Modifieringar XT660 X/R

Snowman89

Guest
Har idag blivit ägare till en XT660R -05:a med 1000 mil på mätarn :kär
Tänkte ha denna hojjen som grusleksak jämte min ER-6a som jag behåller för asfalten

Motorn är helt omoddad, med orginal avgaspuffar och låter jättetråkigt :gnissla
Tänkte göra ett litet inköp från Off-the-road med nya slip-ons, PCV och ett DNA stage 2 luftfilter

Ni som har haft era leksaker ett tag, något mer som man bara "måste" fixa till direkt?

:hej
Om du vill komma undan billigt med avgassystemet så har jag ett par originaldämpare liggandes som man kan öppna efter smak och tycke..

Eller om någon råknar sakna originaldämpare och vill ha till besiktningen så har jag alltså 2st originaldämpare liggandes som nästan är gratis..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller med TLS, Skaffa ett t,ex MM rör & hasplåt OM du nu ska köra grus med den. Om du skall köra grus så köp även ett skumfilter ifrån OfftheRoad.de. Jag har PCV, helsystem 2-1, KN filter, O2 optimizer & visst det blir skillnad men frågan om det är värt över 10k i dagsläget om du vill spara in på lite stålars. Nu köpte jag min -07 350mil för 35k så 45k strax över inkl allt känns fortfarande väldigt prisvärt så länge spisen håller länge. Jämförde med min väns XT660 -10 m MM rör & KN filter samt höjd CO & då fick han även sno mitt 14 drev då jag kör 15/45. Toppfarten lika men min är mkt rappare & roligare trots orig drevning men som sagt är det värt över 10k nja för mig då jag ska försöka behålla den så länge som möjligt. Går aldrig att jämföra med en KTM690Enduro men de verkar ha en del problem med sina motorer ang vipparmarna när de passerar 2000mil
Bilder på mitt rykrör ifrån offtheroad.de
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R/page201
 

Snowman89

Guest
Håller med TLS, Skaffa ett t,ex MM rör & hasplåt OM du nu ska köra grus med den. Om du skall köra grus så köp även ett skumfilter ifrån OfftheRoad.de. Jag har PCV, helsystem 2-1, KN filter, O2 optimizer & visst det blir skillnad men frågan om det är värt över 10k i dagsläget om du vill spara in på lite stålars. Nu köpte jag min -07 350mil för 35k så 45k strax över inkl allt känns fortfarande väldigt prisvärt så länge spisen håller länge. Jämförde med min väns XT660 -10 m MM rör & KN filter samt höjd CO & då fick han även sno mitt 14 drev då jag kör 15/45. Toppfarten lika men min är mkt rappare & roligare trots orig drevning men som sagt är det värt över 10k nja för mig då jag ska försöka behålla den så länge som möjligt. Går aldrig att jämföra med en KTM690Enduro men de verkar ha en del problem med sina motorer ang vipparmarna när de passerar 2000mil
Bilder på mitt rykrör ifrån offtheroad.de
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?59942-Modifieringar-XT660-X-R/page201
Jag hade faktiskt exakt samma grejer på min. Visst blir hojen roligare men tyvärr känns det att den är ganska tung.. Sen kan man ju som sagt diskutera ifall det verkligen är värt 10k extra.. Men det är ju en smaksak :) Jag tyckte min var rolig sålänge jag hade den :)

Ang 690 och vipporna så stämmer det att de verkar ha problem med vipporna. Dock kostar det bara 1000:- att byta båda vipporna så det är bara att byta för säkerhetsskull och fortsätta köra :)
 

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
enköping
Hoj
yamaha xt660 sm
Tja!
Tog bort kåpan för framdrevet igår pga ett kedjebyte och upptäckte att "brickan"? bakom drevet saknade en skruv nertill, verkar som att kedjan måste ha slagit sönder skruven? Undrar nu vad den här brickan gör och om det tåls att ignoreras om det inte påverkar hojjen dåligt?
Bifogar bilder på den trasiga och hela skruven:

Den hela:
IMG_0532.jpg

Den trasiga:
IMG_0530.jpg
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hej på er.

