verktyg från BilTema. Deras fälgskydd i vit plast var suveräna! Jag införskaffade ju däck från Dexon.se, fram å bakdäck för totalt 1345 inkl frakt (Pirelli bak, Continental fram) Köpte även en sån där smart lyft från BilTema för baksvingen. Tog totalt 40 minuter inklusive en sväng med bilen för att fylla på luft i bakdäcket. Busenkelt! Passade även på att kolla ryckutjämnarna (gummiprylarna innanför drevet) som var i gott skick efter 600 till synes lugna mil. Framdäcket byter jag senare i höst.

MEN MEN MEN JAG MÅSTE FRÅGA IGEN: Kan någon förklara VARFÖR det kvittrar/tjipprar om motorn??? Har det med insprutet att göra? Om detta är normalt är det väl flera som har detta ljud. Det låter lite som ett gnisslande/kvittrande ljud som hörs under gaspådrag. Man hör det även om man torrvarvar utan växel i. Man gasar på lite å då får man detta "Tjirp"-ljud i takt med motorgången. Börjar bli lite irriterad på detta :huvet. Det hörs även om man har låga varv men inte när man gasar på lite hårdare? E väl en enkel sak för er andra som också har insprut att svara mig på detta? Fått ett svar men det besvarade ju inte riktigt min fråga? Kollade stiftet som var svart (även utblåsen är rätt svarta baktill), beställt nytt och sänkt CO1 från 35 till 20 så förhoppningsvis ska inte stiftet sota lika hårt nu. Men ändå, kvitt, kvitt liksom...:huvet
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Ja byta däck var verkligen inga problem, var på väg att lossa gafflarna för att lägga i ett par distanser samtidigt men har inte hittat den rekommenderade 15W gaffeloljan. Någon som har ett bra tips på var jag hittar det?

Jag har också kvittrande från min motor men det döljs för nuvarande med ett set gpr utan insats. Har ingen aning om varför det uppstår heller...
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Finns här någon vänlig själ med en xt660 som skulle kunna ta av sin sadel och fota rakt ner över innamätet där under? Alttså hur allt sitter där under. Tidigare ägaren på min cykel har röjt runt en massa själv så det är ingen ordning.
Tack på förhand.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som monterat elektriska värmehandtag på sin XT? Hur löser man matningen av elen enklast?
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Finns här någon vänlig själ med en xt660 som skulle kunna ta av sin sadel och fota rakt ner över innamätet där under? Alttså hur allt sitter där under. Tidigare ägaren på min cykel har röjt runt en massa själv så det är ingen ordning.
Tack på förhand.

Jag tog en bild med mobilen igår men den blev skitdålig, tar en ny asap och lägger upp.
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Kvitter...

Well, jag gjorde som det tipsades om och köpte öppnare ljuddämpare så nu hör jag inte kvittret överhuvudtaget!:yoparty

Fick tag i ett par GPR med decibelkillers (som för övrigt inte dödar så värst många decibell...) dessutom med KN filter och DNA stage 2 filter, 3 oljefilter, magnetisk oljeplugg samt verkstadshandbok för totalt 4.000. Tyckte jag att det var värt iaf men mina grannar hatar mig redan:D
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Well, jag gjorde som det tipsades om och köpte öppnare ljuddämpare så nu hör jag inte kvittret överhuvudtaget!:yoparty

Fick tag i ett par GPR med decibelkillers (som för övrigt inte dödar så värst många decibell...) dessutom med KN filter och DNA stage 2 filter, 3 oljefilter, magnetisk oljeplugg samt verkstadshandbok för totalt 4.000. Tyckte jag att det var värt iaf men mina grannar hatar mig redan:D

Det var väl ett bra pris!?

Jag gjorde en högst ovetenskaplig dB-mätning med en app till mobilen. Då mätte jag upp 97 dB vilket, även med kraftig felmarginal, är långt från 103. Inte för att grannarna gillar mig mer för det...
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Det var väl ett bra pris!?

Jag gjorde en högst ovetenskaplig dB-mätning med en app till mobilen. Då mätte jag upp 97 dB vilket, även med kraftig felmarginal, är långt från 103. Inte för att grannarna gillar mig mer för det...

