Modifieringar XT660 X/R

JATO

Per aspera ad astra
Gick med
17 Apr 2010
Ort
S-torp
Hoj
hojlös. Säsong 2012 blir det nya tag
Ja du pc3-5, Främre rör från otr, Slipon, Dna luft filter 2 st med lucka, Ais bort koplad, Ett spec litet filter nära spjälet, Mappad i bänk= ca + 5-7 hk på bak hjulet extra: Finns dyno mappat i denna tråd sen länge till baka e vad du får ut ca med detta mod.

Ska du har mer så får du porta toppen,Byta kam Annan cylinder mm finns nog i dag färdiga kit hos otr i dag men dyra :rolleyes:


//Robin


Mycket av det du nämde är redan inräknat i budgeten. Då även ny kolv, kam och portning. Det jag är nyfiken på och skulle vilja få lite mer info om är hållbarheten på drivlinan. Förhoppningen ligger på att här är nån som har en vässad maskin som kan ge svar på hur saker och ting håller ihopa :)
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Mycket av det du nämde är redan inräknat i budgeten. Då även ny kolv, kam och portning. Det jag är nyfiken på och skulle vilja få lite mer info om är hållbarheten på drivlinan. Förhoppningen ligger på att här är nån som har en vässad maskin som kan ge svar på hur saker och ting håller ihopa :)

Vad ja vet så dom ja har vart med på så har vi inte gått in på porting mm då dessa va så pass nya då. sen att vissa hadde planer som sedan las ner pg kostnader, Tid , Hoj byte, mm

Detta blev för dyrt och att garantierna upphör mm på de hojar som ja var och dom som höll på förr har inte dom kvar ev så finns det en men den e orörd i motorn och på denna så va det snak om bygga en spec luft mod burk (i samråd med kevin på uk sidan) och ev annan spridare om ja minns detta helt rätt :gnissla

Ja tro att kopplingen håller men kan man inte köra så kan man ju spränga allt ju :tungan Even om den e helt i orginal

Finns ju even förstärkta sådana me om man nu vill vässa mycket

Kolla på uk sidan vet ja det finns ett skandiviskt forum där me
där e det bara xt660 mm

//Robin
 

JATO

Per aspera ad astra
Gick med
17 Apr 2010
Ort
S-torp
Hoj
hojlös. Säsong 2012 blir det nya tag
Vad ja vet så dom ja har vart med på så har vi inte gått in på porting mm då dessa va så pass nya då. sen att vissa hadde planer som sedan las ner pg kostnader, Tid , Hoj byte, mm

Detta blev för dyrt och att garantierna upphör mm på de hojar som ja var och dom som höll på förr har inte dom kvar ev så finns det en men den e orörd i motorn och på denna så va det snak om bygga en spec luft mod burk (i samråd med kevin på uk sidan) och ev annan spridare om ja minns detta helt rätt :gnissla

Ja tro att kopplingen håller men kan man inte köra så kan man ju spränga allt ju :tungan Even om den e helt i orginal

Finns ju even förstärkta sådana me om man nu vill vässa mycket

Kolla på uk sidan vet ja det finns ett skandiviskt forum där me
där e det bara xt660 mm

//Robin


Jag bugar och bockar för tipsen! :tummenupp
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
va nee inte för mej i alla fall men det kan ju ha ändrats hehe :rolleyes:

ja logga in o kolla nyss o det gick ju fint :) :yoparty


//Robin


Har för mig man inte kan se hela forumet utan att vara supporter

XT660.com Supporting Member
This is for members that wish to donate money to support the running of the forum. In return, you'll gain access to the 'Ask Kev' section. You will also have higher PM and Attachment limits, and gain access to the Service Manual download page.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Har för mig man inte kan se hela forumet utan att vara supporter

XT660.com Supporting Member
This is for members that wish to donate money to support the running of the forum. In return, you'll gain access to the 'Ask Kev' section. You will also have higher PM and Attachment limits, and gain access to the Service Manual download page.

Ja det där minns ja nogot om me, :) Men ja regga mej för länge sen ju :)

och får jul hälsningar från kev o grabbarna i bland :) få se nu om ja för nogot i år hihi :D

//Robin
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Om någon vill ha ett redan betalt konto där på sidan så PMa mig först till kvarn, min xt är endå skrot :(

Kommer nog ha en hel hoj att sälja i delar så PMa även om det är något ni vill köpa, finns även slipons, pc3, dna steg 2 filter, orginal ljuddämpare, orginalbakskärm med lyse, motor osv.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej alla glada!
Har nu kört ca 600 mil med min XT-z (inte så många som jag hade hoppats på tyvärr :va ) och är i det stora hela väldigt nöjd med den.
Det jag undrar är om det finns något enkelt man kan göra åt den lite intesåjättebra-iga gången vid pådrag från lägre varv, då det är det jag stör mig mest på.

Har hört något om att annan mappning är det som kan hjälpa, någon som kan bekräfta? Är det PC som gäller eller kan man justera originalsprutet?
Vet att min handlare pratade om det tidigare.

