Modifieringar XT660 X/R

erkanders

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2012
Ort
Torsåker
Hoj
2009 Yamaha XT 660 X
Tjeeena.
Har för mig att den där brickan är ett slitskydd, om kedjan hoppar av dvs.
Laga om det går.:smasha
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Här finns en lista på en massa moddningar som löser olika mer eller mindre allvarliga "problem" med XT:n:
http://www.xt660.com/showthread.php?t=630
Här kan du läsa om ECU:n som kan trassla till det:
http://www.xt660.com/showthread.php?t=8546
En del av dessa trådar kräver medlemskap i forumet för åtkomst men det är det värt!

Min XT går numera "tillräckligt bra" (inte perfekt men klart drägligt och hanterbart även i kryp/manöverkörning) men då har jag gjort nästan alla rekommenderade moddar... :smasha
De viktigaste tror jag är: byt till Iridium-tändstift, montera och justera korrekt en "Kev fuel mod" (se ovan, xt660.com) eller en power commander, ställ in co:n rätt, och se till att motorn får mycket luft (annars är fuel mod eller pc poänglöst). Dessutom finns (i listan ovan) en "twist throttle mod" som gör gasreglaget mindre "av/på".

Jag har drevat ner ett kugg fram vilket gör att hastighetsmätaren visar 10-15% för hög hastighet. En speedohealer är en rätt dyr lösning på problemet - eller så räknar man bara om... :rolleyes:

Hur påverkar det mätarställningen?

Tack för alla tips :) ska kolla igenom allt så småningom.
Ngn som ska sälja pakethållare (med topbox) eller vet var man hittar till ett bra pris??
Har beställt nya broms och kopplingshandtag på ebay, är det krångligt att byta
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Hur påverkar det mätarställningen?

Tack för alla tips :) ska kolla igenom allt så småningom.
Ngn som ska sälja pakethållare (med topbox) eller vet var man hittar till ett bra pris??
Har beställt nya broms och kopplingshandtag på ebay, är det krångligt att byta

ODO:n, dvs den totala mätarställningen, mäter mindre fel från början (mindre inbyggd felmarginal) så den går nästan rätt.
På Off The Road http://www.off-the-road.de/XT-660/Luggage/ finns några pakethållare. Jag har en stor Biltema-box med fästplatta till övers, om det kan vara nåt. Har du kollat med mc-skrotarna?
Att byta broms- och kopplingshandtag är plättlätt! :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tänker likadant. Men du vet hur det är när det är för billigt, då blir man misstänksam. Men den är säkert ok. Beställer en och provar, så vet vi sen...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har ett begagnat TKC80 130/80-17 bakdäck som bytes mot ett Pirelli Scorpion Trail 90/90-21 framdäck, eller annat asfaltsbetonat däck som lirar ihop med ett Pirelli Scorpion Trail bakdäck.

2012-11-01 18.55.01.jpg
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Blir eventuellt ägare till en XT660R imorgon. Någon som har en digital servicehandbok (årsmodell 2007) att bjuda på? Det jag lyckas googla fram är för äldre modeller, är ofullständiga, eller fungerar inte. Har en för 2004. Finns det någon överblick på skillnaderna i årsmodellerna, eller är de bara kosmetiska?

Öser på med fler frågor när jag ändå är i farten.
Hade primärt siktat in mig på en F650GS Dakar för att komplettera sporthojen.
En XT660R verkar ju vara en skälig kompromiss mellan grusbus, låga servicekostnader, praktiskt asfaltsåkande samt enklare äventyrstouring. Tanken är tom att lura med tjejen på lite simpel touring till Norge (vi är korta/lätta båda två och hon åker vad som helst, bara hon slipper sitta framåtlutad och böjd som en ostbåge).

Manualen är aningen rörigt formulerad gällande servicepunkter. Har jag förstått rätt om:
* 1000 mils-intervaller (olje/filterbyte minst årligen)
* Första "riktiga" servicen vid 1000 mil (årlig service exkluderad). En 07:a där årlig service har skötts av ägaren själv är således inget att reagera på?
* Ventiljustering först var 2000:e mil.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Blir eventuellt ägare till en XT660R imorgon. Någon som har en digital servicehandbok (årsmodell 2007) att bjuda på? Det jag lyckas googla fram är för äldre modeller, är ofullständiga, eller fungerar inte. Har en för 2004. Finns det någon överblick på skillnaderna i årsmodellerna, eller är de bara kosmetiska?

Öser på med fler frågor när jag ändå är i farten.
Hade primärt siktat in mig på en F650GS Dakar för att komplettera sporthojen.
En XT660R verkar ju vara en skälig kompromiss mellan grusbus, låga servicekostnader, praktiskt asfaltsåkande samt enklare äventyrstouring. Tanken är tom att lura med tjejen på lite simpel touring till Norge (vi är korta/lätta båda två och hon åker vad som helst, bara hon slipper sitta framåtlutad och böjd som en ostbåge).

Manualen är aningen rörigt formulerad gällande servicepunkter. Har jag förstått rätt om:
* 1000 mils-intervaller (olje/filterbyte minst årligen)
* Första "riktiga" servicen vid 1000 mil (årlig service exkluderad). En 07:a där årlig service har skötts av ägaren själv är således inget att reagera på?
* Ventiljustering först var 2000:e mil.

Servicepunkterna har du rätt i.