En fråga om däck inför vintern till min XT 660 X -05

Någon som på rak arm vet något hyfsat grovmönstrat däck som funkar fram i vinter? 120 70/17 är ju orginal men den dimensionen finns ej att hitta på grus/offroad-däck.

Vilken dimension funkar fram utan att ta i skärmen? Jag har hört om TKC-80 bakdäck monterat omvänt mot rotationsriktningen men går det fritt för skärmen???

/ Rickar
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
Lånar tråden lite :)

Kommer köpa en xt660x nu tidigt till säsong 2013, men tänkte redan nu be om tips på "bra att ha" saker som jag tänkte införskaffa redan nu att ha i garaget, så allt är good to go så att säga :) Tipsa om det första som kommer upp i erat huvud, vare sig det är en olja, stödpinnar, slipons, ja _ALLT_ till just denna hoj!

Tjoflöjt
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lånar tråden lite :)

Kommer köpa en xt660x nu tidigt till säsong 2013, men tänkte redan nu be om tips på "bra att ha" saker som jag tänkte införskaffa redan nu att ha i garaget, så allt är good to go så att säga :) Tipsa om det första som kommer upp i erat huvud, vare sig det är en olja, stödpinnar, slipons, ja _ALLT_ till just denna hoj!

Tjoflöjt

En KTM690SMC! :)

Det kommer gå åt iallafall över 10k om du ska få den att gå ok men visst den kommer hålla länge men den kommer inte komma i närheten hur kul en KTM är tyvärr. Visst jag är nöjd med min XT med diverse saker så länge jag inte tänker på hur kul jag hade med min 690!
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Nybliven ägare till en XT660R -05, 360 mil...!
Har läst delar av tråden men orkar inte plöja igenom allt.
Några frågor från en novis:
Manual? (hittade några länkar som inte funkade)
Motorn har dött några gånger vid vid körning (vid gassläpp) vad kan det vara?
Billig pakethållare? (måste ha en topbox)
Hittar dessutom inte hur man justerar co, vet att jag sett det flera gånger men nu kan jag inte hitta det...:va
Stiftet var ganska sotigt och den smäller ganska bra ibland, sänka co?? hur mycket??

/Peter
 

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Nybliven ägare till en XT660R -05, 360 mil...!
Har läst delar av tråden men orkar inte plöja igenom allt.
Några frågor från en novis:
Manual? (hittade några länkar som inte funkade)
Motorn har dött några gånger vid vid körning (vid gassläpp) vad kan det vara?
Billig pakethållare? (måste ha en topbox)
Hittar dessutom inte hur man justerar co, vet att jag sett det flera gånger men nu kan jag inte hitta det...:va
Stiftet var ganska sotigt och den smäller ganska bra ibland, sänka co?? hur mycket??

/Peter

Om du PM:ar mig din mailadress kan jag skicka över manualer och hur man ställer CO:n till helgen, är ute på resande fot för tillfället
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Om du PM:ar mig din mailadress kan jag skicka över manualer och hur man ställer CO:n till helgen, är ute på resande fot för tillfället


Tack, men jag hittade allt igår kväll.
Co värdet var - 10, ändå var stiftet sotigt??
Någon som har en idé om varför motorn dör vid gassläpp?
Tänkte byta till biltema olja, höja co och ev byta stift men hojen har ju bara gått 360 mil...

Zeeta, köpte du din i Veddige? Den var jag på väg att köpa...
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
/.../
Co värdet var - 10, ändå var stiftet sotigt??
Någon som har en idé om varför motorn dör vid gassläpp?
Quickfix: ställ upp tomgången några hundra varv.
CO-värdet är relativt, det finns inte riktigt ett fast värde det "ska" stå på utan man ställer oftast upp det ca 10 steg för att få fetare blandning och därmed mindre ryckighet. Men sotigt stift och att den lägger av tyder snarare på för fet gång. Hur har du det med luftfilter och "snorkel"?
Vet du om TPS:en är utbytt på din hoj?
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Quickfix: ställ upp tomgången några hundra varv.
CO-värdet är relativt, det finns inte riktigt ett fast värde det "ska" stå på utan man ställer oftast upp det ca 10 steg för att få fetare blandning och därmed mindre ryckighet. Men sotigt stift och att den lägger av tyder snarare på för fet gång. Hur har du det med luftfilter och "snorkel"?
Vet du om TPS:en är utbytt på din hoj?