Om någon vill ha ett redan betalt konto där på sidan så PMa mig först till kvarn, min xt är endå skrot :(

Kommer nog ha en hel hoj att sälja i delar så PMa även om det är något ni vill köpa, finns även slipons, pc3, dna steg 2 filter, orginal ljuddämpare, orginalbakskärm med lyse, motor osv.

Kan PC3an passa på en XT660Z?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kan PC3an passa på en XT660Z?

Det tror jag ska passa vet iaf den funkar till xtx, xtr, raptor 700


Föresten mina "hack" som jag hade vid gaspådrag försvann när jag fixade pc3an med en hyffsad mappning. Var som natt och dag. Man kunde köra i 50 på 3an utan att den agerade grottmongo.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Helt ur det blå igår så stannade hojen, precis i ingången till en rondell i ca 50 km/h..inget hack eller bludder innan, dog precis som om man vrider av nyckeln.
Startade direkt utan problem.

En halvtimme senare testade polaren hojen, & den gör exakt samma sak, även denna gång precis innan en rondell!

Således kan man härröra problemet till antingen nedväxling eller inbromsning...

Vi kliade oss i skallen, kände av kontaktstycken, tändhatt, dödaren etc..men allt sitter fast.

På vägen hem dör den IGEN, gissa var? precis i ingången till en rondell....

Nu har jag kollat noga på alla kontakter etc men hittar inga glapp, fick för mig att ev dödarkontakten till stödet skulle glappa vid inbromsning, har smort den & inga problem, sen sitter det ju en kontakt vid kopplingshandtaget också, svårt att se något där utan att riva isär.
Men fan hojen är ju 1 år gammal!

Anyway, någon som kan ha lite idéer?
Hojen går annars klockrent, det enda som är gjort är att snorkeln är borttagen, det sitter Leo Vince på den.
Hojen har lambda, även den kontakten kollad.
 

JoeMax

Guest
Helt ur det blå igår så stannade hojen, precis i ingången till en rondell i ca 50 km/h..inget hack eller bludder innan, dog precis som om man vrider av nyckeln.
Startade direkt utan problem.

En halvtimme senare testade polaren hojen, & den gör exakt samma sak, även denna gång precis innan en rondell!

Således kan man härröra problemet till antingen nedväxling eller inbromsning...

Vi kliade oss i skallen, kände av kontaktstycken, tändhatt, dödaren etc..men allt sitter fast.

På vägen hem dör den IGEN, gissa var? precis i ingången till en rondell....

Nu har jag kollat noga på alla kontakter etc men hittar inga glapp, fick för mig att ev dödarkontakten till stödet skulle glappa vid inbromsning, har smort den & inga problem, sen sitter det ju en kontakt vid kopplingshandtaget också, svårt att se något där utan att riva isär.
Men fan hojen är ju 1 år gammal!

Anyway, någon som kan ha lite idéer?
Hojen går annars klockrent, det enda som är gjort är att snorkeln är borttagen, det sitter Leo Vince på den.
Hojen har lambda, även den kontakten kollad.

du har nog för låg tomgång, när jag gasade till med hojjen slocknade den när den skulle återgå till tomgångs varvtal, vred upp tomgången lite så var det löst
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Jag kan gissa...

Verkar lite skumt att den har rondell-skräck. Låter som detta inträffar just i ingången till rondellen, alltså i en högersväng? Med hojen på tomgång med växel i och kopllingen indragen, dör den då om du tippar den höger (eller vänster för den delen). Lägg inte ner hojen helt såklart utan bara vad som är normalt vid en sväng liksom. Kan ju vara tipp-sensorn som strular. Vet att den e bytt på garantin på min 05:a.

Kan ju även vara den ökända trottelpositionsensorn som spökar men det skulle givetvis inte enbart visa sig vid rondeller...

Utöver det finns inte mycket mer som kan strula egentligen och inte heller tomgången borde spela in. Tänk på att det e en enstånka så om du motorbromsar ska du inte låta den gå allt för långt ner i varv innan du frikopplar då detta kan göra att den dör. Hände mig flera gånger i början men det vänjer man sig av med rätt fort om man bara tänker på det.

Just de, en sak till, kolla även att det inte glappar i tändningslåset (vanligt fel dock ej på nyare cyklar) samt i "tipp-läge" vrid styret ordentligt höger-vänster för att försäkra dig om att det inte finns något glapp i någon kabelstam.

Givetvis har du heller inga felkoder som blinkar vackert?:tummenupp

Fler tankar: Du nämner eventuellt glapp i stöd och kopplingshandtag men det tror jag inte spelar in. Kontakten för stödet dödar motorn så fort du lägger i växel från neutral ( har dock inte testat vad som händer i farter runt 50 om man fäller ned stödet?) så den funktionen kan du enkelt testa. Kontakten för kopplingen fungerar så att den känner av så kopplingshandtaget är intryckt om du försöker starta med växel i. Ska inte heller spela in vid fart.