Jag har kompleteringen till 2007an (pdf), skicka mail så skickar jag den till dig
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad finns det för Yamaha-verkstäder i Stockholm?
MC-proffsen
MC-varuhuset
Yamaha Center Haninge...?

Kollade upp priser på 1000-milaservice. Satan i gatan, och detta är en "liten" servicen.


MC-proffsen:
3150 kr -10% vintertid
550 kr för bromsvätskebyte

MC-varuhuset:
Ca 3000 kr
600 kr för bromsvätskebyte


Yamaha Center Haninge:
3300 kr
700 kr för bromsvätskebyte
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Göra själv är det som gäller. Känns som att slänga pengarna i sjön att lämna bort. Jag passerar snart 5000-milastrecket på min. Den håller fortfarande ihop ;-)...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jaha, då har man köpt sig en 660cc gris. XT660R var inte så hög och otymplig som jag förväntat mig. En förvirrad provkörning i mörker och väta, trivdes som fisken i vattnet. Går det att köra motorväg med den här skiten eller måste jag snirkla mig hem på småvägar när den ska köra hem i veckan? :)
 
Last edited:

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Jaha, då har man köpt sig en 660cc gris. XT660R var inte så hög och otymplig som jag förväntat mig. En förvirrad provkörning i mörker och väta, trivdes som fisken i vattnet. Går det att köra motorväg med den här skiten eller måste jag snirkla mig hem på småvägar när den ska köra hem i veckan? :)

Funkar utmärkt på motorväg, men att hålla rullen maxxad kanske inte är att rekommendera :rock
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Funkar utmärkt på motorväg, men att hålla rullen maxxad kanske inte är att rekommendera :rock

Tackar. Vrida rullen ut lär knappast ske, pungkulorna lär ju ha vibrerat upp ur munnen innan man toppar den. Frambromsarna var onekligen rätt svampiga också, inget tvåfingersgrepp där inte.

Hoppas det blir någon helg med ett par plusgrader ute, så man hinner fräsa lite grus innan det är dags för vinter.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vad finns det för Yamaha-verkstäder i Stockholm?
MC-proffsen
MC-varuhuset
Yamaha Center Haninge...?

Kollade upp priser på 1000-milaservice. Satan i gatan, och detta är en "liten" servicen.


MC-proffsen:
3150 kr -10% vintertid
550 kr för bromsvätskebyte

MC-varuhuset:
Ca 3000 kr
600 kr för bromsvätskebyte


Yamaha Center Haninge:
3300 kr
700 kr för bromsvätskebyte


Jisses vilka ruggiga summor för en sån simpel service. Det mesta i serviceschemat är ju kontroll efter kontroll. Helt förståerligt att det kostar dom summorna och det är väl bara att gilla läget om det gäller en garantiservice.

Nu gällde det ju inte en garantisevice. Dom flesta kontrollpunkterna är ganska simpla, så det mesta kan du göra själv.....om du inte har tummen mitt i handen.

För övrigt så tycker jag att XT:n är väldigt servicevänlig....och mitt Hondahjärta måste ändå erkänna att XT:n ger mycket hoj för pengarna :)
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Går det att köra motorväg med den här skiten eller måste jag snirkla mig hem på småvägar när den ska köra hem i veckan? :)

Jag tror nog att det inte blir problem även om du skulle orka köra motorväg i max fart.

När jag hade min X körde jag en del på bana med den (kinnekulle och gälleråsen) och där vart det max. Sedan transporterna fram och tillbaka (ofta max där med). Körde även en del motorväg till bla Danmark mm också max. Tycker den hojen bara blev bättre och bättre. Den hade rullat ca 1500 när jag sålde den (för att flytta utomlands).

Skulle lätt kunna tänka mig en XT igen. Har varit nära några ggr men har lite svårt för att köpa en hoj jag redan har haft, blir alltid någonting annat istället?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Synpunkter och förslag på bästa motorbåge som passar med original-hasplåt?

OTRs verkar passa (heter Motech och finns även på Ebay):
xt660r_unterfahrschutz2_big_z2.jpg

Denna, från tyska biketeile-service.de, verkar dock täcka kåporna bättre.
7115462.jpg

Touratechs skyddar ju inte motorn alls, bara kåporna:
http://shop.touratech.se/viewimage....?i=01-046-0182-0_1.jpg&w=600&title=View+image


En kombination av OTR/Motechs samt Touratechs verkar ge bäst helhetsskydd, men kanske använder samma hål för fästning?
 

Bifogat

  • mrfVyhXDg6rECvssgjzVWBA.jpg
    mrfVyhXDg6rECvssgjzVWBA.jpg
    10.3 KB · Visningar: 922

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
K1322: Grattis till XT, det som är nog viktigast är att ha ett bra skydd på höger sida dvs där vattenpumpen sitter. Varför inte en kraftig hasplåt?

http://www.off-the-road.de/ har mkt lull lull som det lätt mkt av. Se även till att regga dig på http://www.xt660.com/index.php mkt info om både de ena & andra. Även om XT är svintung redan från början så hjälper det en hel del att byta de blytunga ljuddämparna i bak, du blir förvånad hur tunga de är. Ett par slip-on & ev KEV fuel mod ifrån XT660.com så blir det inte så blodigt men du får trevligare hoj om du inte vill lägga ner 10k.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top