Ställde upp co först 10 sen 10 till men tyckte det blev sämre, ställde tillbaka till "orginal" och den kändes rappare och jämnare. Hann inte prova att sänka co men det känns som att du har rätt med för fet blandning. Snorkeln var borta och luftfiltret har jag inte hunnit titta på, kan man blåsa rent det eller är det bara att byta?
Tror inte TPS är bytt, hittar inga papper på det iaf, gällde det alla -05? (min är uttagen okt 2006)
Påverkar det att man har Leo Vince dämpare på?
Hittade bland alla papper att den blivit neddrevad, hur påverkar det hojen? känns som att hastighetsmätaren visar för hög fart, hur mycket påverkar neddrevningen?

Många frågor, är som sagt novis...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Någon som har en idé om varför motorn dör vid gassläpp?
...

Min kan också vara lite "bockig" innan den blivit varm, dummar din hoj sig hela tiden eller bara innan den nått arbetstemperatur?
Det kan ta ett tag innan den blir varm om man kör så här års med kall luft.
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
/.../
Snorkeln var borta och luftfiltret har jag inte hunnit titta på, kan man blåsa rent det eller är det bara att byta?
Tror inte TPS är bytt, hittar inga papper på det iaf, gällde det alla -05? (min är uttagen okt 2006)
Påverkar det att man har Leo Vince dämpare på?
Hittade bland alla papper att den blivit neddrevad, hur påverkar det hojen? känns som att hastighetsmätaren visar för hög fart, hur mycket påverkar neddrevningen?

Här finns en lista på en massa moddningar som löser olika mer eller mindre allvarliga "problem" med XT:n:
http://www.xt660.com/showthread.php?t=630
Här kan du läsa om ECU:n som kan trassla till det:
http://www.xt660.com/showthread.php?t=8546
En del av dessa trådar kräver medlemskap i forumet för åtkomst men det är det värt!

Min XT går numera "tillräckligt bra" (inte perfekt men klart drägligt och hanterbart även i kryp/manöverkörning) men då har jag gjort nästan alla rekommenderade moddar... :smasha
De viktigaste tror jag är: byt till Iridium-tändstift, montera och justera korrekt en "Kev fuel mod" (se ovan, xt660.com) eller en power commander, ställ in co:n rätt, och se till att motorn får mycket luft (annars är fuel mod eller pc poänglöst). Dessutom finns (i listan ovan) en "twist throttle mod" som gör gasreglaget mindre "av/på".

Jag har drevat ner ett kugg fram vilket gör att hastighetsmätaren visar 10-15% för hög hastighet. En speedohealer är en rätt dyr lösning på problemet - eller så räknar man bara om... :rolleyes:
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har äntligen hittat ett extra hjul till min XTR, så att jag kan alternera hjul med lvg-däck och cross-/offroaddäck. Därför undrar jag nu vilket bakdäck jag ska välja för asfalt (130/80-17)? Prioriterar grepp, både i vått och torrt, före livslängd...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller på att förberedda ett 18" till min XT660 därför har jag monterat bort navet & ekrar så har en fin fälgbana inkl ekrar passande XT660R för den som vill ha en i reserv. Om man går efter OEMMotorparts.com så kostar det enligt nedan, mkt möjligt att det är dyrare här hemma.

013 YA00353242 SPOKE SET, REAR: 102.55 Euro

014 YA00353243 RIM: 236.35 Euro

DSC025777.jpg


Pris: 1000:-

Går att skicka men då betalar köparen frakten!
Finns annars i Stockholm/Uppl Väsby

tel: noll73noll22358nio :)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top