Hojen på bilden tillhör en brasse men i garaget har jag en kartong med en turbosats ifrån Dahlbäck racing som är ämnad för Raptor 700 egentligen men eftersom det är samma motor så är det Bolt-On. (
www.yakahosu.com)
I nästa hörna i garaget ligger en motor jag köpte på Ebay för 8500 ifrån en krockad hoj, lite skrap på vänstersidan annars intakt. Den motorn blueprintas av en motortrimmare i Halmstad vid namn Stefan Orluff och cylinderhuvudet samt toppen kommer att preppas av en firma i USA (
http://ledperformanceengines.com/raptor700.htm)
Jag följer samma koncept som Brassen som jag mailat lite med men jag håller mig till utprovade prylar och LED kommer att tillverka en högre stålpackning för att jag ska få ner kompet till under 10:1 annars lär jag blåsa toppen när turbon börjar ladda. LED´s kit är på 800 cc och kräver en hel del mods men utan turbo ger det ca 90 kusar. Dahlbäcks turbosats ger 76 hk med 0,3 bars laddtryck. Vad de båda ger i kombination kan man bara gissa sig till men ett tips är att den lär bli hysterisk.
Jag har testat en Skånsk Raptor 700 som en herre i
www.skanequad.se ägde som hade Dahlbäcksturbon och jag kan bedyra att den gick så att skjortan flög av!
Jonas Jonte Bergh, R33Z här på Sporthoj har bevittnat ett projekt jag drog i hamn som var att ta en varuhusquad som man köper på ÖB och ge den väghållning som en gokart "bara för att" så jag brukar lyckas med mina projekt.
Dock handlar mycket av detta projektet om att det kostar en rejäl slant att få till hojen, turbokitet rasslade till på 35 lök och motorn 8,5K & blueprinting av motorn plus LED´s jobb som turbosatsen ungefär så jag skyndar långsamt då jag avgjort att jag ska stoppa spisen i en annan hoj än den jag kör med till vardags så nästa sommar räknar jag inte med att den är klar men den som lever får se. Hojen ska bli snygg i övrigt med, jag är inte intresserad av något råtbygge...
Bild på varuhuskinesen på 250 cc som tog 90 graders böjar i 70-80 km/h med rejält överhäng...