Lite mer info från dig skulle göra det lättare. Jag förmodar att du närmar dig rondellen med kopplingen ute och strax innan rondellen drar in kopplingen och då dör cykeln? Vad händer om du frikopplar lååångt innan rondellen? Vad jag syftar på är att om den dör av sig själv trots intryckt koppling ligger felet i någon av sensorerna. Men det låter mer och mer som handhavandefel. Misstänker att du motorbromsar till så låga varv att motorn inte orkar lyfta varvtalet till tomgång när du frikopplar utan den dör helt enkelt?:confused:
 
Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Någon som behöver orginal ljuddämpare och orginalbakdel till sin xt så hör av er.
 

chained

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 660 SMC -06
tänkte dreva ner till 14 på min xtx. Bara en liten fråga till er som drevat om. Hjulbasen blir ju längre efter drevningen, hur påverkar detta hojen och "lekandet"? :)
 

Zebben

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Bakom berget
Hoj
XT660X - YZ250
Snöstorm ute och 21 minus. 80 cm snö på backen. En perfa dag o köpa XTX på. Blev en 08 ny för strax 50k. Köpte spikdäck ala m6bult i bara farten.

Andra xtx jag har nu. :yoparty Den förra var en vit 08a med gpr pcIII o KN. Denna blir orgmod med orgpipor o ev KEVmod. :va
 

JoeMax

Guest
TJO alla XT busar!
min xt660r är reggad med 25kw effekt, jag är 25 år och haft mc kort 3år vilket bolag ger bäst pris? jag ringt lite men det verkar vara olika priser beroede på säljare och vissa bryr sig inte om effekten... betalar 2700år/halvförsäkring vilket jag tycker e lite dyrt med tanke på att det är en övervuxen moppe :)=
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
TJO alla XT busar!
min xt660r är reggad med 25kw effekt, jag är 25 år och haft mc kort 3år vilket bolag ger bäst pris? jag ringt lite men det verkar vara olika priser beroede på säljare och vissa bryr sig inte om effekten... betalar 2700år/halvförsäkring vilket jag tycker e lite dyrt med tanke på att det är en övervuxen moppe :)=

Hade garanterat gått snabbare för dig att söka o finna än att skriva allt det där, men bilsport&mc är svaret iaf kostar nästan gratis att försäkra med offroadförsäkringen.
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Hej alla glada!
Har nu kört ca 600 mil med min XT-z (inte så många som jag hade hoppats på tyvärr :va ) och är i det stora hela väldigt nöjd med den.
Det jag undrar är om det finns något enkelt man kan göra åt den lite intesåjättebra-iga gången vid pådrag från lägre varv, då det är det jag stör mig mest på.

Har hört något om att annan mappning är det som kan hjälpa, någon som kan bekräfta? Är det PC som gäller eller kan man justera originalsprutet?
Vet att min handlare pratade om det tidigare.



Kan PC3an passa på en XT660Z?

Inte svar på din fråga om huruvida PC3:an funkar på Teneren, men på min -08:a så hade jag inga problem med "intesåjättebra-iga gången vid pådrag från lägre varv". Kanske kan vara en så enkel grej som att du behöver justera gasvajerspelet; är inte detta rätt justerat så kan det lätt bli ryckig gång vid låga varv.

Teneren är dock ganska tilltäppt p g a avgaskraven => Ge den mera luft genom att byta till ett KN filter och eventuellt också öppna upp luftburken; då kommer den att svara mycket bättre på gasen + att du får ett maffigare ljud. Ett par effektpipor typ Leovince X3 gör susen också. Om du inte hittat till OTR än så har de lite delar till din Tenere http://www.off-the-road.de/XT-660-Z-Tenere/
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Inte svar på din fråga om huruvida PC3:an funkar på Teneren, men på min -08:a så hade jag inga problem med "intesåjättebra-iga gången vid pådrag från lägre varv". Kanske kan vara en så enkel grej som att du behöver justera gasvajerspelet; är inte detta rätt justerat så kan det lätt bli ryckig gång vid låga varv.

Teneren är dock ganska tilltäppt p g a avgaskraven => Ge den mera luft genom att byta till ett KN filter och eventuellt också öppna upp luftburken; då kommer den att svara mycket bättre på gasen + att du får ett maffigare ljud. Ett par effektpipor typ Leovince X3 gör susen också. Om du inte hittat till OTR än så har de lite delar till din Tenere http://www.off-the-road.de/XT-660-Z-Tenere/



Det där kommer inte hjälpa den cpskadade gången från låga varv snarare tvärt om den kommer bli enu mer cpskadad.

Maila valfritt företag på ebay som säljer billiga pc3 och fråga om dom har för din hoj så gjorde jag fick en som passade till ett mycket passande pris.

Och då slipper du problemet, gör verkligen en fruktansvärd skillnad på den motorn förstår inte folk som kör utan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top