Jadå det tycker jag var riktigt nice faktiskt! Menar du att dessa GPR genererar under 100 decibel? Låter smått otroligt tycker jag:confused:

Dock måste jag påpeka: Hojen går otroligt mycket smidigare nu, rycker mycket mindre och hackar inte alls lika mycket om man råkar dra på från för låga varv. Skillnaden är som natt och dag. Förut tyckte jag den ryckte märkligt mycket om man drog på lite gas från att ha helt släppt gashandtag vilket gjorde att man verkligen fick smyga med gasrullen men nu är den MYCKET smidigare. :)

Dessutom upptäckte jag igår att om man sitter störigt upprätt med raka armar, går den upp på bakhjulet på tvåan höhö.:yoparty
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Som sagt, högst ovetenskapligt och jag känner inte till vilket varvtal Bilprovningen mäter vid.
 

JoeMax

Guest
Tjoho!
tänkte kolla up lite grejjer jag måste fixa till min XT innan nästa resa
Körde runt i Europa +1000mil i sommras, och nu planeras nästa resa men tills dess måste jag fixa lite grajjor som jag inte riktigt var nöjd med...

Sadeln, jäkla obekväm asså! alternativ?
Drevning, hur ska jag dreva för att kunna köra +100km/h utan att varva
Bensintank 15L är rätt snålt, nått enkelt sätt att lösa? alternativ?
Vindskydd, Brrrr!

har en XT660R 2005, alla tips välkommna!
 

JATO

Per aspera ad astra
Gick med
17 Apr 2010
Ort
S-torp
Hoj
hojlös. Säsong 2012 blir det nya tag
JoeMax - Off the road sidan är kanon för XT folk. Där hittar man ju allt man kan tänka sig. Finns till och med en 26 liters tank om jag inte minns fel ifall du vill lösa problemet med mängden soppa :tummenupp

En fråga från mig själv:
Någon här som har tryckt upp sin XT till lite mer mos i maskineriet?
Jag kan kallas trångsynt när jag inte vill byta hojj till något som redan har bra med mos, men en riktigt hårig XT motard är lite av en våt dröm för en själv!

Mina tankar går till kopplingen. Som jag läst tidigare så är här några som kopplingen gett upp för? Och eftersom jag går i tankar att vässa stånkan så kommer nojan fram att hur känslig är drivlinan på 660:n?
Har även fått höra från 2 olika håll att Raptor 700 Quaden inte har den starkaste lådan (I princip likadan motorkonstruktion väl?) ! Mycket beror ju givetvis på körningen. Men vad skulle folk här generellt säga om standardlådan v.s trim? Runt 70 kusar är väl ett grovhugget mål för den som undrar.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
JoeMax - Off the road sidan är kanon för XT folk. Där hittar man ju allt man kan tänka sig. Finns till och med en 26 liters tank om jag inte minns fel ifall du vill lösa problemet med mängden soppa :tummenupp

En fråga från mig själv:
Någon här som har tryckt upp sin XT till lite mer mos i maskineriet?
Jag kan kallas trångsynt när jag inte vill byta hojj till något som redan har bra med mos, men en riktigt hårig XT motard är lite av en våt dröm för en själv!

Mina tankar går till kopplingen. Som jag läst tidigare så är här några som kopplingen gett upp för? Och eftersom jag går i tankar att vässa stånkan så kommer nojan fram att hur känslig är drivlinan på 660:n?
Har även fått höra från 2 olika håll att Raptor 700 Quaden inte har den starkaste lådan (I princip likadan motorkonstruktion väl?) ! Mycket beror ju givetvis på körningen. Men vad skulle folk här generellt säga om standardlådan v.s trim? Runt 70 kusar är väl ett grovhugget mål för den som undrar.

Ja du pc3-5, Främre rör från otr, Slipon, Dna luft filter 2 st med lucka, Ais bort koplad, Ett spec litet filter nära spjälet, Mappad i bänk= ca + 5-7 hk på bak hjulet extra: Finns dyno mappat i denna tråd sen länge till baka e vad du får ut ca med detta mod.

Ska du har mer så får du porta toppen,Byta kam Annan cylinder mm finns nog i dag färdiga kit hos otr i dag men dyra :rolleyes:


//Robin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top